lördag 2 april 2016

Förändring

Plötsligt så har förändringens vind dragit in i våra liv
Just nu tar vi en dag i taget,
ödmjukt tacksamma för att det gick så bra som det gick
Ett nytt liv har tagit över och vi kan bara följa med
För det kommer att ta tid och det måste få ta tid.
Huvudsaken är att Uffe blir frisk igen, det är A och O
I skrivande stund har det redan gått framåt på många sätt


Flera beslut måste tas om den närmaste framtiden
Men tiden måste få jobba litet först
Bitar faller alltid på plats av sig själv bara tiden får gå sin gilla gång
Vi har båda varit med om så mycket i livet att vi vet
att det inte lönar sig att få panik, att skynda på
Det är alltid bra med lite distans

De poppar upp överallt

Allt utkristalliseras när det är dags
Som de flesta kanske förstår handlar
det om Pettas café och vår övriga verksamhet.
Vi står inför sommarsäsongen.....
De bokningar vi hade under våren har vi avböjt
och alla förstår...

Alla vill ha samma "kaka"

Vi räknar med att öppna caféet efter midsommar som
det redan var tänkt och för Uffes del är det ett viktigt
mål att ha i sikte.
Det blir inte som förr, det blir säkert förändrat
men på bästa möjliga sätt.


Tajger har fejat hornen
Jag/vi är överväldigade av alla välgångsönskningar
som vi har fått från både när och fjärran.
Det värmer verkligen och ger styrka.
Mera än jag själv någonsin har förstått !
Att komma hem från sjukhuset och hitta en blomma på trappan
och att se att någon har tagit hand om fårskinnet som hängde ute
när det började regna och jag inte var hemma.

Omtankar som finns i vardagen, en liten gest här, en liten gest där
men så oerhört givande och stärkande.
Det finns mänsklighet, det finns kärlek och omtanke!
Många gånger där man minst anar
Tack av hela mitt/vårt hjärta! Det finns inte ord....

Ett hjärta lagt på katten Isidors grav tillsammans med barnbarnet Wilhelm härom dagen

Våren har kommit med nästan full fart.
Isarna har gått och havet är fritt igen.
Lite symbolik finns i de orden....
Det värsta är över, nu går det framåt för varje dag

Jag har varit dålig på att läsa bloggar den senaste tiden, men jag kommer snart på besök igen
nu när allt åter börjar lägga sig på plats


 Allt gott!

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

36 kommentarer:

  1. Skönt att höra att det går framåt! Det är, som du säger, bara att låta det ta den tid det tar och ta en dag i taget, resten löser sig alltid på något vis. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt skönt! Lite grann för varje dag.
      Tack Marina! :)
      Kram!

      Radera
  2. Vi väntar inte oss att du också ska hinna tänka på oss .man har fullt upp med sig själv i sådana situationer.Så trevlig att åtminstone vintern släppt greppet om er .Kanske ses vi i sommar min mans syster flyttar till Åland i juli ,hon har inget jobb ,jag vet ju inte hur långt borta ni är från Mariehamn men hon kan kanske hjälpa er ifall det behövs hon har jobbat på restaurang och på båtar så hon kan det med att betjäna kunder ,Kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Nette!
      Ja, nu är vintern ett minne blott. :)
      Kom gärna över efter midsommar om du kan.
      Tack snälla du för omtanken men det är redan ordnat vad gäller jobbet i caféet. Hoppas din svägerska får jobb, det brukar inte vara svårt i närheten av och i Mariehamn där det finns många restauranger och caféer. Be henne ta kontakt med arbetsförmedlingen, så hjälper de henne säkert. Det är bra att vara ute i god tid.
      Kram

      Radera
  3. Det var så roligt att läsa ditt inlägg om att det går framåt. Att ta en dag i taget är absolut det bästa och det viktigaste är ju inte när man NÄR målet utan ATT man gör det. Er positiva syn och framtidstro hjälper till otroligt mycket. Ett härligt mål och ha att öppna upp caféet igen.Jag önskar er allt gott. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går faktiskt oväntat bra :)
      Men en dag i taget gäller. Det viktiga är att man når målet precis som du skriver.
      Tack Gunnel!
      Kram

      Radera
  4. Vackert och positivt. Bara att beundra en sådan inställning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor!
      Inget blir bättre av att vara negativ.
      Vi har mycket att vara glada för

      Radera
  5. Vackra vårblommor inger massor av hopp, liksom de små kamraterna som låter sig smaka. Kom nyss hem med nya blommande växter som skulle grävas ned i rabatten men redan innan jag hann plantera dem var de fulla med humlor! Och i uterummet surrar tre tjockisar som inte hittar ut själva men räddningsaktion pågår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så Olgakatt!
      Det finns inte så många blommor att söka nektar i här ännu, så det blir nästan strid på kniven. Humlorna har jag inte sett ännu, men de kommer säkert snart. Vi hade kallt i natt igen...ligger efter er i Skåne.
      Bra att räddningen är nära :)

      Radera
  6. Vilket fint och positivt inlägg Karin! Jag blir glad och litet rörd av att läsa om all omtanke ni fått och att ni faktiskt planerar att öppna Pettas.
    Saker och ting brukar falla på plats och att ta en dag i taget är det enda man kan göra.
    Jag minns så väl när min pappa (som jag ju stod väldigt nära) fick en allvarlig hjärtinfarkt medan jag var på en resa till USA för mitt arbete (detta var alltså när jag bodde i Sverige) och att han efter sjukhusvistelen tog ett steg i taget. När han kunde och orkade ta en promenad runt villakvarteret i Enebyberg, då var det ett stort framsteg. :)
    Hoppas att allt fortsätter på ett bra sätt framöver.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som det ser ut nu så vågar vi verkligen tro på att vi kan öppna caféet efter midsommar.
      Det fina i kråksången är att man inte kan ta mera än en dag i taget, fastän man kanske försöker ta flera för det mesta. Men nu gäller en dag i taget. Och det går framåt, små små steg men framåt. Precis så är det, stora framsteg kan betyda en liten rörelse som att bara böja ett finger. Det är inte bara när det kommer till kritan alla gånger.
      Tack snälla du!
      Varm kram!

      Radera
  7. Vad skönt att höra att bättring är på gång och din positiva livssyn.
    Jag har tänkt mycket på er, trodde inte själv att jag kanske skulle tänka så mycket på några jag aldrig träffat, men så var det.
    Sköt om er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Steg för steg är Uffe på väg tillbaka igen. :)
      Tack Lena, din omtanke värmer stort! Detsamma, snälla du!

      Radera
  8. Det finns så mycket liv här i bilderna du visar oss, den första slår an det som en inte vet riktigt, de övriga visar att det börjar på nytt, kommer igen, färgerna är intensiva och vilsamma på samma gång, det är distans och närhet. Så finner du orden därtill och delar de med oss - det är gott ta del om än runtikring er.
    Stor kram - flera om du behöver, du må hälsa Uffe också en stor kram och tumme upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove! :)
      Jag är så glad för att du tar del, det känns fint!
      Jag hälsar Uffe och kramar honom från dig och visar tummen upp.
      Stor kram!

      Radera
  9. Allt gott till dig Karin! Det låter fint att planera framåt men i små steg. Och visst är det så att livet lärt en att allt kan hända och att man lär sig leva med det också. Önskar er båda en god tid nu trots allt. Och vilka fina vårtecken, spirande hopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      Det handlar om små steg nu. Något annat finns inte för tillfället.
      Allt gott för din del också!

      Radera
  10. Jag har också varit dålig på att läsa bloggar ett tag och när jag tittar in här och läser så förstår jag att det har hänt en del saker. Men också att det har gått bra och att det finns tillförsikt... Alla varma tankar till er på Pettas! Och väldigt passande och inspirerande bilder med det nya spirande livet som våren för med sig... Kram på dig Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju Anna! Man har fullt upp av livet på olika sätt
      Ja, här har hänt oanade saker men det går åt rätt håll. Och vi har tillförsikt, absolut.
      Tack snälla du! Hoppas att allt är bra!
      Kram

      Radera
  11. Såå skönt att läsa detta, Karin - att det går åt rätt håll, menar jag - sakta, sakta, men livet återvänder på alla sätt och vis :)
    Så vackert inlägg i ord och bild så trösterikt...
    Önskar er en god fortsättning på våren!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Det går åt rätt håll även om det går lite upp och ner, men det går framåt. Vi känner stor tillförsikt.
      Önskar detsamma!
      Kram

      Radera
  12. With spring comes new life, sometimes it "bursts in", sometimes it comes slowly; your post is so positive, that in itself is very good news :-)
    And the pictures are beautiful!
    best wishes,
    xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. You are so right Radka, with spring comes new life. I can feel it and Uffe is already better. Thank you so much! <3

      Radera
  13. Så hoppfullt! Alla fina tecken på att det går åt rätt håll.

    Jag vet ju hur kloka ni är och tänker inte komma med några förmaningar, mer än den att du måste tänka lite på dig själv också, emellanåt! Fortsatt bättring och fina vårdagar önskar jag er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket positivt och hoppfullt!
      Jag försöker Karin! Jag vet ju att jag måste det, behöver ju vara Uffes högra hand nu, på riktigt!
      Tack snälla du!

      Radera
  14. Det blir nog bra!
    Det är det jag kan säga, vår Tilde tröstade med de orden nästan innan hon kunde prata. De bli no bra mummu. Och jag säger: Det blir nog bra Katin! Det blir nog bra Uffe!
    Efter en kort tid.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du fick ett nytt smeknamn :)

      Radera
    2. Ja, det blir nog bra! Barn är ljuvliga och äkta!
      Minns små anekdoter med egna och även andras när de tröstar.
      Det blir nog bra!
      Kram

      Radera
  15. Läser ikapp och förstår att tillvaron ifrågasatts, att livet skakats om, men att ni står stadigt kvar och håller varandra i händerna. Underbart att det finns täcken på bättring även om tiden måste ha sin gång.
    Mina tankar finns med er
    Varmaste kramen
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt Anette.
      Ibland tar vinden tag i en och ruskar om lite extra.
      Tack och lov var den inte av det värsta slaget
      Uffe blir sakta mak bättre för varje dag
      även om det naturligtvis går upp och ner, men
      det går framåt. Vi har mycket att vara tacksamma för.
      Tack för varm tank och kram!

      Kram

      Radera
  16. Karin, det var fint att läsa det här inlägget. Fullt av hopp paj förtröstan, och jag tror alla gånger att det blir bra med tiden.
    Ni är starka, och tiden kommer att jobba till er fördel.
    Jag är så glad att det skett så fina framsteg för Uffe eftersom sådana är så viktiga direkt efter en stroke.
    Så heja er. Jag har verkligen tänkt på er i helgen, eller sen jag fick veta.
    I helgen fick jag också veta att min bästa väns man i Sverige fått en hjärtinfarkt, bara 50 år gammal. Hemskt.
    Han kommer säkert att bli 100 igen, och det tror jag att din Uffe blir också. God grundfysik och vilja tar en långt.
    Så fortsatta kraftankar och värme skickar jag till ER!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, livet överraskar på så många olika sätt. Hoppas din vän med hjärtinfarkten kryar på sig han också. Sjukhusläkarna och personalen är väldigt kunniga vad gäller hjärtsjukdomar och liknande.
      Tack snälla du, jag slickar i mig för oss båda två! :)
      Kramar!

      Radera
  17. Hej vännen! Kul att vara tillbaka till din fina blogg igen. Jag förstår att jag inte följt dig på ett tag och förstår att ni/du genomgår jobbiga saker. Trots det finns ljuset och det positiva. sänder mina styrkekramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katta!
      Härligt!
      Tack för styrkekramar!
      De behövs hur mycket som helst just nu.
      Ha det gott du med!
      Kram

      Radera