tisdag 29 september 2015

Lite nu, lite då....

Lite pö om pö donar vi på i trädgården och tar in växter,
        trädgårdsmöbler och annat som
        har stått ute hela sommaren  men nu ska höstas in


Det känns märkligt. Det var ju alldeles nyss som vi radade ut allting inför sommaren
Passionerna mådde inte särskilt bra i början utomhus i vind och kyla, men tog sig
riktigt bra i augusti. Undrar vad de tycker om att komma in igen?
Nu står de i alla fall på sina kärror och kan intet annat göra
Vi drog ner värmen i butiken på sparlåga, för säkerhets skull, så de hinner anpassa sig
De båda, både bananpassionen till höger och den vanliga passionen till vänster
har jag tagit som frö med mig från Madeira....
Vi äter mängder av passionsfrukter när vi är på "vår" andra ö i världen


Om det beror på den kyliga försommaren att den vanliga passionen
har blommat med många blommor i år låter jag vara osagt,
men vi har fått njuta av flera stycken och känt oss minst sagt andäktiga


    Tre kart har den också, rätt så stora men långt ifrån mogna
    Jag har påtat ner några pyttesmå trädgårdssnäckor från dem. Tydligen
    är det inte bara jag som är förtjust i passionsfrukt. Man kan tydligt se spåren efter
    de pyttesmå
                                          

                 Nu håller vi tummarna. Tänk om vi får äta egenodlad passionsfrukt?
                

   Ett påfågelsöga kom in i butiken samtidigt som passionsblommorna lyftes in
   Den satt helt stilla i min hand när jag bar ut den och tycktes vara nöjd med det en lång stund
   innan den fladdrade vidare och satte sig på en sten i solen

 
    Afrikas liljorna har inte blommat som de brukar blomma men kanske de bjuder till nästa sommar
    istället...
    Den i skottkärran har anlänt till Åland via Skåne och Olgakatt


Trädgårdsmöblemanget i Fyrklövern har stuvats in i lidret för vinterförvaring
De små caféborden är tunga och faller oftast på Uffes lott/axlar att ta in....
men givetvis så hjälps vi åt och tar i båda två när så behövs


   Getabocken vippades på sidan "ombord" på kärran.
   Den ena av oss håller i hornen och den andra
   skuffar på uppför slänten till lidret med vår mycket tunga get
   Det är inte bara ett att vara boskapsägare.
   Tur att den ligger snällt på kärran och inte byngslas i onödan


   Så tomt det blev!  Men ännu återstår en hel del att göra i Fyrklövern innan den får gå i vintervila
   Nu är början gjord i alla fall


           Afrikas liljorna är på intåg i rumslig värme men de får vänta ett tag ännu utanför dörren
           Blir det hastigt kallt så är det i alla fall nära till att ta in dem
           Jag hann med några spadtag i trädgårdslandet, vände några kvadratmeter upp och ner....

           Man hinner rätt mycket på en dag när det kommer till kritan fastän det blir 
           att ta lite i taget, pö om pö.
           Kanske det är just det som man brukar säga är att skynda långsamt

         
           Mitt i allt, när vi själva tog en Bionade-paus i arbetet,
           kom ett ungt par med dotter från Ryssland hit och ville dricka kaffe
           Det fick de förstås och så fick de äta upp de tre sista bullarna
           från söndagen som blev över, som en extra bonus

           De såg helnöjda ut i vårt kaos då vi bar in stolar och bord
           Inte deras förstås...de fick sitta tryggt.
           Troligen var de våra absolut sista cafégäster för den här säsongen
           Men man kan ju aldrig vara riktigt säker..
          
           Det är skönt med höst!

          Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

26 kommentarer:

  1. Mycket att stå i dessa höst tider ,vad kul med passionsfrukten .Här kapas det ved ,kallt var det idag skrapade is från bilrutorna i morse .Kallt här inne ingen värme på förrän ikväll så det tar väl en stund innan den blir normal .Kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det men ändå på ett annat sätt än på våren. Nu är det lite lugnare på något sätt även om det finns hur mycket som helst att göra. Tror det hänger ihop med höstkänslan, att allt ska läggas till ro för ett tag. Oj, har du redan skrapat is? Här är fortfarande runt 9-10 grader varmt på natten även om jag vet att det på andra ställen på Åland har varit väldigt nära frost. Hoppeligen så håller nattemperaturen sig över nollstrecket ett tag ännu...så alla krukväxter hinner tas om hand och växthus mm.mm.
      Kram till dig med Nette!

      Radera
  2. Oj, nu är det alltså höst... Försöker njuta av den men ser också fram emot nästa sommar! Hoppas att vi även kan besöka Geta då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är det höst och förhoppningsvis så blir oktober varm och vacker.
      Snart är det sommar igen...fortare än vi kan ana. Hoppas gör vi också att ni kommer på besök! :)

      Radera
  3. Årstidernas sysslor, särskilt vår och höst, är det som ger liv på våren och vilar livet på hösten.
    Höstbruk och vårbruk. Fina bilder. Den bästa var bilden då Uffe bär in bordet på sia axlar - faktisk var det humor i den!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Höstbruk och vårbruk, liv och vila. Så är det!
      Tack Tove!
      Jag måste titta tillbaka på bilden av Uffe för att se humorn i den :)
      Parasoll? Berätta vad du ser Tove, intressant att få veta. Jag vet ju att du ser med
      annorlunda ögon.

      Radera
    2. Min tanke vid tillfället gick i dessa banor på ett ungefär ... "Nu har jag taget ner månen. Jag ställer den här i lidret så vet vi var vi har den", troligen är jag påverkat av allt månprat ... "tyngre än en kan tro", det finns också en rolig vinkel i bilden - huvudlös, men inte bördlös .. Något med den öppna dörren och själva gestalten, som en överraskning i bilderna ..
      Något med fyrklövern for förbi också men det får jag inte upp ur minnet nu ...
      En liten rekonstruktion Karin ... håll tillgodo! Glad att du frågade :-)

      Radera
    3. Ja men Tove, det stämmer ju så himla bra in på Uffe. Han tar ner månen åt mig många gånger om med jämna mellanrum. Så bra att veta var han ställer den också. Du är för härlig!
      Tack Tove!

      Radera
  4. Vad du/ni är duktigt med allt på er egen täppa *tumme upp* Du verkar verkligen ha gröna fingrar med dina blomster. Fint att se på och läsa om *tack* /kram Pirogen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaa...allting är relativt som sagt. Men tack för ditt beröm, jag suger i mig :)
      Det där med gröna fingrar är jag inte så säker på. Jag upplever att växterna sköter sig
      själva väldigt mycket här hos oss, lite vatten och lite gödsel, några ord på vägen när vi springer förbi och så levererar de som om de hade betalt. Vi är tacksamma.
      Tomaterna har däremot känt sig bortglömda i år men jag har lovat bot o bättring.
      Tack själv Pirogen!
      Kram

      Radera
  5. Ja, nu har ni att göra. Jag förstår det. Men, det är ju ngt rogivande i att "hösta" till det också. Jag har ju inte ens en pust av det ni har att greja med, så jag kan förstå att det är rätt jobbigt för er också.
    Jag känner mest frid i att hösta. OCH sen på våren är det lika härligt att ta fram allt igen.
    Passionsfrukt som vuxit på Åland, wow!! DET är coolt.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har vi och däremellan ska det hållas kurser och lite annat roligt. Men vi njuter och tycker om att ha det som vi har det, även om jag börjar längta efter att få en liten stund mera för mig själv. Men det hör också till den här årstiden :) Jag tycker väldigt mycket om hösten, den ger frid, precis som du skriver.
      Jodu, tänk dig ekologisk dessutom. Hoppeligen så mognar den så där lagom till jul...kanske tidigare. Spännande är det
      Kramar!

      Radera
  6. Kan tänka mig att ni haft en hektisk säsong in i det sista.
    Alltid lite trist att hösta in tycker jag, kanske mest pga platsbrist. Annars gillar hösten. Fint ljus, fina färger.
    Kul get, en skapelse med personlighet.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det alltid. :)
      Det känns nästan alltid som att tiden inte räcker till
      Geten, som är unik, är tillverkad av en konstnär som heter Juha Pykäläinen. Googla på honom så får du veta mera.
      Ha det gott du med!

      Radera
  7. Som du skriver, man får mycket gjort bara man sätter igång. Kanske ska jag ta med mig spaden ut och gräva bort tistlarna som växt upp i mitt lilla trädgårdsland på en kvadratmeter som vuxit upp sen sist. Bara sen i augusti...
    Men nu har jag läst Veikens blog så nu måste jag ut och städa bilarna i morgon. Tur att jag inte har krukväxter som jag måste ta in och ta ut också :-).
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det det oftast handlar om. Kommer man igång så går det ofta fortare än man trott att få undan i alla fall. Det största hindret ligger ju inom en själv.
      Jag skulle också behöva läsa Veikens blogg för bilen behöver städas också här ;)
      När man har café så finns det både det ena och det andra som man inte skulle ha annars, därför blir det rätt mycket krukväxter att ta hand om till nästa år. Jag kastar inte och köper nytt, jag övervintrar, men visst blir det extra jobb.
      Kram

      Radera
  8. Tillrättaläggande: Det är inte trädgårdslandet som vuxit upp sen sist utan tistlarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Det vore ju verkligen bra om trädgårdslandet kunna växa av egen kraft. Då skulle man slippa gräva själv när man ska förstora. Jag förstod förstås vad som menades

      Radera
  9. Ni har otroligt mycket att ta hand om hos er. Jag tycker det känns lite vemodigt när man plockar in möblerna för vinterförvaring och förbereder trädgården för att den ska klara kylan. Jag har envisats med att alltid ha vårt vita bord och två stolar under plommonträdet. Så fort det blir en solig dag på vintern så går det att sitta där om man byltar på sig rejält...och det är jättegott med grillad korv och varmt kaffe då. Vi brukar fuska och använda engångsgrill. I slutet av grillsäsongen säljer butikerna ofta ut dem billigt och då hamstrar jag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir så när man har ett café med plats för femtio personer i trädgården.
      Många stolar och bord samt en hel del till.
      Visst känns det vemodigt. Man har åter nått en punkt i tillvaron som snart förändras och så kryper vi in i våra iden, ungefär. Men vi gör som er, har både bord och stolar tillgängliga för kallare dagar. Jag ska också fixa till ett av växthusen för att kunna sitta där om vi så önskar. Vi grillar vi också vintertid, snön är inget hinder.
      Fiffigt att hamstra engångsgrillar. Vi brukar ha sådana med oss ut i skärgården, men se den har vi inte hunnit med alls den här säsongen. Men nästa år, då ska det ske!
      Kram

      Radera
  10. Så häftigt att ni har fått passionsblommorna att blomma och dessutom att bära frukt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns nästan overkligt. Nu hoppas vi bara på att få smaka de mogna frukterna längre fram :)

      Radera
  11. Åh, så skönt att få gå i vinteridé. Hälsa Getabocken från mig och säg att jag är lite avundsjuk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ska så göra! Lite avundsjuk är jag också. Faktiskt!

      Radera
  12. Det verkar så härligt fridfullt i din trädgård, ja hela bloggen andas harmoni!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog så också Marianne. När jag tänker efter :)

      Radera