onsdag 5 augusti 2015

Så många gånger....

jag har varit in här denna sommar för att göra ett inlägg
Lika många gånger har jag fått ge upp....
alltid har någonting annat kommit i vägen som har krävt hela mig och
min koncentration och jag har raderat det påbörjade

Vi har haft en supersommar med många trevliga besök i vårt café och
fortfarande håller vi öppet alla dagar några veckor framöver

Men det börjar bli lite lugnare och mera tid för mig i bloggvärlden

Jag är rätt så plikttrogen som människa och har svårt att glömma bort det jag har lovat
så jag ska till allra först visa en bild på min mormor Frida och morfar Frans,
saliga sedan länge.
Nu har jag inte så många "färskare" bilder av Frida, bästa D, men kanske
du ändå minns hur mormor såg ut med hjälp av bilderna nedan


Frida och Fred, min äldsta bror, år 1938
Mormor såg likadan ut hela livet...bara lite rynkigare på äldre dar så som vi alla blir
En del är evighetsblommor från första början. Mormor var en sådan.

Tack för trevligt besök under försommaren,  Dorita med make och vovve.
Ni var här när det blommade som allra vackrast


När den romerska riddarsporren påbörjade sin blomning fick vi besök av bloggvänner...

   Två starka, härliga, självständiga och personliga kvinnor

   Det var verkligen härligt att få träffa både Hanna ( Hemkära Hanna ) och Annukka ( Aaa)
   Plötsligt så var de här båda två helt ovetandes om varandra, sittandes på varsin sida om havtorns-
   buskaget i bakgrunden. Hanna med familj var här hela dagen, Annukka med make hela kvällen
   och natten...och vi hann prata en del och vill prata mycket mera ännu.
   Men nu har vi i alla fall träffats på riktigt.

   Nästa gång förhoppningsvis under lite lugnare former för vår
   del då vi kan ge oss mera tid för bloggvännerna och inte bara springa runt
   med brickor bland alla kunder.
   Tack båda ni och alla som var med, för att ni kom hit!
   Hoppas vi ses så småningom igen! På riktigt!
  
   Givetvis så har det hänt så mycket som jag inte hinner och kan skriva om just nu
   men snart är jag här igen...och hos er!
   Riktigt lugnt är det inte ännu....:)



   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

  

28 kommentarer:

  1. Jag har läst både i Hannas och Annukkas bloggar att de varit och hälsat på hos dig, och jag måste erkänna att jag gärna skulle velat vara i deras kläder...en annan gång i framtiden kanske. Det finns så många mysiga ställen som jag vill besöka. Enda kruxet är hur jag ska hinna med allt. Kul att höra från dig igen. Ha det gott. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas på det Gunnel! Du är alltid välkommen!
      Man kan inte hinna med allt och det är precis som du säger, mycket man gärna besöker. Ser framemot att få mera tid för bloggandet igen. Detsamma önskas.
      Kram

      Radera
  2. Kanske jag kommer och hälsar på dig så småningom .Min mans syster kommer att flytta tillbaka till Åland så småningom ,hennes sambo dog ju plötsligt i maj ,hon har lägenheten kvar på Åland men först måste hon hitta ett nytt jobb ,hon bor ju i Gävle nu.kul för dig med besök ,kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är alltid välkommen Nette!
      Så tragiskt för din svägerska. Hoppas att allt ordnar sig på bästa sätt
      Kram

      Radera
  3. Men så kul att du har haft bloggvänsbesök och Aa är ju från Umeå, inte långt härifrån.
    Har själv aldrig varit på Åland, men någon gång ska jag allt besöka ditt pettasnicklasland och se hur dom växer fint hos dig.
    I år blev det Gotland och sen det underbara NordNorge.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt fint att få träffa dem och att det råkade bli samma dag de kom var kul. Då fick de träffa varandra också. Mitt i allt så hittar vi våra vägar förbi Umeå en dag, något år så....:)
      Just nu är sparrislandet som en djungel, så du skulle gå vilse där, tror jag men du och Rantafar är alltid välkomna, bara så du vet!
      Jag läste tidigare att ni var på Gotland. Nordnorge har jag fortfarande oläst men det kommer det med...:) Jag har mycket hos många att läsa fast.

      Ha det bra bästa Rantamor!

      Radera
  4. Första bilden , vilken härlig gestalt han Frans har, ser utöver nejden med händerna i fickorna och Frida sticker sin arm i hans! Frans och Frida skimmer! Storebror Fred i mormors knä!
    Den ena av de starka, härliga, självständiga, personliga kvinnorna, Annukka har jag träffat i sommar ... och mitt i allt dessa vackra ståtliga blommor, en härlig blick in i din sommar :-)
    kram


    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser Tove! Inte alla förunnat...han ser ut över vattennejden i ett sund som heter Färjsundet. Som sjuttonåring spådde en ziegenarkvinna honom, att hans blivande hustru låg i vaggan och han skrattade gott åt allt detta. Men sjutton år senare gifte han sig med min då sjutton år unga mormor. Han var dubbelt så gammal som henne, just då :) .
      Ja, Annukka berättade att hon hade träffat dig :).
      Kram

      Radera
    2. Men så tjusig spådom som slog in! :-)

      Radera
    3. Ja, säg inte annat. :) När han blev spådd hade han några vänner med sig som skrattade gott åt honom som hade sin fru i vaggan. De fick sina spådomar de också men ingen av dem en liknande som min morfar. Spåkvinnan kunde tydligen sin sak. För övrigt var min morfar synsk, vilket nu inte alls hör till just här men ändå :)

      Radera
  5. Trevligt med ett nytt Karin-inlägg. :)
    Måste kännas bra att ni har fullt upp även om det blir mindre tid för annat.
    Kul att få träffa bloggvänner på riktigt. Man känner ju varandra egentligen redan till viss del genom bloggarna.
    Vackra blommor!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie!
      Det är trevligt att vara tillbaka lite grann och snusa på bloggvärlden. Snart mera och ofta
      Det är roligt att träffa bloggvänner på riktigt, just därför, att man känner varandra på något sätt redan. Det finns mycket mellan de ordliga raderna man kan läsa om varandra.
      Kramar!

      Radera
  6. Men så kul med en spontanbloggträff på Pettas! Och grattis till en framgångsrik, om än arbetsfylld, sommar! Med en lugnare (och förhoppningsvis soligare) augusti blir det ju en sommar i balans trots allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, väldigt kul! :) Tack Karin!
      Vi tar det som det kommer men visst ger början av augusti ett litet hopp om sommarkänsla.
      Sensommarkänsla kanske är mera rätt ord men en skön känsla i alla fall.

      Radera
  7. Tack ska du ha Karin för den härliga dagen!!! Och det var väldigt roligt att träffa Annukka, en ny bloggvän som jag började med att träffa i verkliga livet, lite ovanligt.
    Härligt att du har lite tid för bloggen men framför allt för att ta igen dig lite.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna! Det var så fint att träffas....:)
      Så sakteliga blir det mera tid, men fortfarande har vi fart under galoscherna, dock
      lite långsammare än när ni var hit.
      Ha det gott och hälsa familjen!
      Kram!

      Radera
  8. Härlig bild av dina morföräldrar Karin! Morfar Frans tittar upp i det blå och Mormor Frida tittar ner mot jorden :-) Roligt med gamla fotografier! Känner så väl igen svårigheten att få till det regelbundna bloggandet under sommarveckorna. Jag har inget café men det är svårt att få till det i alla fall. Det händer så mycket oförutsedda saker hela tiden och även inplanerade saker som ställer till det. Men jag tror det är så för många. Vad roligt att di har träffat bloggvänner under sommaren! Jag fick också träffa en bloggvän och det är väldigt kul att ses in the real life också :-) Ha en riktigt fin helg! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är härlig och jag som kände dem ser deras personligheter väldigt starkt just i den bilden. Gamla fotografier fascinerar mig allt mera äldre jag själv blir.
      Jag brukar blogga regelbundet under sommaren men i år har jag inte räckt till helt enkelt .
      Jag har märkt att det är så för många bloggare, sommaren ska njutas och tids nog så finns åter tid att sitta vid datorn och blogga. Allt har sin tid.
      Det är väldigt roligt att träffa bloggvänner, man känner dem ju redan på sätt och vis, men ändå är det ändå bättre i verkliga livet.
      Ha det riktigt gott du med!
      Kram!

      Radera
  9. Bloggvärlden är fantastisk och det är Pettas också! Alla vägar bär inte längre till Rom utan till Geta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fantastisk värld. Absolut!
      Ja, och så roligt det är när vägarna bär hit :)

      Radera
  10. PS. Är det dags att klippa av fröställningarna på opievalmorna nu för att få fina torkade och grobara frön?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du kan klippa dem nu och låta dem torka stående i en vas eller hängande upp och ner med påse på huvudena....

      Radera
  11. Spännande med lite spontan "bloggträff". På något vis känner man ju de man besöker regelbundet i bloggvärlden, men lite annorlunda är det ju ändå att träffas "på riktigt".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Man känner ju varandra sedan tidigare, på ett speciellt sätt men desto roligare är att träffas i verkligheten också, även om jag inte hann med riktigt så mycket som jag önskade. Kul att de båda var här samtidigt, då blev de också närmare bekanta med varandra :). Det ena ger det andra

      Radera
  12. Fina bilder hela vägen ut.
    Är dessa tjejer bloggvänner till dig eller ...
    Ha en bra dag/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, visst är de det :)
      Ha det bra du med hela dagen och sen också!

      Radera
  13. Än en gång tack för er gästfrihet. Och det var så trevligt att träffa Hanna med familj också. Jag har tagit mig friheten att sprida dina kakrecept på min blogg, kanske ett plåster på såret för dem som inte kan komma och hälsa på själva. Ni har världens finaste, mysigaste, godaste cafe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själva, nöjet var helt på vår sida, vi önskade mera tid för er och med er men....
      Det är okej att dela mina recept, bara du skriver att de kommer från Pettas :).
      Tack, vi gör det bästa vi kan och nästa sommar tror jag förstås att det blir ännu bättre...:)

      Radera