söndag 20 september 2015

Äta bör man annars dör man....(lördagstema)


   Med bilden av de idisslande och "strandsatta" kossorna
   vill jag berätta att jag inte har haft och inte har tid och möjlighet att skriva lördagstemat just nu,
   paradoxalt nog p.g.a att jag ser till att folk får någonting att äta
   Så kan det bli ibland

   Jag återkommer med mitt bidrag till lördagstemat en annan dag i början av inkommande vecka.

   Men titta gärna in på de andra temadeltagarnas bloggar och läs vad de har skrivit.
   Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Ingrid, Karin i St-holm, Klimakteriehäxan, Liza,
   LivsrummetMusikanta , Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Tove, Ulla

   Stigfinnaren har avslutat sin blogg och finns inte med längre i vår gemenskap.
   Hon bad mig hälsa att någon annan kanske kan ta hand om decemberrubrikerna istället för henne.

   Ha det bra alla!

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

24 kommentarer:

  1. Äta och /elller ätas, Så är det kanske för korna.
    Fin bild!
    Ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog för korna. Skönt att de har det bra när de lever....
      lyckliga kossor.
      Tack Lena!
      Trevlig vecka önskas dig!

      Radera
  2. Hoppas att du har en skön höst fast det är lite hektiskt! Jag har ovetandes skrivit om lördagstemat idag. Ekologiska synpunkter hade inte skadat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du har skrivit lördagstema fastän du inte visste om det ;).
      Tack Annukka, september är fin och mycket omtyckt av mig. Vi fortsätter tydligen med att ha nästan full fart, smått överraskande....oktober är fylld av kurser som ska ges men det är roligt, roligt

      Radera
  3. Du håller dig bokstavligt talat till temat vare sig du skriver ett inlägg eller inte.Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det verkligen just nu Gunnel!
      Ha det gott du med!

      Radera
  4. Ja, du håller dig till temat i verkliga livet och ser till att många får en chans att äta gott och giftfritt!

    Fina strandsatta kor som påminner om förr i tiden då man brukade bogsera kossorna hemma i byn till en liten ö där de fick beta under någon sommarmånad. De var väldigt nervösa när de skulle ombord på flotten som tog dem till ön. Men väl där hade de det bra och mjölkerskorna rodde över till ön och mjölkade morgon och kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så blev det den här gången....full fart med att servera Bosarps ekologiska kyckling i grytform med annat gott ekologiskt till och så förstås caféet. En helg till och så stänger vi för säsongen och bara tar emot mot bokningar.

      Jag minns mig ha sett speciella kobåtar. Flatbottnade, stora, breda med höga kanter. Små färjor typ....och kvinnor som rodde till öarna för att mjölka korna. Hårt slit men också en viss idyll, trots allt.




      Radera
    2. Precis sådana båtar! Som ett slags färjor eller stora flottar med stängsel runtom. Det gällde att ta vara på betesmarkerna, på öarna, i skogen, på berget. Jag har fortfarande kvar den stav som farmor använde när hon gick med korna till skogen. En kraftig en, med ögla att trä om handen som en skidstav och med en järnskodd spets.

      Radera
    3. Kofösningsstav! Undrar hur många som har en sådan? :)

      Radera
  5. Det är ju inte så noga med när man lägger in lördagstemat. Man KAN ju faktiskt hoppa över det också.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är skönt i sammanhanget, man kan göra som man själv vill och känner för men jag tycker ändå, med tanke på länkningen, att man kan berätta att man återkommer eller inte i ämnet.
      Kram

      Radera
  6. Goa du! Härligt att ni har att göra men jag ser fram emot början av veckans inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!
      Det börjar ta form så sakteliga i min hjärna....mitt i allt så är det på pränt också :)

      Radera
  7. Mitt i prick på temat Karin!
    Klockrent - ekologisk mark som de vita kossorna betar på?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!
      Nästan sanning: )...på väg att bli ekologisk i alla fall.
      Kram

      Radera
  8. Ibland kan prioriteringen bli väldigt rätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. lite grann som hand i handske, ja! :)

      Radera
  9. Hej Karin! Tack för kommentaren på min blogg. Så klokt.
    Ja, nu är jag tillbaka igen, och det känns bra. Bra kändes det också att vara hemma igen, och i Österbotten förstås. Fina kossor där i vassen, de har de bra där de står och äter. Och du fick ju till temat ändå :-)
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du är tillbaka igen Annika! :)
      Ja, på något sätt så blev det ett temainlägg i alla fall.
      kramar!

      Radera
  10. Så sant som du skriver. :)
    Trevligt att ni har fullt upp. Och kossorna ser ut att ha det bra bland allt det gröna.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). De där kossorna är lyckliga kossor, precis på samma sätt som man pratar om glada grisar
      Kramar!

      Radera
  11. Tänk om man var lite av en matmor ändå, som såg till att folk fick i sig mat att äta ... men nä, det drömmer jag bara om ibland. Det låter så trevligt, men jag sällar mej till kossorna som betar på ängen. Serverat passar mej bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här finns både matmor och matfar...:)
      Uppriktigt sagt så skulle jag inte heller ha någonting emot att vara en lycklig kossa på en strandäng nu och då. Det är skönt att bli serverad

      Radera