fredag 3 juni 2016

Man borde inte sova...


     i försommartid
     Det är så vackert så det nästan gör ont och nu blir nätterna ljusare och ljusare
     Somliga går inte och lägger sig, det märkte jag här om midnatten
     En stor vacker katt hade placerat sig på stubben där mössen bor
     Jag har tokpratat med Uffe om att öppningen deras är så vacker så jag borde
     bygga en dörr åt dem, en som är  lite avrundad högst upp.
     Typ portal eller så med krans på dörren
     Mössens hus ser ut som ett hobbithus (Sagan om ringen-boken)
     Utanför ligger snäckskal och liknande
     Men hur de nu lever (om de lever alls) och har det vete gudarna.
     Det vet bara katten om natten som var vaken och satt på  mössens tak.


    När Uffe steg upp för att gå på toaletten vid halvfyratiden en tidig morgon fick han se skogsmården
    som hängde och slängde i talgkorven. Uffe väckte mig för att jag skulle få se den ( man ser
    den nämligen sällan under dagtid ) Det enda jag fick se var hur den i en rasande fart sprang iväg
    mot skogen mitt emot. På morgonen kunde vi konstatera att den hade återvänt för att ta hela korven
    med sig.


       En stund senare så var det åter ordning på torpet med ny korv och en limpa på det
       Vi har förväntat oss att skogsmården skulle återvända men tillsvidare har den inte varit hit
       och tagit för sig av talgkorv igen. Kanske det rent av blev väl mycket fett på en och samma gång?


   Nu är det också den tiden då man bara tar strömmingshäcklan med sig och far till havet....
   Middagen är snabbfångad . För Uffes del är det förstås en sorg att han inte kan
   fiska själv ännu, men vi jobbar som ett team, jag rycker upp fisken och han tar bort den från
   krokarna med vänsterhand.


    Det känns som om allt blommar samtidigt
    Värmen har "ställt" till det och lurat alla midsommarblommor att blomma redan nu
    Lupinerna har slagit ut och står som vackra ljus på vår gård


   Grannfrun berättade att skogsnävan i diket på vägen mellan oss har klätt sig i rosa
   Så dit travade vi förstås för att beundra skönheten, mutanten


   Livet är dramatiskt i naturen för allt levande och i all synnerhet på nätterna.
   I morse sniglade trädgårdssnäckan sig  ut från sin gömma i funkiabladet
  

   Tulpanernas tid ebbar ut. Det finns fortfarande några som står i blom, gulpudrade av tallpollen


    Det här är sommar för mig...att hänga tvätt ute och se morgonsolen skina på vita lakan


   En ödla tog sig tydligen ett morgondopp i fågelbadet.
   Jag trodde att den var död, den bara flöt omkring i vattnet
   så jag lyfte upp den för att titta på den närmare.
   Den kändes stendöd och ledlös
   Jag lade den på ett blad i närheten av badet och vips så försvann den
   Det finns teaterapor även i ödlornas värld


    Den första prästkragen har slagit ut hos oss...
    Ja, det är tidigt


   Åland är ett äppelrike och dofterna som sprider sig just nu över ön är bedövande och härliga
   Det är som att gå i en blomsterhonungsburk


             Liljekonvaljerna tävlar i doftandet. Snart är den här tiden förbi
             Värmen skyndar på allting och mycket har redan börjat vissna



    Uffe far på rehabilitering tre dagar i veckan just nu.
    De dagar han inte är i stan så vandrar vi så mycket vi hinner och kan.
    Minst några kilometer varje dag är målet och då ser vi mycket som vi annars inte skulle se
    En sällsam fridlyst växt, Vita skogsliljan stod i diket på vår vägen mot vårt fiskefänge
    Nu är den registrerad i landskapet via naturvårdsintendenten
    Det är sådana här gånger jag upplever att det är en stor fördel att bo på ett litet ställe
    Byråkratin är inte krånglig alls. Det är lätt att meddela till rätt person som genast (för det mesta)
    tar tag i ärendet. Nu är skogsliljan gps-ad och skyddad för släntklipparmaskinerna.


   Både de vita och lila syrenerna blommar för fullaste kraft
   och Aurorafjärilarna och många andra har fullt upp
  att ta hand om nektarn.

   Själv ska jag ta hand om nyskördad rabarber just nu. En liten paus från trädgårdsarbetet
   då solen står som högst på himlen och det känns brännande hett.

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

20 kommentarer:

  1. Jamenvisst, vi skrev minsann på samma tema idag. Fredagstema helt omedvetet ;-) Roligt!
    Karin, jag saknar de vita nätterna. JAG SAKNAR DEM! Det gör lite ont i mig att jag inte får vara med om dem denna sommar. Ja, i augusti har de ju redan vikt hädan, och det är då jag kommer hem. I slutet.
    Men ååå dina sommarnattsbilder får det att värka lite i bröstet på mig.
    Ni har så varmt, det är ju härligt på ett sätt, men synd att naturen får spatt och att allt blommar samtidigt.
    Och sen, vad BRA att du och Uffe är ute och vandrar så mkt som ni gör. UNDERBART! Jag tror det är bästa rehaben, att vandra i naturen.
    Jag blir så glad över att allt går framåt med Uffe, bara det du skrev att han väckte dig då han varit på toa för att du skulle se på korren. Underbara framsteg. Gör mig glad denna fredag.
    Stora, stora kramar till dig!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland händer det! Ett omedvetet fredagstema :)
      Jag förstår så väl att du saknar de ljusa nätterna. De är oslagbara. Augustinätterna är också fina Annika! Vårtbitarna som spelar (syrsor som många säger), månsken osv.
      Det är lite märkligt att gå omkring i tunt linne och kortbyxor den här tiden på året men så är det i år.
      Det är väldigt bra för Uffe att vandra, för foten som behöver bli starkare, för benet och för koordinationen. Den andra rehaben får han hjälp med av proffsen. Armen är bättre men handen ligger i lä men kommer den också sakta sakta mak. De tror att det ska bli nästan lika bra som det var tidigare, men kampen handlar om månader, kanske år. Men killen är tuff! Jag tror att han fixar det.
      Tack för snälla och uppmuntrande ord!
      Stora kramar till dig med!

      Radera
  2. Fantastiska bilder! lite försmak av vad som kommer här alldeles snart.
    Nej, man borde inte sova, och inte kan man heller när det är alldeles för varmt. I natt gick jag ner i källaren och la mig.
    Promenader är jättebra, diagonalövningar, som gång, är bra för nervsystemet och piggar upp hela apparaten liksom, syresättning och blodomlopp och det hela. Nästan som vävning alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kicki!
      Ni ligger lite efter oss kan jag tänka mig...men knappast så mycket, för ni har ju inland och vi har havet. I år har allting bråttom tycks det som. Ljuset brukar vara orsaken till att jag inte sover...värmen också förstås.
      Ja, promenader, gärna på vägar som inte är alltför släta är bra. Nästan som vävning :) Ha det bra i Dalarna!

      Radera
  3. Fantastiska bilder igen - du är en jätteduktig fotograf, men det har jag ju sagt många gånger förut. Här blommar också allting som inte brukar blomma förrän till midsommar. Syrenerna är överblommade på många ställen och hundkexen täcker fälten och dikesrenarna. Det är otroligt vackert just nu men lite för varmt för min del. Men denna medelhavsvärme tar väl slut snart, antar jag.
    Kram från Ingrid. Hälsa Uffe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack igen Ingrid!
      I år blir det mesta överblommat innan midsommar men vi får troligen augustiblommorna då istället ;). Huvudsaken är att det är sommar och just nu så har temperaturen sjunkit många grader och det känns nästan kallt. Plötsligt. Nordan ligger på...
      Uffe tackar och hälsar tillbaka!
      Kram

      Radera
  4. Nej, man borde inte sova bort ens en timme av denna ljuva tid! Och liksom englundskan kan jag inte heller sova i denna värme. Det är svalare ute på kvällen men vid 21-tiden kommer knotten som inte är så trevliga när de sätter sig och sticks i håret på en.
    Dina bilder av allt det vackra är helt underbara! Men visst går det alldeles för fort i värmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tändstickor får hålla ögonlocken öppna om inte annat. ;) Nu just har temperaturen sjunkit rejält och vi har bara 12 grader varmt och det är nästan midnatt. Nordan bådar om kyla...järnnätterna är på gång men frost behöver vi nog inte räkna med. Ja, så var det ju detta med knott och myggor som kommer som ett brev på posten...
      Tack Olgakatt!

      Radera
  5. Så vackra bilder!
    Jag blir också alldeles fnoskig av vemodsljuset om kvällarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Vemodsljuset. Precis sånt ljus är det. Fint ord som jag tar till mig för användning :)

      Radera
  6. Man kan liksom inte få nog av allt vackert som naturen bjuder på nu! Tyvärr så går tiden så fort och snart är det över för den här gången. Det gäller att leva här och nu! Ha det gott i sommarsverige! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det. Livet ska levas här och nu, inte så lätt att komma ihåg men nu när det är så underbart vackert så tänker man på det lite extra, väl medveten om att det går undan i naturen.
      Tack detsamma!
      Kram från Åland

      Radera
  7. Underligt nu känns det som om jag bor på Åland också dom samma blommorna blommar här förutom dom som inte finns.Jag sitter ju på holmen nu ,men väder och vind är helt annorlunda nu än i veckan som var nordanvind i morse 13 grader riktigt ruggigt, nu är det västan inte den är så varm så här års heller .Blommorna blommar överallt .Kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också här har vi mycket kyligare än tidigare i veckan. Nu är det mera normalt hur det brukar vara i början av juni och med järnnätterna i faggorna. 10 grader varmt, nordlig vind som känns genom ben och märg. Tjocka ylletröjan är på igen
      Det goda i kråksången att det har blivit lite kallare är att blommorna stannar upp ett tag...och vi får ha dem lite längre att njuta av.
      Kram till dig med Nette!

      Radera
  8. Den vackraste tiden är nu i den Höga Nord. :) Underbara blombilder.
    Har nästan glömt bort hur det är när det bara skymmer på natten. Här är det mörkt hela natten.
    Att hänga ut tvätt är ett säkert sommartecken och tvätten doftar ju så gott.
    Tänk att det går så fort framåt för Uffe. Det är ju fantastiskt bra. Promenader i naturen är säkert det bästa botmedlet. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den vackraste tiden är nu men redan märks att den snart är förbi, åtminstone vad gäller blommor och fräschhet. Mycket har redan gått i frö och behöver skördas. Ett märkligt år är vad det är. Jag har inte sått allting ännu, fått ordning på land osv.. och under tiden rasar försommaren för fulla muggar. Det gäller att ta vara på stunderna.
      För Uffes del är vandringarna väldigt viktiga för att få ordning på höger fot och ben, balans osv. För det är vandringarna väldigt, väldigt bra. Resten får han hjälp med på Rehab-avdelningens terapeuter. Men visst, det har gått oerhört bra med tanke på hur kort tid det är sedan stroken. Drygt två månader nu. Men en kamp är det och en kämpe är han av stora mått.
      Kramar!

      Radera
  9. Jag smålog när jag läste om din planering av mössens hus. Ålands lyckligaste möss kommer att bo där. Fina naturbilder som vanligt och dina tankar om varje bild är så roligt att läsa. Ha det gott i sommarvärmen båda två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad det anbelangar min medverkan till att skogsmössen ska ha det bra så är det bra, men vad kattens del i det hela har med deras lycka och välbestånd att göra kan vara en helt annan femma. Katten såg ut som om den var van att sitta där på mössens tak. Tänk att ha middagen serverad nästan som på en tallrik :) Den enes bröd den andres död, som det heter.
      Ha det gott du med med in Göran!
      Här blåser det nordan och sommarvärmen har dragit sig undan för ett tag men skönt är det trots det.

      Radera
  10. Åh så mycket fint, man attans vad det går undan! Lupiner. NU!?

    Man borde inte sova...
    "Man kan väl aldrig drömma så grant och underbart,
    som själva natten ter sig när de stjärnor lyser klart.
    Det är som om det hördes
    ett silverspel som rördes.
    Man borde inte sova när som natten faller på.
    Man borde se på stjärnorna. Man borde vara två."

    Och det är ni ju...


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är vi, till all lycka! :)
      Och lupinerna blommar som om de hade betalt. Nu!

      Radera