söndag 10 januari 2016

Små ord / Stora ord

HeLenas önskan för lördagen är att vi ska skriva om ord, små och stora
Jag har funderat mycket på temarubriken under veckan som gått
Vissa stunder har jag haft det helt klart för mig vad jag ska skriva om för att nästa
stund göra en fullständig kontramanöver i mina tankar
Till slut beslöt jag mig för att skriva om intolerans och tolerans.


Ingen behöver väl tvivla på vilket ord som står för litet eller stort
Nej, jag tänkte väl det!


Gråsiska-hane

Pling!
Knappt hörbart....och så dog min dataskärm och det påbörjade inlägget
kunde inte skrivas färdigt
Orden blev i ordets rätta bemärkelse väldigt små, ja, rent ut sagt obefintliga

Nu, ett par dygn senare har jag en ny dataskärm med tre års garanti, så jag ska förmodligen
få till både små och stora ord innan det plingar till igen

Koltrasthane

Lördagstemats fortsättning får jag däremot stå över för denna gång och
orden intolerans och tolerans får jag ta tag i längre fram när tiden finns.
Är det inte dataskärmar som blir svarta så är det sanden i timglaset som
rinner för snabbt. Så här kan det gå...
Jag ville bara berätta för er vart mitt bidrag till lördagstemat tog vägen
Det försvann liksom på vägen....


De övriga som deltar i lördagstemat är:
     Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm Klimakteriehäxan,Livsrummet,
      Musikanta, Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Tove, Ulla

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

28 kommentarer:

  1. Ja du .. med tanke på att vi skriver tema just på datorn så blev det ju passande ... så små så de försvann. Dina ordval i skriven form väntar jag på, då de nu förvann på vägen - var tog de vägen, när de nu kommer upp på vägen igen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men lite snopet blev det allt i alla fall Tove.
      Men det kommer mera...längre fram när andan faller på. <3

      Radera
  2. Ååååh, men dumma, dumma dator!
    Fast bilderna år fina och vi får väl alla fundera lite kring de där orden – tolerans och intolerans – så länge. Det funkar det också. Fast vi vill gärna läsa dina kloka reflektioner också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De påstod att min skärm var överårig som femåring....det var tydligen bara en tidsfråga innan den skulle ge upp andan. Vid tre års ålder brukar skärmarna säga adjö. Dagens teknik...annat var det förr, då höll det.
      Men vi funderar vidare och kanske det blir bättre än det eventuellt hade blivit. :)

      Radera
  3. Du har redan funderat ut ett intressant innehåll, så jag ser fram emot det när det än kommer. Hoppas du blir nöjd med din nya skärm. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu får jag bara hoppas på att min hjärna inte ger mig en kontraorder!:) Jag är helnöjd med min skärm. Kram

      Radera
  4. Tur att du inte skrev om de orden som du tänkte - då hade du nog hållit på fortfarande. Det är ju iofs stora ord båda två om man tänker på hur mycket de innebär av positiva eller negativa saker. Jag tänkte inte så mycket på innehållet när jag såg rubriken utan mest på orden som sådana.
    Underbara fågelbilder.
    Det var inte så längesen min skärm också gav upp. Evig tur att det inte var datorn.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen kände skärmen det på sig och tänkte att nu lägger jag av ;).
      Tack Ingrid!
      Ja, så tänkte jag också. Hellre än skärm än datorn.
      Kram

      Radera
    2. ...en skärm, inte än....:) Det är inte bara skärmar som ger upp utan hjärnkontor också

      Radera
  5. Men vilka fina bilder på fåglarna.
    Och jag ser att min favorit - talgoxen - också finns med. :)
    Så kan det gå ibland med tekniken. Vilken tur att du har en ny skärm som kan hjälpa dig att skriva både stora och små ord.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie! :)
      Faktum är att jag ofta tänker på dig när jag ser en talgoxe och det gör jag många gånger varje dag. Det finns många sötnosar här
      Ja, säg inte annat. Nu är dessutom skärmen större så bokstäverna blir större av bara farten också
      Kramar!

      Radera
  6. Svar
    1. Tack Eva! Fågelfreak som jag är så måste ju några få komma med i bloggen

      Radera
  7. Min mac-dator är 6 eller 7 år gammal och när maken kollade på begagnatlistan stod den som "vintage"! Den funkar f ö bra ännu även om den inte är lika snabb som de nyare.
    Jag skulle kunna tänka mig att det undslapp dig några ord när skärmen dog som kanske skulle kunna kallas stora.....eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt nog så blev det inte särskilt stora ord, men "vad hände nu?" hördes nog, kanske högt....kanske med stora ord :)
      6-7 år gammal och vintage. Ja, jisses, själv måste man ju vara mera än vintage många gånger om vid det här laget. Eller VINTAGE med stora bokstäver

      Radera
  8. Men usch och fy så tråkigt. Dang on! Men nu har du en ny skärm och den ska hålla. Lätt att bli intolerant då datorn strular. GAAAHHHH!!
    Ja, så snabbt det går med dator, telefonbyten etc. Det är som att det inte "ska" hålla längre än ett visst antal år. Jag hade tagit till väldigt stora ord i ditt fall, kan jag säga!!
    HIHI!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen ska inte saker hålla längre än tre år nu för tiden. Slit och släng-däng. Man blir slut! Det talas om hållbarhet men pytt...
      Det blev i alla fall ett ganska stort hål i plånboken ;) för utan skärm går det inte att vara.
      Kram!

      Radera
  9. Ja, det är sån´t som händer... med dataskärmar menar jag - bra att du har en ny nu och den ska väl hålla några år :)
    Fina bilder på dina fågelgäster... ja på ekorren också förstås!
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt händer! Bättre en skärm en datorn.
      Tack Anki, önskar dig detsamma!
      Kram

      Radera
  10. Så tröttsamt när det krånglar, men du får minsann till ett trevligt inlägg ändå och bilderna är så fina. Kanske blir det annat tillfälle att delge oss vad du tänkt ut.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känner vi alla till hur det är när tekniken får fnatt. :) Men värre saker kan hända och det kommer andra tillfällen. Tack Anette! Allt gott önskas dig också!

      Radera
  11. Trist. Vissa saker ska ju bara fungera och datorn är en sådan...
    Mitt inlägg är ungefär lika snopet... Jag började skriva men hinner inte färdigt... det kommer en annan dag..
    Hoppas nu den nya skärmen är bra. Fina bilder!
    kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det fanns tröst i affären Helena! :)
      Ibland blir det snopet, så är det bara.
      Vi hinner när vi hinner och känner att det fungerar.
      Tack,snälla du!
      Kramar!

      Radera
  12. Ibland blir ju inte allt som man tänkt sig, men i det här fallet blev det ju bra ändå...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina! :)
      Fastän lite snopet förstås

      Radera
  13. Otroligt fina bilder på fina fåglar och en mysig ekorre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Veiken! :)
      De har det rätt tufft just nu när det är så kallt och väldigt mycket snö i hård vind. Men det brukar vända....

      Radera