onsdag 14 oktober 2015

Onsdag i oktober


    I år bjuder oktober verkligen till med sköna vackra dagar
    Hos oss rinner dagarna iväg på olika sätt, med beställningsjobb, med lite politik, med
    trädgårdsarbete och framför allt med sovmorgnar, de hett efterlängtade
    Att vakna av egen kraft utan hjälp av väckarklocka är guld värt.
    Till frukostbordet, även om det är på utsidan köksfönstret, får vi så gott som varje morgon
    sällskap av "våra" ekorrar. ....nu ids de inte ens hoppa upp i trädet när vi öppnar dörren
    De sitter lugnt kvar och tuggar i sig frön


   Vattentunnorna är fortfarande fyllda med regnvatten, bra att ta till när krukor tvättas och läggs
   undan för vintern. Vackra vildvinslöv flyter på ytan


        Jag är väldigt förtjust i vildvin och vill gärna ha det växande högt upp längs väggarna,
        men rankan gör som den vill. (Precis som det mesta gör i vårt anarkistiska rike ) Den
        tänker tydligen täcka in taket allra först

    Jag hade en föreställning om att om man växer uppåt så lövar man samtidigt in väggarna,
    men pyts heller...


   Vildvin gillar bungy jump...den vill hänga neråt och dingla


    Takrännan agerar hoppavsats......Uffe suckar, men så länge vattnet rinner obehindrat så
    går det an


    Bagerifönstret är snart intäckt....men jag njuter likafullt av all skönhet


   Som näckrosor flyter löven fram...en tid till, snart har alla löv fallit och väggar och tak
   blir vinterkala igen.

   Idag ska grönsakslandet vändas upp och ner :)
   Spadtag för spadtag.

 

20 kommentarer:

  1. Åh så vackert, som om växterna säger Förlåt men nu försvinner vi ett tag.

    Jag är med i en trädgårdsgrupp på Facebook, det är många som skriver om sitt röda vildvin där och Facebook rättar tjänstvilligt, så nu har jag läst om många vildsvin som klättrar på väggarna. :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ungefär så är det ju. De blommar, sprakar lite extra innan avsked. :)
      Vildvin är så himla fint fast jag vet att det finns olika meningar om det med. Jag har bestämt mig för att det är bra med vildvin överallt.

      Radera
  2. När vildvinet blir rött är det svårt att slå. Så vackert - precis som dina foton! Det glädjer mig att ni har fullt upp med beställningsjobb. Det där med politiken har jag sett hasta förbi på Facebook, måste kollas närmare.

    Ha en fortsatt ljuvlig oktober!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att slå, så vackert är det. Tack Lotta!
      Ja, vi "pysslar" på. Politik har alltid intresserat och engagerat. Vi har val i år, på söndag och hoppas att vårt parti får in några ledamöter i lagtinget och i kommunerna.
      Ha detsamma!
      Kram

      Radera
  3. Oktober ser mycket vacker ut hos dig. Älskar den månaden!
    Väldigt vackra bilder. Jag har också sett det där med politiken på Facebook. Spännande.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oktober brukar lysa lite extra innan novembermörkret tar över.
      Tack Annika!
      Ja, vi ställer upp till val för Obunden samling på Åland.
      På söndag får vi veta hur det går för vårt parti.
      Kramar!

      Radera
  4. Vildvin om hösten är fantastiskt vackert! För övrigt är det en sådan där dag idag då allt höstligt är underbart vackert!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bara för det kan jag ha vildvin. :)
      vi har ett strålande höstväder just nu, njuter fulla muggar

      Radera
  5. Mästerliga foton...och ekorrarna. Älskar det!
    Fridens Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eive! :)
      Fridens liljor!

      Radera
  6. Det är en ljuvligt vacker tid. Så skönt att få vakna utan klocka och inte verkar det påverka menligt på er flit i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mycket vacker!
      Vi tar det rätt så lugnt i vår flit :) Lite nu, lite då...mycket sitta ner och bara vara, njuta av allt det vackra

      Radera
  7. Vildvin är så vackert men portförbjudet av Kent hos oss. Han tror att huset tar skada av det. Det tror inte jag men jag orkar inte tjata.
    Visst är det underbart när man slipper sätta väckarklockan! Trots att vi inte längre förvärvsarbetar måste väckarklockan ändå ställas då och då. Kent har aktiviteter som politiker som ibland börjar klockan 8 på morgonen. Och jag har kören på förmiddagen - åtminstone en gång i veckan. Men det är ändå skillnad när man var så illa tvungen att gå upp tidigt varje morgon på den tiden man jobbade heltid. Jag tänker på hur underbart jag har det varje dag som kan göra lite som jag vill!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns två "klokheter" om vildvin. Det finns en som säger att det skyddar huset (finns också vidhängande förklaringar till detta) och en som förstås säger det motsatta. Det beror säkert också på vad man har för väggar, kan jag tänka mig. Vi har stenväggar. Det som däremot kanske inte är så bra är rötterna i husgrunden, de kan kanske skada så småningom, men jag vet inte hur det verkligen är. Jag spekulerar blott och bart.
      Vi har ju fördelen att klockan ringer mest på sommarmorgnarna, förutom enstaka gånger vintertid p.g.a. jobb inom företaget. Det känns lyxigt att få sova ut ordentligt.
      Givetvis så finns det stora fördelar med att vara pensionär och själv bestämma över sitt liv. Njut fullt ut Ingrid!
      Kram

      Radera
  8. Fint! Jag har en stackars vildvinsplanta vid verandan som skickar ut en enda emlig ranka. Den har stått där i några år, men verkar inte vilja ta sig. Till skillnad från stockrosorna från Pettas vid samma veranda som prunkar på, år efter år! Jag kanske måste tjuva en liten vildvinsplanta från er för att det ska bli lite fart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så har det varit hos oss också, det är först nu som vildvinet har tagit fart. Tror att det kanske beror på den har fått mera näringsrik jord runt rötterna nu än tidigare. Av misstag. Så kanske du ska försöka ge den lite kompostjord?

      Radera
    2. Aha, den vill ha mat också! Det räcker alltså inte bara med kärlek?

      Radera
    3. Jooo, lite i alla fall och så mycket kärlek på det! :)

      Radera
  9. Vildvin är så fint. Bra att ha som pysselmaterial är bladen på hösten.
    Nu undrar jag om ni båda två ställer upp i valet på Åland? Hänger inte med... :) så därför måste jag ju fråga.
    Jo, säkert skönt för er att få ta det lite lugnare på morgnarna nu, man måste ju få det.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar använda vildvinsrankorna som bordsdekoration på borden när vi har bokningar i Gula salen. Jättevackert med värmeljus instuckna lite här och där.
      Jo, vi ställer båda upp i lagtingsvalet, som nummer 39 och 40 :)
      Det är lyx att få sova tills man vaknar av egen kraft.
      Ha det gott Lisbet!
      Kram

      Radera