tisdag 16 februari 2016

Jag planerar....


    och funderar.
    Av och an far tankarna.
    Jag försöker få min blogg lite vårfin men hur det egentligen går vet jag inte ännu.
    Kanske det blir som förut när det kommer till kritan
    Ni kanske har sett att min blogglista är borttagen just nu
    men oroas ej, den är på väg tillbaka, antingen annorlunda eller så inte
    Under tiden som det eventuellt sker någonting så finns möjlighet att
    titta in på Visa hela min profil här i högerkolumnen.
    Där finns möjlighet att se vilka bloggar jag följer


   Jag är i nyponätartagen. Nu just är nyponen som allra godast
   Varje dag går jag ut och snaskar i mig alltför många
   Jodå, det lönar sig inte att äta för mycket c-vitaminer
   Kroppen tar vad den behöver och resten går om intet
   men de är så goda
  

    Nu passar jag på...snart är tiden förbi
    Många nypon har redan blivit svarta
    De är vackra, de också, mot de röda stammarna


   Solnedgångarna är nästan overkligt färggranna på kvällarna
   Jag tänker på finländska ranor, vävda i de allra vackraste färger
   En kort stund och så är allt över

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

18 kommentarer:

  1. Jag har ätit nyponsoppa idag gjord på egenplockade och torkade nypon. Dina nyponbilder fick mig att längta efter den tid då man kan plocka dem från buskarna igen. Lite stickigt, men rogivande att stå där och lyssna på fågelsång. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har de facto blivit så bekväm att jag sällan gör nyponsoppa längre. Istället står jag där som en nyponfågel och smaskar i mig...men när liten Wilhelm kommer blir det nog soppa av. :) Sportlovssoppa.
      Visst är det rogivande att ge sig tid att stå i buskarna och lyssna på fågelsång. Kram

      Radera
  2. Det skulle bli en underbar tavla av solnedgången!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt otroliga färger. Därför tänkte jag spontant på en rana :)

      Radera
  3. Fantastisk himmel på din sista bild. Jag, som är lat av naturen, lagar nyponsoppa från paket. Jag tycker det är gott ändå.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer ibland att himlen ser ut så, några sekunder. Idag var den helt gul....
      Nyponsoppa på paket är givetvis det allra enklaste, fast det inte är särskilt svårt att stå rakt upp och ner i en buske och äta nypon heller ;). Ner med allt utom skrutten som jag snoppar bort.
      Kram

      Radera
  4. Nypon är säkert naturens eget apotek. :)
    Har dock aldrig ätit nypon så som du gör.
    Alltid roligt att fundera litet kring hur bloggen skall se ut. Jag jobbar med en testblogg så får vi se när jag blir nöjd med ett ev. nytt utseende.
    Vilka fantastiska färger i solnedgången!
    Ursäkta min okunskap - vad är ranor?
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett nypon om dagen räcker egentligen för att du ska få c-vitaminintaget som behövs. Nyponen blir så goda när de blir frostnypna :)
      Ja, få se vad jag får till, är inte säker på någonting just nu vad gäller bloggens utseeende.
      En rana/ranu är en vävd yllebonad som man oftast hänger på en vägg eller lägger över en stol. Mycket vanlig (tidigare ?) i Finland.
      Egentligen lär bonaden heta ranu, fastän vi säger rana.
      Tror att det är rätt ovanligt med den typen av bonader i Sverige.
      Kramar!

      Radera
    2. Tack för svar Karin!
      Man lär sig alltid något inom bloggvärlden. :)
      Kram!

      Radera
    3. Ja, man blir verkligen lärd :)
      Kram

      Radera
  5. Där ser man, nu har jag lärt mig något igen. Jag har alltid trott att nyponen förlorar sin höga halt av C-vitamin när de blir frusna. Inte heller trodde jag att man kan äta dem rakt upp och ner - kittlar det inte i munnen och svalget? Jag går förbi flera vildnyponbuskar på mina hundpromenader, nästa gång ska jag provsmaka. Nu kanske jag slipper ha nyponpulver på morgonfilen (det ska vara bra för lederna och jag har en överansträngd handled). Tack för tipset!
    Jag har plockat nypon och gjort likör av dem, men det var på sommaren.
    Ha det så bra i din vårstädning :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyponen förlorar inte c-vitaminer av att de blir frusna, inte mera än om de kokas osv....Dessutom behöver man egentligen bara ett nypon om dagen vad gäller c-vitamin men i min smak är de så goda när de har blivit frostnypna att jag äter mera än jag behöver av c-vitaminer. De innehåller ju också karoten och A-vitaminer. En bra källa. Jag äter hela nyponet efter en liten snoppning. Kittlar varken här eller där. Jag har också hört att nypon är bra för lederna, känner en man som har blivit bättre av att äta nyponpulver.
      Tack Lotta!
      Kram

      Radera
  6. Jodå, ranor känner jag ju väl till. Skulle gärna ha en snygg en härhemma. Min mormor vägde flera stycken, men det måste vara "rätt" färger sas, inte så intresserad av 70-tals kombon :-))
    Nyponsoppa var det så länge, länge sen jag åt. OCH jag älskar det.
    Mums vad gott.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att du känner till ranor. De är ju rätt vanliga i Finland och ett tag skulle alla väva sådana. Sjuttiotal, ja, det stämmer det. :)
      Kram

      Radera
  7. Jag blev nästan lite orolig först när jag såg himlen, ser ut som en brand, men när jag fick veta att det inte var detta så tänket jag istället: Vad vackert! Helt otroligt!
    Intressant om nypon! Vad man får lära sej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Himlen brann! :) En kort stund innan solen försvann i havet
      Bloggvärlden är lärorik, jag lär mig hela tiden någonting inne hos dig också Lena!

      Radera