söndag 6 mars 2016

Isvitt


   Vi fortsätter att göra våra motionsrundor på Kalvfjärdsisen
   Vi testar med isborren hur tjock och stark isen är och har pilkarna med oss utifall att
   vi får någon middag med oss hem, vilket inte alls är nödvändigt, egentligen.
   Men det förgyller tillvaron lite extra
   Vattnet har gått ut. Det kan man se på isen vid strandkanten
   När vattnet går upp igen så blir det landlöst.
   Så brukar det gå
  

   Nu när skogsprocessorn har gjort sitt så är det så tyst överallt att det nästan hörs
   Tystnaden är öronbedövande. Kan man säga så?


   Tankarna vandrar om någon tanke överhuvudtaget finns
   Man bara står där på isen och tittar sig omkring, rycker lite i pilken
   
  

   Grankottarnas och granitklippans  färger går ton i ton


                     Som vanligt är vi under uppsikt. Korparna betraktar oss från olika håll,
                     lättar och flyger över oss och helst under oss med, om de bara kunde
                     Deras klockklock-ljud är klara och tydliga. De pratar med varandra och jag
                     undrar om de pratar om oss som befinner oss ute på isen
                     Förmodligen. Kanske de tycker vi är ena riktiga knäppgökar?


    Den lilla martallen på bergväggen har säkert funnits där i många år redan
    De blir inte stora men de hänger med.
    Tur att skogsprocessorn inte kan ta dem, tur att någonting får vara i fred.
    Vi ser på rådjuren hemmavid att de är störda, oroliga....deras skogar försvinner
    runt omkring oss. Snart har de ingenstans att vara, att gömma sig i.
    Jag står där och funderar om jag ska plantera gran på hela vår tomt...
   

    Vid strandkanten pratar isen....det knakar och det brakar


    Jag ser på vassen som ligger vid mina fötter där jag står, vid mitt hål
    Jag njuter


   En bit ifrån är ett gammalt båthus på väg ner i sjön....det sjunker sakta, sakta neråt.
   Lite grann mera för varje år som går


    Ingen sol i sikte, bara gråmulet men vindstilla och plusgrader
    Det är skönt att stå där ute på vidderna
    Vi säger åt varandra att det gör ingenting fastän vi inte får någon fisk
    Vi har mat....och vi kan inte få fisk alla dagar, så är det bara


   Plötsligt så ser jag hur Uffe får napp. Så får jag napp och det är bara att rycka upp de abborrar
   som nappar


   Mitt i allt så ....


   Det blev åtta fina abborrar, fyra flickor, fyra pojkar. 
   Idag blir det rökt abborre till middag

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

26 kommentarer:

  1. Just så ska vintern se ut. Magiska bilder. Headern är fin. Det ser ut som om isen är helt oändlig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Magiskt är ordet. Tack Gunnel!
      Snart är isen ett minne blott...om någon vecka är den väck och då får vi göra som Ronja Rövardotter, vårskrika! Kram

      Radera
  2. Vilket lyxliv ni lever! Och det gör sig väldigt bra på bild, dessutom. Nyfångad, nyrökt abborre till middag, efter en fin dag i friska luften... Man skulle ju rentav kunna bli avundsjuk, om man var lagd åt det hållet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är medvetna om att vi lever ett lyxliv. Många skulle säkert inte tycka det men ack så fint det är att vara där ute bland holmar och skär, fåglar, fiskar och tystnad. Vi njuter. Kom med nån gång vetja! I år kanske det inte kan bli det kommer förhoppningsvis nya år bakom horisonten

      Radera
  3. Underbart med pinfärsk abborre! En öronbedövande tystnad var något nytt - mycket slående. Man KAN faktiskt bli bedövad av tystnad tror jag. Korpar är mycket sällsynta hos oss här på landet - jag tror bara jag sett ett par stycken sen vi flyttade hit för nästan 30 år sen.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt gott! Vi pinar i oss pinfärskt så gott som varje dag just nu ;).
      Det finns minst ett par korpar där vi vandrar och är. De flyger över oss varje dag, kloka, intelligenta fåglar.
      Kram

      Radera
  4. Wow! I would not expect you to catch so much fish!
    xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Together we get about six to eight fish every time we are going out on the ice. Not bad at all.

      Radera
  5. Underbart vackra vinterbilder! Det finns inget godare än helt färsk fisk! Det är ren lyx när fisken kommer på bordet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Veiken!
      Just nu lever vi ett riktigt lyxliv med färsk fisk så gott som alla dagar :)

      Radera
  6. Så fint berättat och med jättefina bilder! Så skogarna försvinner hos er också? Visst är det sorgligt...
    Många tycker korpar är lite läskiga, men jag gillar dem skarpt. Vi har några par här som vi ser varje dag ... det är så härligt att lyssna på dem och se dem under sina akrobatiska luftövningar :)
    Wow - färsk abborre - vilken härlig lyx!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!

      Ja, tyvärr försvinner de gamla mångsidiga skogarna tas ner med nästan svindlande fart runt omkring oss. Det är sorgligt för naturen blir inte densamma på många, många år igen om ens någonsin. Skogsbruket av idag är ...ja, jag vet inte vad jag ska säga, jag saknar ord.
      Jag tycker om korpar och har till och med haft en skadad sådan som vi vårdade tills den kunde klara sig själv igen. En härlig individ på många sätt. De akrobatiska övningarna hör till dem. Stundtals ser det ut som om de flyger upp och ner, nästan.
      Nu lever vi lyxliv, ja.
      Ha det gott du med!
      Kram

      Radera
  7. Gillar din nya header. Den har en mycket speciell och fin energi.
    Tänk jag har aldrig fiskat någon endaste gång.
    Verkligen härligt att kunna äta nyfångad fisk.
    Rökt aborre låter riktigt gott.
    Ekorrarna blir nog världskändisar snart. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie!

      Jag förstår att du inte har fiskat, du som har bott i storstad osv... det är säkert många här på ön som inte heller har gjort det. För min del har jag alltid tyckt om att fiska, alltsedan jag var barn. Uffe älskar att fiska, så det faller sig naturligt för oss att fånga vår mat.
      Man blir lite bortskämd med fiskkvaliteten när man fiskar själv :). Pinfärskt och gott. Rökt abbborre är fest.
      Kramar!

      Radera
  8. Grankottar mot graniten; så himla fint! pilka aborre och steka den sedan ... jag blir nostalgisk. För att inte tala om timmervältan eller högen som väntar på att köras till förädling. Öronbedövande stillhet och väldigt sköna dofter ... Min far hade timmerbil så jag har varit med och lastat på mycket timmer och kört i väg. Termos og matpakke med och när vi satte oss så sa far att vi skulle lytte til naturen og kjenne på lukten.
    Kram med tack för utflukten i minnesriket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste verkligen ha fått en ordentlig nostalgitripp Tove! :) Timmerbil, dofterna av timmer, termos och matpaket. Härliga minnen. Jag har liknande minnen av min far, som var chaufför på ett sågverk. Han körde ut virke, min bror körde timmerbil. Den doften går inte av för hackor, precis, bättre än dyr parfym.
      Kram till dig med!

      Radera
  9. Nami nami! Jag är inte mycket för att fiska - har aldrig egentligen provat på, landkrabba som jag är. Tillagad färsk fisk är ju en superdelikatess! Och dofter... Det finns vissa dofter som kommer direkt som jag ser en bild. Nu stockhögen. Sitter här med den doften i den förkylda näsan... Hoppas jag får in kommentaren...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Märtha, det är nami nami!
      Tur att man kan köpa fisk hos andra som har fiskat, för fisk är ju en väldigt god delikatess.
      Stockhögen ger speciella doftvibbar, kåda och bark, sågspån, tjära....allt. Jadå, du fick in kommentaren.
      Jag försökte kommentera hos dig här om dagen men det gick inte. Får försöka på nytt....

      Radera
    2. Jag har valt att kommentera med namn och webbadress, det verkar fungera. Wordpress går det tydligen inte att kommentera med här. Kanske samma omvänt?

      Radera
    3. Troligen. Jag ska göra detsamma, använda namn och webbadress när det är svårt att kommentera hos dig. Tack för tipset!

      Radera
  10. Åh, rökt abborre är verkligen något av det godaste jag vet och nu längtar jag plötsligt till att sitta och titta på ett flöte som guppar på vattnet... Och jag måste säga att när jag tittar på dina bilder kan jag riktigt höra den öronbedövande tystnad du pratar om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Marina, snart får du göra det också. Sommaren finns någonstans bakom knuten.

      Radera
  11. Jag blir lite orolig när ni är ute på isen. Det är ju havet! Ni har väl lina och isdubbar med er? Jag har hemska minnen av isar från tonåren, sedan dess har jag en enorm respekt för denna naturkraft.

    Magiska foton!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta, för din omsorg. Dubbar har vi alltid på oss, även fast isen är halvmeter tjock ;). Och en enorm respekt har vi också för naturkraften, lita på det. Tillsvidare är isen tillräckligt stark och tjock i innerviken där vi är men snart är den ett minne blott. Om en vecka ca, svallar vågorna fria igen.
      Tack!
      Kram

      Radera
  12. Tack för att jag fick följa med på fisketuren och meditera över livet och naturen. Det var en fin stund.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette för att du ville komma med ut på isen.
      Allt gott till dig med!

      Radera