lördag 2 januari 2016

Magi

Ni vet säkert hur det är.
När man får ett ord eller en rubrik att skriva någonting om så börjar processen
Man lever med ordet ett tag, funderar hit och dit, raderar tankarna och
så börjar det om igen
Så är det många gånger för min del i alla fall

Idag ska det handla om magi
Det har HeLena tänkt sig
Vilken spännande rubrik eller hur?
Man kan ju skriva precis hur mycket som helst om magi
Det är ju så magiskt detta med magi



När jag läste vad Wikipedia skriver om ordet magi så stannade processen upp
En liten stund.
Sen kom jag på mig att jag harklade till lite grann ...
Övernaturligt?
Hur kan någonting anses vara övernaturligt när det finns
Då är det ju naturligt.
Det där har jag aldrig fattat och kommer troligen inte
att göra det heller.
Men Wikipedia får ha det som Wikipedia vill ha det
bara jag får ha det som jag vill ha det när det gäller magi

Om jag bortser från trolleri, magi och liknande märkligheter,
så finns magin i min vardag på många sätt
Den är påtaglig varje dag


Lagom till nyåret kom det en försenad julgåva till vår postlåda från vännerna på Madeira
Det kändes magiskt att plötsligt befinna sig i det lilla hembageriet i Camara de Lobos
via smakupplevelsen som de goda morotskokoskakorna gav oss
Avståndet försvann i ett huj!





  Plötsligt så var vi på en annan plats i världen. Vips, så där bara....det är magiskt




                           För att inte tala om den goda osten Estelle, som också kom till oss
                           via vår postlåda.
                           Mitt i allt som vi befann oss här, så var vi i Skåne!

                           ( Pst. Bilden ovan är lånad från Nyrup Osterias hemsida. Vår egen
                           Estelle blev klämd på vägen hit och visade inte upp sin fagraste sida
                           men smaken, den goda smaken var det inte något som helst fel på.)

                           Nyrups Osteria kommer att få återbesök av oss så snart vi
                           kan.  Om ni har vägarna förbi, titta in där!
                           Olgakatt tar sig dit med jämna mellanrum och sprider ost-magi
                           ända fram till vår postlåda. :) Ett innerligt och stort tack!


                                          Vi måste ha en magisk postlåda!
                                          Ett helt gäng med tranor anlände lagom till jul
                                          med lyckönskningar inför framtiden.
                                          En gång i tiden var de ett sjökort som förde Connie
                                          ut på böljan den blå.
                                          Tranorna hänger nu i vårt köksfönster och påminner oss
                                          om Sören, Nette, Lotte och Mads och deras familjer
                                          tillika som de förmedlar lycka åt oss
                             


Härom dagen fick jag ett besök av en väninna som är lärare
Det var magiskt att se på henne när hon inlevelsefullt beskrev en av sina elever.
(märk väl, aldrig med namn, tystnadsplikten är viktig)
Den lilla tösen i första klass hade en gammal handväska med sig full av magiska pärlor
och annat smått (krimskrams) till skolan
Rosetter, pärlband, spännen, glitter och guld, alla benämnda magiska av den lilla

För mig är det magiskt att man får ha en handväska full av magiska pärlor med sig till skolan
och att man får klä sina klasskamrater och sin lärare samt tillika sig själv i allt det fina, glittrande
medan man sprudlar av glädje 
Vilken lycka! Det är magi för min del när den är som allra bäst


    Diktboken Viska frid är magisk.
    En fantastisk bok.
    Den handlar om hur det känns att få ett cancerbesked,
    om hur det är att sitta i ett väntrum med
    andra som också är sjuka, om tro, hopp, förtvivlan
    men också förtröstan och tillit, samt slutligen tacksamhet.
    En bok jag kommer att läsa om och om igen


    Magi är det också att man kan plocka en bukett julrosor i trädgården den här tiden på året
    när allt annat har gått till vila.

    Jag önskar alla mina bloggvänner en God Fortsättning på det nya året!
    Hoppas att det blir magiskt på många bra sätt!

    De övriga som deltar i temat är:
      Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm Klimakteriehäxan,Livsrummet,
      Musikanta, Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Tove, Ulla

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

26 kommentarer:

  1. Vacker magi i ljus tolkning av magin! Stående applåd! Så flög magin från ditt till mitt!
    Magikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det magiskt, livet! Tack Tove!
      Magisk kram till dig med!

      Radera
  2. Fin magi! Visst har ni en magisk postlåda. Och nåt magiskt är det också med Pettas-frön och plantor som plötsligt får mig att lyckas med sånt som jag gått bet på i hela mitt liv. Magiskt är det också med detta nät av kontakter, tankar, tjänster, besök och presenter som bloggandet spinner mellan olika orter och länder! Tänk om vi skulle försöka bloggträffas IRL igen, till exempel i Dalarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Ja, jag är säker på att den är magisk för det mesta. Ibland får den dock fnatt och o-magiserar sig, när moms, skatt, telefon och el ska betalas men det får man väl tåla.
      Härligt att fröna sköter sig!
      Ja, nog skulle det ju vara väldigt trevligt med en bloggträff i Dalarna. Det måste vi jobba på

      Radera
  3. Magiskt nytt år! Det handlar om att se magin överallt. Vissa dagar går det tyvärr inte, men jag ska inte ge upp för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Annukka!
      Magin finns där man minst anar den...
      Det låter utmärkt, ge inte upp!

      Radera
  4. Så mycket magi Karin, det ena magiska exemplet efter det andra. Vi har en lite ostbutik ute på landet, inte långt borta, Wernergårdens mejeri, som gör egna ostar. Magiskt goda! Förstår vad du menar! Och den där handväskan med pärlor... Den knycker jag genast till mina barnkörer! Och vila frid... Bara bilden... Med snöhjärtat! Magiskt. Vardagen är verkligen full av magi. Apropå övernaturligt... En flicka med shitzofreni berättade en gång för mig att hon var överjordisk. Och det var hon, hon såg och hörde det som vi andra jordiska inte såg och hörde. Men hon hörde och hon såg. För hon var överjordisk. "Mer" än jordisk liksom. Så det övernaturliga finns. Det är bara mer och ovanför. Liksom :-) Hoppas du får ett helt magiskt 2016!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra Anna att du knycker pärl-magin till dina barnkörer. Jag är säker på att barnsången blir mera magisk än någonsin.
      Härlig beskrivning på det jordiska övernaturliga, som finns och är naturligt, fastän kanske inte för alla.
      Hoppas du får ett magiskt år 2016 du med!

      Radera
  5. Vilken magisk läsning! Man hittar en massa magiskt omkring sig, det gäller att hålla ögona öppna :)
    En god fortsättning på det nya året till dig också!
    Tänk så magiskt att ha en sådan här kontakt från en ö till en annan!
    kram

    SvaraRadera
  6. Åh en magisk postlåda, det låter underbart. Och en kristallkula kanske man skulle ha, fast nä, det skulle nog bli tråkigt, det får nog vara som det är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,absolut, så får det nog vara som det är. Det är tillräckligt magiskt i alla fall.

      Radera
  7. Magiskt!
    Det är spännande det där med smak och doftminnen, som du säger, i ett huj så är man någon annanstans. Håller med dig om att om det finns så är det naturligt.
    Gott nytt år!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smak-och doftsinnena är magiska i sig själva.
      Gott Nytt År till dig med Helena!
      Tack för spännande temarubriker!
      Kramar!

      Radera
  8. Så underbart det måste vara att ha en sådan magisk brevlåda. Magin kan som du beskriver dyka upp i så många olika skepnader. Den bor kanske i vars och ens tankar och är magisk för en men "omagisk" för en annan. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert helt rätt i att det magiska är individuellt.
      Så är det nog. Kom på att jag inte har varit till brevlådan idag. Kanske det ligger någonting magiskt där?
      Kram

      Radera
  9. Visst är det magiskt att man kan förflytta sig så snabbt genom en doft eller en smak. Både till Madeira och till Skåne. Kan förstå att osten blev klämd genom att komma ner i brevlådan :-). Men smaken blev ju inte sämre för det, som väl var. Det är mycket som är magiskt här i livet när man tänker efter. Få se om jag kommer på något magiskt att skriva om?
    Kram från Ingrid som önskar er en God Fortsättning, dig och Uffe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brevlådan har stor öppning så osten blev nog klämd på vägen någonstans. Men god var den i alla fall. Riktigt läcker...
      Ska komma på bloggbesök och se vad det magiska spöet fick till det hos dig
      Kram från oss båda, God fortsättning!

      Radera
  10. Får jag tillägga att jag tycker att bliggandet är rätt magiskt? Tänk att jag via bloggen har fått vänner lite överallt, människor som jag aldrig hade lört känna annars och som förgyllt mitt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det om något är magiskt! Jag håller med dig till hundra procent.
      Mitt i allt så har man vänner överallt i världen som målar guldkant på tillvaron åt en.

      Radera
  11. Skönt att vi får bestämma själva vad vissa ord betyder - för oss! Jag har varit helt dagvill så nu blir det ett lördagstema på tisdag ... rent magiskt, inte sant?
    http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2016/01/romantik-inpa-smatimmarna.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst blir man dagvill. Här sitter jag en tisdag och tycker att det är fredag igen :)
      Man blir lite grann på vridur innan oxveckorna åter sätter oss på plats.

      Radera
  12. Visst är det magiskt när en smak ... en doft ... kan förflytta oss till en helt annan plats och tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och dessutom på några hundradedels sekunder. :)

      Radera
  13. Jag undrar vad som hände... vet att jag läste ditt inlägg för flera dagar sedan... och är nästan säker på att jag skrev en kommentar. Eller... gjorde jag inte det? Ibland blir jag osäker på vad jag gjort och vad jag inte gjort, men uppenbarligen har jag inte gjort det jag trodde :) Förlåt...
    Ett underbart inlägg är det i alla fall och magi är verkligen något som skapas inom oss - olika för varje individ... Vilken fantastisk handväska... en magisk väska med magiskt innehåll - underbart!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Anki, det undrar jag också för jag tycker att jag har svarat på din kommentar, jag upplever att du var först i kommentarsfältet. Nu blir jag osäker jag också....men nu finns du här i alla fall och jag också.
      Tack snälla du och visst är det så att magi skapas inom oss
      En sådan handväska kan man ju faktiskt få till om man vill. Tror jag måste ha en.
      Kram

      Radera