lördag 24 oktober 2015

Omstart

När jag lade in temarubriken för snart en månad sedan
funderade jag stort på vad jag skulle skriva om omstart
och trodde att jag inte skulle få till någonting alls

Sedan dess har jag varit med om så många omstarter på så många olika sätt
så jag allra minst kunde skriva en bok men till det behövs lite mera tid och plats
än vad ett blogginlägg ger. Åtminstone kräver det några inlägg så den viktigaste
omstarten för min personliga del just nu, blir ett helt annat och eget kapitel

Så det blir så här den här gången:

Lupinerna tror att det är vår, för de har startat om och sänder upp små nya fina skott ur jorden

Det var en sån där dag då allt krånglade.
Inte för mig men för Uffe...

Vi hann knappt sätta oss ner framför våra datorer för att läsa morgontidningarna
när jag hörde att det blev väldigt tyst i hans knut i rummet
Ibland hörs tystnad högt

Datorn hade kraschat....pang, bom...
Ja, egentligen så lät det inte så,
den bara suckade till och blev tyst...
Gav upp andan, helt enkelt

Uffe försökte och försökte få liv i den men den var död så in i baljan
Och all data, alla fotografier, dokument, program....ja, allt tycktes vara borta
Så det fanns bara en utväg att rädda det som eventuellt kunde räddas
Ringa doktorn!
Vi har en datadoktor som kommer hem till oss så gott som per omgående
om han bara kan.....
Och han kunde men det skulle ta en timme ungefär innan han kunde var här


Trappsteg av det svampigare slaget

Spillkråketrädet har förstås fått sitt namn på grund av att spillkråkorna har älskat det men nu tycks det vara ratat för andra träd i omgivningen. Bitvis har starka vindar tagit ner det och nu ville vi hjälpa till med det allra sista som återstod
Medan vi ändå måste vänta på honom så gjorde vi slag i saken och bestämde oss för att ta ner spillkråketrädet som vi har planerat länge att göra

Sagt och gjort, jag tog arbetshandskar på och kameran runt halsen
Skogsavverkningen skulle förevigas!

     Men....det ville sig inte riktigt för Uffes del igen.
     Han drog och drog och drog och drog och drog och drog i
     snöret, men motorsågen ville inte som han ville

 




Turligt nog så har vi flera motorsågar så nästa bars ut
och han drog och drog och drog och drog och drog och drog lite till
Nada....


Men motorsågarna känner inte Uffe om de tror att han skulle ha nöjt sig med att de
inte ville. Han ger sig inte och då menar jag det verkligen med betoning på inte
Till slut gick den ena i gång
Den vågade nog helt enkelt inget annat....


Efter ett tag så låg spillkråketrädet som en spillra på backen
Jag behöver kanske inte berätta att motorsågen konstrade igen
när trädet skulle kapas i lagom stora bitar
Kedjan behövde bytas!


Datadoktorn anlände just när trädet föll i marken så det bara dammade om det
så Uffe och han gick in till den kraschade nödvändigheten,
medan jag tog tag i spillrorna av trädet, som inte precis föll som en fura
utan mera som en svamp....ett mjukt poff och så var den sagan all
Nästan i alla fall


En del gick upp i rök och en annan blev lagd i ett dike som vi inte behöver längre
Skalbaggar och andra små varelser fick en tidigarelagd julklapp att ta hand om

Nej, datorn gick inte igång. Doktorn tog den med sig för att utföra operativa ingrepp
på plats och ställe där nödvändiga attiraljer fanns för återupplivning
Nu med facit i hand kan berättas att den gamla trotjänaren åter är still going strong och alla är nöjda
Motorsågarna går de också hur bra som helst igen, de spinner som katter
när vi är ute och röjer. Det var tydligen en sån dag då det krävdes flera omstarter


Den långa vackra och varma hösten har också stått för omstart 
Grönfinkarna har bidragit till att stammen är stor innan vintern kommer
och vi bidrar med att fylla på mat varje dag så de klarar sig så bra som möjligt


De övriga som deltar i lördagstemat är:

Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm, Klimakteriehäxan, Livsrummet,
Musikanta, Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Tove, Ulla

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

30 kommentarer:

  1. Ack vilken lycka att ha en livs levande datadoktor som kan rycka ut och rycka in! Jag minns forna tiders omstarter på datorn när man behövde fyra händer för att nå alla tangenter som skulle tryckas på samtidigt. På den fronten har det i alla fall hänt en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han har blivit en riktigt god vän med åren och kan våra datorer utan och innan.
      Ja, det har onekligen ändrat en del och också på rätt kort tid. Jag har jobbat med en dator som var så stor att vi kunde vara två som jobbade med den samtidigt, sittandes på en bänk framför. 2 x3 kvadratmeter ca. En bamsestor bankdator med en stans bredvid som sköttes av en tredje person. För det mesta låg det en mekaniker under den och fixade, haha...ja jisses, man börjar ha minnen att skriva ner

      Radera
  2. Tydligen en dag då Murphy´s lag var ute och luftade sig. Jag är så imponerad av din bild på trappstegsträdet. Aldrig har jag sett så många svampar så perfekt placerade i rad. Så bra att det blev en ändring på otursdagen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, Murhphy´s lag var på rymmen och hade nog hamnat nära Uffe. Han var otursförföljd nästan hela dagen ut.
      Svampraden var ännu högre men jag fick inte till en riktigt bra bild. Jag har beundrat den stort under de år som trappan har vuxit fram.
      Kram

      Radera
  3. Vrenskandes apparater är inte bra för blodtrycket.
    Ett spillkråketräd, dvs en björk med tickor på ställde till problem för en av vännerna från Syrien, Varför hade man satt trappsteg på trädet?
    Det är mycket konstigheter i det här landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt nog så är Uffe inte frustrerad alls. Han tar det lilla lugna och fortsätter enträget. Jag hade nog kastat dem i backen för länge sedan om jag hade försökt få igång eländena :)
      Ja, det kan inte vara helt lätt för dem som kommer utifrån hit...men praktiskt för ekorrar är det nog och andra trädklättrare att ha en trappstegsträd.

      Radera
  4. Snyggt med lupiner med frostad kant! Och jobbigt bland träden ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sticker upp litet här och där och tror att det är vår :)

      Radera
  5. Detta inlägg imponerade djupt på mig - själva sinnebilden av effektivitet, att när man väntar på datadoktorn som kommer om en timme då går man ut och sågar ner ett träd!!! Förstår att det börjar ryka ur öronen om man är lagd åt det effektiva hållet och saker och ting inte startar. Själv hade jag nog tagit en kopp kaffe eller två. Härligt inlägg om diverse omstarter :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland händer det Anna! Och när ilet kommer över en så är det bäst att skrida till handling:)
      Tack snälla du!

      Radera
  6. Vissa daggar bara är så´na... skönt ändå när allt fixar sig :) Fina bilder!
    Fick lite dåligt samvete när jag läste och säkerhetskopierar just nu alla bildmappar från april till september till den externa hårddisken :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det ju!
      Tack och nu är alla bilder på externa hårddisken. Allt är som det ska.
      Kram

      Radera
  7. For one minute I thought you were going to put the computer on the fire! LOL
    xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) yes Radka, if it had been mine computer, but it was Uffes

      xx

      Radera
  8. Nyfiken på att få veta hur det gick med datorn efter datadoktorns genomgång hemma hos sig. Fina bilder! Underbara är de två sista bilderna. Sparade du inte på tickorna och tog in någon? En del pyntar dem och säljer men det är inget för mig men kanske för dig :-)
    Ha det/ kram från Pirogen

    Ps Typiskt motorsågar att göra som de själva vill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog skrivit det i inlägget, men hur som helst, det gick bra. Datorn är åter still going strong och fungerar fullständigt som den ska, egentligen mycket bättre.
      De där mjuka dunbollarna kan få vem som helst att gå i spinn eller hur? :)
      Nej, jag har inte sparat tickorna men de finns fortfarande kvar i naturen. Jag ska visa bild någon dag längre fram hur de tittar upp ur diket och kikar på omvärlden.
      Nej, det är ingenting för min del heller, de tillhör naturen här hos oss. Kanske jag lånar en till något. Få se hur det går.
      Ha det du också Pirogen!
      Vintertidskram

      Radera
  9. Rolig läsning och fina bilder, slutet gott, allt gott.
    Men fy när tekniken krånglar och man känner verkligen hur lätt sårbar man är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!

      Ja, tänk så beroende man är att allt det tekniska ska fungera :)

      Radera
  10. Det var en av "those days" som kommer ibland som brev på posten. Skönt att allt ordnade upp sig och ni fick ju annat gjort i stället :)
    Ha en fin början på normaltiden!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sån dag, ja! :) Tur att man har varit med ett tag och kan ta det lugnt, man vet ju att det ordnar sig så småningom.
      Tack Lisbet!
      Kram

      Radera
  11. Omstarter kan vara bra att ta till i många sammanhang!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen nästan alltid om man tänker efter :)

      Radera
  12. Men stackars Uffe! Ibland vill det sig bara inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han funderade om det var värt för honom att fara på ett möte samma kväll men det räckte med Murhpy för den dagen.

      Radera
  13. Det där med krånglande dator var riktigt hårresande. Det hände mig för några år sedan men jag kunde överlämna problemet till min svärson, tack och lov. Sedan dess gör jag backup till extern disk den sista i varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har det mesta på backup, men vissa program som är nödvändiga för företaget kunde ha gått om intet samt e:posten. Den är också bra att ha som en dagbok ibland. Men det ordnade sig, tack och lov.

      Radera
  14. Oj, jag som SKA föra över bilderna på min dator till den externa hårddisken men som alltid gör något annat istället. I morgon!
    Roligt inlägg, verkligen många omstarter. Minnen från ungdomen med min pappa som försökte starta aktersnurran ett antal gånger innan den gick igång. Han var inte glad...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  15. Åh, ja, detta med aktersnurran känner nog de flesta till ;)
    Jag lägger in mina bilder på hårddisken direkt nu för tiden. Det kan hända så mycket med datorer...men mycket ligger nog för lösan sand så att säga. Ännu. Men i morgon så ..

    Kram

    SvaraRadera
  16. Vilken dag! Ni är verkligen energiska! Tänk att trädet inte var något att ta hand om!!!!
    I diket.bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I stort sett så var hela trädet en svamp...men fortfarande finns det mat tillräckligt för de riktigt små att ta vara på.

      Radera