tisdag 18 augusti 2015

Innan mörkret faller


         Vi sitter gärna ute i trädgården och äter middag under sommaren
         När vi äntligen har fått tid för vår middag så har klockan redan blivit ganska mycket
         och nu märker vi allt mera av att sensommaren är här
         Redan vid niotiden börjar det skymma...
         

    Ofta ger jag mig genast iväg efter maten på en runda....med sikte på att ta av daga
    Ja, mördarsniglarna börjar krypa fram ur sina gömslen den tiden på dygnet och då tar jag
    häxsaxen och tågar iväg
    Men jag stannar upp i tjoffandet nu och då för att njuta av det magiskt vackra
    kvällsljuset som ligger som ett skimmer över bygden


   Det knäpper och knäpper....och ska så få göra tills det slutar knäppa
   Då tar vi fram lien och låter den göra sitt


   Ja, överallt knäpper det, en ärtväxt av något slag, en vicker kanske? är snart färdig för avfyrning
   av frö


 Den är vacker denna mognadens månad


    Rallarrosen blommar fortfarande här och där


    Just efter midsommar blommade den så vackert blå, irisen
    Mot kvällshimlen är den åter vacker


    Tistlarna sprider sig och är lika invasiva som mördarsniglarna, men de får stå där de står i dikena
    Paradoxalt nog så blir det ett utmärkt gömsle för sniglarna


    Hela luften fylls med små fallskärmar när fröna tar sig ut i världen
    Här är några på väg att lämna moderskeppet

 
   vippelivipp....


   När jag har hunnit så här långt är jag nästan hemma igen och då sätter jag lite extra fart på tossorna
   för snart är det mörkt men jag hinner fortfarande se de sista ljusstrålarna....


  ....som skiner extra starkt på stockrosen vid köksfönstret
  Jag tittar stint på marken överallt, beredd att tjoffa till innan jag
  rundar hörnet och går förbi rhododendronlandet


där en vävarkarda har rotat sig.
En solglimt lyser upp som en lampa...


   Ljuset räcker ända ner till Tivolirosen i Fyrklövern
  Ett rotskott har uppkommit vid Tivolirosen och herrskapet har haft vissa dubier och funderingar
  om detta borde ha tagits bort men ptrrrroooo....vi väntar och ser vad som kommer, har vi sagt
  Och tur var det för en underbart vacker ros visar sig med åtta rosenknoppar på samma kvist
  Ett lyckat skott med andra ord och jag vandrar vidare in i skogstappen mellan grannen och oss
 för att syna marken ingående....

 Ett varv i trädgården till och så stänger jag dörren för natten...
 Snart blir det pannlampa som gäller när det ska jagas sniglar

18 kommentarer:

  1. Läste för ett tag sedan en dikt om Honungsrosen i Poeter. Har damen denna utsökta ros? Den ska visst växa som den hos er och lukta otroligt gott osv. Fina bilder och många bilder som jag blev extra förtjust i. Varje årstid har sin egen vackerhet *sant* /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om jag inte har bara honungsrosor ;).
      Uppriktigt sagt har jag denna "nya" ros odoftad tillsvidare. ska genast gå ut och känna efter vad den doftar.
      Jag tycker om alla årstider, alla har den sin tjusning fastän på olika sätt, naturligtvis.
      Tack A-B!

      Radera
    2. Varsågod fina vän/ kram

      Radera
  2. Nog finns det mycket vackert länge än, både blommande och fröställningar. Här är det inte lönt att leta mördarsniglar förrän det skymmer rejält så pannlampan är på sedan länge. Men dessa varma och blåsiga dagar kryper inte lika många fram som förut. Antagligen passar äcklena på att lägga ägg....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det där äckelpottorna lägger ägg. Det är inte bara en och två som har fått åka till snigelhimlen med snabbtåg som har haft äggkläckningsapparaten synlig de här dagarna. Troligen har de redan lagt sin avkomma i jorden...Vi ska testa nematoder och se om det hjälper oss att hålla sniglarna stången. Vi har inte många på tomten, men runtomkring oss är det minst sagt minerat.

      Radera
  3. Åh, vilka fantastiska bilder!

    Och visst knäpper det... och sprätts fröer åt alla håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Ja, här sprättas det så det hörs långt in på kvällarna.
      Magiskt bara det

      Radera
  4. Så ljuvligt vackert! Och ljuset! Men hur går det att vandra runt med både häcksax och kamera?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är vackert...och ljuset är särskilt bedårande den här tiden. Glimrande
      Det är bara du Hanna som tänker så praktiskt. :) Naturligtvis. Ja, jag lägger häxsaxen mellan knäna och så knäpper jag...eller också så ligger den på skorna, stövlarna en stund nu och då.
      Sniglarna är väldigt slemmiga så det blir att torka av saxen med jämna mellanrum. Löv och maskrosblad är suveräna snigelhäxsaktorkblad.

      kram till dig med!

      Radera
    2. jag menade förstås häxsaxstorkblad. Låter nästan som vindrutetorkare av något slag ;)

      Radera
  5. En skön trädgårdsvandring vid denna tidpunkt på dag och år, bilderna gör mig drömsk fast mycket vaken för ögat tar in! En dos poesi för orden därtill!
    Du är ihärdigt vacker, höstens mognad!
    kram

    SvaraRadera
  6. Magiskt vackra bilder! Denna gången har du nog överträffat dig själv :) Njuter verkligen av allt det vackra! Sensommaren i år är ju bara så fantastisk...kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Jag tror att det är naturen själv som har överträffat sig själv i år.
      När värmen och solen äntligen kom !
      kram

      Radera