tisdag 19 april 2016

Vår vardag

Här lever vi vårt förändrade liv
Men ändå inte....det blir sig mera likt för varje dag som går
Vi har redan vant oss vid att susa iväg till Mariehamn varje morgon
för Uffes rehabilitering.....
Vi har vant oss vid att susa hem igen några timmar senare

Bondpionen står i lä för nordanvinden
I trädgården händer det saker så det står härliga till
Själv känner jag att jag inte hinner med i den avdelningen av livet just nu
men om jag bara lyckas hålla de värsta ogräsen stången så tror jag
att trädgården går oss i möte.
Som vanligt

Libbstickan i trädgårdslandet
Den sköter om sig själv.
Helt enkelt.....jag bidrar lite grann när tiden finns
På sätt och vis har trädgården och jag en outtalad pakt
Det är bara jag som spårar ur ibland och får panikkänslor
när ogräset tar sig friheter....

Vid kökstrappan har en annan libbsticka tagit sig oanade friheter bland tulpaner och murgröna

När den känslan kastar sig över mig, så kastar jag i min tur
ett täcke över huvudet på mig själv och sover på saken
Nästa morgon så är bekymret som bortblåst. Nästan i alla fall....
Och blåser gör det just nu så gott som varje dag :)

Kirskål
Nässlor
 Vissa ogräs tycker jag/vi mycket om....de passar så bra som såser, soppor, stuvningar och pesto.


Den anarkistiska vitlöken som tittar upp både här och där i trädgårdslandet (obegripligt)
ger en extra touch på ogräsrätterna


         Snart blir det dags för sparrisfrossa.....mycket parmesan på och himlen är nära


   Något säger mig att rabarbern vill att jag delar på den.....
   Och jag lovar den att det ska ske i höst på heder och samvete (och fingrarna i kors bakom ryggen
   för säkerhets skull)
   Men dessförinnan ska vi njuta den fullt ut


    En liten mellanrapport : Uffe blir bättre för varje dag som går
    Lite, lite men i rätt riktning
    

    Ha det gott !

    Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

26 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Eivor! Vi är mitt i en härlig årstid nu! :)

      Radera
  2. Så mycket grönt hos er men ni är ju längre söderöver ,vi fick ju en rejäl dos med snö senaste natt och det lä bli mera i morgon .Så bra att det går framåt så i ditt förra inlägg att du märker av sparande i sjukvården ,som vi skulle bli friskare av att spara .Då man tvingas stå och se på hur dom som jobbar stressar för att hinna med det nödvändigaste .En sjuk person behöver också en frisk vid sin sida för att föra deras talan ,allt gott till er ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har till all lycka en bra södersluttning som ofta "skyndar" på grödorna lite extra. På norra sidan av huset ser allt ut som om en månad senare, minst. I grannbyn snöade det för några timmar sen. April förnekar sig inte.
      Det finns en hel del att tänka till om i sjukvården och att spara just där känns väldigt fel för min del. Man kan säkert omprioritera mycket men det finns också saker som inte borde få sparas på alls, vilket det görs. Sjukvårdspersonalen från hög till låg är toppen, det är annat som behöver förbättras. Ja, den som inte har en person vid sin sida har det inte helt lätt. Allt gott även till dig Nette! Tack för din omtanke!

      Radera
  3. Jag har heller inte läst bloggar på länge eftersom det också har varit turbulens i mitt liv som du kanske har sett. Men nu har jag läst dina senaste inlägg. Det är fruktansvärt hur livet kan förändras på ett ögonblick - så också för er. Jag gläder mig åt att din Uffe verkar bli bättre, även om det kommer att ta lång tid. Det blir mycket för dig att orka med också, både ständiga resor till Mariehamn och trädgården. Men, som du skriver, man får inrätta sitt liv efter de nya förhållandena. Allting annat blir oviktigt när sådant här händer - viktigast är att finnas till för varandra. Uffe kan vara lycklig över att ha en sådan fin och stark människa vid sin sida som du. Du får hälsa honom och ge honom en stor kram från mig.
    Varm kram till dig från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Ingrid, jag har sett! Och berörts mycket! Den sorg som du och alla de dina har är en sorg man absolut inte vill uppleva och vara med om. Tänker på er ofta.
      Vi har haft tur, Uffe kommer igen även om det tar ett tag men oddsen är mycket goda.
      Man inrättar livet på ett annat sätt, man kan ju inte annat och allt det andra tappar betydelse, så är det, precis som du skriver.
      Jag hälsar givetvis och ger honom kram från dig!
      Du i din tur får ta emot många varma stora kramar från oss båda. Var rädd om dig!

      Radera
  4. Har suttit och läst i din blogg, och blev så ledsen över att ni har drabbats av sjukdom. Nu håller jag alla tummar jag har i världen för att gubben din blir frisk, och att det kommer att ta tid vet vi men han kommer säkert att bli bra.
    Hoppas att ni orkar med allt, ni som alltid har varit så kreativa och duktiga, förstår att det känns hemskt just nu.
    Men ni har ju fortfarande varann och det är ju det viktigaste.
    Tänkte på dig förra vecka när jag kryssade förbi Mariehamn och vinkade till dig, nu förstår jag ju varför jag tänkte så på dig, och Rantafar och jag pratade om era pettasnicklasar....

    Önskar allt gott till er båda, kram från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Rantamor!
      Tack också för alla tummarna som hålls upp för Uffes skull. Det kommer att bli mycket bättre, hans odds är goda och det går framåt för varje dag. Vi har haft tur i oturen och har mycket att vara tacksamma för.
      Nu handlar det om rehabilitering varje dag, mycket vila däremellan, för att allt ska bli bra.
      En omställning är det självklart men tack och lov så är vi människor vanedjur. Vi vänjer oss och anpassar oss, så mycket mera kan man inte göra.
      Ja, jag såg att ni har varit till Helsingfors och haft det så skönt och bra på kryssningen. Härligt!
      Pettasnicklasarna har rätt kallt just nu, men så fort värmen kommer så tar de sig så pass att vi kan knipsa dem och äta upp dem.
      Kramar till er båda också!

      Radera
  5. Man kommer in i rutiner snabbt. Även de som är annorlunda.
    Oj, vad det växer hos er. Riktig växtkraft.
    Nässlor var mycket länge sedan jag åt men de är verkligen nyttiga. Minns att min mamma ibland kokade nässelsoppa.
    Hoppas att Uffes tillfrisknande fortsätter på ett positivt sätt.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det annorlunda blir vardag det också. Så måste det förstås vara.
      Ja, det växer rejält men lite ojämnt. En liten titt bakåt till året som var visar att allt är senare i år än då.
      Nässlor använder jag gärna till stuvning/sås i samband med en fiskrätt eller så. Eller påtar in dem i brödet. Det finns många bra sätt att ta dem tillvara på.
      Tack för önskningarna om Uffes tillfrisknande. Det ser mycket lovande ut.
      Kramar!

      Radera
  6. Det glädjer mig att det går i rätt riktning.
    Det ser ut som om våren kommit till er! Njut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Lite, lite framåt för varje dag!

      Våren känns rätt kall för tillfället men snart ändrar det.
      Nästan frostgrader just nu.

      Radera
  7. Ja, det är underbart att det går framåt med Uffe och att han gör framsteg. Trädgården får stå tillbaka lite, så måste det bli.
    Du har så mkt fint och ätbart där, mums!
    Mkt gott för dig och Uffe att smaska på framöver.
    Så bra med rehab också, heja Uffe. OCH heja DIG!!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förstås det allra bästa, trädgården får vänta nu. Uffe först, absolut.
      Tack Annika!
      Kramar tillbaka!

      Radera
  8. Fint hoppfullt inlägg, och massor med växtkraft. Jag tror att du och trädgården kan komma överens om tagen framöver. Lite anarkistisk växtlighet kan man väl stå ut med (ogräs = växter som växer på platser som man tänkt ha till annat). Skönt att det går åt rätt håll. Men ta det lite försiktigt med dig själv och din ork. Den ska räcka till mycket, så du får nog fundera på att ransonera på något lämpligt sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädgården och jag kommer överens, inget större problem alls.
      Jag tar det så försiktigt som jag kan....låter mycket vänta.
      Nu vet jag att det är viktigt att orka så jag lovar Karin, jag ransonerar verkligen. Men trädgården ger mig kraft också, så lite gräva vill jag nog i alla fall :)

      Radera
  9. Jag var här i går och läste också, du skriver med så mycket innehåll om era dagar nu. Jag behövde ta in allt i mina tankar, det gav mig så mycket gott, fina rundor i livet ... tusen tack för det Karin!
    Bilderna talar sitt tydliga språk och det blir väldigt finstämd ton i inlägget - och just nu är det jordkontakt och växtlighet som passar så bra tänker jag.
    Du och Uffe gör det så bra! Stor kram till er båda och tumme upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntran, kram och tumme upp Tove!
      Ja, just nu är det jordkontakt som gäller och förstås lite till.
      Du vet, fötterna i jorden och huvudet i himlen. Då blir det balans.
      Kramar från oss båda!

      Radera
  10. Av bilderna att döma ligger ni några dagar - nån vecka före oss. Var på tripp västerut - nordiska trädgårdar - igår, torsdag, och konstaterade att buskarna börjar grönska där. Nu överger vi det två förväntade nätterna med minusgrader till förmån för ett ännu kallare Österbotten, och hoppas tomatplantorna klarar ännu två nätter i paviljongen med värmeblåsare.. Lycka till med rehabiliteringen, tummarna upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det. Troligen är det så också, brukar vara så.
      Stockholm brukar ligga två veckor före oss t.ex.
      Lycka till med alla tomatplantor! Värmeblåsaren håller nog kölden stången.
      Tack Märtha för tummarna upp!

      Radera
  11. Så roligt och höra om alla framsteg. Ibland händer saker som gör att man omvärderar många saker här i livet. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får absolut nya insikter på många sätt.
      Livet får nya dimensioner när man märker hur skört det är.
      Kram Gunnel!

      Radera
  12. Libbsticka och sparris, uhhu. Sparris, varför odlar vi inte det? Och libbsticka - med vad har man den till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sparris är en höjdare! Odla den!
      Libbsticka är en utmärkt krydda till soppa. Finns i grönsaksbuljong (Maggio, tror jag den heter) som man kan köpa.
      Förr i världen använde man libbstickan som medicin för boskap, t.ex kor fick dricka den när de blev stinna. Har jag läst någonstans, dock ej prövat på själv :)

      Radera
  13. Vilka ljuvliga trädgårdsbilder, de ser hoppfulla ut. Och hoppfullt också att det går åt rätt håll med Uffe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!

      Jag tänkte, bara för någon dag sedan, att om man sjuk så är det inte helt fel att bli det när allt får liv på nytt. Uffe själv säger att han också känner att han får vara med om att födas lite grann på nytt. :)

      Radera