lördag 21 november 2015

Dofter

Rosor doftar som en bit av himlen

    Musikantas temarubrik för denna lördag handlar om dofter.
    Jag hör till den generationen av människor som har svårt att säga att det luktar gott
    För min del så doftar det gott och luktar illa, något som blev starkt inpräntat i min hjärna
    i mitt barndomshem och senare också i skolan.
    Nu har just det hjärnspåret blivit till ett enda djupt dike som jag inte ens försöker ta mig upp ur
    Det doftar gott och luktar illa.
    Att andra sedan säger att det luktar gott må vara :)
    Till tröst för någon så slår jag inte kullerbyttor längre när jag hör det
    Det är detsamma för mig att höra att man är själv när man är ensam. Jag får inte ihop det
    men jag har accepterat att folk säger så.
   

                     Mattor som har tvättats med tallsåpa doftar gott
 
 
   Lakan som hänger till tork ute bland liljekonvaljer hör till favoritdofterna.


   Hyacinter, både de vårliga och julens, doftar gott


    Sparrissoppa...



    och sparris med parmesan doftar gott i min näsa, för att nu inte tala om smaken


   Under försommarkvällarna förtrollar kaprifoldoften

Doftpionerna gör detsamma
Den första nypotatisen doftar så gott så jag kan gå i spagat av glädje
I kombination med de första kantarellerna och egenodlad sallat

    Doften av nybakta kanelbullar går ju inte av för hackor precis
 

   Ja, egentligen så gäller det allt nybakat bröd. Det har hänt att folk som cyklar förbi oss när jag 
   håller på att baka, har vänt om när de har känt doften av brödet genom det öppna fönstret...
   Dofter förför



   I somras blommade vår sjöborrekaktus som om den hade betalt och under kvällarna så fylldes luften
   med den ljuvligaste doft man kan tänka sig




    Behöver jag säga mera? Choklad talar för sig själv. När jag bakar chokladtårtor så kan vad som
    helst hända. Alla blir stirriga redan av doften som sprider sig i husets alla vrår


                   Doft/lukt-minnet lär vara det allra sista som lämnar oss människor innan vi dör
                   Jag blir ofta påmind om händelser och människor
                   när jag känner en doft (och i det här fallet också lukt)
                   Plötsligt så befinner jag mig i det förflutna någonstans eller nära en
                   människa


  Jag minns väl den dagen som min far dog på sjukhuset i Mariehamn.
  När jag senare under kvällen for med min mor till
  deras hem och jag sov över hos henne för att vara nära henne så låg jag i pappas säng.
  Vilken tröst det var att kunna borra ner näsan i hans kudde och känna hans doft.
  Han hade en karbus som jag behöll ett tag efteråt, bara för att kunna känna hans dofter...
  ja, kanske också lite lukter :) men för mig var det en lisa att få komma nära honom på det sättet
  en liten stund nu och då. Lite grann som en snuttetrasa

  Dofter är stort och mångfacetterat. Så här får det bli för min del idag
  

  De andra som deltar i dagens tema är:
   Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm, Klimakteriehäxan, Livsrummet,
   Musikanta, Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Tove, Ulla

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska
 

34 kommentarer:

  1. Sinnlig doft av vackra, smak- och luktrika bilder från början till slut!
    Det är pettas det!
    Läcker header!
    Rosig kram och trevlig helg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove! :)
      Rosig doftrik kram till dig med, med önskan om en fin helg!

      Radera
  2. Läste någonstans att det finns affärer som blåser ut doften av nybakat bröd (också när de inte bakar), för det lockar in kunder.
    Här doft-luktar det vedbrand eftersom jag sitter vid brasan. Gott i lagom doser.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå att de gör. Här räcker det till all lycka med att bara öppna fönstret. Det har hänt flera gånger att jag har fått se folk vända och komma tillbaka.
      Javisst, brasor doft-luktar...men mest doftar. Nu har vi också fått igång eldande i kakelugnen för att bara vara-stunder. Lagom doser är det bästa, för mycket brukar bli för mycket när det gäller dofter

      Radera
  3. Vilka härliga dofter du förmedlar. Synd att det inte är en doftblogg. Jag skrattade gott när jag läste om olika uttryck. Jag går väl inte i taket precis för de su skrev om, men det finns en del andra som jag har lite svårt för. Skönt och höra att jag inte är ensam om att ha sådana konstiga????? idéer. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vore någonting att ha doftblogg! :) Många gånger har jag önskat att sådana fanns när man ser bilderna hos andra.
      Nu för tiden går man knappast i taket för någonting men visst höjer man på ögonbrynen lite grann med jämna mellanrum. Ibland blir det nästan cirkusuppvisning i ansiktet ;) med ögonbrynböj. Kram

      Radera
  4. Oj här var det doftrikt! Pluspoäng för trasmattorna! "Själv" och "ensam" retar jag mig också på. Någon äter "själv"! Ja men det är väl bara värt att påpeka om denne någon är runt året??? Dofta gott resp lukta illa - känner igen din grundtes, men reagerar inte jättemycket trots att jag förvisso är en förstenad språkpolis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns dofter så det förslår :)
      Jag reagerar nog, men inte mera än så. Låter folk prata som de vill och kan men försöker själv att prata rätt. Vilket inte är lätt

      Radera
  5. Underbara doftande bilder! Håller med dig om att tvätt som torkat ute luktar - förlåt - doftar väldigt gott. Jag skiljer inte på doftar och luktar på det sättet som du - säger nog hellre "du luktar gott" istället för "du doftar gott". Dofter är för mig alltid positiva medan lukter kan vara både positiva och negativa. Intressant det du skriver om att luktminnet är det sista som lämnar människan.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Ja, vi är olika och ska så vara. För mig kan inte tvätt som torkat ut lukta gott. Då skär det sig rejält :)
      Dofter är positiva.
      Kram

      Radera
  6. Åh så många underbara dofter – nu får det allt bli en kanelbulle till eftermiddagskaffet! Och kanske en chokladbit också...

    Jag undrar om det är så att finlandssvenskan är strängare med doft och lukt? Jag använder nog "doft" rätt sällan. Det kan lukta både gott och illa för min del. Och när det luktar riktigt illa så stinker det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är så att finlandssvenskan är strängare. Vi pratade faktiskt om det för en liten stund sedan, Uffe och jag och kom på att det nog är så.
      Vad gäller stinka, håller jag med dig, det är värre än att lukta illa.

      Radera
  7. Fina bilder....kan riktigt känna lu...doften!!! :-D
    God afton Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eive!
      Jo, jag märker nog att du vill retas med mig lite grann.
      Men det är ju så att i Sverige luktar ni gott och här doftar vi gott :).
      Och havet emellan oss både luktar och doftar, antingen det ena eller det andra.
      Ha en finfin söndag!

      Radera
  8. Underbara bilder! Vilka dofter.
    Så rörande du skriver om din fars bortgång.
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta!
      Vi har våra doftminnen.
      Önskar dig en fin söndag, här faller lite snö

      h. Karin

      Radera
  9. Intressant med skillnaden mellan doftar och luktar och vilka associationer det kan ge. Har nog faktiskt inte tänkt på det riktigt på samma sätt som du.
    Tvätt som hängt ute doftar fantastiskt gott. Vi brukade alltid hänga ut tvätt i trädgården i Enebyberg.
    Matdofter kan verkligen förföra och locka. Mmm så gott med kantareller och kanelbullar. :) Fast kanske inte samtidigt. ;)
    Jag minns en doftjasmin från min barndoms trädgård och hur fantastiskt den doftade (luktade? ;))
    Intressant det där med doftsinnet som kan förflytta en så snabbt till speciella tillfällen.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, våra kulturella språkskillnader är intressanta. Trots att vi bor nära varandra så finns en viss skillnad i alla fall, men så är det ju också i ett land med många olika dialekter.
      Kantareller först och kanelbullar på det. I den ordningen :)
      Den doftade, bara doftade gott, din barndoms doftjasmin. Den heter ju till och med doftjasmin. Då kan den ju inte lukta ;)
      Kramar till dig med!

      Radera
  10. I morgon ska jag koka ur älgben (till slöjdmaterial), det doftar inte gott, det luktar. Det luktar inte illa men lite obehagligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det luktar om älgbenskok. Detsamma om kohornskok....och den lukten sitter länge kvar i näsan

      Radera
  11. Tack för den doftkavalkaden! För egen del så tillhör jag de som säger "luktar gott", fast å andra sidan så "steker jag bullar" också...om jag nu skulle drista mig till att sysselsätta mig med något sådant...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha....ja, se där ser man. Det beror förstås på var vi bor...att steka bullar har jag inte hört tidigare men man lär så länge man lever och kanske att du faktiskt steker bullar. Det finns ju många recept att ta till :)

      Radera
  12. Fantastiska bilder och underbara dofter här hos dig... nytvättade trasmattor... visst är det en ljuvlig doft. Jag använder nog orden doft som du, men inte lika strikt... i talspråk blir det oftast luktar, men när jag skriver brukar jag skilja på det... hm - konstigt :)
    Önskar dig en underbar söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Tallsåps-nytvättade mattor hör verkligen sommaren till. I all synnerhet när man tvättade dem i havet, men nu gör man det inte längre med tanke på miljön. Nu tvättar jag mattorna på gräsmattan istället. Gissa om den blir grön, frodig och fin av tallsåpa....
      Ja, vi har våra olika sätt att säga saker på och tur är att vi förstår varandra ändå
      Önskar dig detsamma!
      Kram

      Radera
  13. Jag skiljer också på doft och lukt på samma sätt som du... Lakan bland liljekonvaljer!!! vilken bra idé, hade jag aldrig kommit på själv. Underbara bilder och bakverk som är på gång doftar ju fantastiskt och underbart! Ha en skön söndag!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, då kanske det är en Roslags-Ålandsteori :)
      Vi hade inte liljekonvaljer tidigare under tvättlinorna men plötsligt så är det hur mycket som helst där. Det är svårt att inte trampa på dem
      Tack Helena!
      Ha detsamma och en kram till dig med!

      Radera
  14. Jag nästan dreglar vid åsynen av alla bilder, särskilt de ätbara naturligtvis. Blir väldigt nyfiken på de lite "bulliga" utstansade kakorna. De ser väldigt goda ut! För att inte tala om sparris med parmesan! Det bara MÅSTE jag testa. Underbart inlägg med många associationer omkring dofter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De bulliga utstansade kakorna är ett nässelbröd som jag bakar av grahammjöl, lite vetemjöl, vatten, jäst, salt och nässla. Mycket omtyckta. Jag använder pepparkaksform, förstås, att stansa ut dem.
      Vi använder alltid parmesan till vår sparris. Har blivit ett måste.
      Tack Anna!

      Radera
  15. Dialekters olika drag retar ibland folk! För mig heter det luktpion! Och de både luktar och doftar gott!
    Skånskan använder nog "luktar" betydligt mer än "doftar". Är det illa så stinker det.
    Ett fenomen är att mycket faktiskt luktar bättre än det smakar. En god vän som avskyr kaffe tycker att det luktar gott men smakar väldigt illa!
    Äffärsmännen har verkligen näsa (!) för vad som betalar sig - därav det som kallas "bake off" i butiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det givetvis. För min del så hörs det bara så fel i min öron just p.g.a. att jag har lärt mig från allra första början att det doftar gott och luktar illa. Jag har mitt hjärnspårsdike. Men jag förstår gott och väl att det luktar gott i dina trakter och på många andra ställen i Sverige.
      Jag tycker att cigarrök kan dofta gott i vissa fall, i andra inte alls, då det formligen stinker om cigarrerna. Och visst är det så att mycket luktar bättre än det smakar. I det sammanhanget luktar jag också men om det är en specifik sak som t.ex en ros som doftar gott så kan den inte annat än dofta gott och inte lukta gott för min del. Vi är knepiga vi människor, precis som romarna har benämnts att vara ;)
      Bake off drar självklart folk till sig via de goda dofterna som uppstår...
      Och jag vet att luktpionen heter luktpion men jag får inte ihop det med den goda doften, så den har jag döpt om till doftpion. Lite envis får man väl vara ? ;)

      Radera
  16. Doft och lukt....så olika! Jag älskar de här bilderna och dofterna som jag känner. Vill ha nybakade kanelbullar och dyka in i med näsan i ett lakan som torkar utomhus! Du får igång alla mina sinnen så här på kvällskvisten Karin!

    Tack finaste för inspiration och ett stor leende. Varm kram!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta! :)
      Nybakade kanelbullar slår det mesta och tänk, snart börjar lussebullsbaket med helt andra dofter sprida sig. För att inte tala om pepparkakorna

      Varm kram till dig med Lotta!
      Karin

      Radera
  17. Brukar nog säga att det luktar gott, hihi! OCH dina bilder luktar gott. Alltså, jag blir hungrig då jag ser dem. OCH dofterna, oj där sa jag visst dofterna ;-) från tvätt som torkar ute är fantastisk.
    Blommor ja, somliga luktar oooooo så gott, och man kan inte bli mätt på dess dofter (se där).
    Numera brassar jag doftljus i mitt hus, somliga skulle nog kalla dem luktljus. Men jag älskar det!! Älskar de dofterna. Somliga skulle nog få migrän och lämna stället, haha.
    Kramar från en bloggvän som blivit HUNGRIG!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)
      Ja, det blandas friskt i de flesta sammanhang där doft och lukt hör hemma
      Huvudsaken är att du själv älskar doftljusens doft.
      Doftljus är lite grann som parfymer och vissa klarar man bra, andra inte.
      Hoppas du har ätit dig ohungrig vid det här laget när jag svarar.
      Kramar!

      Radera