måndag 21 mars 2016

"Neffrö backan"

Så sa alltid min mormor när hon skulle gå ner för en backe.
Det är väl lika bra att jag också tar er med "neffrö" från "Sadeln" (förra inlägget)
Risken är att jag hinner glömma bort alltför mycket annars av vår vistelse på Teneriffa

Det är märkligt så snabbt det liksom bara "drar förbi" nu för tiden
Eller kanske att man får alltför mycket information att spara i hjärnkontoret?
Kanske hjärnan reglerar det själv?

Hur som helst så har jag redan glömt en del från vår Teneriffaresa,
som jag absolut inte skulle glömma
Uffe minns inte heller det jag skulle minnas

Martin på väg in i molnen...
Uffes bild

  Nå, jag ska inte larva mig
  alltför mycket nu
  ( ja, vi såg larver också )

  Vi tog oss ner nära bergväggen
  på ganska smala sandiga/steniga
  stigar
  Av någon outgrundlig anledning
  så har varken Uffe eller jag
  tagit bilder av "vägen" men
  däremot av utsikten
  från de avsatser vi stannade
  på nu och då för att se på
  blommor, för att prata, för att
  fråga, för att få svar....




   Utsikt från en bergstopp. Man ser bra hur stigen slingrar sig framåt över nästa kulle
   Lite uppåt, (uffrö enligt mormor), så nedåt igen...


   Åter en tröskcirkel men mindre än den som fanns högre upp.
   En vattenkanal (levada) till vänster,
   så stigen till höger förbi en grotta.
   Det finns för övrigt rätt många grottor kvar som guancherna bodde i och också folk som
   kom efter dem


   Här har vi kommit lite längre ner. Molnen hänger ovanför våra huvuden och skuggar bergen....
   Ännu längre ner ser vi bebyggelse, där dagens "infödingar"  bor och
   där turisterna lapar sol vid bassängkanterna
   Ja, vi är lite galna. Jag vet!

   Det skulle ju onekligen vara mycket enklare att bara lägga sig ner på en solstol, kasta sig
   i vattnet nu och då för att svalka sig, lägga sig ner igen och låta solen torka kroppen,
   än att gå uppför och nerför i bergen men nu är vi så här funtade och då är det bara att acceptera
   det. Även om jag flåsade av ansträngning stundtals så njöt jag/vi stort.


   Här böjer sig Uffe ner för att gå in i en grotta som har varit bebodd en gång.
   Martin hade redan försvunnit in i det fördolda.
   Lena vill helst inte gå in i grottorna och jag stannade kvar med henne utanför
   Jag har inte obehag men jag visste att Uffe skulle ta bilder
   och grottor och tunnlar har jag varit i många gånger,
   men aldrig i en sådan som det här, visade det sig

   Det är förstås Uffe som har tagit bilderna på grottinteriören....
    Det var alltför mörkt för att bilderna skulle bli tydliga

    men det kanske ändå är roligt att få se hur det såg ut utan ....

    blixtbelysning men självklart så blev Martin tydligare....



    Här är de på väg ut till oss "tjejer" igen.
    Också här önskar man att väggarna kunde tala

  

    Vi vandrade vidare .
    När vi tittade oss bakom kändes det nästa overkligt.
    Där uppe hade vi varit för någon/några timmar sedan
    Sadeln syns tydligt.
 
Uffes bild

    Sedan vandrade vi i något som var snudd på paradisiskt.....

  

   Martin är ett tacksamt fotoobjekt.
   Han och Lena har vandrat i berg på olika ställen i världen
   under en lång räcka av år.
   Ja, man kan gott säga att de är bergtagna och jag förstår dem


    De kan väldigt mycket om växter, om historien på ort och ställe, forskar och läser på....
  


   Vi stod länge och pratade om euphorbian/töreln, men vad göra när själva historien som
   Martin berättade om den, inte fastnade. Genant, för jag minns att det var intressant.
   Och som sagt, Uffe minns inte heller vad det är jag skulle minnas :)
   Nå, det kommer om det ska komma ...
   Men ståtlig är den eller hur?


   Så småningom slöt vi cirkeln.
   Det var dags att skynda till bussen så att vi inte skulle missa den
   Vi hann

   Ja, det blev flera långa vandringar som vi gjorde tillsammans med Lena och Martin,
   men också sådana som vi gjorde bara för oss själva under de två veckor vi var på Teneriffa.
   Med all säkerhet berättar jag mera längre fram
  
   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

22 kommentarer:

  1. Ännu har jag inte mött en euphorbia som jag inte gillat - men det finns ju massor, jag har väl bara sett en bråkdel av dem.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns massor av dem. Snygga är de, åtminstone de som jag har mött.

      Radera
  2. Det måste ha varit en upplevelse att få se allt i verkligheten. Jag hade nog också hållit mig utanför grottan, men det är alltid kul och se hur det ser ut där inne. Det måste bli många fler minnen att plocka med sig hem om man ger sig ut på vandring som ni gör än om man tillbringar hela semestern i en solstol. Men det är klart...smaken är olika när det gäller allt. Jättefina bilder både utom och inomhus. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en fin upplevelse och fina minnen har vi ( de vi minns ;))
      Det är naturligtvis inte fel att ligga i en solstol, det kan också vara skönt men vi är inte soldyrkare på det sättet. Jag håller mig helst i skuggan om det går. I bergen går det inte förstås, där exponeras man men med hatt på och sololja så ....och vattenflaskor.
      Tack Gunnel!
      Kram

      Radera
  3. Helt fantastisk resa och underbara bilder - både i det här och i förra inlägget! Tycker ni är kloka, som INTE parkerar vid poolkanten utan verkligen ser er om i naturen - precis så ska man uppleva sin resa - ja, alla får ju göra som de vill, men ni semestrar så som jag vill göra :)
    Tack för rundturen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      För vår del handlar det om att röra på oss, lära oss mera om ursprung, få vara i naturen osv. Vi är inte typiska turister, trivs bäst så.
      Tack för att du kom med!
      kram

      Radera
  4. Vilken häftig morgonpromenad jag fick till kaffet - tack så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så fint när man kan vara var som helst i världen
      till morgonkaffet och dessutom göra promenader.
      Vilka möjligheter vi har via Internet!

      Radera
  5. Ojdå vilka vandringar om man varit 20 år yngre hade det inte varit så besvärligt känner jag ,fint berättat ,kramen Nette

    SvaraRadera
  6. Minnet ja. Hmm. Jag kommer ihåg en massa vackra foton. Och att Uffe har glömt det du skulle komma ihåg :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Ja, kan du tänka dig att han har glömt bort det som jag skulle komma ihåg. Liknar ju ingenting alls.

      Kram

      Radera
  7. Där var lite ordlekar!
    Härliga bilder!
    Minne, ja det är lurigt det ochinte blir det bättre med åren.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Ja, kanske det till och med är bra att minnet är som det är :)
      Ha en fin dag du med!

      Radera
  8. Vi har hyrt bil ett antal gånger på Teneriffa och åkt på de flesta vägar som finns över hela ön, men du visade mig ännu en sida av ön. Tack för det! Vackra bilder. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Vi hyrde också bil för några dagar. En fin upplevelse. Men i bergen som vi vandrade i fanns inte allmänna bilvägar, bara någon traktorväg eller liknande.
      Tack Veiken!
      Kram

      Radera
  9. Jag har alltid haft svårt för höjder och stup och ju längre tid jag bor på platta Öland, desto känsligare blir jag. Men det är ju så vackert!! Jag såg ett norskt program i går kväll. "Där ingen kunde tro att någon skulle bo" hette det ungefär. Några familjer som bodde långt nere på kanten av en fjord med en smal väg till civilisationen (om den inte spolades bort av vågor eller förstördes av snöras). Jag höll i mig i soffkanten och fick nästan titta bort ibland. Men jag har också vandrat på levador och överlevt.
    Glad påsk önskar Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen tur att det finns platta öar att bo på :).
      Det är vackert verkligen och Norge det är ju bara otroligt vackert.
      Önskar dig en riktigt glad påsk!

      Radera
  10. Har läst dina senaste inlägg om vandringen på Teneriffa och får då och då små ilningar i kroppen av att titta på dem. Nej, vandringar på smala stigar på berg nära avgrunden är inte min likör men det är väldigt vackert att se på, bara man vågar.
    Kram från Ingrid som önskar er båda en skön och trevlig påskhelg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet Ingrid att du inte tycker om höjder av det här slaget, men det är ju trevligt att du tycker att det är vackert att se på i alla fall.
      Tack detsamma!
      Kram

      Radera
  11. Ja, vad ska jag kommentera! Fantastiskt fint! Blir sugen på att åka till Teneriffa jag med, med Greger förstås. Men kanske skulle även pojkarna uppskatta det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fint i bergen och förstås på andra ställen med så far iväg om ni kan någon gång. Tror nog att pojkarna skulle uppskatta det.

      Radera