lördag 14 november 2015

Glas

Musikanta vill att vi skriver om glas i lördagstemat den här veckan.

Jag är mycket förtjust i glas av olika slag och kommer troligen aldrig att glömma bort
glastallrikarna som jag åt på i tonåren. Inte hemma hos min familj men hos
vänner, som när de bjöd till fest serverade maten på handblåsta rökfärgade glastallrikar
Jag njöt mera av skönheten som tallrikarna stod för än av själva maten som alltid var mycket god
Det säger inte lite det med tanke på att jag är en sann gourmet.
Tyvärr finns det ingen bild på tallrikarna


   Men däremot så fastnade en del bilder på linsen när vi var på resande fot i januari.
   I transferhallen på flygfältet i Amsterdam klistrades jag fast, nästan bokstavligt,
   på golvet invid Sarkowskis försäljningsmonter


   Det ena konstverket var vackrare än det andra....jag stornjöt


                  Jag har på känn att jag har visat kolibrin åt er tidigare men den är så vacker
                  så den tål att tittas på hur många gånger som helst


    Ni förstår väl att det kändes nästan som att vara hemma i trädgården hos "våra" egna rådjur
    Buddhan i förgrunden är väldigt fin. Jag måste tillstå att jag missade den då men
    till all lycka smög den sig med på fotografiet så jag fick en riktigt fin aha-upplevelse
    för en stund sedan då jag letade "glasbilder" till dagens tema


    Svanen på väggen gick inte av för hackor den heller. Mina ögon gnistrade i kapp med den


   Så tar jag ett skutt från Amsterdams flygterminal till de egna domänerna på norra Åland
   och blir mera jordnära för en stund.
   I somras dekorerade jag våra fönsterbleck med gamla glasflaskor som egentligen skulle till returen
   Ett bra sätt att nyttja saker som bara ligger och skräpar
   Blommorna visade sig att hålla länge och så snart de vissnade var det dags för nästa sorts blomma.
   Bergenia först, sedan prästkrage, riddarsporre, stockros, bolltistel och så var det höst...
   Nu är allting bortplockat och flaskorna har fått ett nytt hem
   De kom aldrig till returen, de återanvänds igen på ett annat ställe hos en annan glasflask-entusiast

   Nästa år blir det någonting annat är hos oss


    Fast å andra sidan så har jag rätt många flaskor kvar i gömmorna så få se hur det går?



   I Gula salen har vi trollsländan av glasmosaik som Ritva Saloranta har gjort.
   Jag har visat den många gånger om och troligen får ni se den många gånger om igen i olika
   sammanhang

Många av husets fönster är av handblåst glas


   Hos dottern med familj sitter man nästan kungligt fint när man går på toa....
   En kristallampa i taket förgyller stämningen avsevärt


   En morgon för inte längesedan lyste solen in genom butiksfönstret.
   Bionade(läsk)flaskorna i kylskåpet gnistrade i kapp med kaffemaskinens malande
   av bönor till vårt morgonkaffe...


   Mitt i allt en bild från 7 augusti 1959 när Uffe med familj var i Norge på semesterresa
   En närgången vän undersökte bilen och vindrutan noga


     Genom ett skyltfönsterglas såg det ut så här i februari i Funchal....


   Att äta efterrätt ur glasskålar är mera regel än undantag hos oss
   Den här åts dock långt borta hemifrån. Tangerina-sorbet smakar underbart gott


   Och här blir det mycket glas. Dels spegelglaset, kameralinsen och mina glasögon.
  
   Naturligtvis så kunde jag skriva hur mycket som helst om glasets historia men idag låter jag bli
   Kanske någon av de andra som deltar i temat har gjort det? Titta gärna in hos dem:

    Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm, Klimakteriehäxan, Livsrummet,
    Musikanta, Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Tove, Ulla

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

38 kommentarer:

  1. Vad trevligt att få se en bild på dej Karin! Och kan bara instämma i glaskonst, det är mycket speciellt. Kolibrin tål att visas igen, som du säger, trollsländan har jag missat! Den är helt underbar. Så naturtrogen. Trollsländans vingar ser dessutom ut lite som glas i verkligheten. Mycket fint du fått med. Och appropå tallrikar sa min dotter som barn när hon var kanske tre fyra år och bortbjuden på middag, tack för maten, den var inte så god men det var väldigt fina tallrikar. Ha en fin lördag Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glas är glasklart en skön konst, praktisk också på många sätt och vis. Vad vore vi utan dricksglas och fönsterglas m.m. ?
      Så skönt att din dotter också ser det vackra i sin omgivning :)
      Ha en fin lördag du med Anna!

      Radera
  2. Glas kan vara mycket vackert i alla dess former - så även bilder i spegelglas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju Marina!
      Tack snälla du!

      Radera
  3. De vackra glaskonstverken får mig att tänka på vilket skickligt hantverk, som ligger bakom. Samtidigt tycker jag att installationerna med flaskorna och blommorna är rasande vackert. Det gäller att se skönheten i tingen man redan har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tänker jag också och jag skulle gärna vara med på ett hörn och få se hur det går till att skapa dessa vackra konstverk.
      Egentligen så finns det alltid någonting vackert i det mesta, det gäller som sagt att kunna se skönheten.

      Radera
  4. Glasvackert, glasklart, glas i sitt allra bästa som du visar oss och skriver om så färg-glasigt! Brukar ju utbrista i ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ - så även nu. Din header får också en släng ab Å´na! Dina dekorationer är jätteläckra!
    Trevlig helg Karin! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack Tove!
      Färg-glasigt! Nu har jag lärt mig ett nyss uppfunnet ord! :)
      Jag önskar dig detsamma!

      Radera
  5. Swarowski ja dom är en vackrare än den andra var inne i Innsbruck i deras 2 vånings försäljning och ögon kunde inte stå stilla ,Dina glasflaskor gillar jag lika mycket liksom trollsländan hoppas jag får se den live , trevlig fortsättning på helgen ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig det Nette! Två våningar....puh, jag skulle få fnatt, glädjefnatt.
      Trollsländan finns här, så jag hoppas verkligen att du hittar hit en dag och får se den på riktigt.
      Trevlig fortsättning önskar jag dig också!
      Karin

      Radera
  6. Din trollslända är så fin. Glas i fönster är vackert och återbruk gör det ännu vackrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är fin trollsländan. Du har ju sett den på riktigt också :)

      Radera
  7. Ja hos Swarowski kan den glaslystne verkligen kalasa! Fast det kostar ... men att titta är ju tack och lov gratis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov så känner jag inget behov av att äga skönheten. Det räcker gott och väl att bara titta och njuta fullt ut.

      Radera
  8. Men? Vart tog min kommentar vägen? Hmmm... vad var det jag skrev nu igen... Jo, att alla glasbilder är så läckra, såklart. Och att jag av alla fina bilder kanske ändå gillar ert fönster bäst. Det ser ju rentav nyrenoverat ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg den tidigare kommentaren här för en stund sedan men....
      Tack Karin!
      Just det fönstret jag visar på bild är relativt nyrenoverat. Uffe har donat och fixat....
      men vi har många kvar att renovera ännu. Så till all lycka så blir vi inte sysslolösa på ett tag framöver. :)

      Radera
  9. Så läckra och stämningsfulla bilder. Jag tittar länge och njuter. Tack

    SvaraRadera
  10. Glas är ett förunderligt material och en runda i glasriket i Småland blir det varje år. Minst. I många år har Kjell Engman varit favoriten bland konstglasformgivarna. Men närmast mitt hjärta ligger ändå det klara, ofärgade bruksglaset. Senast köpte jag ett dussin vardagsdricksglas på Skruf. När jag frågade vem som formgivit dem fick jag svaret "någon i hyttan", dvs antagligen den glasarbetare som själv stod och blåste dem! Extra goda att dricka ur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skruf står det på några glaslock som finns i min ägo.
      Glaskonstnären var tydligen ödmjuk :)
      Jag har lärt mig att det finns väldigt många fina glasbruk i Skåne men också på andra ställen i Sverige.

      Radera
  11. Helt underbart inlägg. Jag beundrar alla dina bilder - så underbart vackra glasföremål. Fina glasögon på fin flicka på sista bilden också. Visst är det fantastiskt att det finns glasögon så man kan se ordentligt!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!

      Glas är ett spännande material, både utseende-, bruks- och historiemässigt.
      Ja, nog skulle man ju vara ett blindstyre utan glasögon. :)
      Kram

      Radera
  12. Glas är verkligen förunderligt... Skriver lite om det i morgon - om jag hinner. Trevligt med en bild på dej, vi är många som behöver glas för att se - om vi sen ser bättre ut med dem, det är en dubbeltydig sak! Den där trollsländan är fin, den kunde jag gärna ha också... Flaskor, skålar, blomvaser... För nästan sex år sedan satt jag ensam i ett hus men nyinsatta fönster och planerade glashyllor i varje fönster som jag skulle fylla med glasföremål, till julen hängde jag upp glasprismor i alla fönster... Men ödet beslöt något annat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glas är fascinerande.
      Ja, det är dubbeltydigt detta med att se bättre ut :).
      Trollsländan hör till favoriterna av glassaker här hemma hos oss.
      Ödets vingslag känns i din beskrivning av huset med nyinsatta fönster och glimrande glasprismor. Livet tar sina svängar som vi får lov att följa med i. <3

      Radera
  13. Ååh så många fantastiska bilder på förunderliga och vackra glasföremål... din trollslända är bara såå underbar!
    Kul också och få ett ansikte på dig, Karin... tack, tack!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki! :)
      Ja, nu vet du hur jag ser ut också!
      Glas är vackert på alla sätt, absolut.
      Ha en fin måndag !
      Kram

      Radera
  14. Swarovski har verkligen fina grejer, och en väldigt SNYGG logga, tycker jag.
    Men finast är nog ändå trollsländan i er sal. SÅ cool och vacker.
    Bra ide med alla flaskor ni hade i somras, snyggt också.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu måste jag berätta för Ritva Saloranta som har gjort trollsländan att hon har slagit Swarovski! :)
      Ja, du vet Annika, det finns prylar här och jag städar och städar och städar. Snart ser jag kanske ljuset i tunneln vad gäller den biten, fastän jag börjar tvivla ;) Men å andra sidan så blir det intressant både för mig och för våra gäster att se vad som finns på fönsterblecket nästa år.
      Kram!

      Radera
  15. Oj så många vackra glasfigurer du visar. Den där kolibrin är ju helt fantastisk.
    Djuren i glas påminner om glasfigurer som jag fick av min mormor och morfar. De hade fina små glasdjur som jag tyckte mycket om. Tyvärr försvann de när allt annat försvann när min mamma gick bort.
    Glas är verkligen ett intressant material.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara roligt att vara med när de tillverkar alla fina glasfigurer.
      Små glasdjur finns här hos oss också men jag är inte så mycket för små prydnadssaker så det får stanna vid dem som finns. Nu njuter jag av utställningar och liknande istället, bilder osv.
      Glas är intressant på många sätt, så mångsidigt.
      Kramar!

      Radera
  16. Vilket toppeninlägg! Jag älskar Swarovskifigurerna. Vem gör inte det? Dina gamla flaskor blir också rena konstverk när du ställer dem så ihop med kakformar och blommor. Jag bara njuter av alla bilder. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Ja, vem gör inte det? :) Man kan ju intet annat än älska Swarovskiglaskonsten.
      Man tager vad man haver, hamnar på våra fönsterblecken istället för blomlådor av helt praktiska skäl. Slipper tänka på bevattningen och vackert blir det.
      Kram

      Radera
  17. Vad vackert!!! Jag älskar också glas i olika former och färger.
    Du har verkligen lyckats fånga det allra bästa!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Ja, jag tror att vi alla är lite glas"tokiga" :)

      Radera
  18. Vilka fina bilder och trollsländan tar andan ur mig!
    Glasögon är toppen så att vi kan se bättre ut
    hahaha dubbelriktat det där fniss
    fint inlägg!
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack HeLena!
      Trollsländan förtrollar de flesta människor som kommer hit. Jag själv går omkring här och ser helt förtrollad ut....
      Ja, nog är det viktigt att kunna se bättre ut :)
      Kram

      Radera
  19. Hur skulle vi leva om inte glaset fanns? Mörka bostäder utan fönster där vi närsynt trevar oss fram. Champagne i tjocka muggar och hur skulle bilarna se ut? Fast ganska skönt ibland att slippa speglarna.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fönsterglas är kanske något av det allra viktigaste i glasform?
      Jag håller med om detta med speglarna. Men jag vet att det finns speglar som förvrider och vänder på sanningen. Min tidigare grannfru hade en sådan, gammal och vacker var den och alla som kom dit måste gå och spegla sig. Man blev vackrare i den än man verkligen var :)
      En positiv spegel! Som gjorde en positiv.
      Kram

      Radera