fredag 4 mars 2016

Världsberömd i hela Mariehamn


   Vi har våra ekorrar, det vet ni redan, men att en av dem har blivit världsberömd
   känner ni troligen inte till
   Samtidigt som den lilla ekorrkillen blev pärmbild
   så blev den döpt till Nyset.
   Nyset är för övrigt tidningen som pensionärerna i Mariehamn får i postlådan



   Men Nyset bryr sig inte särskilt mycket om att han har blivit en kändis....eller blir.
   Jag vet inte om pensionärsbladet är utgivet ännu

   Nyset tycker om att gunga i en gammal brödkorg som från början var en nötkorg
   men nu är en frökorg som bl.a. används till ekorrgunga.
   Vi är mycket för återbruk här hos oss

           
                   Till att börja med tar Nyset det rätt så lugnt i sin gunga....
               

                   men av naturliga skäl så händer saker när en ekorre står på kanten..
    

                Korgen börjar få fart....den vippar till och kommer igång


                  I det här skedet så tycks Nyset vakna upp lite grann. Han märker att det
                  börjar gunga....åhå, nu bär det av....


                           Av och an...av och an medan han äter och äter....


   Gunga i en hammock, trudelilutt, trudelilutt....trudetrudeluttlutt....


              Till slut ser han nästan slut ut, ja, nästan illamående


   När gungan har stillat sig sitter Nyset kvar och äter och äter...
   Snart får jag förstärka snörena

   Nej, det är ingen som helst engångsföreteelse.
   Nyset gillar att gunga, så enkelt är det.


   Julle däremot gillar att hänga upp och ner när han äter men det får jag ta en annan gång
   De har sina sidor de små ekorrarna, de också

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

18 kommentarer:

  1. Jag skulle också vetat ha en egen eckorre på fåglebordet, men fick i stället hålla tillgodo med en stor brunråtta. Råttan har jag dock utfordrat med blå karameller så den har försvunnit. Tack för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att du blev av med råttskrället även om du måste ta till blåa karameller men var och en på sin plats som en salig vän (Edit) sade, när hon viftade ner en myra i spisen.

      Radera
  2. Jag ler och tänker på "min" ekorre som också gillar att gunga. Vilken kul bildserie du fått till. Ekorrarna är pigga och påhittiga så det blir många skratt när man sitter och tittar på dem. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får egentligen ingenting vettigt gjort när man har ekorrar i knutarna men å andra sidan så kanske det är riktigt vettigt att bara njuta av dem :) Många skratt blir det, ja!
      kram

      Radera
  3. En söt berättelse - och så påpasslig du har varit med kameran! Vi har åtskilliga ekorrar också, men är inte såå förtjust i dem, de har vissa "infarter" in under mellantaket, och stökar till det ganska så ordentligt. Dessutom äter de upp fågelmaten, är bra på att öppna lock, o.s.v. Men de är ju ganska så söta... Och kommenterandet är krångligt, din sida gillar inte mitt wordpress-konto!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det skönt med någonting sött att sätta ögonen på.
      De är små marodörer, helt rätt. Någon av dem huserar i lidret och nåde oss om vi kommer och stör fel tid.
      Så synd att kommenterandet är krångligt, jag vet inte om jag kan åtgärda det men ska undersöka saken. Tack för titten in Märtha!

      Radera
  4. Vi har samma tema idag men jag har vit bakgrund ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul Nette, jag kommer genast på besök!
      Trevlig helg önskar jag dig också!

      Radera
  5. Vilket härligt ekorrliv, att sitta i en gunga och mumsa frön medan kvällssolen lyser i ekorrpälsen på det mest klädsamma sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt stämmer nästan som du beskriver det Karin, inget fel i att vara ekorre. Den här gången var det morgonsolen, men solen är alltid solen :)

      Radera
  6. Prosit - Nyset minsann - så gungigt ekorrigt nyfiket, snabbt och fullkomligt underbat! Grattis till *kändiseriet!
    Fodervärdarna och fotografen får mottaga tack!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Nyset blev det men vederbörande tar det hela med en klackspark och säger prosit :)
      Tack Tove! :)
      Jag önskar dig detsamma!

      Radera
  7. Sitter här med ett brett leende - tack för alla fina bilder på Nyset!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan inte annat än le när man ser Nyset, så är det bara.
      Ha det gott du med Anki!
      Kram

      Radera
  8. AWWW vilken SÖT ekorre haha :) Vi hade många på landet där jag växte upp.

    Idag har jag personligt presenttips på bloggen :)

    Ha en härlig ny vårvecka!

    LOVE Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Maria! :)

      Radera