söndag 21 februari 2016

Banankontakt

En dag i början av vår semester nu i januari, på Teneriffa,
gjorde vi en kortare vandring på fem-sex kilometer
längs stranden norrut från Playa Paraiso


    Vi bodde mera eller mindre i ett rike av många bananplantager
    Det var skörd och borttransport på gång


   Ett tungt arbete tycks det vara
   Bären/bananerna växer i tvåradiga klasar på en stock med ibland upp till 200 bananer
   och kan ha en sammanlagd vikt på upp till 50 kg.

Madeirabananer

   Plötsligt så drogs jag bakåt ett år i tiden och till Madeira och den dagen då vi gjorde
   ett besök inne i en plantage och på ett mottagningscenter för bananer
   Vi fick inte fotografera där inne, tyvärr, men där vägdes och sorterades bananerna innan de
   tvättades ordentligt innan borttransport. Jordbrukarna som odlade bananerna fick
   genast betalt för sina "bär" som bananer faktiskt är. 


Jag ser med helt andra ögon på bananer sedan jag insåg vilket enormt jobb det ligger bakom
innan en planta ger en klase som kan plockas och säljas
Vilket slit och vilket tålamod!
En skörd kan så lätt gå om intet också beroende på så många orsaker.


   Här är det små bananbebisar på gång......

Stocken hänger lodrätt ner från plantan med den stora mörkröda bananblomman längst ner. Blomman har formen av en väldig tulpanknopp.
Innanför varje kronblad finns anlag för en klase bananer.
Ett kronblad i taget öppnar sig och exponerar den blivande klasen för pollinering.
Sedan faller kronbladet av, klasen börjar mogna medan blomman fortsätter att växa nedåt.
På så sätt blir stocken allt längre och fylls med allt fler bananklasar.
De första bananerna på stocken utvecklas dock aldrig till färdiga bananer.
Efter mognaden dör växtens ovanjordiska delar.
Om jag minns rätt så tar det tre år för en planta innan den ger bananer....



Bananer besprutas väldigt mycket på många ställen i vår värld men under senare år har den
ekologiska och rättvisemärkta bananen gjort stora framgångar och på Åland är det mera
regel än undantag att man kan köpa ekologiskt.
Glädjande nog, för gifterna är allt annat än bra för människor, djur och natur.

Silverbananer

På Teneriffa fann vi ingenting ekologiskt fastän vi vet att det finns en ekofarm där någonstans
På Madeira finns möjligheten att handla ekologiskt minst en dag i veckan
då de certifierade (kontrollerade) ekologiska jordbrukarna och odlarna säljer sina varor
på ett gemensamt ställe i centrum
Naturligtvis går vi dit och handlar....


Jag måste skratta högt åt mig själv för en stund sedan
I flera år har jag trott att ordet banankontakt är någonting som Electric Banana Band 
har hittat på men så är det inte alls. Det FINNS en banankontakt på "riktigt" .
Man lär så länge man lever :)

   
Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

26 kommentarer:

  1. Intressant. Har aldrig sett en bananplanta irl. Banankontakt har jag hört talas om men vet inte hur den ser ut eller vad den är bra till.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var övertygad om att det var Electric Banana Band som hade myntat uttrycket men det är en elkontakt av något slag. Du ser hur den ser ut på nästsista bilden.
      Kram

      Radera
  2. Närå, banankontakten är rätt gammal. Jag visste vad banankontakt var innan jag började skolan (-55) tack vare brorsan vars rum bestod av sladdar och kontakter mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så där är det! Troligen har jag haft banankontakter i min omedelbara närhet hela livet jag också, fastän jag inte har fattat det.

      Radera
  3. Intressant. De allra godaste bananerna jag ätit är nog de pyttesmå bananerna som man fick på stranden i Thailand. Trodde först att de var några vilda bananer men så var det inte. Ja det är obehagligt att se de där giftsprutorna, dem såg vi på Madeira men giftsprutor figurerar jo också rätt mycket på åkrar och planteringar även här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De godaste bananerna jag har ätit var också riktigt små.
      Ja, det finns nog giftsprutor både här och där. Eller sprutor skulle man kanske säga. Man använder dem till all slags ohyresbesprutning som inte ens behöver vara giftig. Tack och lov så tror jag att det har blivit bättre allt med att folk har blivit mera upplysta.

      Radera
  4. Mitt liv har också varit fullt av banankontakter! Elektriska, alltså. Nog är det skönt att ekobananer blivit så dominerande! Nån handlare hade slut på dem och varnade då föräldrar att ge sina barn "fulbananer".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen mitt också fastän jag inte har fattat det. Jag har en vag aning om blåa sådana i mitt liv och i min omgivning.
      Här går eko-bananerna åt allra först.

      Radera
  5. Bananer är en av mina favoritfrukter. Mycket praktiskt med en frukt som har sin egen förpackning. :)
    Imponerande plantor som ni såg.
    Tänkte på att det fanns väldigt gott om ekologiska bananer när jag var i Sverige i höstas. Mer faktiskt än vad vi har här i mina trakter i Kalifornien.
    Ja du, man lär sig alltid något nytt. Visste inte heller att banankontakten var ett föremål.
    Electric Banana Band kanske skrev låten med inspiration av själva kontakten. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bananen är både god och nyttig för att inte tala om praktisk.
      Troligen blev Electric Banana Band inspirerade av kontakten. Det inser jag nu efteråt.
      Kramar!

      Radera
  6. Jag älskar bananer men visste inte mycket om deras växande och skörd. Det påminner lite om vinodling med utsatthet och jobb....fast betydligt tyngre. Det är konstigt att bananer inte har ett högre pris när man läser allt detta. De som odlar kan inte tjäna mycket. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som odlar får inte mycket för mödan. Helt säkert
      Kram

      Radera
  7. Första "södernresan" jag var med om, i mitten av 1970-talet, gick till Gran Canaria. Då besökte vi en bananplantage, och oj, så goda de små bananerna var! Och i Sydafrika 2011-2012 hade vi en bananplanta utanför sovrumsfönstret; om den var vild eller planterad blev vi inte kloka på. Den blommade! Intressant växt - av någon anledning som jag inte själv vet äter jag sällan bananer nuförtiden. Men det finns ju andra bär och frukter! Gjorde förr en intressant vegetarisk rätt där bananer, purjo och tartexpasta var huvudingredienserna, måste leta reda på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att steka bananer med chili har blivit någonting som jag gör nu och då. Mycket gott. Man kan använda bananer till så mycket. I efterrätter är den också god.

      Radera
  8. Det trodde jag också, att banankontakt var ngt Trazan och Banarne hittat på. Komiskt. OCH så är det inte så :-)
    Gillar också bananer, bra frukt. Bra förpackade :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att jag inte är ensam om min vanföreställning om banankontakten :)
      Kram

      Radera
  9. Bananer är så goda och nyttiga dessutom! Det är tur för oss i Norden att de fraktas till oss så vi kan köpa gulingarna i butiker.
    Tack för info om banankontakten!

    SvaraRadera
  10. Ja, det finns många fördelar med bananen. En snabb energikick ger de dessutom. Ja, vi får vara lyckliga för att de fraktas till oss.
    Tack för titten in Veiken! :)

    SvaraRadera
  11. Tack Karin för ett härligt inlägg och fina bilder. Spännande att få se bananblomman och bananbebisarna :)
    Trazan och Banarne... härliga killar!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Tack Anki!
      Ja, Trazan och Banarne är killar som låter oss alla vara de barn vi är. Egentligen.
      Detsamma!
      Kram

      Radera
  12. Här är det en väldigt övervikt på icke-ekologiska bananer i affärerna, men de går att hitta om man anstränger sig lite, och de är ju så mycket godare. När det gäller Trazan och Banarne så kan vi väl säga att de i alla fall myntade "Banankontakt av tredje graden", bara för att...;)
    Tack för kul info och fantastiska bilder (i vanlig ordning!).

    SvaraRadera
    Svar
    1. ....javisst, banankontakten var ju av tredje graden. Det hade jag glömt. Kul! De lyfte i alla fall banankontakten på bordet när så många av oss andra har trott att det är deras "uppfinning".
      Tack Marina!

      Radera
  13. Härliga bilder!
    Men är det inte platanos de odlar? En slags bananer som är kortare och tjockare än vanliga bananer och lite fastare kött och lite sötare. Gillar dem mcyet mer än bananer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Om du tänker på Madeira så är det bananer men också något som de kallar silverbananer. De är mycket mindre och lite sötare. Kanske de är platanos. Jag ska försöka ta reda på mera. Jag har dock inte hört talas om platanos då vi har varit där men för den skull så kan det vara så.

      Radera
    2. Hej Karin, Vi har tipsat våra vandrare från gårdagens kustvandring att dom kan gå in på din blogg och lära sig det mesta om bananer!!! :)
      Tyvärr ligger vår hemsida nere för tillfället, men vi hoppas att vår server fixar den snarast, det är därför du inte kunde komma in på den ..... funkar dock med YouTube och Facebook.
      Hälsningar från Lena på Teneriffa.

      Radera
    3. Hej Lena!
      Så roligt! Så småningom kommer det även inlägg om vandringarna med er. Tack snälla du, hälsa Martin!
      Såg att det var minus fem grader vid Teide här om veckan. Tänkte på er, förstås.

      Radera