torsdag 25 juni 2015

Vi skrattade till...

och lät galghumorn råda,
då vi läste i dagens tidning
att Ryssland under våren 2014 tränade på att inta Åland,
Gotland, Bornholm och Nordnorge....


Allt för att Nato inte ska kunna försvara de baltiska länderna
Schack har de alltid spelat i Ryssland
och vi öbor står nog för de mer betydelsefulla pjäserna i spelet
Vi ligger ju strategiskt rätt till


Det är här galghumorn kommer in i bilden...
Mitt i allt så blir det verklighet detta med att ta fram skiftnyckeln
Uffe får leta fram gamla säkringar och tändstift.


Nog för att det finns jaktvapen i huset, men där går gränsen.
Inte vill vi skjuta folk eller kasta saker på dem.... vi vill inte kriga.


Hellre lär vi de eventuella landstigarna att prata åländska,
lär dem baka svartbröd och koka fisksoppa.
Med tiden blir de säkert hur bra ålänningar som helst.
Man får bara ha lite tålamod...


....och jag behöver hjälp i bageriet.
Lite språklig hjälp kan jag också ge
Bröd på ryska heter ju kleba
Det ordnar sig nog ska ni se


Istället för att tänka på "vridur-världen" och Putin,
tog jag mig en promenad i lupinhavet
Vilka spännande kreationer de bjuder på i år.
Eller hur?


Det här är bara en bråkdel av de olika varianter lupinerna bjuder oss i år, så jag
får säkert anledning att återkomma i "ärendet".
Nu väntar ett litet skutt i säng innan ögonlocken faller ner över de spräckliga
Vi har bråda dagar just nu med många trevliga gäster.

Ja, apropå Putin, så hade vi två ryska kvinnor här idag, som mera eller mindre har
blivit våra stamgäster
Den ena köpte ett litet hus (souvenir) med sig hem och skrattade glatt när hon berättade
att hon köpte ett utedass ifjol...".snart har jag tagit med mig hela Åland hem till Ryssland "
Kanske vi redan är intagna?

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

32 kommentarer:

  1. Svar
    1. Thank You very much, Linda! :)

      Radera
  2. Gillar din galghumor i detta stora och svåra om Ryssland. Tänkte på dig direkt när jag läste detta plus på en annan skrivarvän som bor på Gotland. Underbart vackra foton och jag njuter *tack*
    Säljer du småhus ... ett dass ... låter hur fint som helst ... några foton av detta eller ...
    Ha det/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövs nog lite galghumor i dagar som dessa då världen tycks upp och ner lite mera än vanligt. Snurr-gubbar och gummor i världspolitiken som inte förstår att man ska vara snälla mot varandra.
      Tack Spanaren!
      Jag förmedlar småhus men gör dem inte själv. Gerd Lindblom heter hantverkaren. Jag ska göra ett inlägg om varorna vi säljer här endera dagen :)
      Ha det gott du med-kram!

      Radera
    2. Så vacker headerbild!
      Då ser jag fram emot ett inlägg av denna hantverkare *glad*
      /kram

      Radera
    3. Ska bli Chabli, som Magnus Härenstam sade i en sketch för längesen.
      Jag har börjat ta bilder....
      Kram

      Radera
  3. Ja, inte vill man skjuta folk men att bli intagen låter inte heller så lockande. Däremot så låter jobbet i ditt bageri just lockande.
    Här har vi en väldigt sparsmakad blomning av lupiner i år. Blott ca tio meter längs med grusvägen men när vi passerar där sänker vi alltid farten och njuter lite av dem.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte vill man bli intagen (man kan säkert säga våldtagen i det här sammanhanget) men vad göra om de stiger i land en dag på Fredens öar. Vi är demilitariserade och om vi ska försvaras så är det Finland som står för den kraften. Men...inget krig tack! Nu tror jag inte att det blir något sådant heller, det är bara lite skrämselpropaganda skulle jag tro. Att de har tränat är säkert och att de har sina tilltänkta poster i Östersjön och Nordnorge är också ett faktum. Från öarna och Nordnorge är det tänkt att man ska ha möjligheter att skjuta missiler och liknande på de allierade. Ack ja, knäppgökar är farliga.
      Hoppas att era lupiner inte blir klippta innan de har gått i frö. Det är bättre om de får skjuta ut sina frön på egen hand innan de klipps men jag antar att ni inte rår på de makterna när klippmaskinerna kommer
      Kram

      Radera
  4. Här sitter jag och skrattar gott. Har just läst inlägget igen om skiftnyckeln. Du kan säkert övertyga ryssen om att extrajobba i ditt bageri i stället för att kriga. Det måste väl var mycket trevligare för dem. Annars får du väl hota med skiftnyckeln. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det förstår ju var och en att även om man är utsänd som soldat i främmande land, vill man mycket hellre knåda degar än att kriga. Och här bak i buskarna så kan ju inte Putin se vad hans mannar har för sig. Jag tror inte jag behöver hota ens :) Men jag kan ju låta dem få se skiftnyckeln ....så de vet att jag har ett vapen
      Kram

      Radera
  5. Kleb är bröd på serbiska också, kan va kul som "funfakt" ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser man på ! :) Då kan jag ju serbiska också

      Radera
  6. Haha, ja ni får passa er för ryssen.. Lupiner är nog de vackraste blommorna man kan se längs alla vägar just nu.
    Ha en riktigt fin fortsatt sommar nu..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ryssfaran har alltid funnits...jag har vuxit upp med den och tillsvidare har det gått vägen, trots att jag börjar bli rätt många år. Och mitt i allt så får jag lära mig att baka rysslimpa. Bäst att ta det med en liten glimt i ögat, livet är så allvarligt ändå.
      Lupiner är vackra och när solen går ner på kvällarna lyser det helt magiskt om dem.
      Jag önskar dig detsamma Maidi!
      Kram

      Radera
  7. Man kan inte skylla Putin på brist på fantasi i alla fall... vore nog bättre om han höll sig till plastsoldater som mina pojkar har så gott om. Billigare också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Ungefär vad jag tänkte också.
      Eller så kunde han gjuta tennsoldater och få ut lite grann extra av sina fantasier den vägen
      Onekligen skulle det hjälpa världen och världsekonomin mycket.

      Radera
  8. Putin. Kan han bara inte låta bli att nypa norden. USCH. Han är så otäck, och farlig. Finland, och ni, ligger kymigt till som alltid då Ryssland är med. De skulle bra gärna vilja ha hela norden som sitt, och börja med Finland. Blä.
    Nej, desto finare med ljuvliga lupinhav då. Underbart.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är inte kul precis, nej! Maktgalna personer är inte trevliga alls.
      Vi ägnar oss åt lupinhavet istället för att tänka på sådana typer.
      Kramar!

      Radera
  9. Läste i Aftonbladet att fyra av fem svenskar är rädda för ryssen.... Putin är "inte frisk" så man vet ju aldrig ...... Men vilket bra inlägg du gjorde , mycket bra text och vilka underbara lupinbilder. Undrar vad du har för kamera? Nå, nu är det ju inte kameran som gör att bilderna blir bra men (om du missförstår mig rätt!) - men alltid kul veta vad du fotar med. Kram från Dalarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack lifeblog! :)

      Maktgalna människor är alltid lite extra rädda att tappa kontrollen och då blir de farliga. Men jag känner tillförsikt och tror att tidningarna också hetsar upp det mesta. Det handlade om en träning och förstås också om att vara förberedd. Vi kan inte göra någonting annat än att bara vara här mitt i havet och se till att vi har det bra.
      Jag har en kamera Lumix F2.8 . En liten svart kompakt låda med bra objektiv Leica.
      Kram till Dalarna från Åland

      Radera
  10. PS Din hemsida går ej att besöka - får varning för att den kan installera skadlig kod .... är det ryssen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi vet att det varnas och ingenting farligt har hittats trots mycket sökande av expertis men vi fortsätter söka. Jag har för mig att man kan googla på Pettas ekologiska och på det sättet ta sig in. Men som sagt det är under lupp och arbete...har varit det länge redan och själva kan vi inte göra mera än att be andra hjälpa oss och de förstår inte. Ännu

      Radera
    2. Tack för ditt snabba svar! Ska kolla på kameran sen. Har kommit in på "matkafe & ekologiska" -sidan där det var om er - men vad trist med dessa varningar! Är det något med ".biz" som gör det? Ha det gott ändå! Kram!! lifeblog

      Radera
    3. Vi testade att komma in på vår hemsida från olika datorer och Uffes slipper in utan mankemang, men jag får varningar. Vi märkte då att om man ignorerar (det finns inget virus, har konstaterats många gånger ) så dyker en säljsida upp som vill sälja skydd) Om man ger tusan i dem så är man plötsligt inne på hemsidan. Nu vet vi i alla fall vad det handlar om. Någon som försöker sälja virusskydd har fixat det så här, i försök att vi ska köpa ett sådant av dem. Nu kan vi hjälpa våra hjälpare med att berätta felet, så det kan åtgärdas, förhoppningsvis nästa vecka. Att Uffe inte ser detta har med våra olika Windowsprogram att göra, tror vi. Trist är det även om vi är säkra på att vi inte har virus, men att man försöker sälja skydd på det här sättet är mera än fult, kanske till och med kriminellt
      Kram! :)

      Radera
  11. Läste hos Dagens Nyheter idag att ryssarna lär ha övat bland öarna.
    Är det fortfarande så att man på Åland hellre skulle vilja höra till Sverige än till Finland? Har för mig att det var som sades när jag växte upp.
    Just det ja, ni skall "ta itu med " Putin med skiftnyckeln. ;)
    Verkligen vackra lupiner.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer inte, ryssarna övade vid östgränsen. Här har finnar och svenskar övat tillsammans i havet och i luften men inte bland öarna. Tidningarna hetsar en del och får det att låta värre än det är, för att få rubriker. De övningarna får vi alltid veta om i förtid.

      Nej, vi vill ha det som det är men i början, innan självstyrelsen för snart hundra år sedan var ett faktum, ville de styrande höra till Sverige istället för till Finland, för språkets skull men Geneve sade nej och jag är glad för det. Skulle vi höra till Sverige så skulle vi bara vara ett län som vilket annat..nu är vi självstyrda och har en annan frihet. Däremot finns en risk att vi förlorar vår demilitarisering om Finland går med i Nato. Det känns inte trevligt alls. Å andra sidan så var vi befästa under andra världskriget också, fastän vi var demilitariserade redan då, så i krigstid tycks vad som helst hända och ske. Vi ligger så bra till här i havet för så många omkring oss.

      Lupinerna är fortfarande vackra trots att de nu börjar vissna ner lite grann.
      Kramar!

      Radera
  12. Känns väldigt tryggt att ni finns där och kan se till att ryssen lär sig göra piroger och äta saffranspannkaka. Det blir man mild och god till sinnes av.

    Och lupinerna! I år har det verkligen varit ett alldeles särdeles lupinår. Så många och så vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har mycket vi kan lära dem och säkert vice versa också. Mitt i allt så får jag lära mig göra ryska piroger och rysslimpa.
      Lupinerna har varit magnifika och finns i oerhörd mängd men nu börjar de gå i frö. Snart knäpper det överallt i buskarna när de skjuter ut sitt artilleri i vår anarkistiska trädgård.

      Radera
  13. Ja, jag säjer då det! Mycket ska man höra innan örona trillar av!
    Trevligt inlägg och fian bilder!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Ska komma in på besök så snart jag hinner :)
      Ha detsamma!

      Radera
  14. Glad sommar på dig! Trots rysshot och elände. Skönt förresten att han glömde Öland. Då har ni ju ändå en tillflyktsort. Tomma tunnor skramlar mest, säger man ju och det skramlar ganska bra om herr Putin tycker jag. Men visst är blomprakten otrolig i år! Vi tänker på det istället!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma Kerstin!
      Vi kommer hela bunten om det behövs. Nog har ni rum med 29000 till eller hur? ;)
      Jodå, han är en riktig skrammelgubbe han...
      Och blomprakten är enorm och visst tänker vi på det istället. Jag håller med dig på den punkten, villigt och glatt.
      Kram!

      Radera