lördag 7 november 2015

I min omgivning

Musikanta är tongivare för lördagstemat i november och den första rubriken drar iväg med mig
till min omgivning på Madeira när vi var där i slutet av januari- början av februari i år

Vi tar nästan alltid till apostlahästarna i Funchal
Med åren har vi lärt oss hur vi går för att komma fram både enkelt och snabbt,
om vi t.ex ska åka med landsortsbussarna eller om vi ska handla någonting på stan.

Oundvikligen så fastnar en del saker på kameralinsen när vi går förbi på väg mot någonting


Skyltfönsterna längs gatorna är förstås fyllda med reklam på många sätt,
men den här enkla reklamen såg jag verkligen
Självklart så uppstår ett behov av en golvmopp eller hur?
Eller var det glasögon det handlade om?
Eller en ny frisyr?
Eller en god idé att synas utan att plånboken tunnar ut?



   En rätt vanlig syn i Katarina-parken som vi oftast går igenom när vi ska ner på stan
   Varför inte ta en liten tupplur mitt på dagen, när andan faller på ?
   Om de som ligger på bänkarna får vara i fred för ödlorna är en annan femma.
   Stenmurarna brukar krylla av sådana...


    Den här springbrunnen går vi förbi varje gång vi ska in till den centrala delen av Funchal


     Tyvärr är det här en alltför vanlig syn. En affär som har lagts ner och söker ny innehavare
     Lågkonjunkturen har drivit många företagare till att stänga sina affärer


Statyer har man dock råd med. Det finns obegripligt många statyer och monument
överallt på ön. Jag leker med tanken på att jag ska ta en bild av alla jag ser, dokumentera
varför de har kommit till men troligen blir det bara en tanke och ingenting mera med det

Här blir en kvinna förevigad tillsammans med en stenhård Ronaldo.
Hon håller i foten som just ska kicka in en boll i mål?
Ronaldo är född i Funchal och är förstås idolen framom andra idoler.
Killen är rik som ett troll och har närmast
blivit en avgud vid det här laget


     Tik´tyk har blivit en stor konkurrent till taxibilarna.
     Vill man bara åka runt i den närmaste
     omgivningen så är det många som tar chansen
     Nej, vi har inte gjort det ännu, vi går nästan fortare själva ;)
     Nåja, lite överdriver jag förstås....


    Det finns ett café som vi ofta går förbi, där jag bara måste stanna till för att se på grannlåten
    Nej, jag vill inte smaka, bara titta. Så himla granna bakelser. Undrar om man kan äta
    så där mycket färg utan att bli sjuk?  :) Jag blir sjuk bara av att titta på dem och ändå gör
    jag det varje gång vi går förbi.
    Jag upphör aldrig att förvåna mig över vad människan stoppar i sig


    Utanför Sé-katedralen sitter det ofta en musikant och spelar. Han spelar bra och medryckande
    så stegen blir lättare och man bara dansar fram på kullerstenarna.....


    När jag letade bilder i arkivet så hittade jag denna


                och denna. På vandrares ryggsäckar kan man få se det mesta
             

   "Hemma" på balkongen ser det ut så här med jämna mellanrum, när våra kängor får vila ut
   mellan vandringarna.


           Förbi den här hästen går vi alla dagar när vi är på den gröna ön

Jag stannar här....annars kan inlägget bli hur långt som helst.
Bilder finns i övermått, nämligen

De övriga som deltar i temat är:
    Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm, Klimakteriehäxan, Livsrummet,
    Musikanta, Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Tove, Ulla

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

26 kommentarer:

  1. Kort sagt: Gillar inlägget! Dessa skor ...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove! :)
      De små skorna är fina, ja!
      Kram!

      Radera
  2. Mopp-gubbarna och nyckelrings-kängorna gillar jag allra bäst! Själv uppsökte jag omgivning rätt nära hemmet: http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2015/11/lordagstema-i-min-omgivning.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma sak här! Dem gillar jag också bäst.
      Tittar in, givetvis.

      Radera
  3. Det måste vara svårt att få den uppmärksamhet man vill ha när alla försöker överträffa varandra, Men glasögonmopparna lyckades ju. Sån stillsam humor blir man glad av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland är det enklaste bäst.

      Radera
  4. Alltid lika roligt att följa med på dina promenader på Madeira. Nu är det väl snart dags att åka dit igen, antar jag. Kakorna ser giftiga ut, men de smakar säkert inte så dumt. Glömmer aldrig när jag köpte en bakelse i Kina som såg läcker ut och den innehöll ister!
    Jag blir glad om du länkar till mig i början av inlägget också.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Ingrid.
      Nej, det är inte dags på ett långt tag att åka dit för vår del.
      Isterbakelse, haha...
      Ja, jag ändrar, har inte märkt att jag inte har länkat till dig. Du får givetvis inte bli annat än glad.
      Kram

      Radera
  5. Mycket vackert att se längs era promenader! Men de där bakelserna - nej tack. Och visst har Ronaldo extremt stora händer?

    Vilka vackra chilifoton i förra inlägget! Blir inte marmeladen stark?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite smått plock. Just det! Nej tack till de där bakelserna. Jag behöver bara titta på dem för att min mage skriker nej.
      Ronaldostatyn är inte särskilt lik honom. Vi tycker att statyskaparen har misslyckats en del. Tyvärr.
      Marmeladen går inte av för hackor precis. :)

      Kram

      Radera
  6. Va, är Ronaldo från Funchal?! Det ska jag minsann imponera på min mera fotbollsintresserade medmänniskor med. Jag har gillat killen sedan han var sjutton år och började spela i portugisiska ligan. Jag gillade honom av det enkla skälet att han var nästan lika snygg som min son. Numera är de inte lika lika och jag har liksom tappat bort Ronaldo. Men duktig är han ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, Ronaldo är maderian av födsel och ohejdad vana, fastän man kallar honom portugis.
      Vilken snygg son du har! :)

      Radera
  7. Du skriver snabbare än jag hinner kommentera... Madeira står på min önskelista, men min käre man har varit där flera gånger med varierande sällskap, och det sista var synnerligen misslyckat, så han längtar inte precis dit... Förblir en vit fläck på min karta, förmodligen. Synd. Men hur var vädret när ni var där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Vi kommer med all säkerhet att fara till Madeira många gånger än. Så synd att din mans senaste/sista besök blev så misslyckat. Undrar vad som hände när det blev så galet.
      Ge inte upp tanken på Madeira, fyll den vita fläcken med grönt och blommor om du bara får möjlighet. Vädret är så gott som alltid, då vi är där i januari -februari som vår försommar är. Temperaturen ca 17-14 grader varmt. Den tiden brukar vädret vara stabilt.

      Radera
  8. Härliga bilder! Det är så fint på Madeira dit vill jag åka någon gång framöver!
    Dem fina och granna bakelserna, cup cakes eller muffins med tak är otroligt vackra att vila ögonen på men som du säger, kan aldrig vara nyttigt! Jag har svårt för en massa grejs ovanpå muffinsen, föredrar när allt är blandat i.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack HeLena!

      De är roliga att titta på, bakelserna, men, men....
      Kram

      Radera
  9. Jag hade ett långt telefonsamtal från Madeira i går kväll. Min väninna som bor där större delen av året, hade fått veta att hon kunde ringa gratis till fasta nummer inom Europa under lör-söndagar. Det ingick tydligen i hennes portugisiska abonnemang. Så nu blir det mycket prat med Madeira under helgerna!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt att din väninna har kommit underfund med att hon kan ringa gratis under helgerna. Det har nog varit möjligt under några år redan. En fin service, verkligen. Roligt för er att kunna prata långa samtal med varandra! :)
      Kram

      Radera
  10. Så mycket information från Madeira. Jag skulle säkert kunnat locka dit Rasmus där p.g.a. statyn, men jag ryser vid tanken på att ligga på den där stenmuren. Det hade jag ALDRIG gjort. Förstår att ni älskar den här ön. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket roligt för både dig och Rasmus där.
      Det kunde nog bli lite kittligt om man lade sig mitt bland ödlorna :)

      Kram

      Radera
  11. Många trevliga och roliga bilder,men den med en lite siesta på en parkbänk tilltalar mej verkligen. Så ska livet vara!!! Härlig livsinställning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fina i kråksången är att de får ligga där i lugn och ro också utan att bli bortschasade av någon vakt eller polis. Folk tar helt sonika siesta när det känns så. Javisst är det härligt. :)

      Radera
  12. Härliga bilder från vackra Madeira! Det är en ö jag gärna skulle åka till, men eftersom Lasse har svårt att ta sig fram även på plant underlag, så lär det förbli en dröm.
    Trodde du skulle visa dina omgivningar hemmikring... så gissa om jag blev förvånad att plötsligt befinna mig er semesterö :)
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Vi ser rätt många med olika handikapp på Madeira, som också har svårt att röra sig men ändå kommer fram på ett bra sätt. Men visst, terrängen kan vara svår med alla kullerstensgator, backar och så vidare.
      Jag funderade en stund på omgivningen här hemma, men jag upplever att jag har visat den av och till hela tiden, både utvändigt och invändigt så det blev små bitar av Madeira istället.
      Önskar dig detsamma!
      Kram

      Radera
  13. Hej hur har jag lyckats missa det här förra lördagen?!? Vilka härliga golvmoppsfigurer! Och helt klart ser man sin omgivning absolut bäst med hjälp av apostlahästarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är bra på att lyckas missa på samma sätt jag också Anna. Förargligt nog men ....
      Golvmoppsfigurerna är härliga.
      Det fina är att man kan hålla in apostlahästarna när det behövs och säga ptrrrooo

      Radera