onsdag 8 juli 2015

Ritva, glaskonstnär


    Får jag presentera Ritva, glaskonstnären som säljer sina vackra smycken här hos oss?
    Ritva Saloranta har redan i många år varit en av de hantverkare
    som har förgyllt och förgyller tillvaron för gäster och oss med sina färgsprakande halsband


    och ringar....
    Ingen lik den andra, alla är olika och gjorda för hand


    Många är de unika änglar som har flugit sin kos via oss...
   

                               I många olika valörer.....


                       Ritva deltar i utställningen Rundgång som pågår hos oss i sommar
                       ( Rundgång står för att man tar vara på det redan befintliga
                         och skapar någonting nytt av det )

                      Solen som lyser så gott och varmt över båten var från början
                      tänkt som ett glasfat. Men även för den mest rutinerade och konstfärdiga
                      händer missöden och på outgrundliga fysikaliska och kemiska vägar splittrade
                      glasfatet upp sig till en sol vid tillverkningen .
                      Det blev en ständigt skinande sol över sommarhav istället :)

                   


                      Resårerna till en uttjänt säng får fortsätta känna sig spänstiga
                      men nu istället som ram till en spegel...
                      I spegelbilden  hänger framtida blogginläggsämnen....det kommer mera

                     

Trollsländan hörde till utställningen Vingar som hängdes här för några år sedan.
Vi blev så förtjusta i den så vi själva köpte den av Ritva. Jag blir glad varje gång jag går förbi
just det fönstret och kan man bli annat? Jag bara undrar...

Javisst! Det blir flera inlägg om hantverkare och fotografer här igen. Snart.....eller så fort jag
hinner. Högsäsongen har inte satt riktig fart ännu men trots det så har vi rätt mycket folk som
kommer hit och fikar eller äter en bit paj eller en sallad. Och förstås så passar de på att se utställningarna i Gula salen.

Det har regnat flera dagar i sträck och jag klagar inte alls, för vattnet var och är välkommet.
Men lite synd tycker jag trots allt om dem som har semester...men vad göra?
Vädret är som vädret är och efter regn kommer solsken.

Misströsta inte bästa bloggvänner, jag kommer snart på besök till er och läser vad ni har skrivit.

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska




22 kommentarer:

  1. Åh, så mycket vackert som finns hos er nu.
    Vilka fina smycken och konstverk. Underbara färger.
    Förstår verkligen att ni köpte trollsländan.
    Vi hade faktiskt åskskurar igår kväll och under natten. Härligt med en del regn. Litet svalare har det också blivit i alla fall tillfälligt.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är egentligen synd att jag inte är någon smyckesmänniska själv. Jag använder inte så mycket, på grund av att jag sällan kan ha sådana när jag jobbar med livsmedel. Man får habegär när man ser Ritvas alla härligheter, alla unika.
      Vi kunde inte låta bli att köpa trollsländan :)
      Jag förstår att du tycker om att det regnar hos er...har bara i förbifarten läst om hettan och bränderna i dina trakter men ska läsa fast mig ordentligt när jag så får tid till det.
      Kramar!

      Radera
  2. Så vackra smycken och änglar och andra prydnader!
    Jag tänker på alla er som jobbar och slter när jag lullar runt och flyttar saker, röjer och slänger i sakta mak. Hittar jag nåt intressant tar jag en paus... Hostar en stund och fortsätter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säg inte annat Marianne! Och änglarna går åt....och undra på det!
      Stackars dig som hostar i sommartid, allt annat än roligt. Fortsätt lulla på och flytta saker, röja och slänga i din takt. Så ska jag också göra så småningom närmare jul. Tror jag ;)
      Krya på dig!

      Radera
  3. Så vackra smycken och änglarna gillade jag förståss...jag som älskar änglar i alla former. Vilken bra idé att ta tillvara det som redan fínns. Konstnären har verkligen fantasi..jag tänker på spegelramen som verkligen gör sig bra där på väggen. Ser fram emot fler inlägg om olika hantverk. Ha det bra hur vädret än är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ritvas änglar går åt som smör på heta stenar och i år har de dessutom fått nya färger...både i vingar och på kläderna.
      Spegelramen är kreativ och också väldigt vacker.
      Önskar dig detsamma Gunnel!

      Radera
  4. Så vackra smycken men trollsländan den är ju fenomenal ,såå ååå vackert ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Nette! På alla fronter och trollsländan är fenomenalt vacker. Många, många glasbitar sammanfogade på det vackraste sättet.
      Kram

      Radera
  5. Fina exempel på återanvändning! Finns mycket kreativitet i detta! Trasiga saker. Kan det bli något annat, något lite mindre? Det sätter igång tankeverksamheten och fantasin :-) Kram och känn dig inte stressad över att du inte hinner besöka, allt har sin tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att återanvända är bra och föder kreativitet. Dessutom känns det extra bra att ta vara på och skapa nytt.
      Tack Anna! Det känns bra att läsa dina ord om att inte bli stressad.
      Jag kommer på besök och tar mig tid när tiden finns. Lita på det!

      Radera
  6. Tänker genast på Tove när jag ser vackra glasföremål! Hon har bloggpaus nu men kommer nog tillbaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart får du se dem på riktigt också!
      Ha det gott och hoppas vädret vänder till lite soligare så småningom.

      Radera
  7. Oj va fina smycken, när vi var i södra finland å bobilade ett år då köpte jag ett sådant
    halsband med blå glaskonst....
    undrar var Rantamor har det då ???
    Är heller inte någon smyckemänniska men ibland köper jag ändå.
    På måndag drar i igen iväg med Kottebobil och då blir det Nordnorge, så högt vi kan komma mot Barents hav.
    Spännande värre.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är vackra och välgjorda. Nu får du söka fram den blåa glaskonsten ur gömmorna och hänga den på dig när du far till Nordnorge. Hoppas ni får det mycket bra däruppe. Ser framemot dina bilder därifrån.
      Lycka till!

      Radera
  8. Oh, verkligen vackra saker i glas! Och så varierande!
    Änglarna tilltalar mej mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ritva är en skicklig glaskonstnär. Jag njuter varje dag av att vi har hennes saker här hos oss
      Änglarna är mycket omtyckta :)

      Radera
  9. Återbruk och kretslopp är modellen! Jag har plagierat er "tag vad du vill" låda vid ytterdörren. En hel massa skor har nyligen vandrat vidare och nu går kläder åt! Skönt att ha fengtjohejat i garderoben! Och vansinnigt roligt att se när vännerna har rena julafton i lådorna....."men ska du verkligen......menar du verkligen att jag får ta den här?"
    Men litet glassmycken kan man väl inte ha för många av, eller;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är modellen och kommer fortsättningsvis att vara så. Det enda vettiga
      Kul med plagiatet och bra när många blir nöjda. När vår "säsong" är över blir det fengtjoheja här igen.
      Ritvas smycken kan man inte ha för många av men inte i bageriet :)

      Radera
  10. Underbara glassmycken - så vackra färger. Trollsländan är jättefin! Jag älskar ju glasmålningar, sådana som finns i gamla kyrkfönster och den sista bilden påminner lite om dessa.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte sant! Mycket vackra. Trollsländan är gjord av många små bitar, glasmosaik och vi tycker väldigt mycket om den.
      Gamla kyrkfönstermålningar blir jag också fascinerad av.
      Kram

      Radera
  11. Detta var en ingång i vackra glasriket!
    Vilka dyrgripar i sinnens rike!
    Hälsa Ritva det!
    Vilka inramningar på er caféverksamhet ni väljer;
    Kom på bloggbesök när du har tid och lust du!
    Ska fråga aaa om vad hon lägger i att tänka på mig då hon ser glaset? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett mycket vackert glasrike för alla sinnen. Folk beundrar dem väldigt mycket och många köper med sig ett smycke eller en ängel.
      Jag hälsar Ritva, självklart!
      Jag kommer...lita på det!
      Hon tänkte på dig när hon såg glaset :) och det var då hon berättade om att hon hade träffat dig.

      Radera