fredag 12 februari 2016

Knappsats

Toves rubrik för lördagstemat denna vecka fick mina tankar i helt andra banor än vad som kanske var tänkt av henne.
Eller kanske inte?  Kanske Tove tänker som jag....


Dagligen omges vi av knappsatser,
åtminstone vi som ägnar en stor del av tiden för Internet och datorisering.
I snitt varje dag använder jag knappar till både bokföring, e:post, blogg och facebook.
Knapparna används så det ryker om dem.
Nästan.
Ibland
Jag knappar på alla dagar på olika sätt och vis


Men de knappsatser som verkligen triggar igång mig är de tillvaratagna knapparna
som jag återbrukar på olika sätt.
Jag hör till dem som inte kan slänga en enda liten knapp som har funnits i ett klädesplagg och
varför vete gudarna men de äger mig på ett märkligt sätt.


De riktigt gamla är dessutom väldigt vackra.
I sig själva är de som smycken och ibland rena hantverket, väldigt välgjorda
Jag har knappar som har funnits på charleston-klänningar från 20-talets USA.
Klänningarna har murknat vid det här laget men knapparna består.


Knapparna, åtminstone de flesta av dem,
har jag trätt upp med nål och tråd för ordningens skull
och  för att de är mera överskådliga när de behövs.
Då åker alla knappaskar fram.
Det blir en del knappande när jag söker en dekoration till en väska eller så...
Lite knäpp är jag utan tvekan men det står jag ut med.
Jag till och med trivs med det.

De övriga som deltar i lördagstemat är:
Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm Klimakteriehäxan,Livsrummet,
Musikanta, Olgakatt , Pettas , Ulla

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

18 kommentarer:

  1. Härligt knappigt inlägg! Så ordentlig du är som sätter upp knapparna på trådar. Har aldrig själv tänkt den tanken men den har onekligen en poäng!
    Kram från Ingrid som står över lördagstemat den här månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!

      Ordentlig och ordentlig? Praktisk skulle jag själv säga. Har man så mycket knappar som jag har så måste det fixas på något sätt.
      Kram

      Radera
  2. Kasta gamla knappar? Glöm det! Det värsta är att jag köper nya utan att veta vad de ska vara till bara för att de är så fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). En till knäppgök på jordens yta! Inte bara jag då! Härligt.

      Radera
  3. Min mamma var utbildad skräddare, men under min uppväxt var hon mest bondmora som gärna sydde klädesplagg åt de två döttrarna som i utbyte gjorde hushållsarbete. Och hon hade en hel låda med knappar, kär leksak under många år. Jag sorterade och räknade och höll på, hade mina favoriter. Mina ihopsparade knapplådor hängde med länge, men i senaste (sista) flytten rök de all världens väg - jag behövde dem ytterst sällan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappasken var en dyrbar leksak också hemma hos mig i mitt barndomsland också. Ja, det är just det som är problemet, vad ska man med alla knappar till? Tur nog så finns det andra knapptokiga människor som man kan dela med sig av till. En del har redan åkt vidare men så länge jag hantverkar och återbrukar får knapparna hänga med. Om inte annat för att bara sortera och titta på ;)

      Radera
  4. Jag sparar också på knappar från oanvändbara plagg - kan komma till nytta någon gång ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ju inte låta bli och att slänga knappar.....det går inte. De kan komma till nytta någon gång, precis så är det Ulla.

      Radera
  5. Åh vilka fina knappar! Får lust att leka med dem! Min knappsamling är lite förskingrad och inte så mycket att hålla på med. Men å andra sidan har många knappar vandrat vidare till små personer som har stor glädje av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappar har nog alltid fascinerat både stora och små personer.
      Många knappar har vandrat vidare även härifrån men fortfarande finns många, många som det ska bli någon användning för

      Radera
  6. Knappar är roliga. Minns att jag alltid fick leka med mammas stora knappaskar när jag var lite sjuk. Sorterade och lekte med dem.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen för att de är så olika. Undrar om inte de flesta barn har lekt med mammas knappaskar. En bra sysselsättning
      Ha en trevlig helg du med Lena!

      Radera
  7. Många knappsatser... både de där vi tvingas till varje dag... och de andra - de roliga du har! Vilken ordning! Måste säga att jag är imponerad :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappsatser av olika slag fyller våra vardagar Anki! :)
      Den ena roligare än den andra.
      Ha det gott du med!
      Kram

      Radera
  8. Å vad jag njuter hos knappdamen *knäpp. Knappsats kom till i tanke på alla slags knappar :-) Min egen knappsamling är tyvärr ringa än så länge. Farmor sömmerskan hade massor som hon lämnade efter sig, men på den tiden tänkte jag inga knappar alls - knäppt tycker jag idag - hon hade ett helt stort skrin. Knappeboksen sa hon om den. Tack för denna härligheten!
    Hjärtekram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappar är njutningsbara och i all synnerhet de som har funnits i ett klädesplagg. Det är lite grann som att "läsa" av en trasmatta. Där och där hade jag den knappen och så vidare.
      Knappeboksen, så bra det låter på norska.
      Hjärtekram till dig med Tove!

      Radera
  9. Svar
    1. Så såg det ut i förrgår. Idag är det ännu vitare....

      Radera