onsdag 25 november 2015

Det bidde inte ens en tumme


Den första juni i år fick vi celebert besök till Pettas
Kanske ni minns att SVT var hit tillsammans med några amerikaner
som skulle lära sig baka karelska piroger?
Om inte så kan ni läsa om det här

När programmet Allt för Sverige visades i tv-n för en dryg vecka sedan
så fanns vi inte med, vilket vi förväntade oss på grund av
att SVT lovade oss detta när de var här.
Nu blev det inte alls så, inte ens en skugga av oss fanns med
Så kan det gå....tyvärr
Vi var bortklippta och inte bara vi.
Vi vet att många andra också fick besök och som inte fick rum i avsnittet


Men varför hänga läpp för det?
Nej, vi hade några trevliga timmar med mycket trevliga människor
och det är kul att känna igen Beverly, Charles, Karen, Alexis och Jenna,
som fick lämna sällskapet under senaste avsnittet.

Vi förstår att Åland låg lägligt till vad gäller avstånd och ekonomi för SVT:s del.
Redan vid SVT:s förfrågan undrade jag varför man ville baka karelska piroger på Åland,
det hör liksom inte hit.
När det spelades finsk musik flera gånger i programmet och man också anknöt till Runeberg, Fänrik
Stål och liknande, så stod det helt klart att man av rent praktiska orsaker valde att komma hit
Vi är ju en liten del av Finland, även om vi inte är särskilt representativa för fastlandet
Aldrig nämndes självstyrelsen/autonomin i sammanhanget.
Vi berättade för våra amerikanska gäster om hur landet låg till
och de blev väldigt glada för att få veta mera.
Synd nog så gav avsnittet inte en rättvisande syn på vad Åland är, men det är som det är....
Huvudsaken är dock att amerikanarna syns, det är ju dem det handlar om
Men Anders Lundin borde nog läsa på lite grann...

Nå nog om detta men jag ville ha detta sagt eftersom jag lovade att berätta hur det gick.
Det bidde alltså inte ens en liten tumme



   Så höll det på att gå med den hundraåriga repstegen också....
   Ett il kommer över mig i mitten av november
   Jag klättrade upp och skar loss den vackra repstegen som har varit ett fäste
   för kaprifolen och klematisen vid vår privata trappa under flera år
   Men repen började gå av ett efter ett och allt hängde lite på sniskan
   Det var ett riktigt pyssel att få bort allt men nu är det gjort



    Iväg med allt gammalt till den blivande brasan ....


    Men jag blev vankelmodig och nu står stegens steg samlade vid butiksdörren medan
    jag funderar på vad jag ska använda dem till.
    Ser ni liksom jag att de liknar hattifnattar?


   Sparvhöken/hökarna gör sina lovar här varje dag
   Den här gången bidde det inget alls för den
   Tala om att ha ögon som en hök


   Troligen tyckte den att det ska finnas mat för den också i småfåglarnas korg men
   som sagt, det bidde inte ens en tumme

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

28 kommentarer:

  1. Så synd! Jag hade sett fram emot att få se när ni bakade. Jag tycker det var bra att du sparade den gamla stegen. Visst är det hattifnattar!!!! Du har en härlig fantasi! Sparvhöken är ingen välkommen gäst hos oss, men i och för sig så är brevduvorna inte ute och flyger på vintern, så något skrovmål där hade det inte blivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan det gå....ibland klipps man bort helt sonika :)
      Repstegen får leva ett tag till, så länge den håller troligen, men kommer att förskönas för att förtrolla...
      Jag kan förstå att ni inte blir glada om sparvhöken tar för sig av någon duva.

      Radera
  2. Nej men vad trist. OCH en sådan" klassiker" att bli bortklippt, men ack och o vad nesligt. SVT kunde gott ha åkt till Finland, och den plats varifrån personen härstammar. Fattar inte att de inte gjorde det. Det blir ju inte samma sak då man är på annan plats än just ursprungsplatsen. De kunde gott ha tagit sitt pick och pack och dragit till Karelen. Om det var finskan som spökade hade de ju lätt bara kunnat ha med tolk. Det hade varit upplysande, och inte mer än rättvist, för både de amerikaner som härstammar från Finland, och svenska tittare. Lurendrejeri. Jag har inte sett årets säsong, men jag har hört att det inte är lika bra som tidigare säsonger. Anders Lundin härstammar ju från svenskfinland själv, så nu blev jag riktigt besviken. Du vet ju hur mkt jag värnar och vurmar om svenskan i Finland. Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen tar jag det inte särskilt hårt att vi blev bortklippta. Det är bara att konstatera att det är så och att de inte fick rum med allt....
      Det finns en liten anknytning för texaskillen till Åland om jag kommer ihåg rätt. Hans släkt kommer från Kronoby men någon av dem kom till Åland och var här ett tag innan denne någon drog vidare till USA men särskilt mycket mera var det inte. Jag tror att det är ekonomin som spökar...det kostar mycket mera att ta sig till fastlandet än att komma hit där förstås språket också är detsamma som i Sverige. Tiden betydde säkert mycket också. De körde på rätt hårt, "våra" amerikanare skulle gärna haft längre tid på färre ställen lät dom oss förstå. Mitt i allt så visade man ett avsnitt i avsnittet från Sverige så det blev lite förvirrat allting men troligen tänker inte alla tv-tittare så när man inte känner till fakta. Ja, Annika, jag vet att du är finlandssvensk i själ och hjärta :) fast närpesiska? hm....;)
      Kramar!

      Radera
    2. DÅ skulle de åkt till Kronoby. Finlandssvensk bygd. Inga språkförbistringar hade det blivit där heller. Trist för personen, tycker jag, som härstammar därifrån. Men, om hen hade en liten anknytning till Åland är det ju bra.
      Det är så trist med reality TV, man kan egentligen inte alls lita och tro på det man ser. Tänker på Master Chef och liknande, men även Allt för Sverige. Allt är liksom fixat och ordnat efter hur producenterna styr. Jaja, det är bra att du inte är besviken iaf. Förstår att det är ett himla tempo också då de gör som de gör i dessa program.
      HAHA, närpesiska ja...det är grejer det...Fniss...
      Stor kram igen!!

      Radera
    3. Japp! men det var förstås bra för Åland i alla fall, på något sätt ;)
      Texaskillen som härstammar från Kronoby tänker sig dit ändå. Tillsvidare så vet vi ju inte hur det går till slut.
      Ja, man kan inte lita på allt man ser på i Tv. Så är det bara och det är ju bra att man är medveten om det.
      Närpesiska är grejer det, absolut!
      Kramigen!

      Radera
  3. Jag har gått ett antal kurser i att i min yrkesroll hantera journalister. Där har också ett antal dylika funnits med som föreläsare. Deras mantra har varit " Det är JAG, journalisten, som bestämmer vad som är intressant och relevant". Viktigt att hålla i minnet när man tar del av media! Härom sommaren skrev en "kulturredaktör" om Ellen Erikssons telefonfabrik, ungefär lika okunnigt som karelska piroger på Åland. Läsa på, någon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kurs i hantering av journalister. Härligt! :) Det vore någonting för arbetarinstitutet att ta efter i sina kurser.
      Det är känt att det är journalisterna som styr vår värld....de har ju en ofantlig makt i ordet som skrivs.

      Radera
    2. Det märks ju på alla politiker att de läst sin läxa när de blir intervjuade. Man får lära sig att INTE svara direkt på frågor utan att ta ordet och framföra sitt eget budskap! Därav alla dessa goddag yxskaft-intervjuer när journalisten inte lyckas omformulera sig smart nog för att överraska offret. Sen kan de skriva vad som helst och alla dessa sk analytiker och kommentatorer kan babbla om vad som EGENTLIGEN menades.

      Radera
    3. Åh ja, de som har varit med ett tag kan parera hur kvistiga frågor som helst utan att egentligen svara alls. Sedan är bollen deras. Imponerande och intressant.
      Synd att det har blivit en tävling av detta också, för det gäller ju att vara först i de flesta politiska sammanhang. Du har helt rätt. Något som jag har märkt av, i all synnerhet efter det sista valet vi hade på Åland, nu i höstas, är att säger man en osanning om andra tillräckligt många gånger så blir det en sanning hur osann den än är. Skrämmande taktik det också, i all synnerhet när det handlar om att få egna politiska poäng på det. Det värsta är att det fungerar. Usch ja. Analytiker och alla kompetenta i sammanhanget har inget som helst att säga till om. Dessvärre

      Radera
  4. Jaha, det var programmet med Anders Lundin. Men vad trist att det inte bidde något av det hela. Bra att du inte hänger läpp för det.
    Har sett på hans program eftersom jag är i Sverige men jag måste säga att jag tycker det är litet märkligt att man har gjort det som ett tävlingsprogram där folk slås ut. Tycker inte om att allt skall göras till tävlingar. Kunde inte de som är med ha fått uppleva allt det de ville uppleva.
    Repstegen kanske får en helt ny funktion hos Pettas. Ni brukar ju alltid hitta på spännande saker med gamla ting.
    Hattifnattar vet jag inte alls vad det är men jag litar på dig. ;)
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag hänger inte läpp alls, vi hade ju bra och trevligt och fick en fin upplevelse trots allt.
      Jag hänger mera läpp med tanke på att Åland inte fick en rättvisande bild.
      De flesta program som görs nu för tiden, görs i tävlingsform, ledsamt nog. Ett eller två kunde gå an men när det går inflation i det hela får man nog. Jag tycker också att de som är med i programmet kunde ha fått uppleva allt de ville. Det är ju roligt för "publiken" också
      Hattifnattarna kommer från Muminvärlden. Om du googlar på dem så får du veta lite mera. Tove Jansson, hon kunde hon. :) Jodå, repstegen vår ett nytt liv på något sätt.
      Kramar!

      Radera
  5. Visst tog ingen skada men jag tycker ändå det blir fel då man tror sig få vara med på någonting och sen blir det inte så. Ni hade ju engagerat er och lagt ner en massa tid. Har själv varit med om liknande saker, så funkar samhället idag, pengarna styr.
    Träbitarna kan man väl runda av upptill och måla vita. Små elektriska lampor i ögonhålorna. Och sedan trycka ner dem i marken runt huset. Garanterad succe! Varma hälsningar från mörka och regniga Norrland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis det det handlar om. Pengarna styr och på ett sätt är det förstås förståeligt. Däremot blir det konstigt när man inte har råd att ringa ett samtal och berätta varför det blir som det blir och inte som man har lovat.
      Du är inne på samma lösning som jag är med repstegsstegen....jag har tänkt åt det hållet jag också :)
      Varma hälsningar både från oss och också vädermässigt. Här regnar det också

      Radera
  6. Jag förstod inte heller programmet men det är som vanligt när svenskarna ska gör program om finlandssvenskarna total fiasko med finsk musik och prata finska och hur många finlandssvenskar bakar karelska piroger .För det var ju oss svenskar det handlade om när österbotten kom på tal .Jag hade nog förväntat mig att få se er också .,kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var Österbotten det handlade om till syvende och sist, helt rätt.
      Jag tar inte någonting av detta personligt men känner hur det patriotiska svenskspråkiga inom mig tar illa vid sig. Nonchalant och respektlöst för alla finlandssvenskar!
      Karelska piroger hade egentligen inget alls att göra i programmet. Kanske vi blev bortklippta just därför?Att de kom underfund med fadäsen? De behöver gå en kurs på SVT. kramen till dig med Nette!

      Radera
  7. Uppriktigt sagt synd! Dålig stil även om en kan komma över det - men ni lade ner tid och energi - en ska hålla vad en lovar. Om det inte går ja, då hör en av sig. Vi betalar licens. Jag som sett fram emot detta. .. nå så är väl det en bisak ;) Hattifnattarna och sparvhöken väger upp :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis min åsikt också...om det inte går, så hör man av sig.
      Hattifnattarna står här och väntar på att få tomtemössor. Tänk vad en repsteges steg kan få för sig ;)

      Radera
  8. Vad tråkigt att de inte tog med er, men så är det i TV och filmvärlden.Det mesta klipps bort. Synd bara att det var ni som inte kom med!
    Fina fågelbilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sånt händer och vi var flera som klipptes bort. Det handlar inte så mycket om oss egentligen utan mera om bilden av Åland som känns helt fel.
      Tack Lena!

      Radera
  9. Jag håller med ovanstående skribenter. Synd att de klippte för hårt och att de fuskar med plats och info.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klippningen må vara, men bilden av Åland och också delvis av Österbotten/Kronoby blev fel...och de karelska pirogerna hör varken hit eller dit, bara i Karelen. Men hur som helst så hade vi en riktigt fin dag tillsammans med dem som kom hit. Vi ler fortfarande åt allt som var just då :)

      Radera
  10. Det var ju himla synd! Jag som hade sett fram emot att få hälsa på hos er en stund och se hur ni har det. Fast å andra sidan så innebär ju det att om jag vill se hur ni har det får jag ju vackert pallra mig till Åland och göra ett "besök på riktigt", och det kanske inte är helt fel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäst är det ju Marina att du pallrar dig hit :) Åland är vackert och förstås allra vackrast under försommaren men du är välkommen när än du får ilet på dig.

      Radera
  11. Synd, förstår att du är besviken! Det hade väl blivit lite marknadsföring för er annars. Men tydligen var det så mycket fel i inslaget så de valde att inte visa det. Det är klart att man inte bakar karelska piroger på Åland - möjligtvis åländska sådana.
    Visst ser jag hattifnattarna...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Musikanta, jag är inte besviken för egen del, så skriver jag inte men däremot tycker jag att Åland kunde ha fått en bättre och mera rättvis beskrivning än vad som blev.
      Jag tror inte att det var så mycket fel i någonting som filmades, det är nog troligen så att man filmar mycket av olika saker så man har att "spela " med.
      Vad gäller marknadsföringen så fick några andra företag synas och det är bra.
      Vi äter förstås karelska piroger också på Åland, hela Finland gör det men vi bakar dem inte förstås. Vi bakar ngt som vi kallar Sundspiroger (ryska ursprungligen)
      Hattifnattkram!

      Radera
  12. Å så kul att läsa om amerikanarna.
    Synd att ni blev bortklippta----verkligen!
    Fina bilder på sparvhöken!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För vår del är det extra roligt att följa med serien när vi har träffat några av dem.
      Tack Eva! :)

      Radera