lördag 15 augusti 2015

När det lilla vemodet rullar in...

Det är avskedstider

Barn och barnbarn lämnar ön för skola och jobb i västerled
och det kniper till lite extra i hjärterötterna
Tänk att man aldrig vänjer sig


Skuggorna blir långa i kvällssolen, så där som de blir när sensommaren är här
och i trädgården hör vi lupinerna knäppa ut sina frön i jämn takt dagarna i ända
Tänk, det är ju inte längesen som vi gladdes åt blommorna i försommarljuset
Tiden går när man har roligt

Våra stammisar kommer en efter en och säger tack och adjö för denna gång
Vi ses nästa sommar igen!


Några av dem lämnar minnesgåvor att hänga i trädgården


Andra lämnar teckningar som vi klistrar upp på dörren till butiken
Tillika en hälsning till alla som kommer och går


En bok har lämnats till låns att läsas över vintern
Tack Rolf och Maj-Else, ni är bara för gulliga !
Här ska de finska kunskaperna finslipas och återupptas, jag lovar
Får jag svårigheter med förståelsen så har jag ju min egen tolk i Uffe 


Men vi stänger inte ännu.
Vi håller öppet alla dagar veckan ut till och med nästa söndag (23 aug.)
för eftersläntrande stugägare och turister,
nu rejält reducerade i mängdomfång,
glada för att det finns någon som har öppet på ön ännu.

Sen fortsätter vi förstås med helgöppet (lördag och söndag)
ända fram till slutet av september
Så riktigt stängt har vi inte på länge än

24 kommentarer:

  1. Roligt att få små presenter - fina minnen!
    Ja, det blir tomt när barn- och barnbarn åker hem till sig. Så roligt det måste ha varit förr i världen när alla bodde tillsammans på en gård t.ex.Tillsammans men ändå avskilt. Fast det dröjer väl inte så länge förrän jag är uppe i huvudstaden igen...
    Vackra blombilder!
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är roligt och oväntat, överraskande. Men det finns gäster som gärna vill ge och givetvis så känns det fint. Nu kommer vi ihåg dem på ett annat sätt, blir påminda när vi ser gåvorna i trädgården och på andra ställen.
      Det blir tomt men livet går snart sin gilla gång för alla igen. Det var kanske inte enbart roligt förr när alla bodde under samma tak. Det gnisslade säkert en hel del...men tryggheten fanns på något sätt i alla fall, tror jag.
      Du borde få rabatt på resorna till och från Ingrid, så flitig resenär som du är.
      Tack!
      kram till dig med och förstås så önskas detsamma!

      Radera
  2. Tänk vad det går runt runt hela livet och allt vad det innehåller.. Nästan lite sentimental blir jag när jag tänker efter :)

    kram, ta hand om dig!

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så Ann-Louise.
      Det går runt, runt, runt, upprepar sig hela tiden för något litet avbräck men så går det runt igen.
      Kram på dig själv och var rädd om dig!

      Radera
  3. Längre skuggor, tydligare konturer, djupare reliefer. Visst är det lite vemodigt, men också en tid för nya ambitioner och tankar. Jag gillar verkligen den här sensommarkänslan och tidiga höstmånaderna. Sedan får man gärna snabbspola från mitten av november till början av april1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget emot sensommar och höst jag heller. Det där med snabbspolningen var en bra idé det också. Vi kör på den!

      Radera
  4. Vemodet gör något med oss i sensommaren som glider över i höst ... just det är det vackraste!
    Så roligt att det ni gör uppskattas, så glider säsongen på flera veckor till ju! Spännande läsning väntar ser jag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det bara. När tranorna och gässen börjar samlas för att flyga söderut så är sommaren på upphällning och fastän jag tycker mycket om hösten, så känns det lite vemodigt. För oss är det rätt påtagligt när folk kommer och tackar för sommaren som varit, fastän den i år fortfarande är :). Det kan förstås bero på att vi nästan aldrig hinner njuta av sommaren på "riktigt". Vi saknar havet, stranden och allt det där...men tids nog så ska vi också hinna
      Kram!

      Radera
  5. Eftersom augusti alltid varit min favoritmånad för semester så väntar jag med höstvemodet ett tag.
    Men det är ju klart att de som nu återvänder till skola och jobb tycker att det är slut på,sommaren.
    Jag vill inte gå i ide förrän i december och då brukat jag be någon väcka mig i april. November är en bra resmånad till andra och bättre klimat!
    Idag har sydsvenskan ett Ålandsreportage, f ö. En aning slätstruket, kanske, men ändå en uppmärksamhet av ett utmärkt resmål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också njutit av att ha semester i augusti när jag hade sådan som anställd. Den bästa av månader då det blir rätt lugnt i bygden och överallt men då det ännu är mycket sommar kvar. Vemodet, det lilla, uppstår när folk kommer och säger adjö. Det känns alltid så oåterkalleligt på något sätt, det kan hända så mycket på ett år, men oftast så ses vi igen när sommaren åter är ett faktum. Jag tycker ju om alla årstider,fastän november kan vara lite seg...men då får man väl sova ut ordentligt istället.
      Ska se om jag kan läsa Sydsvenskan på nätet, intressant.

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack A-B!
      Kommer så småningom som ett brev på posten.

      Ja, vi lever länge på våra kunders välsinnade gåvor. Helt rätt ! :)
      Kram

      Radera
    2. Tackar ... du får gärna ta bort min adress ... vill inte ha den synlig *tack* /kram

      Radera
    3. Jag gör så! Blev lite fundersam över att satte ut den här och inte på e:posten, men jag raderar, självklart!

      Radera
    4. Värmen du vet :-) Tack/ kram

      Radera
  7. Trist, men du kanske oxå behöver lite ledigt eller i alla fall lite mindre jobb. Sköt om dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Det lilla vemodet som rann till varade bara den stunden då jag skrev inlägget Lena och jag tog fasta på låten om det stora vemodet lite grann på skämt. En förklaring bara. Trist är det inte alls. Helt naturligt är att det blir så här när turistsäsongen snart är ett minne blott, men känslan uppstår nästan alltid varje år. Ett farväl igen men också någonting nytt runt hörnet som väntar. Jag tycker om hösten, vintern och alla årstider.
      Detsamma!

      Radera
  8. Nej, avsked vänjer man sig aldrig vid. Tvärtom nästan. De blir bara värre. Men, det brukar gå över ganska snabbt, det där vemodet, tur det. Vetskapen finns ju där att man (förhoppningsvis) snart ses igen.
    Trevligt med alla hälsningar till er fr nöjda gäster. DN hade också ett reportage om Åland nyligen, du kanske såg det?
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske bäst så också, annars var man troligen död.
      Ja, vi är väldigt glada för avskedsgåvor, hälsningar och liknande. Det lever vi länge på
      Nu har vi världens allra finaste sommarväder Annika, ungefär ett sådant som det brukar vara när du är i Norden. I trädgården sitter människor från kontinenten och fikar, tar det lugnt och tittar förstrött på fåglar, fjärilar och blommor.
      Ja, jag läste reportaget, dottern länkade.
      Kramar!

      Radera
  9. Jag förstår att du med har haft en underbar sommar. Nu gäller det att åter igen blicka framåt och sätta igång med det man planerat sen tidigare. Snart är det nog sommar igen, så fort som tiden går nu. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det så Gunnel. Nu blickar vi framåt igen, gör sådant som vi har tänkt göra länge, drar andan och njuter av livet.
      Sommaren är här fortare än kvickt
      Kram

      Radera
  10. Avsked är alltid jobbigt, det blir bara en stor tomhet kvar när någon lämnar, en tomhet som kan vara väldigt jobbig, även om man vet att den går över... Fina sensommarbilder (även om det känns som om den riktiga sommaren äntligen anlänt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomhet är ordet...i all synnerhet när de just har farit iväg, sedan börjar vardagslunken igen
      Värmemässigt så har sommaren kommit men mera som tidig höst här hos oss. Det är torrt och nästan allt har gått i frö, men så ska det vara när skolorna har börjat.

      Radera