onsdag 13 april 2016

Någon annans högra arm



   Det är precis det jag är just nu.  
   Jag är Uffes högra arm både symboliskt och bokstavligt
   Därför syns jag lite mindre här  på bloggen för tillfället
  

    Livet börjar ta form igen, stabilisera sig
    Glädjande nog har det gått väldigt bra med tillfrisknandet efter
    stroken för Uffes del.
    Han har lämnat rullatorn stående och går utan hjälp.
    Sakta, sakta men det går framåt och bättre för varje dag som går
    Hans tal blir bättre och den högra armen visar aktivitet....


   Han får komma hem varje dag, sova i egen säng.
   Bara det är som en dröm för både honom och mig
   Hemmiljön är den bästa för sinnet


   Varje vardagsmorgon susar vi in till Mariehamn för
   att Uffe ska få sin nödvändiga fysio- ergo- och talterapi
   Vi har fantastiska terapeuter på ön i havet
   Vi har fantastiska sjukskötare och läkare
   All heder åt dem....
   Alla dem vi har haft att göra med lyfter jag på hatten för


   Det finns brister i vår sjukvård, absolut, men det är någonting som politikerna ska
   göra någonting åt.
   De ekonomiska prioriteringarna förvånar....
   Men det orkar jag inte skriva om nu.
   Nu behöver energin användas på annat sätt


            Jag rehabiliterar mig själv under de timmar då Uffe får träning och terapi
            Jag går bl.a. ut och går i vår vackra stad med omnejd
            Idag har jag vandrat längs stränderna.
           

    Det blir några kilometer och nu den här årstiden är det så vackert så jag nästan går i spinn
    Jag njuter och hänförs av allt som lever och rör sig
    Självklart så passar jag förstås på att uträtta ärenden men sedan lämnar jag bilen någonstans
    och bara går rakt ut i naturen. 


    Uffe kan förstås inte köra bil nu och det kommer att ta tid
    innan det blir aktuellt igen, så nu är jag hans privatchaufför.
   
  
   Jag tänkte att ni kanske vill veta hur det är.
   Det är bra! Mycket bra! Oddsen är goda!
   En liten mellanrapport.
  

   Och alla fåglar är en lisa för själen för en som är en annans högra arm just nu.
   Våren är så sprittande, inspirerande och energigivande.
   Så mycket kraft den ger
   För att nu inte tala om alla människor som verkligen bryr sig
  
   Vi känner stor ödmjukhet och är oerhört tacksamma.
  

   Hemma i trädgården händer förstås en hel del också.
   Men mera om det en annan dag och också mera om vandringarna på Teneriffa
   Jag kom av mig ett tag men jag kommer igen
   
  
   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

30 kommentarer:

  1. Önskar fortsatt god bättring och hälsa framledes så ni kan fortsätta med era vandringar både hemma och utomlands! Hälsar Inga-Britt i Pargas

    SvaraRadera
  2. Så roligt att läsa ditt inlägg idag. Det andas positivitet och framtidstro....precis om det ska vara. Visst är sjukvården berömlig, även om det då och då hörs lite andra åsikter. Det som inte är bra måste klart rättas till, men de som jobbar inom sjukvården gör ett jättejobb och ska ha all heder för det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Gunnel!
      Ja, de som jobbar inom sjukvården ska ha all heder, absolut. Givetvis finns det som alltid undantag som bekräftar regeln, men det är försumbart i det stora hela. Det finns annat som behövs och som politikerna ska fixa. Kram

      Radera
  3. Fantastiskt att läsa det du skriver - och dina foton är härliga. Bäst är att höra att Uffe kämpar på med sin rehabilitering. Du är ju en stor del i att förbättring sker. Lycka till! Hälsa Uffe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor, Uffe hälsar tillbaka! :)

      Radera
  4. Ett underbart inlägg att läsa!! Fågelbilerna passar så bra till levnadsituationen ni är i! En sån högra hand som du gör Uffe gott och nu är ni i ert hem tillsammans igen, det är gott. Goda tankar, tumme upp med kram till er båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!
      Det är gott att vara inom samma fyra väggar på många sätt.
      Att vi får fara som skottspolar av och an för rehabiliteringens skull hör bara till. Jag skulle ändå köra av och an varje dag om han inte var hemma utan på rehab. Kram till dig från oss båda!

      Radera
  5. Hejsan Uffe o. Karin.
    Jag har tänkt så mycket på Er,särskillt då ni nuförtiden har fått acceptera en annorlunda vardag än Ni tidigare varit vana vid.De fina diskussionerna Uffe och jag hade i rum nr9 är redan fina minnen för min framtid.Jag börjar också småningom återhämta mej,och det känns bara bra att man får orken mer tillbaka efter var dag som går.Kämpa på Uffe.Du är en fighter.Ha en fortsatt skön vår tillsammans.
    Rumskompisen Michael S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Michael!
      Tack för fina ord, de värmer gott och härligt att du också börjar återhämta dig. Kämpa på du med! Vi håller tummarna för dig och att allt går bra! Hoppas att vi snart ses igen.
      Vi önskar detsamma för din/er del!
      Uffe och Karin

      Radera
  6. Vilka fantastiska nyheter Karin!
    Det har gått fort tycker jag men jag har en känsla av att Uffe kanske tillämpar "mind over matter". :)
    Härligt att han till och med får komma hem. Hemmiljön är den bästa.
    Kramar till er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite så är det nog Anne-Marie. Uffe är en fighter på många sätt och vis. Så mind over matter passar utmärkt in i det här sammanhanget. :)
      Tack snälla du!
      Kramar!

      Radera
  7. Så bra det låter - trots allt! Och ljuvliga bilder, naturen är den bästa rekreationsplatsen när det gäller att tanka återhämtning tycker jag. Och jag förstår precis vad du menar när man känner lycka över bra vård...För den finns verkligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är positivt på så många sätt. Vi ser med tillförsikt på framtiden, även om något förändrad....men även av detta lär man sig mycket. Jag är mycket imponerad över den goda vård Uffe får och har fått. Den finns!

      Radera
  8. Glädjande bulletiner från Pettas. Håller tummarna för att allt ska gå bra för dig och Uffe. Fantastiska fågelbilder.
    Fridens Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eive!
      Dina ord värmer gott!
      Fridens liljor!

      Radera
  9. Så fint att läsa om framsteg. Underbart.
    Ja, jag tänker på er, och undrar så hur det går, så tack för detta inlägg idag. Känns fint att läsa.
    Bra att Uffe är hemma på nätterna, tror som du att hemmiljön är bäst.
    OCH bra att du kan ägna dig åt lite terapi i form av foto och prommisar medan Uffe får träning. Du har ju säkert en massa kompisar i stan också som du kan träffa ibland.
    Jag är så glad att framsteg sker. Heja er.
    Önskar fortsatta framgånger och framsteg. OCH ja, jag förstår verkligen att du är mer osynlig i bloggvärlden.
    Kramar i massor!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är underbart varje litet framsteg. Igår kväll kunde han plötsligt röra pekfingret på höger hand. Lycka!
      Hemmiljön är förstås den bästa och vi är glada att det fungerar att ha det så.
      Tack snälla du!
      Kramar tillbaka!

      Radera
  10. Härliga fåglar du har omkring dig. Så bra att ni är två, jag tänker på de stackare som drabbas av en sjukdom och är ensamstående, det blir riktigt svårt och känns otryggt. Fast när nöden är störst brukar hjälpen vara nära och det löser sig ändå. Hälsa till Uffe från oss. Ni är så välkomna hit i sommar och vila ut er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här årstiden är underbar med alla fåglar som återkommer söderifrån.
      Vi har också tänkt den tanken många gånger under de här veckorna som har gått sedan Uffe fick stroken. Det är bra att vara två när sjukdomen slår till.
      Jag hälsar Uffe från er, givetvis.
      Tack snälla ni!

      Radera
  11. Du milde vilka underbara fågelbilder. Det ser ut att vara ett proffs som har plåtat! Du kanske har det som yrke?
    Det är verkligen glädjande att det går så bra för din Uffe. Kram PS. Det är ett hedersuppdrag att vara någons högra arm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Veiken!
      Nej, jag är absolut inget proffs när det gäller fotograferande, men tack, snälla du!
      Ja, vi gläds för varje litet framsteg. :)
      Du har helt rätt, det är ett hedersuppdrag och jag är stolt som en höna, för tupp kan jag ju inte vara. Kram

      Radera
  12. Vilka hoppfulla nyheter! Och vad klokt att du tar dig tid att njuta av naturen emellanåt, även om den finns i "storstan". Fantastiska fågelbilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, oddsen är goda. Givetvis tar det tid men det måste få ta tid. Huvudsaken är att Uffe kommer igen så gott han kan.
      Här tar jag raska promenader varje dag i väntan på att Uffe får sin dagliga hjälp och passar på att hela mig själv med hjälp av naturen.
      Vår "storstad" är så fin. Tack Karin!

      Radera
  13. Kroppen och i synnerhet hjärnan är fantastiskt och ni är särskilt fantastiska. Det är så viktigt med stöd och sakkunnig hjälp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kicki!
      Ja, hjärnan är otrolig egentligen. Vilken dator!
      Vi får väldigt mycket respons och hjälp och känner oss väldigt tacksamma för den sakens skull.

      Radera
  14. Jag glädjer mej åt Uffes tillfrisknande. Du verkar göra mycket för honom av ren skär kärlek. Han kan vara lycklig som har dej och du som har honom.
    Hoppas ni får en fin helg tillsammans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Ja, här känner vi också stor glädje över framgången i tillfrisknandet. Givetvis handlar det om kärlek :) Vi är lyckliga över att ha varandra, absolut.
      Tack detsamma snälla du!

      Radera
  15. Jättefina fågelbilder! För övrigt förstår jag precis hur ni har det just nu. Tämligen likt min dotters sjukdomshistoria.
    Kram från mig /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin!

      Ja, du förstår, det förstår jag. Hoppas att allt går bra för din dotter. På bästa sätt! Tänker på dig.

      Kram till dig med!

      Karin

      Radera