torsdag 13 augusti 2015

De gör som de själva vill....


        Minns ni det här?
        Där skriver jag om den fullständiga anarkin som råder....
        Det var då det och det har inte blivit sämre på något sätt
        Anarkin har spridit sig överallt i vår trädgård vid det här laget


      Stockrosorna har tagit för sig så det heter duga.
      Vi har dem överallt och också där vi minst anar
      Fåglarna har givetvis hjälpt till, ja, så gott som gjort hela jobbet för jag har
      inte planterat dem men däremot har jag sett plantorna och låtit dem stå kvar
      I år blommar de och kommer så att göra härefter
      De är perenner våra stockrosor


Den svarta stockrosen blir så småningom rubinröd. Äldre den blir rinner den svarta färgen av, ungefär

  
       De tycks verkligen trivas, trots att de har fått sköta sig själva hela sommaren
       Kanske de trivs förträffligt just därför
       Vem behöver människor?
       Men kanske ändå att ett visst stöd kunde ha varit av nöden,
       men när trädgårdsmänniskan håller till i bageridomänerna så får man väl
       ta hand om sig själv, har de kanske "tänkt"
    

    Då kan man krama om varandra och samtidigt ge varandra stöd
    I all synnerhet när man blir över tre meter lång, nästan fyra och kanske platsar
    i Guiness rekordbok är det behövligt
    På den höjden kan man se ner på människorna i landet då de tar upp potatis, lök,
    morötter och annat ätligt


     Plantan i bild var liten som bara den för tre år sedan....ditsådd av fåglarna
     Nu har den tagit över kanten och formligen äger stället och har också spridit "små ungar"
     runt sig som kommer att blomma nästa år.
     Ta bort dem den som har hjärta därtill.
     Jag gör det till en hjärtesak istället och delar plantor med mig till vänner och bekanta
     Tillsammans beblommar vi världen, vi måste ju inte ha monopolet för oss själva här


    Nya färger visar de upp....mitt ibland doftpionerna
    ( Jag envisas och kallar luktpionerna för doftpioner.
      Jag är av den gamla stammen som talar om dofta gott och lukta illa) 


   På vissa ställen kan man stå och hänga...
   Ser ni vad som har skett ?
   Den rosa stockrosen har en vit blomma...
   anarkin sprider sig som sagt


    Surprise, surprise, jag vill inte vara rosa, jag vill vara vit


        En del har blommor i sitt hår....



    Andra lever i någonslags symbios med klematisen och får samtidigt stöd...


   Sen finns förstås de där som demonstrerar och lägger huvudet på trappan så de säkert ska synas
   och jag lovar dyrt och heligt att nästa år ska jag binda upp dem ordentligt så att de får stå
   här som vackra stockrosesoldater och förgylla världen, för nästa år så ska jag inte jobba lika
   mycket som i år...
   Vilket är sant, vi kommer att förkorta vår öppethållningstid,
   men mera om detta en annan gång.

 Stockrosen tillhör familjen malvaväxter (Malvaceae) och kommer ursprungligen från Kina.
 Den lär ha kommit till Europa under 1400-talet. Till oss hittade den år 2001 då vi var
 till Ärön i Danmark och hälsade på goda vänner.
 I Hannes trädgård bildade den häck och så hände det sig att några frön hoppade ner i min ficka.
 Så där bara...de ville tydligen ut och resa.

  Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

22 kommentarer:

  1. Underbara bilder på dina stockrosor - förstår att du inte nänns att ta bort en enda! Det är fantastiskt hur naturen tar över om man inte gallrar och rensar bort. Jättevacker header av dem blev det också!
    Kan nog vara skönt för er att trappa ner lite på verksamheten. Man måste ju leva också...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Det är svårt att ta bort skönhet men ibland måste man i alla fall. Åtminstone flytta på den
      Ja, säg inte annat. Naturen tar ut svängarna på ett väldigt naturligt sätt, som inte människan ens kunde tänka göra själv. Det blir riktigt bra ibland.
      Det ska bli skönt att korta ner arbetstiden lite grann, några veckor i alla fall och hinna ut på sjön och vara mera tillsammans. Vi är tillsammans alla dagar i veckan, alla timmar men det är skillnad på att vara på jobb eller att vara ledig.
      Kram

      Radera
  2. Du ska vara glad att dom vill växa hos dig jag har provat otaliga gånger köpt plantor ,sått frön men icke ,dom vill inte växa i min jord .Så vackra blommor ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad Nette, väldigt glad! :)
      Jag har förstått att det inte är så enkelt för alla beroende just på jordmånen.
      Kram

      Radera
  3. Dina stockrosor är lika anarkistiska som mina kungsljus. Kungsljusen ör dock inte lika variernade i färgen. Skulle gärna ha båda sorterna men lyckas inte med stockrosor, tyvärr. Men jag beundrade en hel massa sådana häromdagen när vi åkte en tur vid Skälderviken där de står på parad utanför de gamla låga husen, ibland till synes mitt i asfalt eller stenläggning. Nästa år får jag se hur det går med opievallmon, den kanske tar över helt trots att jag klippt bort de flesta fröhusen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kungljusen kommer nästa år, tror jag. Nu har vi bara några enstaka exemplar men som sagt det finns kommande och de kommer förstås där de själv har bestämt (eller kanske inte)
      Undrar vad det är som gör att alla inte kan ha stockrosor. Här är de som ogräs allra minst.
      Ja, det är fascinerande att se stockrosor som sticker upp ur stenläggningar, precis som maskrosorna gör. Lycka till med opiumvallmon. Du vet var du får mera frön om du vill ha

      Radera
  4. Vacker headerbild och otroligt vackra bilder. Läs här vad jag skriver om "Bara en blomma" https://www.poeter.se/Las+Text?textId=1890315 Passar så bra in på dina blommor. Tror du att dessa fröer av stockrosen skulle trivas uppe hos mig ... i så fall kanske jag kan få några fröer? Doftpionen kanske inte går här uppe ... hur som helst underbara foton att få drömma sig till *tack* /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning om Stockrosor växer så högt upp som hos dig. Måste läsa på om den saken först :)
      Doftpionen blev lite fel....på bilden är det en stockros som syns mellan trappsteg som det ligger lök på. Den stockrosen har landat i doftpionerna och att dra upp pioner ur frö tar evigheter. Jag har plantor, som jag, av helt egoistiska skäl, inte delar med mig av. Men kanske de vet i någon handelsträdgård i din närhet om den växer i dina trakter. Jag ska titta in på din länk, givetvis och läsa vad som passar in på blommorna i vår trädgård.
      Tack för dina ord!

      Radera
  5. Jag älskar stockrosor. Önskar att jag hade sådana. Ska plantera till nästa år, tror jag. De är så vackra.
    Karin, tack för de fina orden på min blogg. Så kloka, så sanna. Jag tar dem till mig.
    TACK!!
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plantera stockrosor. De skulle passa hos dig och tänk på din mormor när du gör det så växer de med extra mycket kärlek :)
      Tänker på dig!
      Kramar!

      Radera
  6. Kära Karin! Här kommer sommarkramar till dig!
    Jag har varit dålig på att "internetta" i sommar (men ganska skönt att pausa lite också ;) men jag tänker på dig och längtar efter dina vackra bilder och ord.

    Stockrosor är bland det finaste jag vet!

    Kramar
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta för sommarkramarna!
      Här tänker jag på dig så gott som dagligen, eftersom en av mina kakor heter Lotta.
      Också jag har varit dålig på att internetta men sakta mak så börjar jag få upp farten igen vartefter som säsongen lutar mot sitt slut.
      Kramar

      Radera
  7. Jodå, jag minns anarkiinlägget och att jag tyckte det lät trevligt. :)
    Vad bra att stockrosorna inte är sämre utan upprätthåller anarkin hos Pettas.
    Vilka vackra blommor!
    Förstår att du inte har hjärta att rensa och gallra utan låter dem växa.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) .
      Det är förstås inte endast stockrosorna som upprätthåller anarkin
      men det får jag kanske visa i ett kommande inlägg.
      Vackra som dagen är de.
      Kramar!

      Radera
  8. Underbara stockrosor! Färgerna är så fantastiska och bedövande..jag önskar jag hade några!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stockrosor fungerar säkert jättebra hos dig att odla. Fint klimat för dem
      :)
      Kramar

      Radera
  9. Stockrosor är min favorit som många andras men jag får dem inte att trivas hos mig :-( Jag måste försöka igen. Däremot i sommarhuset växer de så det knakar och är över två meter långa i blandade färger och tycks vara släkt med dina anarkistiska. De har funnits där i alla tider enligt övriga lägenhetsinnehavare i sommarhuset. Själv tycker jag som du förstår att bilderna från din trädgård är sagolika! Särskilt som jag inte får en enda stockros att ta sig I hemmarabatten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov så är jag själv väldigt förtjust i dessa vackra stockrosor som tar plats där de själva vill här hos oss. Jag vet inte varför de trivs så bra här, kanske jorden gör sitt. Jag har ingen aning men är glad, förstås.

      Radera
  10. Äntligen, äntligen efter alla dessa år av plågsamma stockrosförsök prunkar de vid min veranda! TACK Karin! Stockrosplantorna från Pettas har tagit sig bra och frodas och väver kämpahöga. Förra året var de mörkröda. I år är de rosa mörkröda och nästan svarta! Och så otroligt fina! Jag skulle tippa att marknadsvärdet på huset (som jag verkligen inte tänker sälja!) har gått upp ett par hundra tusen kronor, för det är så fantastiskt fint med stockrosorna vid verandan. KOmmer nog en skildring inom kort på min blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt att läsa att det äntligen har lyckats!
      De fungerar ungefär som lupinerna, den gamla genuina sorten. Man vet riktigt aldrig vilken färg de tänker bjuda på, genbanken tycks vara stor.
      Bra tänk om värdehöjningen. Det måste ju gälla här också :) Tala om att ha potential. Stockrosor är bra för ekonomin, helt säkert.
      Ser framemot skildringen

      Radera