onsdag 3 februari 2016

Förkylt

När vi landade på Arlanda så slog förkylningen till!
På henne bara!!! Ungefär
När vi kom hem dagen efter till Åland hade den redan briserat rejält
Så jag har varit däckad mera eller mindre i ett dygn, men är åter på gång
efter feber och hosta, så den vanartige tycks inte stanna länge (fastän jag nog
kände av den redan på Teneriffa).
Tack och lov!

Steven, tornfalken som vi bodde granne med. Han har en fru också

Ja, vi drog iväg till Teneriffa i mitten av månaden och har varit där två veckor
i solsken och värme. Temperaturen var mellan 24-26 grader plus alla dagar
Alla som har följt min blogg i många år vet redan att varken Uffe eller jag är
strandliggare och soldyrkare. Vi vandrar allra helst, vilket vi har gjort även
denna gång med hjälp av Lena och Martin från Sverige
som bor på Teneriffa halva året. De är pensionerade men leder vandringar när de är
på ön i Atlanten vid Afrikas kust. Lena är också en utmärkt bra keramiker.
På Youtube hittar ni en fin film som Martin har gjort på en del av det hon tillverkar.
Jag försökte ta mig in på deras hemsida men det lyckades inte men jag rekommenderar varmt
att ni söker på KeramikVerkstan på youtube. Ni ångrar er inte, jag lovar.

Martin o Lena, fantastiska, spänstiga, trevliga, vänliga och hjälpsamma människor. (Uffes bild)

Det blev en hel del vandrande och klättrande som har gjort gott för kroppen
En bra början att minska på midjemåttet, mitt i all synnerhet.
Uffe är mera som en duracellkanin i jämförelse med mig som sniglade mig framåt
när det gick uppför och det gjorde det ofta på smala stigar (åsne)
Men jag klarade det och också inom den tid som behövdes för att hinna till bussen som
tog oss "hemåt" mot Playa Paraiso igen även om Lena förkortade min "pina" lite grann
ett par gånger med att göra färden lite kortare.

För det mesta åt vi medhavd lunch på höga höjder. Här på Guamas topp. (Uffes bild)
Otränad som jag var så är jag ändå riktigt glad att jag har lyckats klättra rakt upp på slingriga
stigar i gassande solsken ( 300 meter) och sedan längs bergväggar nedåt igen.
Så med tanke på att jag har suttit på min ända i dator- och tv-stol så är jag riktigt nöjd
med att plötsligt ha klarat av anstränga mig riktigt rejält.
En av dagarna gav jag nästan upp men skam den som ger sig
Man har väl lite sisu!
Lena påstod att hon inte har varit med om en så himla envis person som jag
tidigare. Jag går på viljan och inte på orken när jag är på det humöret
och på det humöret fick jag lov att vara för att hinna med de andra
fast envis är jag väl inte? ;)

Mandelblom fanns det på många ställen. Jag plockade mandlar med mig åt barnbarnen som de ska få knäcka när vi träffas lite längre fram ( Uffes bild)

Nå, hur som helst så kommer jag att återkomma med våra "äventyr" lite nu och då
på en ö i Atlanten som egentligen inte är "vår" ö på samma sätt som Madeira är
men ibland behöver man testa annat
och vi har haft en fin semester på alla sätt

Duvor vid vår busshållsplats i Playa Paraiso. Duvorna på Teneriffa ser annorlunda ut än de som bor på Madeira, de till och med "pratar" annorlunda. Troligen på spanska.....

Nu väntar lite jobb som måste åtgärdas innan jag åter kan andas lugnare
och befinna mig på plats igen.
Jag har också många bloggare som jag ska besöka som jag har missat att läsa
Tanken var att jag skulle hålla mig uppdaterad under kvällarna men tji fick jag
Det fanns Wifi i huset vi bodde i, men.....det fungerade inte. Bara att ta ner ett
e:postmeddelande tog en halvtimme och att sända svar på det gick inte alls,
så vi gav upp och tog en rejäl Internetsemester.
Vi var ju på semester så varför inte? Inte skulle vi ägna vår tid därnere åt att
försöka få bukt med tröga digitaliteter.

Hoppas ni alla har haft det bra och har det bra!

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

24 kommentarer:

  1. För en gångs skull ska jag endast med få ord uttrycka min kommentar:
    Det är gudagott att via text och bilder följa envisan sisu och duracellen på aktiv semester!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del får du använda hur många ord som helst Tove.
      Tack :) Det kommer mera som skrivet!

      Radera
    2. Apropå tankar som försvinner; igår när jag var här så tänkte jag på det du brukar säga då jag såg höjdbilderna. De forsvan då för så att så där bara dyka upp i morse. "Bena på jorden och huvudet i himlen" var det :-)
      Kram

      Radera
    3. Precis så är det. Benen på jorden och huvudet i himlen, det blir bra det :)
      Kram

      Radera
  2. Jag ska läsa i lugn och ro lite senare..just nu är jag i Stockholm. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha en bra dag i Stockholm Eivor!

      Radera
  3. Förstod att du varit borta på resa, haha!
    Trevligt!
    Nä, jag tycker man ska koppla bort bloggar på sin semester, både ens egen och andras. Det gör jag :-)
    Härligt med vandringar, love them, som du vet!!
    Välkommen hem igen, och till bloglandia!
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ni börjar bli vana att jag drar iväg den här årstiden
      Vi har företag och behöver uppdatera vissa saker men blogg och facebook får vara.
      De här vandringarna var lite annorlunda än de vi gör på Madeira. Underlaget är inte alls detsamma
      Tack Annika!
      Kram

      Radera
  4. Vad härligt att ni kom iväg i alla fall!!!
    Och härligt att ha dig tillbaka.
    Hoppas vi får se mer v er semester framgent och krya nu på dig ordentligt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna! Borta är bra men hemma är bäst.
      Det är skönt att vara hemma igen fastän vi hade det hur bra som helst.
      Det blir nog några inlägg, absolut.
      Kram!

      Radera
  5. Så vackert med mandelblom .Jag tycker dom flesta som kommer hem söderifrån blir förkylda ,det är väl så att dom som beställt resa far ju fast i vilket tillstånd dom än befinner sig och drar smitta med sig ,krya på dig kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det troligen Nette!
      Var vi fick ( Uffe med) förkylningen vete gudarna, men vi har ju träffat många människor på olika sätt.
      Tack!
      Kram

      Radera
  6. Förstod att ni varit iväg på resa när det blev tyst här på bloggen.
    Ni ser ut att ha haft en fin tid där på Teneriffa. Skönt att vandra och inte bara ligga i solen.
    Inte kul med förkylning men ibland verkar det bli så när man flyger och är på resande fot. Hoppas att du snart mår bra.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Vi hade det bra, absolut men Teneriffa är nog inte "vår" ö, kunde vi konstatera. Lite väl turistisk men vi gjorde det bästa av vår tid där och njöt fulla muggar av att vara lediga.
      Min förkylning är på upphällningen. Nu är det Uffe som ligger utslagen och hostar
      Tack Anne-Marie!
      Kramar!

      Radera
  7. Vilka underbara bilder! Det är nästan så jag sträcker ut handen för att känna på fjädrarna. Jag är full av beundran för att ni ger er iväg och klättra på otillgängliga platser. För mig som är höjdrädd är det en omöjlighet. Tacksam över att jag då i stället kan få njuta av dina bilder. Roligt att du är tillbaka i bloggvärlden. Nu får du försöka kurera dig själv så gott det går. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Det blev inte så många egna bilder för min del den här gången. Skulle jag hänga med i svängarna med de andra så fick jag låta bli att stanna upp och ta bilder,annars var jag minst hundra meter efter på ett huj, men Uffe hann med desto bättre. Tornfalkarna bodde vi grannar med och de satte sig ofta på fönsterbrädet i det hus vi bodde i, riktigt nära vår balkong. Jag är snart frisk....det känns så. Uffe ligger däckad för tillfället.
      Kram

      Radera
  8. Härliga bilder! Ser fram emot att få läsa mera om er semester.
    Sköt om dej nu då du landat på ön!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet!
      Sköter om mig och om Uffe, vi sympatiserar i förkylning just nu
      Kram

      Radera
  9. Så otroligt skönt med ett par veckor på Teneriffa! Det var er väl unt. Och vilken tur att förkylningen var snäll och väntade tills du kom hem.

    Med envishet kommer man långt. Du är ett levande bevis på det.

    Kram

    PS. Jag tror att det är jag som myrorna tycker är söt och god ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst Lotta! Så är det ju! Du är ju sötsaken!
      Tänk att jag inte tänkte på det! :)

      Kram

      Radera
  10. Lovely winter sunshine, I wish.... :-)
    The almond blossom is so pretty,
    xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes Radka, it really was a good winter in Teneriffa :)
      <3

      Radera
  11. Härligt med en vandringssemester på vackra Teneriffa! Fina bilder! En av mina drömmar har varit att åka dit, men det får nog förbli en dröm...
    hoppas du kryat på dig ordentligt från förkylningen nu.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en annorlunda vandringssemester än de vi brukar göra, spännande.
      Ja, tack, förkylningen är snart ett minne blott.
      Ha det gott du med Anki!
      Kram!

      Radera