onsdag 23 september 2015

Upp med händerna !



   Så här har det sett ut i vårt trädgårdsland genom åren...
   Det är så praktiskt att hänga arbetshandskarna på skidstavarna som fungerar som
   stöd för Flammentanz-rosen
   De är bara att ta på mig när behovet tränger på
   för lite jordande arbete
  
På något sätt så kände jag mig manad
att gå ut och jobba ett tag igår

När arbetshandskarna får så tråkigt
att de börjar ägna sig åt snörlekar
är det verkligen på tiden att få ändan
ur vagnen.....



   Ja, sen blev det förstås som det blev.
   Inget grävande i landet utan någonting helt annat som var högst nödvändigt.
   Suckulenterna hade det trångt om fötterna/rötterna....delning och omplantering var av nöden 
 

Stackars, stackars alla rumsväxter som lyckligtvis har fått stå ute denna sommar
med regn från ovan och solskensglimtar nu och då. 
Vete gudarna hur de annars skulle ha klarat livhanken
 

Nu är alla omplanterade och står i kö på trappan för att så snart nattfrosten ger sig till känna,
bli insläppta till värmen
Sedan uppstår förstås en annan fråga. Var ska jag ha dem alla? 
Vänner och bekanta kan förvänta sig små suckulenta gåvor den närmaste tiden, lita på det



   Höstmorgnarna är magiska...och överallt ser man var spindlarna har hängt sina nät
   Det är inte nådigt att vara en liten en som flyger rakt in i fångstnätet...
   Alla ska vi ha mat!

   Apropå detta så tänker jag skriva om förra veckans lördagstema "Äta bör man annars dör man"
   inkommande lördag, då temat är " Säsong".
   Jag tänker helt sonika kombinera dessa två olika teman
   Två flugor i en smäll. Pang bom så där bara!

   Snart är det också min tur att stå för rubrikerna i lördagstemat så jag har som vanligt
   gjort som jag brukar göra.
   Jag har slagit upp böcker i blindo och låtit fingret hitta ett ord eller en mening
   också för att jag själv får en oväntad utmaning att skriva om
   Så här blir alltså rubrikerna för oktober:

   3 oktober: Märkeskvinna
10 oktober: Havets bröd
17 oktober: Vingslag
24 oktober: Omstart
31 oktober: Meningsfull sysselsättning
  

    Glatt överraskade blev vi när Tidlösan/Nakna jungfrun plötsligt stack upp sitt vackra huvud
    Vi har inte planterat den, så hur den riktigt har hittat sin plats hos oss vet vi inte.
    Så här står vi glada med häpnadens finger i förvåningens mun och känner oss tacksamma.

    Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

23 kommentarer:

  1. Ja, jösses, höstmorgnarna är magiska. Håller med! Och när jag var i Österbotten tidigare denna månad var jag också så fascinerad av alla spindelnät överallt om morgnarna, över dimman, över allt. Underbart. Ska nog skriva ett inlägg om det i nästa vecka. Nakna Jungfrun är så cool, och så vacker. Så roligt att ni har en sådan och inte vet hur "hon" hamnat där.
    Jag ska också arbeta i min lilla täppa idag.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något alldeles speciellt med höstmorgnarna när markdimman ligger över landskapet och vattendropparna blänker. Skriv Annika, man får nog aldrig tillräckligt av den höstliga naturen.
      Kramar!

      Radera
  2. Så vackert! Och bilden på dina handskar är både magisk och fantasieggande.
    Härligt att ha gåbortpresenterna klara! Det krävs inte så mycket tankemöda på så vis. Och vem blir inte glad för en lite söt och lättskött suckulent?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Praktiskt och bra att ha levande växter som gåbort-gåvor.
      De flesta tycker om sådana gåvor.
      Kram!

      Radera
  3. Först tyckte jag det såg ut som handskarna ropade på hjälp, men sen såg jag ju att de var i full gång med att leka.....och så kom du och störde! Spindelnätet är jättevackert, sen kan man tycka vad man vill om spindlarna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog ser det ju ut så också. Lite SOS över alltihopa och på sätt och vis så är det så också. Anarkin håller på att gå om intet vartefter jag gräver och står i :)
      Helt rätt, spindlarna väver vackra nät.
      Kram

      Radera
  4. Handskarna var fina! Men du vet att jag har spindelfobi...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Jag vet Annukka! Det måste vara ett litet helvete för dig den här årstiden då väven syns överallt

      Radera
  5. Åh, jag vill också vara med! Farfars kalsonger och fyrkant och allt vad de hette, de där snörlekarna. Jag har nog glömt dem, men dina handskar verkar ju kunna! Jättefint fångat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Tack för spännande oktoberteman!

      Radera
    2. Vilket minne du har Karin! Det hade jag totalt glömt bort. Du borde ju göra snörlekar med mina arbetshandskar. Det skulle de tycka om :)
      Tack!

      Radera
  6. Lite jordande arbete var det visst! Snörlekar - snitzigt tänke jag om spindelnäten ... men kunskapen växte så att säga under läsandets gång - snöre som snurras med fingrarna eller? Skulle gärna sett farfars kalsong :-)
    Nå, så har du lykkes godt med dine bilder, der den nakne jomfruen jomfruelig i blomst slett ikke er så jomfruelig. Hun er bare tidlös!

    Å vilka tema det ska bli .. jeg gleder meg allerede jeg!
    Kos deg i hagen fortsatt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nödvändigt med jordandet för min del....behöver hålla mig på gräsmattan i alla fall :)
      Huvudet i himlen och fötterna på jorden, du vet.
      Snörlekar sysslade jag med som barn/ungdom. Riktigt roligt och inte alltid så enkelt.
      Tack Tove! Kos deg du med var än du är!

      Radera
  7. Vad festligt med handskarna! Det blir ju en fin konstinstallation. Tack för lördagsteman, jag försöker hänga på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland bara finns de där, konstinstallationerna.
      Roligt om du hänger med på lördagstemana!

      Radera
  8. Spindelnät blir man aldrig less att se på. Läckert med att han handskarna ute och alltid skrämmer det väl i väg någon snyltgäst förutom att det är praktiskt. Fina foton! Ha en bra dag/ kram Pirogen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här årstiden är de särskilt vackra under morgontimmarna, tycker jag.
      Nja, tror nog inte någon blir rädd för handskarna men vad vet jag? Det finns inte så många snyltgäster i vårt trädgårdsland annat än småkryp och småfåglar och de flesta av dem göra enbart nytta, förutom mördarsniglarna, de få jag har hittat där.
      Tack Pirogen! Önskar dig detsamma! kram

      Radera
  9. Tänk så bra att man bara pang bom kan slå ihop två teman sådär. :)
    De där handskarna ser väldigt levande ut på något sätt. Förväntar mig nästan att de skall vinka till mig.
    Du har verkligen fullt upp med trevligt trädgårdsarbete.
    Så skönt för växterna att få "fötterna" omplanterade och omhändertagna.
    Det var ett magnifikt spindelnät.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat Anne-Marie! :)
      På något sätt så talar handskarna sitt tydliga språk...vi är till för användning, gör någonting nu människa!
      För min del är det högst nödvändigt att få jorda mig för att må bra. Har kanske varit mullvad i ett tidigare liv ;)
      Kramar!

      Radera
  10. Å, dina bilder Karin! Det är alltid så spännande att se det ni har omkring er. Det händer så mycket, naturens skiftningar...som ett äventyr! Och så jag gillar temat på min födelsedag, den 3 oktober ;-)

    Tack raraste Karin för att du ger mig energi, värme, inspiration och fyller mig med glädje!

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så passligt att temat en märkesvärd kvinna infaller på din dag Lotta! Härligt, det blir ju som hand i handske.
      Det är verkligen ömsesidigt, bara så du vet!

      Varm kram också till dig!

      Radera
  11. Vilka fantastiska bilder med handskarna och spindelväven! Och visst kan hösten vara underbar och just nu väntar jag lite på de där underbara höstmornarna, börjar tröttna på regnandet nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!

      Höstregn i all ära men för mycket skämmer allt. Så är det bara.
      Nu får vi hoppas på vackra, ljuva höstdagar ett bra tag framöver

      Radera