lördag 28 november 2015

Änglar

Änglar finns dom ?
Så hette en film med Christina Schollin och Jarl Kulle som var väldigt populär för många år sedan. Och visst finns de, änglarna, på  många olika sätt i min vardag.
Jag som ingen religion har, har trots detta, ett speciellt förhållande till änglar
Nu kunde jag bli riktigt djup och skriva en hel del om de andeväsen som de symboliserar,
dessa budskapens bevingade,
men jag håller igen och låter dem istället växa fram i mina händer
Som ni kanske minns, ni som läser min blogg,  så skapar jag änglar som jag säljer

Änglavingar i väntan på änglar
Egentligen kom det här temat lite för tidigt för min del
Men jag återkommer lite senare under början av december
Jag kan nämligen inte visa mitt nytillskott i änglaskaran just nu,
på grund av att jag deltar i en konstutställning i Galleri Skarpans nu i adventstider
Det är ju brukligt att inte visa någonting i förväg innan det har varit vernissage


   Jag var däremot just ute på trappan och fäste ängeln i dörrdekorationen.
   Så den ängeln kan jag visa er, fastän den fladdrar hit och dit i den hårda vinden
   Allt flög just iväg utåt backen och skrämde en liten ekorre upp i björken

  Tack Musikanta för alla dina teman under novembermånad !

  De andra som deltar i dagens tema är:
   Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm, Klimakteriehäxan, Livsrummet,
   Musikanta, Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Tove, Ulla

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

32 kommentarer:

  1. Vilken bild tror du jag gick in i?
    Tills dess det kommer inlägg om utställningen :-)
    Ett alldeles finemang inlägg - vi har alltså något i vänt - ad-vänt.
    Jag ikläder mig fjäderskruden och gör mig till ängel -
    nej, nu gick det nog överstyr
    änglasuset gör mig yr
    nu min förnuft må finna
    så balans mellan saga och sanning
    må vinna
    Ha en fin första advent!
    (Vissa människor inspirerar direkt :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte annat Tove, så är du själv väldigt inspirerande.
      Håll tillgodo med fjäderskruden och låt det gå överstyr, bli lite yr
      vi behöver mycket mera av den varan i dagens värld.
      Ha en fin första ad-vänt du med!

      Radera
  2. Åh, vad hon (han? hen??) är go, ängeln i ditt huvud!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är det! Och hon hänger i Uppsala.....

      Radera
  3. Mitt favorittema. Jag ÄLSKAR änglar! Det ska bli så roligt att få se dina änglar när vernissagen är över. Jag önskar dig en änglalikt fin advent. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Det är många som samlar på änglar, så du är inte ensam precis Gunnel. Härligt!
      Vernissaget är den 1 december så efter det kan jag visa vad jag har gjort den här gången.
      Jag önskar dig detsamma!
      Kram

      Radera
  4. Jag bekänner min kluvenhet inför änglarna.
    http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2015/11/lordagstema-anglar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man är kluven både kors och tvärs för jämnan, även jag, men
      sedan tar lekfullheten överhand och så blir det både änglar, häxor och annat knytt
      framsprunget ur mina händer.

      Radera
  5. Den intressanta frågan är väl, tror du på änglar "på riktigt"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är själva ordet änglar som ger mig tvivel.
      Det andliga är däremot på riktigt för mig, utan tvekan.

      Radera
  6. Tänk det har jag lyckats missa, att du gör egna änglar! Ängeln på headern är helt betagande, en rumpnisseängel! Änglar är spännande väsen vare sig man tror på dem eller ej...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har bara blivit så sedan många år tillbaka. Ängeln på headern har jag inte gjort däremot men jag tycker mycket om den. En svensk hantverkskonstnär har gjort den, men jag vet inte namnet tyvärr.

      Radera
  7. Ja den uppnästa ängeln är så underbar.
    Och den stackars ekkoren blev så vettskrämd så den tar sig åt hjärtat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är underbar, jag håller fullständigt med dig om det!
      Javisst tar den sig åt hjärtat. Det såg jag inte själv förrän nu.
      Stackars liten men som sagt den lugnade ner sig

      Radera
  8. Haha, jag tänkte bland annat på dig när jag bestämde mig för Änglar i lördagstemat. Jag vet ju att du är en fena på att göra dem. Ser fram emot fler i december. Några änglar fick vi ju se i alla fall.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt Ingrid! och tack!
      Jag har förstås en del bilder i lager men det är alltid roligt att visa lite nytt också.
      Kram

      Radera
  9. Du är en fena på att tillverka alla möjliga söta varelser som får liv. :)
    Häxor och änglar som sedan flyger ut i världen.
    Nog finns det många väsen som vi inte kan se men som finns där för oss. De vägleder och beskyddar.
    Ser fram emot fler änglabilder.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie!
      De hjälper till de där varelserna att bli det de blir, växer fram och berättar hur jag ska göra. Ungefär :) Låter förstås knäppt och är det också.
      Så småningom blir det lite mera av änglar här på bloggen
      Kramar!

      Radera
  10. Häxor är ju mera min melodi som du så väl vet men jag undrar om inte dina änglar också kan vara litet fulla i f-n..... Längtar till vernissagen här!
    Fö har jag färska hälsningar från KnappoElla som har det rätt hett om öronen numera. Sisådär 30 grader är inget ovanligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland när jag håller på med en ängel så blir jag osäker på om hon verkligen vill bli det, för det känns som om hon vill bli lite häxa också. Förmodligen fångar de upp en bit av mig...mycket häxa med lite ängel i.
      Så bra att KnappoElla är tempererad av sig och klarar både kallt och varmt, fastän 30 grader låter som att hon har det hett om öronen. Men hon ville ju dit så säkert är hon hur glad och nöjd som helst med att ha varmt och skönt och att vara tillsammans med SanDiego-familjen.

      Radera
  11. Åh, vilken underbar ängel! Precis så som jag tror att änglar är, lagom kluriga och riktigt mysiga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ängeln i headern är ljuvlig! Jag är inte hennes skapare, utan en svensk hantverkare som jag inte vet namnet på. Jag skulle gärna vilja ha namnet på änglaskaperskan så jag kunde fara dit och se på alla skapelser som växer fram ur hennes händer. Kanske jag lyckas en dag :)

      Radera
  12. I knew it sounded familiar - Karelian pasties. The Hairy Bikers also did a TV program this year "Northern Exposure" and I think they made Karelian pasties on their travels.
    http://www.hairybikers.com/shows/view/the-hairy-bikers-northern-exposure#JcqIJBauTJLHEYyTl.97
    What a shame you missed out :-(
    By the way, I love your header!
    Thank you for stopping by over at my blog and leaving a lovely comment,
    xx

    SvaraRadera
  13. Ser fram emot att se fler vackra änglar, vet ju sedan tidigare att dem är fantastiskt fina!
    Ha det fint nu!
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena!
      De är ju som vi människor, olika.
      Ha detsamma!
      Kramar!

      Radera
  14. Härligt änglainlägg! Gillar "plåtängeln" och det ska bli spännande att se den nya änglaskapelsen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Jag tror att det kan vara bra att vara lite plåtig av sig när man hänger ute den här årstiden
      och stormen Gorms svans rör om i dörrdekorationen. Kram

      Radera
  15. Änglar, jag älskar dem! OCH jag är inte religiös jag heller. Men just änglar vill jag tro på. Jag har också en del ängar hos mig. Gillar det som de symboliserar. Jag har en liten ängel som hänger i min bil också, en skyddsängel, hoppas jag.
    Gillar verkligen din plåtängel. SÅ fin!!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Änglar står för det goda och beskyddande och förmodligen är det just den symboliken som gör att man tycker om dem extra mycket.
      Jag har sytt åtskilliga skyddsänglar under årens lopp. En hänger här, en som Uffe fick för många år sedan, de andra har flugit vidare till andra. Ett tag ville folk lägga en ängel i kistan när någon hade dött, som en gest...
      Kramar!

      Radera
  16. Oh, jag älskar änglar!!!
    Den där metallängeln är så fin! Ser fram emot mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta av oss gör det, skulle jag tro :)
      Metallängeln hörs bra mot dörren när det blåser ute. Tror jag måste vaddera den ;)

      Radera