måndag 24 augusti 2015

Ledig måndag

Stilleben i växthuset? Tomatljusstakar....

  Sedan början av maj har vi inte haft en enda ledig dag, så idag när dagen
  plötsligt infann sig, så visste vi inte riktigt vad vi skulle ta oss till
  Båda människorna irrade omkring och såg märkliga ut och var lite vilsna i tillvaron
  Men trots ledigheten så fanns det en tid att hålla i stan för Uffe och jag hängde
  halvvägs med på vägen dit....

Nu vankas det solmogna tomater varje dag

Älvorna hängde tvätt på tork i morse


   Halvvägs till stan betyder att jag stannade till hos dottern med familj för att plocka krusbären
   som behövde plockas.
   Ingen där har tid för det just nu och varför inte ta ett litet uppdrag i morgonsolen som en liten
   återhämtning den allra första lediga dagen på länge, länge
   Krusbärssylt vankas till småkillarnas plättar längre fram


   Augusta höll mig sällskap....också när jag tog vara på lavendeln.
   Vem ska vara mitt i grytan om inte sleven?
   I all synnerhet nu när inte Isidor längre finns i den här världen
   Sedan satt vi tillsammans och kurrade på trappan i solskenet och bara var en lång stund
   Efter ett par, tre timmar kom Uffe tillbaka och hämtade mig och så for vi hem....


   Det finns hur mycket som helst att göra, ta upp båten för att rengöra botten, städa, tvätta, bokföra
   och allt som bara ligger i högar och väntar på att bli åtgärdat efter en intensiv sommarsäsong
   Men vi kom oss inte för med något egentligen....
   Uffe slog förstås en del av lupinerna med lie, vi hjälptes åt att räfsa och bära bort
   Vi spritade ärter, några nävar åkte raka vägen ner i våra magar....resten ska frysas in


   Utsädet till nästa odlingssäsong är tryggat....

   Sedan bestämde vi oss.
   " Because, we worth it" sade vi, precis som i tv-reklamen


   Mitt på ljusa måndagen hällde vi upp var sitt glas vin från flaskan vi fick av ett
   par kunder (Tyskland) för en vecka sedan
   och tog fram kexpaketet och chilimarmeladen som vi fick av ett annat par från
   västkusten (Sverige)  igår som tack
   Auraosten har vi själva köpt
   

   Vi hade en ledig-måndagsfest !
   Så gott det var! Så bra det kändes

   En stund senare bärgade vi lite mera lupinhö....

   Receptet på chilimarmeladen stod på burken och marmeladen var jättegod,
   så jag delar med mig till den som är intresserad.

  Pst! Ta gummihandskar på innan du börjar jobba med chilin! 

   500 gr  röd chili
   3,5 dl syltsocker
   1 lime

   Rensa frukten, slå kokande vatten över den tre ggr i 3 minuter
   Mixa. Koka 5 minuter.

  Så har givaren skrivit, rakt upp och ner. Jag antar att när man har mixat frukten
  efter att man har slagit kokande vatten över den tre gånger
 (jag förmodar att man häller bort vattnet alla gånger)
  så tillsätter man syltsockret (finns ekologiskt också) samt saften från 1 limefrukt
  kokar i fem minuter och lägger på burk.

  Jag ska göra marmelad längre fram,
  för gissa vem som har chilipeppar, olika sorter, på gång i växthuset?

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska


32 kommentarer:

  1. Åh, så väl ni är värda en ledig dag!!! Även att ni bevisligen inte har ro att sitta still hela tiden. Det lät väldigt spännande med chilimarmelad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att varva ner när man plötsligt har både lov och tid för det...ett par dagar, sedan väntar en catering och lite till :)
      Den är väldigt god chilimarmeladen. Jag ska testa lite senare
      Kanske något för dig att göra?

      Radera
  2. Oj så många inlägg du hunnit med Karin den senaste tiden! Roligt.
    Jag har ju inte riktigt hunnit med bloggvärlden på senaste tiden.
    Härligt för er med litet ledig tid efter den intensiva sommarsäsongen.
    Solmogna tomater är väl bland det bästa som finns.
    Åh, så gott med krusbär. Har inte ätit krusbär på år och dag.
    Kex och ost är också gott! :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite grann av skrivlusten och bloggandet har återkommit. När man är i full galopp finns inte energin för detta på samma sätt och allra minst tiden.
      Nu blir det troligen lite mera istället.
      Jag tycker att du har hunnit med mycket under sommaren Anne- Marie. Långa, välskrivna inlägg. Det är skönt att få sova ut ordentligt. Vi har ju inte stängt ännu, men har bara helgöppet nu t.om. september men givetvis så har vi bokningar etc, så helt lediga blir vi nog inte förrän i mars....ser det ut som just nu. Men vi har tid att andas ordentligt igen
      Synd nog så blir tomaterna mogna först nu när gästerna har försvunnit....
      Kramar!

      Radera
  3. En arbetsfylld ledig dag! Fast den sortens frivilligt och behagligt arbete får nog räknas till nöjeskontot. Undrar vad blott-Sverige-svenska-krusbär-har-Almqvist skulle ha sagt om de åländska krusbären!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rehabiliteringsjobb, ungefär. Skönt att ta allt i sin egen takt och att få vissa saker gjorda som behöver göras är också att vila lite grann.

      Radera
  4. Så gott det ser ut! Jag har ju precis börjat lära mig att tycka om ädelost... jag går långsamt fram.. men det är förstås min P som håller på att omvända mig. Det började med pastasåsen... men vissa sorter är ännu för starka.. jaja. Kul är det med nya matvanor!
    Så skönt med en ledig dag! Och så fint ni tog hand om den!
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tycker om starka ostar med mycket smak så för vår del så är Auraosten mild.
      Givaren rekommenderade en Philadelphiaost till marmeladen, men det blev så här och kombinationen blev fin.
      Varm kram!

      Radera
  5. Vackra bilder och jag fastnade för Augusta och Lavendeln. Fast alla bilder var fina så klart. Du det måste vara ljuvligt att ha torkad lavendel inne? Bra att ni tog er en ledig måndag och bara var med vin, kex, chilimarmelad och ost/ kram

    Ps Såg du ängeln i Sentas bilder inne hos mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack A-B.
      Det är högst nödvändigt att ha en ledig dag, i all synnerhet efter en intensiv arbetssommar :)
      Jag såg två änglar, både i bild ett och bild två
      men på lite olika sätt. Ljuvliga bilder, minst sagt!

      Radera
    2. Måste se efter ... ska säga detta till Senta också :-)
      Håller helt med om bilderna.
      Läs gärna vad jag svarade på din kommentar hos mig idag/ kram

      Radera
    3. Så kul att du också ser dem!
      Ska titta in och läsa :)

      Radera
  6. Tänk sig att ni ändå kom att utnyttja den lediga dagen på det allra klokaste sätt. Kan tänka mig att du har en hel del skörd som sen väntar att tas om hand så nog måtte det vara skönt att tanka energi en stund. Även det sköna vädret vi har nu bör ju tas om hand på rätt sätt. Ha det gott mellan varven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bara blev så som det måste bli. Tydligen. Vi kom ju oss inte för med annat, småvirriga som vi var och kanske fortfarande är och kanske alltid kommer att vara :)
      Ja, idag väntar skördedag, ogräsryckning osv....
      Önskar att du också har det gott mellan varven!

      Radera
  7. Vilken underbar marmelad! Jag brukar sällan få något "sådant där sug att göra något eget" (det finns alltid så många andra som gör det!) men just den här varianten var något extra, så vem vet, kanske i alla fall att....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar väldigt enkelt att tillreda marmeladen också. En bra poäng i sammanhanget.
      Jag ska absolut testa receptet längre fram för här blir det chilipeppar så jag vet inte vad...ja, nu vet jag förstås att det blir en del marmelad också.
      Lycka till du med Marina utifall att andan faller på

      Radera
  8. En måndagsfest låter trevligt! Passar kanske lika bra en tisdag också? Jag ska testa och berättar sen. Den där marmeladen blev jag nyfiken på. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du som är så bra på att göra fina ovanliga födelsedagsfester, får säkert till det idag också.
      Det är jag säker på Gunnel!
      Kram

      Radera
  9. Karin! Så härligt det här var att se och läsa. Vill smaka på allting och ha måndagsfest med er ;)
    Så gott med chilimarmelad och krusbär har jag så fina barndomsminnen av. Låter ljuvligt med nykokt sylt och plättar!

    Idag åt vi solmogna tomater med basilika (som vi lyckats bra med och har i överflöd....basilika i allting :)

    Å, Karin. Dina fina ord värmer så! Tack rara!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), fint Lotta! Tack för det!
      Förhoppningsvis så ska vi någon gång sitta tillsammans och äta chilimarmelad och krusbär.
      I år är första året som jag inte fick basilika sådd och det har varit tomt. Nästa år tar jag igen den glädjen att äta den med solmogna tomater. Här var så kallt på försommaren så allt är sent, men ibland ska det vara så också.

      Kramar!

      Radera
  10. Så härligt att äntligen få en ledig dag! Fina bilder att njuta av... och det är nästan så jag dreglar när jag ser kexen med ost och chilimarmelad :) Ser fantastiskt ut!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En dag att fira lite extra, ja! :)
      Marmeladen var verkligen god, överraskande god!
      Ha det gott du med Anki!
      Kram

      Radera
  11. Jag måste skriva här så jag får läsa svaret med tanke på din kommentar hos mig. Menar du verkligen att du hållit i en fladdermus och kliat den på magen? Jag håller på att gå upp i limningen bara jag tänker på det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. På sätt och vis. En liten fladdermusunge hade förvirrat sig in på vår vardagsrumsvägg, på outgrundliga vägar. Uffe tog bort den med plasthandskar på händerna (man ska vara försiktig) och då fick jag klappa den lilla sötnosen på magen. Världens sötaste lilla rosa mjuka mage. Sedan bar vi upp den på vinden till skorstensstocken och lade den där så de kunde klättra upp till de andra högre upp som lockade och pockade på den förvirrade.
      Den lilla var förstås skärrad av att träffa oss två stormänniskor.
      Kram

      Radera
  12. Det levs gott och väl hos er ser jag....och jag har också chili i olika varianater, men tror inte jag gör marmelad då det är socker i den (Bjarne äter inte socker). Men tack för receptet ifall jag ångrar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi gör vårt bästa Eivor! :)
      Du kan ju äta marmelad fastän inte Bjarne inte gör det!
      Utifall att du ångrar dig

      Radera
  13. Ögonfröjd, smakfröjd, måndagsvinet mitt på första lediga dagen är mer njutvin än annars, smakfröjden till lika och ja, jag rullar lite upp och ner och säger en välförtjänt skål, luktande på solmogen röd tomat till en grön ärt.

    Ledighetens kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du poesifyllda kvinna! :)

      Nu åter i arbete-kram!

      Radera
  14. Vilken spännande marmelad det verkar vara! Lyckliga du som har egenodlad chili :-) Champagne smakar bäst på en torsdag, läste jag någonstans där fokus var just att skapa små trevliga öar i vardagen och inte alltid på helger och ledighet. Hoppas du får en fin helg också även om det låter som om väldigt mycket pockar på uppmärksamhet just nu! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är helt övertygade nu, då burken är tom på marmelad, att vi ska se till att fylla många burkar när alla våra chilipeppar har mognat.
      Vi jobbar för det mesta under helger, då säsongen är över, så för vår del så blir vardagen ofta fest :). Hoppas detsamma Anna!
      Kram

      Radera
  15. Vilken härlig ledig dag! Ni är så väl unnade en sådan. Men ni hade ju fullt upp? Hehe.
    En fest mitt i vardagen, det är något som jag måste komma ihåg. Endera dagen ska jag ställa till med liten fest, få se vad det blir för slags sådan.
    Hmmm, du funderade om du missat något... jag hann inte vara ledig så länge, ett par månader och sen sadlade jag om, till fastighetsbranschen efter att ha varit helt och hållet i bildningsväsendet, över fyrtio år mellan första och sista lektionerna... Allt möööjligt kan hända.
    Nu ska jag krypa under täcket igen en stund, denna vackra sista söndag i augusti.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att vila i språnget Lisbet :)
      Du är för härlig! Men varför inte? Självklart egentligen så ska man ta möjligheterna som uppenbarar sig om man känner för det. Lycka till på alla sätt.
      Sov sött en stund, denna vackra sista söndag i augusti. Dröm vackert!
      Kram

      Radera