söndag 19 juli 2015

Mångsidiga Gerd

Om brödet tar slut på hyllorna finns det bakelser på Gerds hylla att ta till ;)

    Oj, så dagarna rinner iväg när man har roligt!
    För trots att det är mycket att stå i med just nu, så njuter vi fullt ut av alla gäster från när
    och fjärran. I flera dagar har jag tänkt göra det här inlägget men, men....
    Så äntligen kan jag presentera Gerd Lindbloms hantverk som finns till försäljning hos oss
    på Pettas....

Handledsvärmare är sköna att ha på sig

    Gerd är pensionerad hjälpsköterska sedan ett antal år tillbaka
    men har varit en kreativ hantverkare i stort sett alltid
    
Att ha mössa på huvudet och ordning på pennorna finns också möjlighet till
  Gerd har också inrett ett stort gårdsmuseum med gamla saker som härrör till Borgboda m.fl ställen
  Borgboda ligger i Saltvik och om man vill besöka paret Erik och Gerd så har de öppet när de
  är hemma. Erik har varit ekologisk odlare i många långa år och en av pionjärerna på Åland
  inom den branschen.

Röda stugor tåga vi förbi....de små stugorna på kork tar sig ofta vägen till Ryssland. Det har blivit en liten lek här hos oss när vi ser att en stuga har farit vidare någonstans. - "Har det varit ryssar här idag? Jo, de köpte ett litet hus...."


Haklappar, roskpåsar för bilar och väskor av varierande slag finns också till försäljning här, samt en stor del annat smått och gott som har förfärdigast av Gerd, den mångsidiga


 


   En del av hantverket som en gång har varit någonting annat än det är nu....det gäller att vara påhittig
   och påhittig är Gerd.

   Gerd säljer sina saker också i Smakbyn  och förstås hemma hos sig själv i gårdsbutiken.
   Hon har ingen hemsida men om man vill ha kontakt så går det bra att ringa +358 1843512
   
                                                         **********************

   Under tiden som jag har skrivit dessa rader har jag sprungit av och an till bageri och café
   och hjälpt Uffe med att servera våra gäster.
   Fyrklövern är just nu full av gäster från Sverige och  Finland.

   Hoppas ni inte ger upp bästa bloggvänner. Jag har inte haft tid att komma på besök till er ännu,
   men kommer dag kommer råd som det heter.

   Dorita! Du är inte bortglömd, bara så du vet :).

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

22 kommentarer:

  1. Full fart som vanligt alltså. Jag har funderat på er och havtornsbuskarna. Jag blev så inspirerad när jag var hos er så jag planterade ett par här hemma, Svenne och Lotta heter dom, Men dom verkar inte ha fattat vad dom är till för. I fjol blev det inga bär och i år veti17. När ska dom mogna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jooo. .) Du måste ha en pojke och en flicka...annars blir det inget bär. Det som vi trodde att var pojken fick bär det tredje året. Kanske Svenne är en Lotta när det kommer till kritan? Nu börjar våra svälla till sig lite grann men bären kommer i slutet av augusti, början av september ungefär. Vi har av en händelse endast flickor och får bär ändå, men vi bor i ett område med vilda havtorn så troligen har en pojke ett "finger" med i spelet trots allt.

      Radera
  2. Finfina bantningsbakelser! Och så många andra trevliga och finurliga saker. Men roskpåsar? Det måste du berätta vad det är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina bakelser, något torra att tugga på skulle jag tro men i alla fall.
      Roskpåsar är detsamma som soppåsar och i den stoppar man karamellpapper och liknande när man kör :)

      Radera
  3. Full fart hos Pettas. :) Så skall det väl vara på sommaren.
    Bra att du kan puffa för lokala konstnärer. Ser väldigt trevligt ut det som Gerd tillverkar.
    Husen på kork var verkligen söta. Hoppas att P-mannen inte köpt några. Annars får du väl ta fram skiftnyckeln. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Anne-Marie! Nu är det fartfyllda dagar på gång, precis som det ska vara.
      Putin får mycket gärna köpa små hus på kork...och jag tar inte fram skiftnyckeln förrän det verkligen behövs och jag hoppas innerligen att det inte någonsin behövs. Det finns så mycket elände redan i världen så det räcker mera än väl till.
      Ha det bra!
      Kramar!

      Radera
  4. Så mycket fina saker du visar som Gerd har tillverkat. Hon är verkligen skicklig. Det är trevligt när man kommer ut på caféer eller matställen och de visar lite hantverk. Hos er är det fullt upp förstår jag. Hoppas ni hinner njuta och hämta andan nån gång emellanåt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk tycker mycket om att se på hantverk av olika slag, samtidigt som de fikar. Sådan är jag själv också, låter mig inspireras och köper någonting ibland när det känns så. Det är fullt upp just nu och några veckor framöver till. När man är mitt i allt detta hinner man inte tänka på så mycket annat än att se till att det finns varor till café och bageri och människor som kommer får det de vill ha. När vädret är vackert känns längtan ut på havet stor men den här sommarens väder har till och med varit skön för den som jobbar. Däremot inte för de semestrande, som vi tycker synd om. Men vädret är som det är och alla gör det bästa av tillvaron. Jag har varit på långpromenad i regnet, nyss inkommen. Skönt. Kram

      Radera
  5. Så trevligt med lite hantverk hos dig! Tycker det är bra att ni samarbetar och gör reklam för varandra. Gerd verkar vara himla duktig. Själv trodde jag att jag skulle få möjlighet att åka till Åland i sommar, men det gick inte, så jag får vänta ännu ett tag :( Låter som att ni har fullt upp och har en bra sommar! Ha det gott, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      Det borde vara mycket mera hantverk här hos mig än det vanligtvis är men...
      Så synd att du inte fick möjligheten att komma hitåt, men kommer dag, kommer råd och tid. Nästa sommar kanske? Du är i alla fall varmt välkommen hit då när det blir av.
      Ha det gott du med!
      Kram

      Radera
  6. Verkligen fina, välgjorda och intressant grejer från Gerd. Förstår att du vill hennes saker hos dej!
    Ha det bra i arbetet! Trots mycket jobb verkar du trivas med det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Visst är det så Lena!
      Jag stormtrivs med mitt arbete/företag. Just nu är det väldigt mycket arbete
      men snart lugnar det ner sig och folk lämnar Åland igen. Det är väldigt roligt
      att få träffa så många människor från andra länder. Världen knackar på varje dag
      Tack och tack detsamma! Har inte haft så mycket tid för bloggvärlden på ett tag men snart blir allt som vanligt igen.

      Radera
  7. Men så mycket fina saker! Roligt att få omge sig med fina handgjorda saker. Jag förstår att du har fullt upp med ditt jobb. Jag bloggar på ny adress och du är välkommen dit! www.kattasbetraktelser.se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Katta, just nu är det fullt upp och mycket trevligt. Tack för infon om ny adress. Tittar in snart.
      Ha det gott!

      Radera
  8. Ge upp en pettasblogg är inte aktuellt före du själv gör det :-)
    Hälsa Gerd och tacka för fina nyttigheter, i färger som er glada dessutom!
    Undrade just på roskpåsar - tänkte omedelbart på att det påminner om norska rusk = skräp - läste nickande din förklaring till Karin! Smakbyn föll i smaken!
    Kram och fortsatt goda dagar på pettas! Skickade med Annukka en kram till dig! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt Tove!
      Tanken finns inte heller men tiden räcker inte till just nu
      Jag gissar att Gerd läser detta själv men jag hälsar givetvis.
      Kram till dig med! Annukka berättade att hon hade träffat dig och gav hälsningar! :)

      Radera
  9. Så många mysiga saker!

    SvaraRadera
  10. Nej du, jag ger inte upp för att du verkar ha en paus här. Händer även mig själv att det ibland blir oplanerad paus trots att jag inte har några gäster att sköta om. Sommaren kan man väl säga kräver sitt på ett eller annat sätt. Vi ses här i bloggvärlden när tiden räcker till. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra och glädjer mig att du inte ger upp. Jag har inte givit upp alls, men vi har haft mycket folk här i caféet denna sommar och när tiden har funnits för att blogga har orken inte infunnit sig utan jag har istället gått ut och vandrat i den vackra naturen för att hämta kraft inför följande dag. Ibland måste det prioriteras annorlunda än tidigare. Vi ses snart...det börjar sakta mak lugna ner sig nu när skolorna börjar igen. Ha det gott du med!

      Radera
  11. Får nog hålla mig till bakelser á la Gerd i flera månader framåt. Dumt av mig att kliva på vågen efter duschen. Fast blött hår väger nog ganska mycket.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du Kerstin!
      jag är övertygad om att det är det våta håret det hänger på.....
      Nästa gång ska du torka det innan du stiger på vågen :)
      Kram

      Radera