lördag 5 september 2015

Kultur

Olgakatt har fattat dirigentpinnen för höstens första lördagstema.
Tonen hon slår an idag handlar om kultur

Jag kunde göra min del i sammanhanget väldigt kort och bara skriva Olgakatt
Så skulle mitt inlägg vara klappat och klart.
Hon om någon är personifierad med själva ordet kultur
Vem av mina bloggvänner är så kulturintresserad som hon?
Många av er är det förstås, men jag tror hon tar priset

Men så lätt ska jag förstås inte göra det för mig.
Jag tänker inte gå in på vad kultur betyder, det kan man läsa om på Wikipedia om man så vill
men kulturen brukar få stryka på foten när det krisar till sig ekonomiskt i samhället
Lika säkert som amen i kyrkan. Tyvärr.

Och visst finns det mycket viktiga områden som behöver pengar bättre
men utan kultur vissnar människan
När det blir sämre tider behöver vi mera än någonsin inspireras, förtrollas,
bli euforiska av allt vad kultur kan bjuda oss.
Då om någonsin...


Ett av fotografierna i utställningen från Svalbard

Här hos oss försöker vi dela med oss av konsthantverk, fotokonst, tavlor etc
varje sommar


I vår trädgård står ett konstverk av Juha Pykäläinen.
En getabock som är väl använd vid det här laget och som har varit i stor användning varje sommar.
Brukskonst kan man säkert kalla bocken, som är en äkta returbock, skapad av återvunnet
material, vilket passar förträffligt hos oss som låter ekologi vara vår ledstjärna

På sensommaren blev bocken själv föremål för konstnärlig utövning av två söta systrar som
ställde sig på varsin stol och smyckade bocken vacker.
En liten kulturgärning på sätt och vis


Både Uffe och jag har konstnärer i släkten och har en viss konstnärlig ådra själva också men
den yngsta i familjen, lilla W., är den som täcker väggar och dörrar med konstnärlig verksamhet
för tillfället. Jag undrar hur många av er som ser att "tavlan" ovan visar hur bussen kör på vägen mot dagis och hem igen i en del av Uppsala?
Ja, jag förstod att ni skulle förstå er på riktig busslinjekonst.


 Installationen ovan hör till mina favoriter just nu. Kylskåpsmagnetiserad brukskonst.....
och när man ledsnar på den kan man blåsa upp ballongerna och känna sig upplyft en stund
För med en ballong kan man inte känna sig nere.
Undra på att jag blir glad av att se på den


Kultur är ett område som är enormt stort och som man kan skriva om precis hur mycket helst
utan att ens kunna ana ett slut.
Idag blev min betoning på barn, framtidens konstnärer och kulturarbetare.

Om ni vill läsa mera så titta gärna in hos de andra deltagarna i Lördagstemat

Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Ingrid, Karin i St-holm, Klimakteriehäxan, Liza,
LivsrummetMusikanta , Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Tove, Ulla


Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

30 kommentarer:

  1. Så är det, "men en ballong kan ingen känna sig nere"... - Fler ballonger till folket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med! Fler ballonger åt folket! :)

      Radera
  2. Fin busslinjekonst och spännande kylskåpsmagnetinstallation, med en Ior som för ovanlighetens skull nästan ser lite optimistisk ut. Det är chockerande och oväntat, precis som konst ska vara. Och Pettas i sin helhet är ett riktigt kulturtillhåll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lade också särskilt märke till Ior som ser riktigt uppåt åt.
      Kanske ballongerna gör sitt?
      Tack Karin!

      Radera
    2. Inte heller jag har sett Eeyore så upprymd - kanske är han förväntansfull, väntar på att du ska smälla hans födelsedagsballong, så han har något att lägga i sin honungsburk.
      Margaretha

      Radera
    3. Troligen är han det. Förväntansfull. Måste nog se vad som händer när jag smäller en ballong. Risken är förstås att han tappar humöret :)

      Radera
  3. Kultur är så stort begrepp.
    Du har många fina exempel på det.
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kultur är mycket ja.
      Du Lena är också en kulturpersonlighet som berättar så mycket kulturhistoria i din blogg
      och gör många kul turer :)
      Detsamma!

      Radera
  4. Tänk om alla busslinjekartor var så glasklara att förstå! Barns fantasi är underbar och jag hoppas att många blir peppade att fortsätta. Som du skriver så är de framtidens kulturarbetare. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt lilla W:s mamma så är busslinjen rätt bra överenskommande med verkligheten också :)
      Kram

      Radera
  5. Vilken härlig busslinjetavla! Och kul att den överensstämmer, barn ser ju andra saker än vi vuxna när vi är ute med dem helt klart :-) Och tack vare barnen får vi "se" världen med deras ögon bara vi har tid att lyssna och sitta ner en stund. Härligt att låta barnen få ta plats i kulturtemat idag! Ha en fin helg Karin! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Ur lilla W:s synpunkt ser hans vardagstillvaro ut ungefär så när han åker buss till sitt "jobb". Det är ett riktigt äventyr att se på världen med barnens ögon.
      Ha det fint du med Anna!
      Kram

      Radera
  6. Busslinjekartan får min kulturmedalj!🐾🐾🐾

    SvaraRadera
    Svar
    1. De fula frågetecknen skulle vara mitt tassavtryck men det tyckte inte blogger om.

      Radera
    2. Lillkillen har funderat ordentligt på hur turerna går, tydligen. :)
      Troligen ser hans mamma inlägget och får berätta för honom om kulturmedaljen :)

      Radera
    3. Bakom ridån på min sida, dit ingen annan än jag slipper, är det tassavtryck, så lite snuvad blev Blogger! :)

      Radera
  7. Fina kulturyttringar (har jag lärt mig att det heter på Wikipedia) som barnen står för. Det bådar gott för framtiden. Nej, det var ett svårt ämne att skriva om, men man måste ju försöka. Håller med dig om att Olgakatt verkligen är en god representant för kultur.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ibland, när man tror att ett ämne är lätt att beskriva, åtminstone för min del, att det är allt annat än lätt när det kommer till kritan.
      Jag inser att det är många som är goda representanter för kultur när jag läser allas inlägg.
      Kram

      Radera
  8. Fantastisk busslinjetavla... helt underbar! Och Ior på kylskåpet... med ballongerna om man känner sig nere... härlig kreativitet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnkultur är berikande och tänkvärd. :)

      Radera
  9. Precis vad jag behövde just nu, en dos av underbara tankar, från dig Karin! Vad vore tillvaron utan magi och inspiration att njutas av att lyssna, titta och känna på! Gillar verkligen den kylskåpsmagnetiserad brukskonsten....mera ballonger skulle man ha hemma!

    Stor kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta! <3
      Ballonger är upplyftande på många sätt och vis.

      Stor kram till dig med!

      Radera
  10. Hade inte alla nedskärningar inom kultursektorn skett under 1980-talet hade jag nog tillbringat 25 år till bakom biblioteksdisken. Nu gav jag upp och tog en helt annan väg och det blev ännu bättre. Så av det skälet är jag tacksam för nedskärningarna men absolut inte annars.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt när det går den vägen, vilket det nog också ofta går när man står i vägskäl och måste välja, men i övrigt så är det tråkigt att det allt som oftast är kulturen som får stryka på foten när slantarna tryter.
      Ha det gott där söderöver!
      Kram

      Radera
  11. Ja, kultur är sannerligen ett brett ämne. Ett brett och viktigt ämne, som är viktigt att prioritera för att ge oss glädje i livet. Så sant, så sant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, synnerligen brett! Och precis som du själv skriver, mycket viktigt dessutom för oss som får allt till oss ska må bra. Hela samhället är beroende av kultur.

      Radera
  12. Idag pratade jag med en liten tjej som skulle börja spela fiol i musikskolan, om någon som redan gick där slutade. Det sved i hjärtat att höra det. Det är för bedrövligt att antalet platser är begränsade. Hur ska det gå med kulturen då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde inte få vara så, absolut inte. Tänk att vilja och inte att få. I dagens s.k. välfärdssamhälle! Någonstans har någon/några tänkt helt fel.
      Åt pipsvängen går det om man inte tar tag i det.

      Radera
  13. Så absolut kvällens höjdpunkt är detta kul- inlägget på min -tur runt att läsa lördagstema!
    känner mig rätt så kulturell faktisk, glad kultig med önskan om ballongdrömmar går jag snart till sängs, och den busslinjen tar jag!
    Härlighetskult!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fortsätter hoppa av skratt! :)
      Kram

      Radera