fredag 11 mars 2016

Kramoj


   Antagligen vet inte alla som läser min blogg, vad kramoj betyder
   men på Åland är det ett vanligt förekommande ord sedan länge
   Kramoj är ett låneord från ryskan och från den tid då det fanns mycket ryssar här
   Betydelsen är ungefär att vara krasslig eller sjuk

   Jag är inte sängliggande men tillräckligt mycket kramoj
   för att livet ska gå  i ultrarapid framfart just nu.
   Efter ett par års funderingar över en märklig trötthet så har
   det nu konstaterats att jag har gått och burit på en inflammation i en tand
   Varken tandläkare eller hygienist har sett någonting och allra minst jag.
  
I brist på tandbilder, så får den gamla stendiskbänken som gnistrar så vackert i vårsolen, duga.
   Plötsligt så faller det bitar på plats, så där som det gör när man har facit i hand
   Man kommer ihåg sådant som egentligen har varit ett tecken på att något inte
   har varit som det ska vara.
   Nu förstår jag också varför det var extrajobbigt att klättra och vandra uppåt
   på Teneriffa i år.  Jag var förundrad, för konditionen var inte den sämsta
   Stegringen jag har burit på var alltså inte solhettan.
   Det är lätt att bortförklara och förvrida sitt eget huvud och också familjens,
   som förstås har undrat över min trötthet.

   Tänderna är hela, ser bra ut och inte ens på röntgen gick det att urskilja varblåsan
   som sedan tog sig egna vägar ut i tandraden.
   Det var bra att den ploppade upp som en svamp i skogen för tack vare den,
   blev källan till det onda uppdagad.

   Det är inte roligt att ligga där i tandläkarstolen men vad göra?
   Jag är oerhört imponerad över dagens teknik
   Vad det heter, hela förfarandet vet jag inte, men hittar man inte vilken tand
   det rör sig om så sticks det hål på varblåsan och så söker
   man sig fram från den i något som liknar gastroskopi tills man stöter på patrull,
   ursprungskällan
   Och allt kan man se på bild samtidigt. Fascinerande minst sagt.

   Javisst gjorde det ont när källan nåddes men det måste få göra det
   och det varade bara en bråkdels sekund.
   Nu är jag halvvägs på väg i behandlingen och snart är allt som det ska igen

   Självklart så kastade sig influensan över mig igen.
   - "Aha, nu är hon svag så hej hopp på henne bara! ", ungefär.
   Så här sitter jag och sover nattetid ungefär så som de gjorde under medeltiden,
   uppallad mot dynor på hög så jag inte ska storkna av hostandet
   och inte väcka Uffe i onödan

   Nej, för min del har det inte blivit någon motionsrunda tillsammans med Uffe de senaste
   dagarna men när solen skiner är det svårt att låta bli att gå ut
   även om farten är mera som snigelns på grund av att kraft och energi saknas.


   Lite kan man ju alltid göra i alla fall.
   T.ex klippa ner libbstickans fjolårsstjälkar, lite nu, lite då, så hänga lite på växthuset,
   sitta på en stol en stund och titta sig omkring,
   se på sångsvanarna som flyger över oss igen,
   och så klippa lite stjälkar igen.


   Sedan kom jag förstås på att håligheten i stjälken kan användas till något annat
   än att bara kastas på komposten.
   Att jag också hittade min avlagda trasiga svampkorg samtidigt var som en vink från ovan
   att det skulle bli ett insekthotell.
   Vildvinet hjälper till att hålla allting på plats, senare också att skugga hotellet
   Nu hoppas jag på att hyresgästerna kommer så småningom  och att de ska trivas 

Tror nog att vi kan lägga undan snöskuffen som står i bakgrunden nu :)

   Enriset i kastrullerna är troligen det allra sista som har stått kvar sedan julen.
   Solen har tinat upp isen och enriset gick att ta bort.
   Ett litet lyft och vips dit  med fröställningarna som jag just var på väg med till komposten
   Det får duga så länge.


  
  
  
  
   En stund senare såg jag att ett av rådjuren har använt butikstrappan som sovplats.
   Vad kan man göra annat än att skratta.
   Vi får vara glada för att vi får bo hos dem, så enkelt är det.

  Nu vidare i ultrarapid form, ganska skönt det också....


   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

24 kommentarer:

  1. Vilket elände du råkat ut för. Jag har aldrig hört talas om något liknande, men så skönt att du äntligen fick förklaring på din trötthet. Din fantasi är tydligen inte trött. Tjusigt insektshotell du gjorde och frökapslarna är en prydnad i de där vackra orange krukorna. Måste ge dig en eloge för talgoxbilden. Karm och ta det lugnt tills du blir helt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland lurar eländet bakom knuten, men tur nog så går det att få bukt på det mesta idag. Snart skuttar jag på igen som en påskhare :) Huvudsaken är att jag vet vad som har felat mig. Tankarna har gått som du förstår.
      Talgoxen skällde ner mig först för noter, jag störde den när jag stod så nära men sen resignerade den och lät mig vara. Tack Gunnel! Jag tar det lilla lugna, japp!
      Kram

      Radera
  2. Så bra att hitta den luriga varbölden. Och kroppen är klok, den känner av det mesta, när man tänker efter. Årets influensa var tydligen hård!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var bra att den gav sig till känna. Tänk att den har varit där så länge utan att säga ett knyst förut annat än att jag har varit trött. Hela systemet har förstås känt av eländet.
      Men nu är jag åter still going strong. Lite vila bara allra först.

      Radera
  3. Tänka sig, man vet aldrig vad som döljer sig här och där. Tur att inflammationen blev upptäckt.
    Så vill jag säga vilken otroligt fin bild du har av talgoxen. Har du en riktig systemkamera eller? Har själv just beställt en ny kamera men jag vill alltid ha en liten som ryms i fickan.
    Fiffigt att fixa till något av libbstickan, det där borde även jag göra.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en vanlig systemkamera med ett bra objektiv. Jag stod rätt nära talgoxen när bilden togs. Ibland längtar jag också efter en liten kamera att bara ha i fickan.
      Ha en skön helg du med!

      Radera
  4. Jag önskar dig stort lycka till med tillfrisknande och allt ont far iväg från dig. Ta hand om dig. Det finns bara en Karin. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, kram eller kramojkram till dig med Eivor! Tack! :)

      Radera
    2. Krya på dig Karin! Fina bilder som vanligt.
      Fridens!

      Radera
    3. Tack Eive!
      Kryar på mig så mycket jag orkar och hinner.
      Fridens!

      Radera
  5. Isch, sicket skröfs du råkat ut för! Och så influensa på det, tackar. Håller tummar för snabbt tillfrisknande från bägge åkommor.
    Har själv just idag gapat hos min rara tandläkare som fixade till ett irriterande ställe där alla små ting som hallonkärnor, linfrön, nötflisor och sånt garanterat slog sig ner och vägrade låta sig bortmotas. Sånt som kan driva en till halvt vansinne.
    Fågelbilden är underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket underbart ord! Skröfs! Det är ju precis det det är.
      Blir nog bra det här...allt måste ha sin tid bara.
      Du håller dig alltså med ett eget gömställe för frön och dylikt, precis som en liten hamster ;). Tur att det finns folk som kan hjälpa en.
      Tack snälla!

      Radera
  6. Din bild på talgoxen i din header är otroligt läcker!
    Det är verkligen tur att tandläkarna finns, fast det inte är roligt att gå dit! Hoppas du slipper influensan och blir kry fort och lätt! PS. Jag gillar dina bilder! Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Veiken!
      Ibland lyckas det att man får komma lite närmare och ta bild. De är vackra de där små oxarna :)
      Ja, det är en lycka att det finns tandläkare. Förr gick de till bysmeden och fick tänderna utdragna.
      Ha det bra du med!

      Radera
  7. Krya på!!
    Underbara bilder och ja, hoppas hoppas att det inte kommer mer snö...
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena!
      Den snö som eventuellt kommer är den som också försvinner snabbt. Vårsnö, fåragö....säkert får vi lite till, fast vi inte vill. :)
      Varm kram!

      Radera
  8. Kramoj kram du som kroppen nu ger ultrarapid tillstånd, olika vackerheter och sköna bilder - de där stjälkrören i korgen som har en nästan pelikanfågel ovanpå. De rödorangea kärlen med en och frön gör det inte sämre. Du har en källa till fröjd inom dig och tack för att du delar.
    Ultrarapid god helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove! :)
      Jag tror att det till och med är riktigt sunt att vara lite sjuk och ultrarapid ibland.
      God helg önskar jag dig med kram med lååååånga armar så du inte blir förschyld du också.

      Radera
  9. Kramoj! Vilket trevligt ord för en mindre trevlig företeelse. Men helt rätt. Ungefär som ofrisk. Inte riktigt krasslig, men nästan. Mycket användbart!

    Fiffigt insektshotell – den idén norpar jag allt till sommaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kramoj är ett bra ord, absolut.
      Norpa så gärna, insekterna behövs om världen ska må bra.

      Radera
  10. Kramoj var ett bra ord tycker jag i alla fall på att inte må bra.
    Jobbigt med tandproblem men så bra att de hittade vad det var. Tänderna kan verkligen ställa till det i kroppen i stort. Har läst flera gånger att tandproblem kan leda till till exempel hjärtinfarkter.
    Skönt att du kan ta det litet lugnt medan du tillfrisknar.
    Ni är verkligen uppfinningsrika med att ta tillvara på olika saker. :)
    Kramar till dig att din kramoj släpper! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett bra ord, beskrivande på något sätt.
      Egentligen har det inte varit jobbigt på annat sätt än att jag har varit trött på djupet, lite märkligt. Visste inte ens att det hade med tänderna att göra förrän varblåsan ploppade upp.
      Ja, tandinflammation kan leda till många andra inflammationer i kroppen, inte bara hjärtinfarkt. Man ska helt enkelt inte gå omkring och vara inflammerad! Men man ska förstås förstå det då ;)
      Kramojen släpper sakta, sakta. Snart är jag frisk igen.
      Kramar!

      Radera
  11. Din tand, så jobbigt. Jag tänker på hur en inflammation, något litet ont påverkar så mycket. Så bra att felet hittades. Det påminner om en ond axel jag släpade omkring med, nu först börjar det bli bättre och nu har min vbara det blir bra så. Snart har du styrkan tillbaka:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är på gång igen, känner hur jag blir mig själv alltmera för varje dag som går. Sedan är det så skönt att veta varför jag har varit trött.

      Radera