fredag 4 december 2015

Övning ger färdighet

Tålamod, tålamod, tålamod....ett mantra som jag läser för mig själv många gånger
och som jag tycks få öva på i det oändliga.
Jodå, en viss färdighet har jag erhållit av den övningen men långt ifrån det önskade resultatet
Men skam den som ger sig.
Jag fortsätter att läsa mitt mantra...tålamod, tålamod, tålamod
och övar, övar och övar

Vi bär med oss våra talanger, men de är sällan färdigt utvecklade från början
Det krävs övning för att de ska blomma fullt ut.
Det man inte tränar kan man ju heller inte bli bättre på
En talang ligger lagrad som ett frö och behöver vattnas och ges näring
för att den inneboende potentialen ska aktiveras
Det låter enkelt kanske men så är det inte alls

Tänk så lätt det är "tuffa" till någon annan som glatt och frimodigt
sjunger, med att ge en nedlåtande kommentar.
Att jämföras med andra som är bättre, tystar/blockerar vem som helst och talangen
får inte de vingar den förtjänar.
Att få höra att det är jobbigt när man "plinkar" på pianot
hämmar troligtvis den naturliga impulsen att ge uttryck
för sin musikalitet.
Man slutar"plinka"

Det här är ett litet sidospår från rubriken men på sätt och vis så hör det ändå ihop
Det är så viktigt att låta var och en få utvecklas i sin egen riktning, den som känns 
rätt. Det är viktigt att ge uppmuntran åt någon annan att öva mera
Mitt i allt så finns färdigheten där.
Grann och vacker som en ros

Det finns ett uttryck jag tycker om
Låt alla blommor blomma
Låt alla blommor öva...när färdigheten finns där så
prunkar blommorna som aldrig förr.

Jag passar på att öppna en "lucka" i Galleri Skarpans Julkalender
Alla konstnärer och hantverkare övar hela tiden, blir aldrig fullfjädrade....
Man blir aldrig nöjd, så är det bara.
-"Nästa gång blir det ännu bättre " finns alltid i tankarna


Hannele Ögård- Forsmans adventskalender består av 41 luckor.
Hon tycker så mycket om den här tiden av året och högtiden som stundar.
För henne kunde det finnas hur många luckor som helst.
24 luckor är inte tillräckligt många.
Här kan ni läsa mera om Hannele och hennes Ateljé Blå fisken 
(bläddra ända ner)
Hon har övat i många år redan och visat fina färdigheter för sin omgivning
och till allmän förnöjelse

I nästa inlägg öppnar jag åter en eller två luckor som konstnärerna har gjort i Julkalendern


Min egen ateljé har fått en liten "tillfällig"  filial i tv-rummet/biblioteket. 
Där sitter jag på kvällarna och förfärdigar änglar och påskhäxor 
Det handlar mycket om återbruk
Jodå, de samsas riktigt bra de små liven under sin tillblivelse
Tur att Uffe har det tålamod han har och står ut med dessa filialer, 
som behagar uppstå både här och där hos oss

En dag ska jag ta er med till "huvudkontoret". 
Men det krävs lite upprensning innan det blir ett "Hemma hos-reportage" 
Nu fungerar ateljén också som lagerutrymme och jag får kryssa mig fram
bland tyger, garn och allt möjligt annat


Anna är temadirigent under december och den här veckan handlar det
om Övning som ger färdighet.

Vad alla andra som deltar i temat skriver kan ni läsa om här:
Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm, Klimakteriehäxan,
Livsrummet, Musikanta, Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Tove, Ulla

Ha en skön andra adventshelg alla!
Vi ska stå på Ålands Sjöfartsmuseum och hålla café
Där öppnar nämligen också en utställning ....
men mera om detta i nästa inlägg.


Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

28 kommentarer:

  1. I love the "41" Advent calendar :-)
    xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. I can understand that Radka! :)
      Thank You!

      Radera
  2. Du skriver så klokt, så jag bara sitter och nickar instämmande hela tiden. Precis så är det ju. Uppmuntran är en bristvara idag, när ingen har tålamod att vänta på någon som kanske är lite saktfärdigare. Så roligt att få hälsa på i din "filial" och jag ser fram emot att få komma in på huvudkontoret. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Så upplever jag det också, vi borde bli bättre på att lyfta varandra istället med uppmuntran och liknande.
      Det kan ta lite tid ännu, innan jag öppnar upp ordentligt :)
      Kram

      Radera
  3. Genialt med många adventsluckor för otåliga barn som tycker att det är alldeles för låååångt till julafton. Själv tycker jag det går lite väl fort. Var det inte midsommar alldeles nyss?

    Vilken fin produktion på gång i filialen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del så tycker jag att det var jul för ett litet tag sedan :) Vi kanske ska ha luckor alla dagar hela året istället...pyttepyttesmå. Men egentligen så sköter ju livet om det alldeles själv, detta med luckorna och överraskningarna.
      Tack!

      Radera
  4. Underbart inlägg - håller med om allt! Gjorde ingenting att du kom in på ett sidospår - det gjorde inlägget ännu bättre.
    Stor kram från Ingrid och ett blåsigt Mogata.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Stor stormkram från norra sidan på Åland :)
      Det viiiiner och pinar på så till den milda grad att Uffe gick ut och körde undan bilen där inte något träd kan falla på den.

      Radera
  5. Huvudet på spiken igen! Så sant... Härlig änglaproduktion hos dig, så söta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!
      Det blir några små häxor med i det kvinnliga sällskapet som är på framväxande :)

      Radera
  6. Jag undrar ibland om den som ger en nedlåtande kommentar är medveten om hur sårande det kan vara. Det är hemskt om en människa - framför allt ett barn - inte utvecklas att bli lycklig pga dessa jämförelser med andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att den som ger en nedlåtande kommentar förstår hur illa det kan såra och vilka konsekvenser det kan få för den "drabbade".
      Många barn växer upp så. Det finns "mobbning" i många olika sammanhang.
      Men det kan gå bra trots allt om den som blir mobbad inte förstår "syrligheten".
      Någon gång har jag läst om en sångerska som "klarade sig" p.g.a. att hon inte förstod att hennes musiklärare var sarkastisk när hon sjöng under en lektion. Läraren skrattade åt henne och sade att hon säkert skulle bli operasångerska. Att han var
      försmädlig förstod hon inte då, inte förrän hon var operasångerska. Hon tog det helt rätt för egen del och gav sig sjutton på att hon skulle bli det. Det tog många år av övning, hårt jobb och allt vad som krävs innan hon kunde titulera sig operasångerska. Tack vare att hon inte hade förstått vad han egentligen menade gick det vägen. En solskenshistoria.

      Radera
  7. Håller med heeelt och är inne på samma spår, det är SÅ viktigt att alla får möjlighet att utvecklas från egna förutsättningar. Inte minst när det gäller sång så har jag fått se vuxna människor verkligen blomma ut i sin musikalitet från att inte ha tagit en ton (enligt dem själva) på många år för att de någon gång blivit "tystade" av nån dum kommentar. Och sångrösten är ju ett instrument alla bär på och alla kan utveckla SITT instrument. Däremot kommer det aldrig att låta som någon annans. Men utveckla rösten kan alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du om någon känner säkert till hur det är Anna.
      Det är viktigt att kunna utvecklas så.
      Det handlar om allting. Tänk så lätt det är att försöka
      få ett barn att göra det som man själv egentligen ville göra.
      Självbekräftelse när den är farlig.

      Radera
  8. Ack ja. Tålamod. En ständig bristvara, är jag rädd ...

    SvaraRadera
  9. Just uppmuntran är såå viktig! Jag minns en liten flicka jag skulle visa något. Hon försökte några gånger men gav upp och klagade JAG KAN INTE! Visst kan du, sa jag och så försökte hon igen, nu envisare. Och glad blev jag när jag hörde hur hon muttrade för sig själv, VISST KAN JAG! Och det kunde hon så småningom.
    Och ett förklenande ord kan förstöra allt!
    Sen ska man ha klart för sig att fullärd, det blir man aldrig! Fullärd finns inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt och också fantastiskt att få en liten tös "omvänd" att tro på sig själv.
      Fullärd blir man aldrig
      och ju äldre man blir inser åtminstone jag att jag
      vet allt mindre. Konstig ekvation men så är det.

      Radera
  10. Så klokt du skriver... och så sant! Uppmuntran är såå viktigt! Tålamod ja... det är svårt det! Övning, uppmuntran och tålamod - tre viktiga saker för att lyckas :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Tålamod är en riktig prövning, en som heter duga.
      Tre viktiga saker, övning, uppmuntran och tålamod, absolut!
      Kram

      Radera
  11. Ja, livet är så bra märkligt ibland. Har hört av många elitidrottare att de blivit riktigt bra först när de även börjat tänka på annat än träningen också eller rentav tränat lite mindre... så förhållandet mellan övning och färdighet är inte alltid linjär heller... vilka mysiga små varelser du tillverkar, helt i min smak!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt Annukka, livet går inte som på räls, man får kryssa både hit och dit beroende på så mycket.
      Tack, de små varelserna lever sitt eget liv, jag följer så gott jag kan med nål och tråd och lite till. :)

      Radera
  12. Du måste ha övat mycket eftersom dina änglar och häxor är jättefina.
    Kloka ord, visst är det så. Det är bara att öva på och inte låta sig slås ner.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!
      Nej, man får inte slås ner och inte låta sig bli påtrampad.
      Står man inte på sig så står någon annan på en.

      Kram

      Radera
  13. Klokt och vist skrivet. OCH sant! Övning ger verkligen färdighet. I allt.
    Med åren har mitt tålamod blivit allt sämre.
    Men du, klokt av Hannele med 41 luckor i kalendern. Hatten av, säger jag!!
    Gillar!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del har det blivit lite bättre vad gäller tålamodet, en promille ungefär ;). Ja, Hannele är klok. Varför inte ha flera luckor när man tycker om julen?
      Kramar!

      Radera
  14. Tålamod, uppmuntran och en paus från övandet - tre goda ting!Vilken härlig julkalender. Så må jag ju le och fröjdas lite når du skriver om hantverkare och konstnärer som övar övar - och utövar kom jag på - de ska verkligen ha en stor eloge! En form av lite storslaget tänk + en stor portion kritisk självinsikt med nöje så har jag börjat smaka på att "vara konstnär" att identifiera mig som det - haha - men övar gör jag ännu inte - målar bara på. En ska inte ta sig själv för högtidligt ...
    Än i alla fall.
    Du är en naturbegåvning i mycket du! Läste Hos Karin i Stockholm din kommentar om hennes Gråtfin om du skulle skulle skriva ett inlägg om tårar. Karin svarar med förslag om rubrik "Pettas tårar". Kör till - jag väntar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Indirekt så övar du i ditt bara målar på Tove! Tror du inte det? :)
      Man ska i alla fall ta sig själv på allvar om än kanske inte så högtidligt, ja!
      Måste läsa Karins förslag om Pettas tårar.

      Radera