fredag 15 januari 2016

Kontraster och snö


   HeLenas lördagstema för den här veckan är kontraster
   men eftersom jag går in i en period då jag knappt hinner titta in på bloggen alls
   så tycker jag att det är lika bra att slå två flugor i en smäll

   Jag klistrar in lite snö i dagens tema även om det är först nästa lördag
   som temat heter så
   Och som väderleken har varit det senaste året så vete gudarna om vi har snö
   överhuvudtaget om en vecka.
   Mitt i allt så är det 24 grader varmt !

   Men nu har vi mycket snö och snön är full av kontraster
   Pepparmyntan i den svarta järngrytan står sig fint mot den vita snön eller hur?
  

   Salvian i örtlandet har vridit sig både hit och dit i snöstormen de senaste dagarna
   men från fönstret ser den rätt skaplig ut mot den vita omgivningen


   För att inte tala om rododendronbuskarna.
   Snart syns de knappt, trots att de har blivit
   riktigt stora de två senaste somrarna


   Huset syns.
   Fortfarande.
   Den här vyn har våra rådjur när de kommer hit och äter sig mätta
   Kanske de tänker på oss som  de där märkliga varelserna som bor i stenburen
   Fönster nummer tre från vänster är det fönster jag brukar titta ut på dem ifrån


   Det här huset används av de riktigt små fåglarna. Ingen bor där ännu men trots vintern
   ser vi att det finns nyfikna bevingade som gör ett litet besök nu och då.
   Plopp så är de inne för en liten stund, synar och funderar....
   Våren är på gång, åtminstone börjar vårkänslorna göra sig påminda
   Snart ska det värpas små, små ägg
  

  Lite rött piffar upp som kontrast till det vita.
  Virtanen, bilen, har fått en vit mössa


      Vit snö mot svart balkong


   Den lilla enen som var en tändsticka hög när jag flyttade hit, har blivit några tändstickor högre
   Nu är den tyngd av snö men....ja, det går ju över om en tid.



   Medan vi väntar på det, så hjälper Uffe till med att få undan snön
   Jag också förstås men för min del är det växthus och trappor som gäller
   För tillfället verkar det inte hjälpa, för så fort det är skottat och skuffat
   så kommer mera snö igen och igen och igen....
   och däremellan kommer plogbilen och ger oss en extrahög tröskel att köra över
   när vi ska iväg med Virtanen någonstans.
  
  

   Men rådjuren bryr sig inte så länge de får mat....
   De krafsar fram det som finns under den vita ytan


   Sibbe har i alla fall slutat äta timjan. Tydligen blev det väl starkt.....

 

  Nu går det åt talgbollar och korvar hur mycket som helst
  I skymningen uppstår många fina kontraster


   I gryningen är atmosfären blå en liten stund
 

   Det är en kvarnsten, fastän Uffe tyckte att det såg ut som en kryddkaka när han gick förbi
   mig vid datorn för en stund sedan


   Till slut så låter jag domherrarna bli kontrast mot den vita snön

   De övriga som deltar i lördagstemat är:
   Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm Klimakteriehäxan,Livsrummet,
      Musikanta, Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Tove, Ulla

 Som sagt, så slog jag två flugor i en smäll.

 Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska


32 kommentarer:

  1. Väl sammanslaget tema - snö och konstrastrikt! Fastnar för Uffes kryddkaka med siktat florsocker i vågor. Skymningskontrasterna är SÅ fina!
    Trevlig helg med kontrastkram hur nu den ter sig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!

      Kontraster brukar synas ännu bättre när vårsolen hjälper till men redan nu med allt det vita som bakgrund så blir livet väldigt kontrastrikt. Kryddkakan är rätt hård men vacker.
      Trevlig helg önskar jag dig med!
      Kram

      Radera
  2. Underbara bilder, fastnar extra för den med rådjuren i snön. Det passade ju jättebra att slå ihop dina lördagsteman - finns ju ingenting så kontrastrikt som de vissna växterna mot den vita snön. Det skrev jag själv om i februari 2012, här är länken till det inlägget http://musikanta.blogspot.se/2012/02/fredagstema-show-kontraster.html/
    Kan bara tala om att det BLEV en tavla som resultat av den promenaden. Kanske jag lägger ut den som header - jag hade glömt bort den :-).
    Jag önskar dig och Uffe en skön och trevlig helg!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!

      Rådjuren hör till både bitti och sent i dagar som dessa. Deras silhuetter kontrasterar mot den vita snön redan i tidig gryning. Ja, jag minns att vi hade ett kontrasttema. Ska titta in :) Lägg ut tavlan som headern, ja!
      Jag önskar er detsamma!
      Kram

      Radera
  3. Det där att slå ihop teman är en god idé när man inte
    hinner med i svängarna för att nåt annat tar större plats i tillvaron än bloggandet. Snö och kontraster var en ovanligt bra kombination. Inte dumt med en så snygg kryddkaka i trädgården! Man kanske skulle ta och baka nåt nu när julkakorna tryter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det nödvändigt att slå ihop det man kan. Ingenmansland skulle också ha platsat med några rader och bilder, men det får vänta. Måste fundera lite mera på det temat.
      Kryddkakan finns i dotterns trädgård. Jag är fascinerad av kvarnstenar, som bara ligger där och berättar sin historia om hur de har malat och krossat säd förr i världen
      Ja, här finns inte ens en liten kaka kvar sedan julen. Det fanns inte många då heller men nu är det tomt så det ekar, ekar, ekar....

      Radera
  4. SAåå mycket snö ni har men jag såg att molnen stack iväg över Åland .Fina kontraster och kvarnstenen den var bra ,kramen och trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har fått rejält med snö under veckan som gått. Nu är det vinter
      Tack Nette!
      Kram

      Radera
  5. En utmärkt idé att slå ihop två teman. Det blev en fantastisk bildkavalkad. Oj, så mycket snö ni har. Jag kan väl möjligtvis få ihop till en "kryddkaka". Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här faller snön så det sjunger om det mera eller mindre just nu.
      Snart slipper vi inte ut eller in här längre. Nå, allt har sin tid
      "Kryddkakor" är vackra och berättar sin historia bara med att finnas där de finns.
      Kram

      Radera
  6. Härliga bilder som vanligt. Som den där skymningsblå...

    Och vädret är verkligen kontrastrikt denna vinter – onormalt varmt och jättekallt om vartannat. Fullt av extremiteter, som någon sa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Jag tycker om vinter, när det är ordentlig vinter, med lite kallt och pudrig snö. Nu i skrivande stund den 2 februari (vi har varit bortresta) är det plusgrader och hårda vindar. Det växlar. Fullt av extremiteter, absolut :)

      Radera
  7. Vad krångligt tekniskt det blev nu då. Min kommentar försvann! Försöker igen. Underbara bilder och vackra intermotiv. Njuter av dem härifrån Wales.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Ibland krånglar det mera än nödvändigt men din kommentar fastnade trots allt :)
      Ha det bra i Wales! Vi har varit på Teneriffa i två veckor och är nu hemma igen i plusgrader och blötsnö. Ha det gott!

      Radera
  8. Så bra du lyckas med snöbilder, snö är svårfotat. Och så bra att ni matar rådjuren det ser för ruggigt ut år dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitt är inte alls lätt men ligger solen på på rätt sätt så kan man få till det någon gång. Tack! Rådjuren mera eller mindre bor här och när vi for bort för två veckor sedan fick de så stora mängder mat att de skulle klara sig tills vi åter kom hem. Det har gått bra. Nu börjar matandet igen

      Radera
  9. Min kommentar försvann upp i rök! Kanske det eldas med kommentarer i Blogglandia idag pga kylan! Fina bilder, roligt att få se det fina gula huset inbäddat i all snö! Ha en fin lördagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen eldas det i Blogglandia, Lena i Wales hade också problem, men även du fastnade trots allt. Tack Anna! Nu drippar och droppar det av blötsnö och plusgrader. Ha det gott!

      Radera
  10. Snart vaknar naturen igen, hos er säkert lite tidigare än häruppe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så småningom är vi åter vårnippriga men ännu är det vinter ett tag. Fast i dag är det plusgrader och blötsnö som gäller.

      Radera
  11. Lovely pictures, thank you for sharing :-)
    I like your header too,
    xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank You very much Radka!
      <3

      Radera
  12. Karin, ni har så vackert, vintrigt, snöig och perfekt vintrigt att jag bara vill hoppa in i dina bilder och vara där.
    Jag känner doften av vinter!!
    Njut medan det varar, det hälsar jag som är sjukt avis på er vinter som ser ut som den SKA!!
    Kramar från mig!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har det varit vackert väder men nu är det över för ett tag igen. Blötsnö och plusgrader med blåsväder gäller just nu. Jag såg på tv-n att ni har haft rejält av snö(storm) ett tag i Washington. Tänkte på dig och antar att du har njutit fulla muggar. Kramar till dig!

      Radera
  13. Vilken bra kombo du fick ihop... både kontraster och snö! perfekt! Såna mängder med snö ni har!
    Härliga bilder!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Vi har fortfarande snö ,men mera packad än tidigare. Jag har varit borta i två veckor så mycket har ändrat sedan inlägget skrevs. Nu är det plusgrader och blötsnö som gäller.
      Ha det gott du med Anki!
      Kram!

      Radera
  14. Ja, det var verkligen skickligt att göra denna kombination. Så fina bilder.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Birgitta! :)
      hälsningar till dig från mig

      Radera
  15. Vilket fint inlägg!! Och smart, ibland så blir det bra att slå ihop två i ett. Som nu! Jag ska också ge mig på det lite senare idag...
    Härliga bilder av snön och annat som är så vackert!
    Ha det fint!
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan man slå ihop många teman :)
      Tack Helena!
      Ha det fint du med!
      Varm blötsnöig kram!

      Radera
  16. Hej Karin;Jag har 31/1 ett inlägg på min blogg om mitt avslut i tema. I går skrev jag att om ingen vill lägga nya teman för februari får ni skriva mina.
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tove!
      Under dagen (2 feb) ska jag komma på besök. Så synd att du avslutar men ibland måste man göra som det känns att man ska göra.

      Radera