tisdag 8 september 2015

Frögelek

Nr 1.
Uppdatering/ledtråd....förr trodde man att denna växt höll troll, björnar och annat otyg borta om man lät den växa vid trappan.
Ingen visste svaret.

Toves förslag: Stängelkottar, en växt som Linné aldrig hittade ;)

    Jodå, ni läser rätt! Det ska stå frögelek
    När jag tog bilder av olika fröställningar i trädgården igår så fick jag idén att
    göra en liten lek för er som vill vara med och gissa vad det är för växter som
    gömmer sig i skapelserna
    
Nr 2
Svar: Malva, denna vit
Olgakatt fick en poäng!

Toves förslag: Nästan physalis 
    Givetvis så är det en lek och inget annat men för att höja stämningen lite grann
    så lovar jag att ge en vinst åt den som kammar hem flesta möjliga poäng och
    är först i mål

Nr. 3

Svar: lönn
Gunnel, Marina, Tove och Ordodlaren fick rätt. 1 poäng var
    Och givetvis så måste vi ha en stopptid, annars kan vi hålla på ända fram till jul
    Alla frön är inte lätta att känna igen

Nr. 4
Uppdatering/ledtråd: den doftar himmelskt när kvällen kommer då sommaren är som allra mest sommar
Svar: schersmin
Ingen gissade rätt

Toves förslag: Himlens doft på jorden 
    Torsdag den 10 september får gälla som stopptid.
    Fredag den 11 sept. presenterar jag vinnaren :)
                                                                     
Nr 5.
Uppdatering/ledtråd: Den växer lågt, den växer högt, den slingrar hit och dit och har en vacker blå färg.  
Svar: Alpklematis
Ingen gissade rätt

Toves förslag: Blåslinger...kanske det är rätt men på norska? Tove?
    De flesta är lätta att känna igen, åtminstone för den som har egen trädgård  med mycket växter i

Nr. 6
Uppdatering/ledtråd: dess släktingar växer vilt, då man säger skog och blod framför det gemensamma namnet
Svar: Kungsnäva
Ingen gissade rätt

Toves förslag:  Morrhårsblomman, lätt att förväxla med Skäggväxten
  Om jag inte själv visste vilken blomma nummer sex är så skulle jag kanske gå bet på just den
  Inte helt lätt, men alla tävlingar ska förstås ha en extra svår fråga eller hur?

Nr 7.
Svar: Stockros
Olgakatt gissade rätt
Karin trodde inte på det här ;)

Toves förslag: Redan känd (så blir det när tävlingsorganisatören dabbar sig) 
          Den här finns i många färger....

Nr. 8
Uppdatering/ledtråd: örten passar bra till fläskrätter, men är också ett utmärkt medel mot ond hals
Svar: Salvia
Ingen gissade rätt
Toves förslag: Mandelskal 
                 Nummer åtta växer oftast i örtagårdar

Nr 9
Svar: kajp
Ingen gissade egentligen rätt men eftersom det är en allium får Ordodlaren rätt för sitt svar
Toves förslag: Druvört
  Nummer nio är nog en aning knepig den också...på Åland har den många namn

Nr 10
Svar: bondpion
Ordodlaren gissade rätt
Toves förslag: Pälsveck

               Ja, bästa ni, gissa gärna....
               Stopptid vid midnatt den 10 september
               Priset: Äran förstås och en nyckelring i sälskinn, som jag själv har skapat
                          

               Lycka till!

               Givetvis så ger jag flera ledtrådar om så behövs
               Det är en lek och inget annat

               Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

            

32 kommentarer:

  1. Tydligen har jag missat hur frön och fröställningar ser ut - trots att jag växte upp med en trädgård tills jag var rätt gammal.
    Det här var svårt tycker jag.
    Jag får läsa andras svar. :)
    Vackra är de i alla fall dessa fröer.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte helt enkelt med fröställningar. De liknar ju mycket på varandra.
      Vi får väl se hur det går men som sagt det är ju på lek.
      Man kan ju gissa vilt om man så önskar
      Kan ju bli roligt det med!
      Kramar!

      Radera
  2. Det enda jag är 99% säker på är trean. Det måste var från lönn, för jag brukade plocka sådana och göra insekter av tillsammans med förskolebarnen. Det andra är överkurs för mig, men det ska bli spännande att få veta svaren. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde och skriva att jag gillade ditt namn på tävlingen. Av nån underlig anledning trodde jag det först skulle handla om grodor....jag bor nog för nära Danmark.

      Radera
    2. Du kan vara 100% säker på lönn, Gunnel. Jag är säker på att du har flera av de andra fröna i din trädgård också. Tror inte att det är överkurs för dig. Den sista borde du känna igen? Men hur som helst så leder du just nu :)
      Kram

      Radera
    3. Kul, heter groda frög på danska?

      Radera
  3. Det var ju synd att någon hann före, annars kunde jag ju fått leda ett tag. Men eftersom jag också kan nummer tre så kan jag väl få dela förstaplatsen ett tag ;) Jag gör som de andra, väntar snällt på facit...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här långt delar du första platsen med Gunnel!
      En stund till åtminstone!

      Radera
  4. Som vanligt, känner igen, men kan inte namnen... Ettan verkar som stjärnflocka, trean är lind, fyran är ros, nian pion. Sen tog det slut! Nu går jag ut och kollar, men fler svar kommer det nog inte! Skrev just om Sibelius...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt på nr 3.....
      oj, så intressant! Sibelius! :)

      Radera
  5. Nä, nian är nog en allium...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nr 9 är en allium...tror att du också tänkte dig nr 10 som pion?
      Du var visst inne på det förut men lade fel nummer på.
      Tre rätt! Du leder! :)

      Radera
  6. Blandar alltid på lind och lönn, skriver det ena och menar det andra. Har ju vuxit upp norrom detas nordgräns... Lönn, menade jag. Och sjuan verkar ju vara malva, tian är tydligen en pion - deras frö"kapslar" har många utseenden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) . Sjuan är faktiskt släkt med malvan men är ingen av de vanliga malvorna och har ett helt eget namn...så det bränns.
      Nästan fyra rätt tillsvidare. Du leder fortfarande
      Du har helt rätt på nr 3, nr 9, nr 10, nästan rätt på nr 7
      Fundera lite till på sjuan...den blir hög (ledtråd)
      Allium är en speciell lök också, inte så vanlig men brukar kallas kajp, rysslök, bredlök etc här hos oss.

      Radera
  7. Alltså luftlök? Så många luftlökar fanns inte på barndomens plantor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingen luftlök.
      En särskild sort lök som heter kajp.
      På Gotland brukar de göra kajpsoppa

      Radera
  8. Svar
    1. Japp, du har helt rätt Olgakatt!
      Stockros är vad det är

      Radera
  9. Tvåan är det jag kallar trädgårdsmalva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tvåan är trädgårdsmalva.
      Förmodar att du kunde trean, tian, kanske nian?
      Jag är ingen bra tävlingsorganisatör, haha...
      Du har två rätt så här långt.

      Radera
  10. Åh så många fina! Och jag är i alla fall säker på en sak – ingen av dem är stockros, för de har inte gått i frö ännu, utan blommar praktfullt ett par meter ovanför marken. Även hos mig!

    Frökunskap är nog inte min bästa gren. Jag markerar med kryss på samtliga och garderar med ett kryss till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frön är vackra. Jag har dock konstaterat att jag har gjort bort mig i tävlingen så jag avslutar tidigare än jag har skrivit. Man ska inte berätta när folk har rätt i förtid :) Klantigt av mig, som inte är någon tävlingsarrangör. Men man lär av misstagen, Om det blir flera gånger så blir det bättre ordning.
      Jodå, det finns visst stockros med :)

      Radera
  11. Bra idé. Jag njuter av bilderna och läser andras svar, för jag är inte så bra på detta, men lär mej mer och mer! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Jag ska dock förändra min idé till en annan gång. Jag började med att göra en del fel men man lär så länge man lever som det heter.
      Tack för titten in!

      Radera
  12. Jag bara njuter av dina fina bilder plus den jättefina headern *tack*
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  13. Frögelek lockar lek ... väntar på rätt rad!
    Bild 3: Lönnen känner jag igen som bokomslag på norska bokomslaget på Mobergs utvandrarna - de ser ut som fötter som en symbol på eposet tänker jag.
    Bild ett: Stängelkottar(Linné fann den inte, men det gjorde pettas - hon är som en Flora Frö
    Bild 2: Nästan Physalis
    Bild 4: Himlens doft på jorden
    Bild 5: Blåslinger
    Bild 6: Morrhårsblomman, lätt att förväxla med Skäggväxten
    Bild 7: Redan känd ..
    Bild 8: Mandelskal
    Bild 9: Druvört
    Bild 10: Pälsveck
    :-)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och här sitter jag och skrattar så jag hoppar......
      Tänk att du klarade hela listan, Så där bara!
      Linné kan slänga sig i väggen :)
      Ja, stängelkottarna finns här hos Pettas men har förstås ett annat namn i verkligheten, därför hittade inte Linné denna säregna björn- och oknyttsdrivande växt som var ett utmärkt medel för kossor som var stinna och nästan gick sönder
      Morrhårsblomman. Ja, den växer vid vår trappa och blir bara större och större...
      och förstås så är det pälsen som stormen slet sönder i många bitar som nu ligger som veck överallt i vår trädgård. Tack Tove! Du har gjort min dag, ja, egentligen min natt för det är den som väntar om knuten. Vad vore världen om människor med din fantasi inte fanns.
      Kram

      Radera
  14. Underbara bilder, men jag kunde bara lönnen. Jag tycker att Tove är värd ett tröstpris!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Det är inte lätt att se skillnad på frön och frön, men vackra är de onekligen.
      Tove är uppfinningsrik och påhittig! Verkligen. Jag skrattade gott och länge åt alla namnen. Tänk att Linné har missat också ;)
      Kram

      Radera
  15. Snygga foton. Jag är bara säker på lönnens näsa ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Troligen skulle det ha varit så för min egen del också...ett par till tror jag att jag hade klarat om jag inte råkade vara fotografen som tog bilder i sin egen trädgård, där hon vet vad hon har för växter.

      Radera