onsdag 21 oktober 2015

Röja lite här och lite där...


    Märkligt så tiden rinner iväg. Nu är oktober snart en saga blott med många minnen
    och händelser i bagaget. Det har varit en turbulent höst får vår del med många trevliga
    arbetstillfällen, cateringuppdrag, kurser, översättningsjobb (Uffe) och annat liknande
    
                  
                     Jag har nästan haft dåligt samvete för att jag inte har varit i bloggosfären
                     så ofta som jag gärna skulle vara men allt har sin tid
                   
                     Vi röjer som vanligt i alla knutar och vrår och hur märkligt det än låter
                     så tycks det aldrig ta en ände. Trädgården är vårt stora lusthus just nu
                     Jag jordar mig i trädgårdslandet, vänder upp och ner på det, söker eventuella
                     mördarsnigelägg ( noll tillsvidare) , tar bort kvickrot
                     och mängder av tusenskönor och liknande. Lite synd förstås
                     men det får vara måtta med allt
                     Uffe i sin tur ägnar sig åt träden, kapar grenar och toppar
                     när han inte tar sig en liten tur till havet och tar upp en middagsgädda åt oss
                     Så mitt i allt jobb, så har vi rätt så kul 
                     

                    Jag har städat rejält på min fb-sida också. Tagit bort "vänner" som jag inte har
                    särskilt mycket kontakt med eller någon kontakt med överhuvudtaget
                    ....jag tror inte ens att de märker att jag har försvunnit, om jag ska vara riktigt ärlig.
                    Många av dem är politiker och för min del blev det lite väl mycket
                    av det inte alltför goda inför Lagtingsvalet. Tyvärr också efter valet.
                   
                    Jag vill må bra och jag vill att andra också ska må bra men att
                    hetsa, förtala, uppvigla och prata osant om andra bygger inte upp särskilt mycket
                  
                    Nå, nog om detta, det är inte ens värt att nämna mera än så här
                    Jag har gjort mitt val
                

                  Och för att må riktigt gott så har jag åter tagit tag i hantverkandet.
                  Jag ska delta i en Julkalenderutställning i Galleri Skarpans under december. 
                  Jag vill förstås inte berätta mera om mitt bidrag ännu men det är på gång...
                  och det känns bra, bra, bra

                  Det hoppas jag att det gör för er också!

                  Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska
                             

22 kommentarer:

  1. Trevligt att läsa om era vardagsbestyr. Allt blir på riktigt då vi har träffats irl. Ha en bra fortsatt höst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det Annukka! :)
      Ha detsamma söta du!

      Radera
  2. Har alltid haft svårt för facebook faktiskt, hade det ett tag men det var aldrig min grej. Instagram har jag däremot och gillar.
    Kul att börja hantverka igen, jag skulle också vilja börja pyssla med något men är inte säker på vad det skulle vara. något lätt i allafall.
    Har gjort om på bloggen, det är vad jag pysslat med på sisstonne, så mycket nytt att lära sig! Puh. Nu skulle det vara skönt att pyssla med nåt hantverk eller pyssel istället ett tag:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Facebook är nog bra bara man använder sidan på rätt sätt. Det kan bli helt fel om det vill sig.
      Nu känner jag mig nöjd med fb igen.
      Jag har längtat så länge efter att ta tag i någonting och att få skapa fritt. Är på gång och följer med hur arbetet vill bli, ungefär.
      Att ändra på bloggen tar tid och kräver tålamod. Även jag skulle behöva ta tag i min men det får vänta tills ilet är tillräckligt tålmodigt.

      Radera
  3. Men så vackra kulor i metall! Är det hantverket månntro? I valtider städar jag också ofta på Facebook, vill inte att min sida ska vara ett forum för andras propaganda. Det är så trist med info som manglas ut över Facebook via partihögkvarteren. Inte är det smart av dem heller! Jag bara blundar och håller för öronen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Eva, det är inte hantverket. Det är i betydligt mjukare material...:)
      Ja, det blir för mycket propaganda och givetvis så får den synas den också men det finns gränser. Här, där vi är blott 29000 människor så blir konkurrensen hård och alla vill synas så mycket som bara är möjligt över allt. På gott och på ont. Till slut ser man inte all reklam...
      Nej, det är inte smart alls att synas för mycket, för länge och för ofta. Vi människor fungerar så att vi stänger ute det mesta om det blir för mycket

      Radera
  4. Den vackra fågeln i headern är det tro en av dina bevingade besökare? Hösten är en bra tid att sparka igång hantverkandet. Då har man längtat så länge och är riktigt taggad på att få börja. Det låter spännande med din Adventskalender. Det ser jag fram emot att få höra mer om. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den vackra fågeln är en nötskrika och en av dem som kommer flera gånger per dag.
      Jag har haft en längtan att hantverka så länge nu, så det är skönt att det verkligen blir av och inte bara drömmar.
      Varje år i december håller ett konstgalleri i Mariehamn en kalenderutställning och det är där jag ska vara med om en "lucka". Men jag berättar mera när det är dags. Kram

      Radera
  5. Så vacker headerbild!
    Sätt dessutom på all säkerhet som går i FB. Vet att det finns personer som kan ta sig in även där. Jag har städat bort poetvänner som inte ger mig någonting. Bloggvänner är numera bara ett få antal. Vill läsa och skriva och känna att det berikar mig. Livet är nog kort ändå. FB gick jag också ur för där skryts det bara om vem som är bäst och har mest. Blir nyfiken på ditt konstverk men får väl se och veta senare/ kram Pirogen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pirogen!
      Till all lycka har jag inget nättroll i faggorna så jag behöver inte bli alltför drastisk.
      Jag har bara avslutat fb-vänskap i all vänskaplighet. Mera dramatiskt än så är det inte.:)
      Men precis som du själv skriver så måste man själv ta ansvar för sitt liv och göra det så bra som möjligt på alla sätt. Mina vänner är inte särskilt skrytsamma, inte mera än vad jag är själv ;)
      Ja, i december får du se vad som är på gång. Ha det gott!

      Radera
  6. Ibland är det bara så att man måste ta breaks från bloggar, internet och allt sådant. Det är nödvändigt, och jag tycker nog jag sett dig i bloglandia rätt mkt, Karin, så ha INTE dåligt samvete. Jag tar ju själv pauser ibland, och det är nödvändigt.
    Har inte städat på FB ngn ggn, tror jag. Men brukar göra det på instagram ibland + att jag verkligen borde ta bort länkar till andra bloggar på min blogg som jag helt slutat läsa. Sant, de flesta märker nog inte ens att blir borttagna.
    Jag är också lyckligt förskonad från nättroll. Skulle man börja få sådana skulle man nog börja få "låsa in" både blogg och instagram, och det har jag noll lust med.
    Roligt med julkalendern! Spännande.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är naturligtvis nödvändigt men man blir ju lite beroende, trots allt, det måste jag erkänna.
      Jag har inte städat jag heller tidigare, men nu kändes det väldigt motiverat och så satte jag mig ner och tänkte till noga med vissa och mindre noga med andra ;)
      Jag ser verkligen framemot julkalendern. Jag har varit tillfrågad i flera år men inte hunnit med men nu har jag prioriterat och är på gång.
      Kramar!

      Radera
  7. Härligt att få jobba i trädgården... att se resultatet och känna glädje över vad man gör. Tror att ni har det bra där hos er... massor med arbete förstås, men också tid att vara tillsammans... härligt!
    Ska blir spännande att se fortsättningen om julkalendern :)
    Vackra glaskulor... lyser upp i sina vackra metallhållare!
    Fin bild på nötskrikan - vi har dem här också. De ockuperar fågelbordet och har en väldig aptit, men jag gillar dem ändå :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som tycker om att jobba i trädgård lever gott skulle jag tro. Ja, vi har det bra och vet om det och njuter av det.
      Metallhållaren med glaskulor fick vi av ett par kunder och vi låter den hänga kvar i trädgården, kanske den tas in om vintern blir hård. Men jag tycker om ljusets brytningar i glaskulorna, står ofta där och tittar på dem, mediterar lite
      Vi har, tillsvidare, bara en nötskrika som kommer hit alla dagar, snart är de säkert flera.
      Maten går åt men så får det gå :)
      Ha det gott du med Anki!
      kram

      Radera
  8. Roliga bilder på kulorna och jag blir ju sugen på att se mer. Känns som det alltid är röjning på gång här också och trädgårdsarbete förstås. Det är spciellt att arbeta hemma. Det gör vi också. På den tiden jag jobbade 8-17 var det svårt att föreställa sig att man skulle kunna få så mycket gjort utan att vara tvungen, men man är sin egen värsta slav, driver på vill så mycket. Å andra sidan kan man ta sig en fridag eller några timmar och sparka i löven eller fånga en gädda. Det är helt enkelt en helt annan livsstil. Låter som ni har det väldigt gott och även arbete kan väl vara njutning, så tänker jag...
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märker att vi har det rätt så lika i våra liv Anette. :)
      Arbete är en njutning för min del, så länge jag får arbeta med det jag helst vill och det får jag.
      Trevlig helg önskar jag dig också!
      Karin

      Radera
  9. Röjandet ja det räcker nog till i varje hus så här års. Det går an där ute men inomhus där skulle jag vilja gnälla ordentligt trots att det nog inte skulle löna sig. Bara att röja och städa och tänka att man får njuta efteråt. Bra mycket roligare att tänka på julen och alla dessa bestyr. Den pockar ju på en hel del med hantverkandet. Spännande att kanske få en glimt från din utställning sedan. Ha en skön helg bland löven eller annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det och det är rätt skönt att läsa din kommentar, jag känner så väl igen mig i allt. Högarna inomhus får vänta tills vädret ändrar och man gärna vill vara inne. Närmare jul kanske det börjar bli lite ljusare för min del vad gäller att röja och städa :)
      Jag kommer givetvis att dela med mig av hela utställningen när den väl är på plats.
      Ha detsamma!

      Radera
  10. Aha! pysseltider och skapardags. Helt rätt nu när kvällarna blir mörka och man gärna sitter inne och kurar. Ska bli spännande att få se resultatet framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På sätt och vis, jo. Jag har kommit igång lite grann och hoppas på att komma igång mycket mera. Säger detsamma, det ska bli spännande att se vad som kommer fram :)

      Radera
  11. Att flytta in betyder ofta mycket som ska eller redan har fixats till där ute. trevligt om tid ges och lust finns för hantverkande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt Katta! Fortfarande bjuder vädret till för utearbete, även om någon liten regnskur har givit sig till känna som har drivit in mig för inomhusarbete. Hantverkandet blir kvällsnöjet :)

      Radera