fredag 26 februari 2016

Färg och form

Toves sista temarubrik för februari handlar om färg och form

Färg och form omges vi av varje stund, på så många olika sätt
Jag väljer en enkel väg att vandra och plockar bilder
ur arkivet.
En salig blandning kunde temat också heta idag


   Jag har, glädjande nog,  varit med barnbarnen några dagar under veckan som gått.
   Det blev många snöbollar formade. Vita förstås, somliga med stenar och höstlöv i.


Denna konstfulla form tror jag att jag fångade i Christianos på Teneriffa.
Jag är inte hundra procent säker men när jag såg den så knäppte jag till


   Jag kunde bara inte låta bli att ta bild av denna huvudform.
   I 25 graders värme och fullt solsken satt en kvinna med vintermössan nerdragen över öronen och
   väntade på sin buss i Fanabé.
   Allt är som bekant relativt.
   Det som är varmt för mig betyder inte att det är det för någon annan.


   Vi gick förbi ett träd med sagolikt vackert färgad bark. Eller ickebark.....den tycktes fjälla
   precis som om den hade haft solbränna. Platan är namnet på trädet.


   Med utsikt från bussfönstret.
   Moln som formar sig vackert mot en blå himmel.


   Som ett vackert smycke låg den där, vinthunden, mot den svarta sanden.

 

     Denna konstskulptur såg jag alla fjorton dagar vi var på Teneriffa, då vi hade vägarna förbi...
 

   
     För ett par dygn sedan stod morgonmånen så vackert ovanför grannarnas tak.
     Vackra former, vackra naturliga färger


   Det finns de som inte ger upp i första taget utan ger sig den på att lysa färggrant hela vintern
   ända fram till de första dallrande våranings-dagarna.
   Kungsnävan vid trappan har glatt oss i månader.

 

  En färggrann krokförsedd "fisk" på väg ner i det runda hålet som isborren har format
  Så fort vi nu får en stund ledig drar vi iväg ut på isen, vandrar, borrar, pilkar och kanske får
  någon firre. Snart är is-tiden ett minne blott, så det gäller att passa på.

  De som deltar i temat är:
  Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm Klimakteriehäxan,Livsrummet,
  Musikanta, Olgakatt , Ulla

   Tack Tove för finurliga temarubriker.
   Själv gör jag sorti i och med detta inlägg. Jag lämnar lördagstemat. 
   Jag har varit med i många år, redan då vi hade fredagstema
   Nu tackar jag för min del. Tack alla, det har verkligen varit roligt, men
   för min del känns det som att jag har kommit till vägs ände, som
   man brukar säga.

   Jag tänker skriva mera om Pettas, vårt vardagsliv, våra resor, konst, mat, återbruk m.m.


   Jag fortsätter blogga, givetvis,  jag lämnar bara lördagstemat och
   jag kommer med all säkerhet att följa alla er andra som "temar" på.
   Än en gång tack till er alla för mycket trevligt lördagssällskap under en lång räcka av år! 


   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska
   

28 kommentarer:

  1. Snyggt mönster på vintermössan. Kommer inte ihåg vad det heter, men jag gjorde en provlapp med det mönstret för bortåt hundra år sedan. Ingen aning om hur jag gjorde!
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också stickat det mönstret någon gång för lika många år sedan, ungefär. På vissa varv tror jag man använder en liten hjälpsticka att lyfta över maskor så det uppstår flätor. Måste titta efter på biblioteket om jag hittar mönstret där.
      Snyggt är det!
      Karin

      Radera
  2. Liknar nåt jag stickat i en Fair Isle-tröja för länge sen!
    Kommer att sakna dina kluringar på lördagarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också sett mönstret i en tröja.
      Jag klurar på andra dagar med, säkert någon lördag också och man vet ju aldrig om jag hoppar på tåget och åker med en dag för att sedan hoppa av i farten :)

      Radera
  3. Oj så många fina former.
    Men hallå, är det inte demokrati här, får du bara bestämma sådär alldeles enväldigt?
    Men ok då, du bestämmer över dig, och lite kan jag förstå det, det känns lite trögt med lördagarna ibland. Men tomt blir det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag är ju självstyrd som du vet. Autonom. ;)
      Just nu känns det så och har gjort ett längre tag.

      Radera
  4. Ja gillar runda, böjda former. Vinkelräta är inte "sköna" enligt mig. Därför stannade jag vid din "planetbild" - tycker den påminner om solsystemet! Förr stickade jag mycket, tycker om att fläta till på olika sätt, enligt eget huvud (tycker jag var riktigt skicklig!) - men 1990 kom det en kattunge som också tyckte om att sticka på nätterna... Har inte riktigt kommit igång med stickandet ännu. Det är så mycket roligare att skriva...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fastnar också för de rundare formerna har jag märkt.
      Haha, jag kan tänka mig att den kattungen hade roligt.
      Egentligen är det ju jättebra att den hade det, för då får vi andra njuta av ditt skrivande

      Radera
  5. Du bjuder på många olika former och färger här. Mössmönstret fastnade jag också för....en utmaning att sticka det tror jag. Då är det lika tyst hos dig som hos mig nu, antar jag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lika tyst hos mig som hos dig.
      Kram

      Radera
  6. En härlig blandning av färg och form - det var ju en salig blandning hos mig också idag.
    Kommer att sakna dina funderingar och trevliga lördagsinlägg, men förstår dig ändå för ibland känns det lite jobbigt.
    Jag kikar in till dig ändå då och då :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Saliga blandningar av olika slag. :)
      Det känns bäst så för min del just nu vad gäller lördagstemat.
      Jag gör detsamma, följer dig i alla fall.
      Ha det gott du med!
      Kram

      Radera
  7. Oändligt är färgen
    i formen
    formen i färgen
    formar färgen
    färgrik
    formbar

    Underbar salig blandning som var och en säger sitt - inklusive headern som visar vingar flyga med kroppen -
    så tar pettaslivet fortsatta kliv
    på giv
    om det liv
    som levs.
    Som vi sa vi följer oss ändå!
    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ordakrobatiska poetiska Tove!
      Precis så är det, vi följer oss ändå!
      Stor kram tillbaka!

      Radera
  8. Verkligt många former. Helt passande att bli påmind om att se formerna med de rätta ögonen. Former, färger, naturens skapelser och mycket mer vandras bara förbi utan att man ens märker dom. Ibland när man verkligen tar sig tid att SE så upptäcker man en hel del vackert. Ha en bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det så. Man ser inte fastän det finns mycket att se.
      Det gäller att stressa av lite grann och se sig omkring lite mera, vara i nuet.
      Ha en bra dag du med!

      Radera
  9. Det finns några plataner i vårt arboretum "Skäftekärr" här på norra Öland och de är så fascinerande med sitt byte av bark. Ja, det är mycket man skulle vilja ha automatiskt utbyte av med jämna mellanrum.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är fascinerande, platanerna. Så roligt att ni har sådana på Öland också.
      Ja, lite utbyte nu och då skulle inte vara helt fel.
      Kram

      Radera
  10. Härliga färger och fina former...

    Men oj vad jag kommer att sakna dig i lördagstemabloggargänget! Vi lär dock ses ändå i fortsättningen, bloggledes och kanske även på annat sätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!

      Jag kommer med all säkerhet att följa lördagstemat från sidan om och säkert också med kommentarer, så vi ses nog också på lördagar i fortsättningen men givetvis bloggledes annars också.

      Radera
  11. Riktigt fina bilder allihop! Den där mobilen från Teneriffa tilltalar mig mest! Ja, det finns färg och form i allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack !
      Ja, mobilen är fin. Kunde ha någonting liknande i min trädgård :)

      Radera
  12. Färg och form är ju ett oändligt tema, allt har en form, det mesta en färg. Fina bilder. Det sista broderiet tycker jag var extra kul!
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oändligt är vad det är :)
      Tack, broderiet är mitt som jag håller på med. Återbruk som ska bli någonting som jag visar senare när det är färdigt.
      Ha det gott du med Anette!

      Radera
  13. Pettas, jag vill verkligen läsa om ert vardagsliv, dina kloka tankar och se dina vackra bilder från det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! :)
      Du gör mig glad!

      Pettas-Karin

      Radera
  14. Det var en sprakande "avslutning" på lördagstemat du bjuder på Karin. Jag förstår det där med att komma till världs ände... Man känner när man är färdig med något, ibland kan lördagstema vara en inspiration att skriva, men det kan också bli motsatsen. Hur som helst ser jag fram mot att fortsätta följa dig och inläggen omkring det du gör på Pettas och omkring :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Efter många år så känns det bra att avsluta lördagstemat/fredagstemat nu.
      Jag vill annat, precis som du skriver själv, man känner sig färdig med något.
      Men vi fortsätter att ses och läsas, givetvis!

      Radera