lördag 26 december 2015

Återblick


Egentligen ägnar man sig för det mesta, ja, nästan alltid åt återblickar i livet
Det är ju nästan omöjligt att låta bli att titta i bakspegeln eller hur?
Med betoning på ordet lugnt har vi njutit av våra juldagar i år
Vi har sovit tills vi har vaknat av egen kraft, strosat på i sakta mak, lyssnat på musik, tänt ljus
och låtit tankarna vandra


Om jag inte läser så vill jag ha någonting i händerna att syssla med
och när jag hittade julgranspyntet som våra kattor fick leka med under jularna, när
de fanns med oss, så började jag klä de rejält repade kulorna. Rena terapin för min del
De ska förstås återanvändas på något sätt
Nu väntar "påklädning" av naturligt material..


    Det ena ger det andra. På grund av julgranskulorna
    slog jag upp ett fotoalbum för att titta på Jutta och Randa-Manda (Blixtungen)
    och hittade förstås både den ena och den andra bilden.
    Ovan ligger de på vår säng
    Det ska vara varmt och skönt


    En varm motorhuv missades aldrig och vid den återblicken kom jag på att det var då som Sören
    och Nette var hit och hälsade på


   Undrar om det inte var havtornskräm med vaniljglass vi åt till efterrätt?
   Det här var någon gång i början av 2000-talet, kanske 2002 eller så


Året innan, år 2001 var vi till Sören och Nette på Ärön.
Här är Sören och jag ombord på deras ögonsten Connie när vi "seglade" på Limfjorden
Nette är förmodligen i byssan och Uffe i fören och fotograferar


Det är goda minnen men också minnen som gör ont. Fortfarande har jag svårt att skriva om
Sören. Han dog i november i fjol. Jag som vanligtvis inte brukar bli ordlös har inte klarat
av att skriva om honom
Vi var som bror och syster och kallade varandra till det också
Men i sinom tid så vill jag berätta mera om Sören
Nu är jag bara så innerligt glad att jag fortfarande har god kontakt med hans
härliga familj i Danmark, även om vi inte har träffats på ett tag.
Men vi håller kontakten och vi har ett mål, Uffe och jag, att fara dit och hälsa på Nette,
Sörens änka. Samtidigt ska vi passa på att fara till vänner i Skåne. Men nu handlar
temat om återblick så...


På samma gång som vi var till Ärön den gången
passade vi på att hälsa på Leif och hans Viveca i Ronneby
Leif var min pappas kusin men på något sätt så var det han och jag som var kusinerna i alla fall.
En härlig, högljudd, glad och fin person med ett mycket varmt hjärta. Leif finns inte heller längre med oss i den här världen

Två härliga människor minns jag i min återblick som har varit som musik för min själ
En musik som bär länge än. De dör aldrig, de har bara avlidit...
Det uttrycket lånar jag från gårdagens program om Magnus och Brasse i Tv-n
Lasse Hallström benämnde sina goda vänner på det sättet


   Apropå musik, så har Uffe och jag lyssnat på en hel del musik nu i dagarna
   Varje morgon när vi har vaknat, har den ena av oss gått efter en mugg kaffe var åt oss,
   medan den andra har lagt på en LP-skiva med julmusik
   Sedan har vi krupit ner under täckena igen och bara njutit av att vi kan ha det så
   bra som vi har det.
   Återblicksmusiken har lyft oss in i dagen, tillika med gott nymalet kaffe och
   tindrande juleljus
   Musik ger minnen och återblickar
   Där halvligger vi och läppjar på vårt morgonkaffe tillika som vi njuter av god musik som
   ger oss båda minnen var för sig men också gemensamma återblickar


    Vi har ett antal LP-skivor att lyssna till många morgnar ännu och när vi har kommit igenom
    "lagret" så är det bara att börja om igen så där lagom till nästa jul


                              Marie Boine hör till en av mina favoriter och lyckligtvis så
                              gav tv-n en konsert med henne igår. Har ni inte lyssnat
                              på henne så gör det! Hennes sång, som för det mesta utförs på samiska
                              ger mig, utan att jag vet vad orden handlar om, en märklig återblick
                              till ett urfolk som absolut inte får försvinna.


   Så här blev temat för min del idag. En återblick sedd med början i en julgranskula. Om man tittar
   noga så kan man se både Uffe och mig i vårt lilla tv-rum och bibliotek.
   En spegling är också en återblick


    Nu tänker jag ha det som Randa-Manda har det på bilden.
    Åtminstone en liten stund
    God fortsättning alla!

    Tack Anna för trevliga och inspirerande temarubriker under december!
    I januari är det Helena som tar över dirigentpinnen. Välkommen!

    De övriga som deltar i lördagstemat är :
   
      Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm Klimakteriehäxan,Livsrummet,
      Musikanta, Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Tove, Ulla


    Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

45 kommentarer:

  1. Så underbart fint inlägg! Förstår att du saknar dina vänner - ni hade ju så mycket gemensamt. Tyvärr har julen inte varit så vilsam för mig eftersom jag ju spelade både på julnattsmässan här i Mogata och på julottan i Rönö efter det, som jag berättat om på min blogg. Jag är fortfarande trött och har bestämt mig för att detta var den sista julen som jag "jobbade". Nästa jul hoppas jag att jag får tillbringa med barn och barnbarn i stället och verkligen koppla av!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!

      Det är första året på länge som vi har möjlighet att ta det lugnt på det här sättet. Tidigare om åren har vi nästan för jämnan jobbat vi också. Men så bestämde vi oss och det är skönt! Låter klokt att du också tänker tänka på dig själv i den bemärkelsen, fastän jag vet att du också njuter av att få spela i kyrkorna under juletid. Men allt har sin tid. Det är bara du som bestämmer hur du gör, ingen annan. Det är jättefint att bara få vara tillsammans med sina nära, kära och sig själv.
      Kram

      Radera
  2. Som vanligt ett tänkvärt inlägg från dig!
    Här har vi vilodag idag, ska snart luncha på rester. De brukar vara godare eftersom de intas lite mer avslappnat än när vi är många och allt ska serveras och vara varmt och klart samtidigt.

    God fortsättning och många fler vilodagar önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marianne!
      Dottern ringde nyss och undrade om vi ville komma över på lite rester, så här blir det på samma sätt som hos er. Imorgon drar vi iväg över det gungande havet till sonen med våra rester :). Man måste hjälpas åt.

      Tack detsamma! Jadå, jag tänker vila, om än tillfälligt i språnget men ändå inte i arbete.

      Radera
  3. Härligt juligt inlägg. Njuter av kattbilderna. Julen är tid för minnen, de goda minnen kan också göra ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annukka!

      Vi är båda kattälskare och har haft katter alltsedan våra barndomar men beslöt att hålla ett längre uppehåll vad gäller katter när vi började med caféet. Men mitt i allt så sitter vi här med kurriga varelser igen.
      Ja, så är det, goda minnen kan också göra ont.

      Radera
  4. Så berörande vacker återblick på lifsens rot - lånad av Sara Lidmans boktitel.
    Bildligt talande bilder därtill att njuta! Gott slut på året!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove, poet!
      Eller kanske jag ska kalla dig poetissa? ;)
      Gott slut för din del också
      Mellandagskram!

      Radera
  5. Det är verkligen så Karin, med åren inträffar händelser som gör att minnen också kan göra ont, inte minst de vänner som går ur tiden och finns kvar bara på ett annat sätt. Och musik spelas det mycket här hemma också, så underbart att se alla LP-skivor! Vi har en bekant som samlar LP. Han är uppe i 9500! Vi har bara cd och Spotify här hemma. Kasettband och LP ligger på förvaring! Ha en riktigt god och vilsam fortsättning på helgerna! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det förvisso Anna!
      Vi har våra gamla vinylskivor kvar, väldigt mycket klassisk musik men förstås så finns det cd-skivor också m.m. Kasettband fanns det här också tidigare men inte nu längre.
      Ha det likaså Anna!
      Kram!

      Radera
  6. Ett alldeles underbart inlägg... så varmt, så tänkvärt.
    Så mysigt att sätta på en härlig gammaldags LP och krypa ner i sängvärmen igen... livskvalité!
    Önskar dig en God fortsättning och ett Gott Nytt År!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Ja, det är livskvalité, jag håller med!
      önskar dig detsamma!
      Kram!

      Radera
  7. Återblickar denna årstid är ju lite som det ska vara,
    man borde kanske göra lite så och minnas goda dagar.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återblickar kan man förstås göra när som helst under året.
      De ramlar ner över en med jämna mellanrum, både goda och mindre goda

      God fortsättning bästa Rantamor!

      Radera
  8. Så fint och tänkvärt. Passar bra så här de sista dagarna på detta år.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta!
      Jag önskar dig ett Gott Nytt År!

      Karin

      Radera
  9. Fin återblick och det är ju så där det är. Livet ger oss fina minnen att vila och värma sig vid, andra mer smärtsamma som man nalkas lite försiktigare.

    Och tipset om renovering av julgranspumlorna ska jag försöka komma ihåg till nästa års julpyssel!

    vårt att snudda vid minnen som

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm.. där kom det med en liten felskriven snutt som jag trodde jag hade tagit bort. Gör det om det går. Annars kan den ju stå kvar och se gåtfull ut!

      Radera
    2. Så är det, ja! :)

      Om man känner för det kan man renovera julgranskulorna (pumplorna) med färggrannare snören än vad jag tänker göra. Nu är jag inne på naturliga färger och vad naturen delar med sig av.
      Det blir bara spännande med den lilla snutten. låt den stå och vara gåtfull, vetja!

      Radera
  10. Randa-Manda, den gillar jag, en katt med glimten i ögat men sömnig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog hade hon glimten i ögat, alltid :)

      Radera
  11. Vilken fin återblick på glada och goda stunder. Och visst kan sådana minnen också göra ont. Allt i sin tid.
    Låter klokt att ta det lugnt och njuta av litet stillhet mellan allt hektiskt som ni brukar ha.
    Kram och god fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie!

      Ofta är det ju så också med minnen. De är ljuva, bitterljuva och så vidare. Men det hör livet till, förstås.
      Kram till dig med och god fortsättning!

      Radera
  12. Å, Karin! Vilken fin återblick. Jag blir varm inombords. Livet bjuder på det som är vackert, men också det som kan göra så ont och vara svårt.

    Tack rara för julhälsningen, det värmde så gott och gjorde mig så glad.

    God fortsättning till dig och din fina familj Karin!

    Stor varm kram!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!

      Livet är, så enkelt är det och ändå svårt.
      Önskar dig och din familj också en riktigt god fortsättning!
      Snart klingar det nya året in!

      Stor varm kram!

      Karin

      Radera
  13. Fina bilder och hjärtskärande minnen du delar. Vad kan man göra åt livet... Ha en riktigt God fortsättning....och ett Gott Nytt År.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor!

      Man kan bara leva livet och hänga med i alla svängar det bjuder på.

      Tack detsamma! Gott Nytt År!

      Radera
  14. Åh vilket härligt inlägg. Att göra en återblick och tillåta sig njuta känna och tänka efter. Du skriver så fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Katta!
      Du gör mig glad med dina ord! <3

      Radera
  15. Du binder ihop din återblick så fint. Jag tycker det är ett bra uttryck att ingen dör utan bara avlider. Det känns inte så slutgiltigt. Det kan vara både rogivande och oroande med en återblick, men det är alltid nyttigt att tänka lite bakåt och reflektera. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Jag "norpade" uttrycket av Lasse Hallström, tycker också att det är fint.
      Kram

      Radera
  16. Underbart inlägg! Finstämt!
    Tack för "Marie Boine"! Hon sjunger fantastiskt fint!
    God fortstättning!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena!
      Marie Boine är så speciell, så urfolklig...
      Bara hennes rörelser i sig är berättande någonting jag inte förstår, men som jag anar att har betydelse.
      God fortsättning till dig med!
      Kram!

      Radera
  17. En återblick i en julgranskula! Det är så underbart typiskt Pettasvackert skrivet, tänkt och fotograferat! Tack för alla dina vackra bilder och kloka tankar. Varm kram och goda tankar inför det nya året

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      Dina ord är som ljuv musik för mig!
      Varm kram till dig med och förstås, goda tankar är ett måste om vi ska få ordning på världen.

      Radera
  18. Tack för en härlig återblick med vackra bilder. Ha nu en riktig bra nyårsafton och ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Marina!
      Ett riktigt Gott Nytt År önskas dig också!

      Radera
  19. Vilken trevlig återblick på det förflutna. Sådant faller jag också lätt in i, och tillåter mig att göra det.
    Vilken otroligt harmonisk start du och Uffe har på era morgnar. Perfekt.
    Karin, önskar dig ett Gott Nytt År!!
    OCH, jag skickar stora nyårskramar till Åland och dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      vi gör vårt bästa för att känna harmoni i tillvaron :).
      Tack detsamma Annika!
      Både önskan om ett Gott Nytt År och också nyårskramar till er alla!

      Radera
  20. En tänkvärd och härlig återblick med framtidshopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Olgakatt!

      Vi ser framåt, ja! :)

      Radera
  21. Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året. Kram

    SvaraRadera
  22. En fin återblick. Både av glädje och sorg.
    God fortsättning på ett spännande år 2016!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Jag önskar dig detsamma!

      Radera