onsdag 4 november 2015

Starkt och gott


   Jag kan vid det här laget lugnt påstå att jag är en chilipepparoman


    Jag sådde chilipeppar, av olika slag, under vårvintern men året har ju varit som det har varit
    med en lång kall vår och försommar, så skörden blev inte som jag förväntat mig att den skulle bli
    Den blev liten med tanke på antalet plantor
   

   Men synd att klaga, för vi fick åtminstone ihop ett litet vinterlager för egen del
   Grundtanken var att vi skulle få så pass mycket att jag också skulle koka marmelad
   till försäljning, men där gick jag bet denna gång


    Här har jag just pillat bort alla frön innan det är dags att koka marmelad
    enligt receptet som finns här



    Nu har vi stark och god sylt/marmelad åt oss själva att äta
    när vi vill förgylla vardagen någon gång med en ostbricka.
    Jag testade också att lägga några teskedar marmelad i en efterrätt
    med äppel i. Chilin gav det hela ett riktigt fint smakmässigt lyft.
    Pröva, jag rekommenderar det varmt /hett.
    Nästa sommar ska det bli ännu mera chili i vårt lilla växthus.
    Det ska bli fullt av plantor är tanken, hur många som helst

    Nu väntar några dagar av intensivt arbete så jag tittar förmodligen in här först mot söndagen till.
    Hinner nog knappast före det.
    Ha fina dagar !

     Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

24 kommentarer:

  1. Underbara bilder på din chili. Kent skulle blivit överförtjust - han älskar stark mat. Inte jag dock...Men de är vackra att titta på i alla fall.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Jag var inte så väldigt förtjust jag heller för ett antal år sedan men har blivit en riktig nörd :)
      Kram

      Radera
  2. Mycket färggranna bilder och den där chilimarmeladen blev jag lite nyfiken på. Jag har sparat receptet. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färggrant blir det av chilipeppar.
      Jag var inte helt säker på hur man skulle tillämpa receptet men det blev bra...
      Kram

      Radera
  3. Jag håller med dig om att chili är en underbar krydda och bilderna sen - så underbara!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man en gång fått smak på chili så är man såld. Ungefär
      Tack Marina!

      Radera
  4. Jag har också en del chili från årets odlingar som jag har inlagd som pickles och torkade samt fryst. Det räcker nästan hela vintern. Jag tycker chili är toppen för att mota bort förkylningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns till och med lite för mycket här hos oss men torkad håller den ju hur länge som helst. Jag har i frysen också och nu även som marmelad och någon oplockad.
      Har aldrig tänkt på att chili motar bort förkylningar. Toppen! Då ska det bli ännu mera av det starka och goda i fortsättningen

      Radera
  5. Vackert! Och nyttigt skulle jag tro. I en artikelserie i Dagen Nyheter om var folk håller sig friska och blir riktigt gamla betonas det att det är på platser där man åter färgstark mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att det är nyttigt på många sätt. Nu har jag helt och hållet gått på smaken men det finns säkert många fördelar med chilin som så. Ska läsa mera om den saken och försöka bli lite klokare :)

      Radera
  6. Väldigt fina bilder av chili. Jag är dålig på att använda den grönsaken, jag erkänner det. Men ändå gillar jag den, i måttlig styrka.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Vi har nog lite chili i det mesta, nu även på osten :)
      Kram

      Radera
  7. Du har inte bara gröna fingrar - de är fulla av färger också. Fantastisk att SÅ,SKÖRDA OCH TA VARA PÅ. Verkligen färgstarka och glada bilder!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regnbågens alla färger kanske? ;)
      Det hör bara till här hos oss att vara så mycket självförsörjande som möjligt.
      Tack Tove!

      Radera
  8. Så mycket gott du har där.Känns i alla fall som om du får frossa i grönsaker just nu när man ser på dina fat där. Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gott, jag lovar och kan ju också användas på så många olika sätt

      Radera
  9. Ny vacker header igen!
    Så vacker sax!
    Det dåliga vädret var inte goda med oss heller i norra Sverige. Fast gott om morötter fick jag i vår ena pallkrage. Pallkragen vid torpet, där blev det endast några smala stackare. Säkert hade det varit ännu kallare där. Smaska på och jobba på men vila ofta/ kram från Pirogen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pirogen!
      Det är vår häxsax, som vi brukar kalla den. Örtasax förstås.
      Morötterna här hos oss blev jättefina i år. Vi har nog aldrig haft så bra kvalitet på dem, så tydligen var både jordmånen och vädret perfekt för den sorten. Vi smaskar på. Hoppas ni gör detsamma.
      Kram

      Radera
  10. OJ så mycket chili!! Ett rejält vinterlager! Har hört att det är bra för förkylningar, så försöker äta det då och då tillsammans med citron för att hålla borta förkylninen som jag alltid får såhär års..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket men troligen inte tillräckligt ändå.
      Jag läste det här ovan att det lär vara bra mot förkylningar att äta chili. Har inte tänkt på detta men det är förstås en extra bonus i sammanhanget. :)

      Radera
  11. Här är det chili varje dag, minst!! Jag skall börja tömma chilihuset med 146 ämbar, två plantor i varje, i morgon. Här odlas det 146 sorter, starka sådana! Vi torkar och använder i bl.a. vissa söta sylter, och "mosar" i ättika (chinense) och gör en stastastark sås, osm kan användas i det mesta. Baserad på tropiska frukter. En köpare sa att man får den endast i Mexico och av oss... Vi säljer på några marknader och till vänner och bekanta som vill ha... Bättre krydda än pulver eller färsk chili, tycker jag. Våra förkylningar - om de kommer - är verkligt lindriga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Himmel och pannkaka, det kallar jag att vara chiliodlare! Förstår att det också räcker till marknadsförsäljning när man har sådana mängder. 146 sorter! Wow!
      Det är kanske en orsak till att vi sällan är förkylda. Chili är både gott och nyttigt.

      Radera
  12. Av alla dessa fantastiska glas är jag nog mest imponerad av era fina fönster. Nyrenoverade ser de ut att vara dessutom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det var här din kommentar gömde sig Karin :)

      Radera