lördag 20 februari 2016

Min ena fot

är längre än min andra fot.
Om jag får tro alla skoförsäljare jag har haft att göra med under hela mitt liv tills nu,
så är det helt fel fot som är längre.
Det borde vara den högra foten som ska vara längre,
men när min skapelsehistoria började så hände någonting som kanske inte borde ha hänt.
Min vänsterfot blev en hel nummer längre än den högra.

Så många huvudskakningar vänsterfoten har förorsakat vid mina skoinköp.
Småtassig har jag alltid varit.
Nummer 36 var min skonummer länge och väl....men med tiden
börjar jag bli mera "normalfotad".
Nr 37- 38 beroende på fabrikat och fot ska det vara nu för tiden.

Här sitter jag och tittar ut över Playa Paraiso i januari tillsammans med mina fötter

Jag står stadigare på jorden, även om jag står allra stadigast på vänster sida.
Högerfoten har så mycket mera utrymme eftersom den inte har vuxit som den
borde ha gjort.
Även om min ena fot är längre än den andra så har de trots allt en gemensam nämnare.
De lär vara grekiska, så åländsk jag är.

Tå nummer två (pektån) på båda fötterna är längre än stortån och då är man grek
om man får tro de "lärde".
När jag var barn fick jag lära mig att alla som hade såna tår var dominanta
och höll sina män i schack
Det var bara det att jag inte hade någon man när jag var barn så min tilltro till
det sagda fick sig en tidig törn.
Däremot tycker jag om tanken att ha grekiska fötter.

http://lajkat.aftonbladet.se/din-fot-kan-avsloja-vilken-typ-av-personlighet-du-ar/

Namnet grekisk fot härrör från studier av klassisk konst då denna fotform idealiserades inom klassisk grekisk skulptur och fungerade även som en estetisk standard inom romersk konst och under renässansen. Detta är också orsaken till att en skulptur som Frihetsgudinnan i New York har en grekisk fot.

Det har associerats till olika etniskt ursprung när man har jämfört fötter genom tiderna,
men detta är mycket omdiskuterat.
Också en romersk, en germansk och en keltisk fotform lär ska indikera en persons genetiska ursprung.
Tro det den som vill.
Den egyptiska foten är den vanligaste formen av fot och förekommer hos cirka 60 % av befolkningen. Mindre än 10 % av världens befolkning har grekisk fot.

Nu är det i alla fall så att min ena vänstra fot är grekisk och min ena högra fot också är grekisk.
Tänk om det hade varit en grekisk och en romersk...?
Krig uppstår så lätt så lyckligtvis så blev det två grekiska fötter
när det var dags för min del att beträda jorden

Min ena fot till vänster är också väldigt lik min andra ena fot till höger, men omvänt så att säga
De ser ut som om de är släkt med varandra, trots att den högra ena foten är mindre än den vänstra
ena foten. De beter sig ungefär likadant också, fastän den ena högra foten är lite "slingrig" av sig
i jämförelse med den ena vänstra foten.

Antik grekisk flaska formad som en fot från cirka 600 f.Kr.

Men hur som helst så har både den ena och den andra
tagit sig fram genom livet med hela min övriga kropp ovanpå.
Jag är väldigt glad över både den ena och den andra.
Tacksam, minst sagt. Jag är glad över mina apostlahästar
som har varit starka och tjänstvilliga och fortfarande är det
Man ska vara glad åt fötter!

Tove är rubrikuppfinnerskan för dagens tema.

De övriga som deltar i temat är:

Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm Klimakteriehäxan,Livsrummet,
Musikanta, Olgakatt , Pettas , Ulla


Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

22 kommentarer:

  1. Det verkar vara läge för en kontaktannons: "Bekantskap önskas med kvinna som har skonummer 37-38, med en högerfot som är större än vänsterfoten. Svar till 'Gemensamma skoinköp'"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, samarbete på gräsrotsnivå :) Nu har den högra foten det nästan ensamt i sin sko medan vänstra foten känner sig aningen beklämd. :)

      Radera
    2. PS. Du vet väl att personer med"grekisk fot" alltid är konstnärligt lagda.

      Radera
    3. Nej, det visste jag inte men det kan ju förklara en del :)

      Radera
  2. Roligt och givande inlägg!
    Min "pektå" är mycket längre än stortån, minst 2 cm längre. Jag har hört samma kommentar som du ang dominans, men tror inte ett dugg på det. Jag behöver inte fråga min man om det är sant, för jag vet ju precis vad han tänker och det är ju ändå jag som bestämmer, hi,hi!!!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis så stämmer det där med dominans inte alls ;)
      Tack Lena och ha en trevlig helg du med!

      Radera
  3. Det är konstnärligt med långa knotiga tår fick jag veta av en närstående när jag var barn, jag tittade på mina knubbiga tår och insåg att min konstnärlighet var obefintlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den närstående hade säkert långa knotiga tår ;).
      Jag tror däremot att dina knubbiga tår betyder noggrannhet i sammanhanget hantverk och konstnärlighet.

      Radera
  4. Jag är gift med väldigt vackra grekiska fötter som inte är ett dugg konstnärliga. Själv har jag en blandning mellan romerska och typ 4 så jag är nog en opålitlig varelse. Höger och vänster fot är praktiskt taget alltid litet olika stora men är skillnaden så stor som din är det ju problematiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så då föll den tesen som en tegelsten i backen då :) Man kan ju inte ens lita på en tå längre.
      Egentligen har det aldrig varit stora problem annat än att skoförsäljarna, förr, ville att jag skulle pröva skor på högerfoten för att den ansågs vara den som var större än vänster och för min del var det tvärtom.
      Problemet löstes med en sula i högerskon och så var det med det.
      Jag måste nog syna de fötter jag är gift med lite extra...

      Radera
  5. Hmm..."Grekisk-romersk med lite knölar här och där"...undrar just vad det betyder... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att vi alla har fått litet huvudbry vad gäller tår och fötter. Förmodligen är det bara att traska på som vanligt:)

      Radera
  6. Nu är jag övertygad om att mina båda fötter ska åter betraktas, synas och analyseras :-)Tack för introduktionen väl beskrivet med glimt i ögat - eller ögonen. "lajkabilden" har jag också tittat på. Intressant och roligt inlägg :-) Och din tes om fötterna i jorden och huvudet i himlen får åter betydelse.
    Tack Ålands Karin för dig!Och dina fötter :-)
    Kram











    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kan du tänka dig Tove! ? Vi upphör aldrig att förvåna oss om oss själva. Alltid hittar man någonting som måste upptäckas och forskas om.
      Tack snälla du!
      Undrar var dina fötter har sina anor, förstås ;)
      Kram

      Radera
  7. Ett kul inlägg och så mycket nytt jag fick veta om fötter! Ett mycket intressant ämne. Jag visste faktiskt inte att jag hade grekiska fötter. Tänk att vi har likadana fötter som Frihetsgudinnan. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi måste ju vara Frihetsgudinnor vi också Gunnel, vi som har grekiska fötter.
      Kram

      Radera
  8. OrdOdlaren skrev ju också om fötter häromdagen... En typisk fyra är mina fötter, men vad det betyder vet jag inte, säkert lika sant som horoskop. Just nu ängslas jag med de nedböjda syrenerna utanför fönstret, det bara snöar och snöar blötsnö...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du påminner mig. Jag läste ditt inlägg men det var stört omöjligt att kommentera just då. Ska försöka igen. Jag visste om att jag skulle skriva om fötter så jag log för mig själv när jag såg att du var inne på samma linje.
      Här snöar det inte just nu. Inte roligt om syrenerna knäcks av snön. Jag håller mina tummar, grekiska eller romerska eller ....

      Radera
    2. Skakade bort snön från dem - skönt med snö i nacken... Här har vi massvis med snö kvar, plusgrader på dagarna och aningen mot minus på nätterna... Kommer till Åland ca 20-22 maj, men manskören Manifestum! Var kören sjunger vet jag ännu inte, men någonstans "utanför Mariehamn" är visst planerat!

      Radera
    3. Haha...skönt? :) Uppfriskande!
      Så roligt att du kommer till Åland. Jag ska notera datum och kör så mitt i allt så kanske vi ses. :)

      Radera
  9. Vilket kul inlägg du fick till om din ena fot och en del andra fötter :) Jag har fottyp fyra - egyptiskt tror jag :)
    Jag hoppar över veckans fottema och återkommer med färg och form
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Du hoppar över med båda fötterna ;). Ser framemot ditt inlägg om färg och form.
      kram

      Radera