onsdag 2 december 2015

Julkalendern

Det är julkalendertider och det har även Galleri Skarpans tagit till sig sedan fem eller sex år tillbaka.
I år deltar jag själv med ett litet bidrag till "lucköppnandet" inför stora dopparedan
Innan jul har jag tänkt att visa allas bidrag och även mitt


I år var vi fjorton deltagare, som oberoende av och utan vetskap om varandra
gjorde det som kändes rätt för var och en av oss.
Vi log igenkännande när vi såg på våra verk tillsammans,
vi hade en tydlig gemensam nämnare, men mera om detta en annan gång


Idag visar jag en av luckorna, som faktiskt är alla luckor i advent gånger två


Sture Ahlström är känd på Åland som en oerhört innovativ hantverkare och
om någon av er har vägarna till Åland så försök att få göra ett besök på Annelund
där han bor med sin Annette. Ni kommer aldrig att ångra er!
Det finns människor med det där alldeles speciella seendet att ta vara på.
De råkar finnas på Annelund


   Sture har gjort adventskalendrar för vuxna människor. Så är det tänkt i alla fall, även om jag
   också kan tänka mig att de kan vara för barn. Olika innehåll alla år hela livet ut
   Han har byggt lådorna i gammal stil och målat enligt gamla mönster


  Charmiga till tusen eller hur? Jag kunde tänka mig att ha en sådan själv

***********

 Idag skiner solen från en nästan klarblå himmel
 Gräsmattan är grön och fin och julkänslan är bara ett ord just nu, fastän jag
 försöker få till den med pepparkaksdoft.


   Det är roligt att återanvända gamla virkade dukar innan utstansning av form på pepparkaka

   Nu ska jag ut ett tag i det vackra vädret. Ha det bra alla!

20 kommentarer:

  1. Det där är de snyggaste pepparkakor jag någonsin sett!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla!
      Har du någon grovt virkad duk eller liknande i din ägo så kan du göra lika vackra pepparkakor.

      Radera
  2. Vilken superbra idé att kavla dukar på pepparkaksdegen. Jag har bara gjort det tidigare när jag gjort lerkrukor med barnen på fritids, men detta var ju perfekt. En sådan adventskalender hade jag definitivt inte tackat nej till. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom ihåg att strö mjöl på degen innan du lägger på duken och kavlar ut mönstret. Som ett litet tips bara så att degen inte fastnar...:)
      En adventskalender som man kan använda till annat resten av året. Att samla småklappar i kanske?
      Kram

      Radera
  3. Mycket eleganta pepparkakor. Påminner mig om att jag hade TÄNKT att baka lussebullar idag men precis glömt bort det. Till verket!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Tur att du blev påmind Ingrid. Hoppas du skrider på nu med verket.
      Lycka till!
      Kram

      Radera
  4. Jag älskar dem, Karin!! Kalendrarna. ÅÅÅ om jag finge en sådan. Jag skulle haha den på hedersplats. Jag vill haha en sådan. Otroligt snygga och vackra.

    OCH du, det är dina peppisar också. WOOOW!! Måste visa detta för mina vänner som bakar. Det är ju för tusan briljant!!


    KRAMAR!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag föll som en bowlingkägla jag också när jag såg Sture kalendrar.
      Det är briljantenkelt att baka pepparkakor med mönster. Alla kan som har en virkad duk eller dylikt. En inte alltför lös deg krävs dock.

      Kramar!

      Radera
  5. Men va fina pepparkakor du har fixat, här var Colin och mamman å bakade peppisar till oss i helgen.
    Nu är jag lite lessen över att inte jag har någon muminkalender i år...
    hur ska jag nu veta när det blir jul ????

    Du varför ÄR INTE DU MED i halvåtta hos mig, nu när det är från Åland...
    ville ju se dig kocka å skåla lite.
    Känner du någon av dom som är med ??

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Rantamor!
      Jag ska berätta för dig när dagen är inne för att fira jul!
      Men vart har muminfamiljen tagit vägen om den inte är hos dig i år?

      Ja, nog skulle det ju vara roligt att vara med och kocka och skåla lite, men
      det är ju jätteroligt att bara se på också. Jodå, jag känner både Judy och Kjell,
      riktigt bra dessutom. De två andra känner jag däremot inte.
      När man är i matbranschen, vilket Uffe och jag är, får man inte vara med i detta program,
      men som privatperson går det bra.

      Ha det gott där norröver!

      Radera
  6. Verkligen spännande kalendrar. De ser gamla ut och hade du inte skrivit att de tillverkats nu så hade jag nog trott att de var från förr i tiden.
    Men så genialt att använda virkade dukar! Du kan du Karin. :) Så gott med hembakade pepparkakor.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Sture är skicklig och tillverkar åtskilliga lådor åt folk, dock inte kalendrar, men troligen får han börja göra sådana också efter detta. Helt säkert. Men det är mycket jobb som ligger bakom. Imponerande
      Det är inte jag som är geniet i pepparkakssammanhanget. Idén är någon annans på Internet som jag har fångat upp i min tur.
      Kramar!

      Radera
  7. Oj vilka imponerande kalendrar! Och snygga pepparkakor också. :)

    SvaraRadera
  8. Så som du gör med pepparkakorna händer det att jag gör med silverplåt, det blir vacker yta. Pepparkakorna är helt underbara. Jag bakat bara skurna så mina blir fula fast goda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Virkade dukar kan tydligen användas på många olika sätt :)
      Huvudsaken är att pepparkakorna smakar gott. Viktigt är dock att degen är tillräckligt fast för att det ska fungera om man kavlar dem med en virkad duk, annars rinner mönstret bort under gräddningstiden

      Radera
  9. Åh, vilka fantastiska kalendrar! En sådan skulle jag väldigt gärna ha och om jag hade varit en sådan där väldigt kreativ och händig person hade jag nu genast gett mig ut och letat material till något liknande...fast man ska ju aldrig säga aldrig, så vem vet... Häftigt sätt att använda gamla virkade dukar på, det ska jag lägga på minnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är de fantastiska! Adventskalendrar man kan använda till förvaringsluckor under resten av året.
      Ja, just det Marina! Mitt i allt så händer det! :)
      Bäst blir det med dukar virkade av lite grövre garn

      Radera
  10. Passande kommentar blir: Vilka konstverk dessa luckor är! Så konst-ruktivt! Vilken strålande idé med virkade dukar od.som mönstergivare.
    Ska jammen testa det på målarduken ... kanske bäst på akvarell :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa målarduken...går att använda på så många olika sätt! :)

      Radera