måndag 1 juni 2015

Nej, det blir aldrig tråkigt.....

även fast vi försöker få till det så emellanåt

Plötsligt så står jag där och väntar,
medan en ung man sätter någonting i byxlinningen där bak på mig.
Lika snabbt har han fört en ledning upp under blusen där fram och så får jag en
liten luddig sak fastsatt i kragen. Samtidigt får jag veta att de som kommer inte
vet någonting om vad de skall göra här hos oss på Pettas.



Jag ser att Uffe också har blivit mikrofonförsedd på liknande sätt och medan vi väntar
på intåget av dem som förväntas bli överraskade berättar jag för Uffe att jag har fått
en liten luddig brosch som ser ut som ett troll, installerad på mig

"Tänk efter nu vad du säger, säger Uffe, för nu är du avlyssnad"....
och så skrattar vi glatt båda två och tittar ut genom fönstret på
människorna som är i antågande.



Vi får instruktioner av tv-teamet om hur vi ska vara och vad vi ska säga
medan de installerar en lampa av något slag som jag
hör att de kallar Divan. (De är inte bara jag som döper saker, tydligen)
De mäter ljus och kollar ljud och allt vad de gör vet de allra bäst själva.
Att de är proffs går det inte att ta miste på


Så kommer de som ska bli överraskade in genom dörren och på bästa
amerikanska manér så är alla eventuella barriärer genast brutna.
De hann inte ens uppstå utifall att de hade tänkt sig det
Vi blir tjo och tjim med varandra ögonblickligen och egentligen skulle
ingen av oss ha haft tid med tv-teamet, för det fanns så mycket att prata om

Men instruktionerna fortsatte och filmandet gick igång
Nu fick de som skulle bli överraskade veta vad de skulle göra.
Nämligen baka karelska piroger med och hos oss!

Karelska piroger /bilden lånad från Internet

Och varför de skulle göra det vete gudarna och allra minst vi, men
allt har med släktgener att göra....inte våra utan någons av dem som kom
De fem amerikanerna söker sina rötter i Sverige och som det nu alltid är
så finns det rottrådar som går hit och dit och på det sättet hamnade
de här människorna på Åland
Lite grann i marginalen kan man säga

Lite finska gener måste förstås ha varit på tapeten också eftersom
valet av bröd var karelska piroger och det är inte alls åländskt
Men kul blev det och alla var hur duktiga som helst på att baka
samt att också äta upp sina skapelser så snart de var gräddade och smorda
med både "butter & milk" och "eggbutter".
En riktigt ordentlig smördiet

Några bilder hann vi förstås inte ta under själva skapandet och tillverkandet
men i oktober kommer filmen på SvtPlay så den som är intresserad
kan själv se vad som hände.
Programmet heter Allt för Sverige

Nu är vi åter "avväpnade". De luddiga små mikrofonerna har åkt härifrån
med ett gäng glada och mätta amerikaner från Texas, Californien
och Wisconsin, samt ett mycket trevligt filmteam från Sveriges tv.
Att de klarade att hålla ordning på oss är ett under.
Eller kanske de inte gjorde det när det kommer till kritan?
Vi får väl se hur det blev senare i höst

Copyright: Ulf & Karin Eklund, Pettas ekologiska

47 kommentarer:

  1. Så mycket roligt det händer hos er. Är det det programmet som Anders Lundin brukar leda? Jag har följt det tidigare och det var riktigt underhållande. Ska bli kul att se programmet senare i höst. Tänk, nu är ni snart TV-kändisar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat! :)
      Jag antar att det är just det programmet som jag också har sett tidigare med Anders Lundin.
      Det finns kanske inte flera "amerikaner som söker sina rötter- program" ? Ja, det ska bli kul, nu måste förstås jag också titta på det. Kram

      Radera
  2. Så spännande! Nu får du väl snart klassas som TV-kändis!
    Det är ett riktigt roligt program som jag och gossarna gärna tittar på. Och till hösten får vi ju absolut inte missa detta avsnitt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland bara händer det! Nå, tror nog att det är långt kvar till att bli klassad tv-kändis ;). Tack och lov, har nog inte ambitionen att bli det ens. Jag har också tyckt om programmet när jag har sett det tidigare.
      Nej, jag ska också försöka komma ihåg att se på det. Brukar vara dålig på komihåg
      Kram

      Radera
  3. Så spännande, hur har ni hamnat med i det här, har någon tipsat TV eller har man själv fått anmäla sitt intresse? I vilket fall som helst kommer jag att titta med stort intresse på det avsnittet.
    h. Inga-Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi vet inte hur det blev så här och varför de kom just till oss. De ringde från tv-n för två veckor sedan och frågade om de kunde komma. Desto mera visste vi inte själva än att det var amerikaner på gång...och att vi skulle baka karelska piroger. Du vet, tokig gör som galen ber. Hoppar på tåget och åker med

      Radera
  4. Nej men så kul kommer ni på TV .Jag brukar nog titta på det programmet .Kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde ju ha bett om att få vinka till alla mina bloggvänner :)
      Få se hur det blir, säkert blir mycket bortklippt. Det handlar ju till syvende och sist om dem som söker sina rötter. Kram

      Radera
  5. Du får allt påminna mig innan oktober när det börjar närma sig kvällen när du ska vara med på tv.
    Så spännande...kanske får jag se nån pettasnicklasar också ???

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver påminna mig själv också....jag brukar glömma bort, men ska försöka den här gången att inte glömma.
      Nej, jag tror du missar pettasnicklasarna. De filmade nog utanför också men var mera i diket än i sparrislandet;)

      Tjingeling på dig också Rantamor!

      Radera
  6. Känd från TV och tidningar - det kan ni ju sätta på visitkorten numera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha....vi tar det med en klackspark och med lugn och ro.
      Det är amerikanerna som är huvudpersonerna...

      Radera
  7. Vilken upplevelse! Önskar jag kunde se showen här i USA.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen Ruth!
      Jag är inte säker på att vi kan se den vi heller men på något sätt så måste det väl gå.
      Annika i Reston vet säkert hur du kan göra det. Hon är en fena på sådant. :)

      Radera
  8. ååååå vad roligt! Jag har följt det varje år, så kul att få se från ert.
    De var i Söderköping ett år, men jag såg dem inte på stan då.
    Nu ser jag Halv åtta hos mig, eftersom en bloggvän är med. Hon är huvudperson i morgon.
    Bloggblad
    Bloggblaf

    SvaraRadera
    Svar
    1. det sista kunde jag inte radera. Låter lite som af Bloggblad...

      Radera
    2. Det blev väldigt förnämt detta med Bloggblaf ;)
      Tv-n förmedlar både det ena och det andra. Jag var imponerad över
      hur proffsiga filmteamet var...och på ett så härligt, mänskligt sätt. Men hur skulle de annars få till det med sju oerhört pratglada människor över ett bakbord

      Radera
  9. Men så roligt och spännande!
    Beroende på var jag befinner mig kanske jag kan se programmet "live". :)
    Vet att det har sänts program i amerikansk TV som handlar om amerikaner som vill hitta sina rötter. Och man skall väl inte vara sämre i svensk TV. Det mesta som är amerikanskt brukar ju komma dit. ;)
    Vilken fin dag ni fick.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst!
      Jag gissar att programmet också går att se i USA. De är ju från USA, huvudpersonerna
      så säkert ordnas möjligheter. I Sverige visas programmet i Svt Play i oktober. Det vet vi med säkerhet så här långt.
      Kramar!

      Radera
  10. Jag har sett programmet alla säsonger de gått, och förundrat mig över hur lätt en amerikan har att börja storgråta vid de mest oväntade tillfällen. Speciellt stora karlar brukar böla som små barn. Själv klart ska jag se programmet i år också. Men Allt för Sverige brukar ju sändas på TV 1 eller TV 2. Kanske tvteamet inte visste att Åland ser TV från Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett det från och till, beroende på annat, förstås. Ett trevligt program.
      Stora karlar är också barn, innerst inne ;) Det är skönt med folk som vågar visa känslor, även om vi är mera fyrkantiga av oss och har lite svårt att förstå spontaniteten och känslorna som flödar fritt. Tv-teamet är helt på det klara med att vi ser svensk tv också här. Det är ju bra om det visas på tv 1 eller 2 men själva talade de om SvtPlay hela tiden. Vi får väl se vad som väntar oss. :)

      Radera
  11. Men så roligt för pettasfolket! Ska se! Blev så långrandig i förra inlägget så nu ska jag bli kort; hihi ...
    Glad med er - och tv inspelning är spännande! Har sett något avsnitt då och då tidigare, Ni är ju mediala du och Uffe!
    Härligt för er verksamhet också i ekologiens tecken om det nu kommer fram ..vilket vore bra!
    Allt för Sverigekram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det roligt för oss! :)
      Ett fint extra inslag i vardagen så där bara...
      Jag hoppas att ekologin också får plats. Uffe pratade en hel del om den saken men som vanligt, vi är vana, så blir ett par timmars filmande till ett par minuter ungefär när det slutligen har blivit en färdig film. Vi svischar säkert förbi en stund...
      Tack -kram!

      Radera
  12. Vad KUL!!! Så nu blir du filmstjärna? Måste se programmet när det visas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha....ja, nu är jag en stjärna. ;) Hollywood nästa!

      Radera
  13. Men gud vad roligt, Karin!!!! Det är ju ett underbart program, med oftast otroligt fina och tacksamma och nyfikna människor som verkligen söker sina rötter. Vad roligt att Finland är med på ett hörn!!! Ser fram emot det. Får man fråga om det är en släkting till er? Eller om de kom till er hela bunten enkom för att baka piroger? Att det är ngn annan på Åland som är släktingen? Otroligt spännande, och oroligt KUL!!!!
    Anders Lundin har ju själv sina rötter i Närpes.
    Nej, Allt för Sverige har inte vistats på TV i USA, tyvärr. Det borde de, tycker jag. Tror att många skulle älska programmet.
    Jag tycker det är ett av årets bästa program (ser det via play och anonym IP-adress) och det gör mig glad.
    Jättekul för er, Karin. Verkligen SÅ KUL!!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det roligt Annika! :)
      Mycket trevliga människor allihopa.
      Nej, ingen är släkt med oss men någon av dem har släkt på Åland och också anknytning till fastlandet på något sätt. De kom enkom hit för att baka piroger, helt rätt.
      Så synd att det inte visas på Tv i USA men om man kan se det via play på något sätt så är det i alla fall bra.
      Tack Annika! :)
      Kramar!

      Radera
  14. Så kul! Jag säger som de flesta andra, glöm inte att säga till när man kan se programmet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kul är det! Ska binda ett snöre runt ena fingret så jag inte glömmer bort...;)

      Radera
  15. Vad spännande! När kan man se filmen? V. 30 tänkte vi besöka Åland (med cykel). Är ni hemma då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I oktober någon gång fick vi oss berättat! :)
      Vi har öppet café så gott som hela sommaren alla dagar i veckan, så här finns vi, absolut!
      Varmt välkomna!

      Radera
  16. Men så spännande och intressant *wow*
    Du måste påminna mig om att se detta i höst och lova det? Visst är detta programmet som Anders Lundin har om olika Amerikaner?
    Var det du eller din make som hade släktband till dessa Amerikaner?
    Vill ha recept på dina Karelska Piroger för de är så goda/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D.
      Ska försöka hålla det löftet, annars är det bara att följa programmet under oktober, då Ålandsavsnittet också kommer. Ja, det är just det programmet som Anders Lundin är med i.
      Ingen av oss är släkt med dessa amerikaner. Av någon outgrundlig anledning fick de baka karelska piroger här hos oss. Jag får göra ett inlägg om hur man bakar dessa piroger lite längre fram i veckan, ta bilder av de olika skedena samtidigt. Så titta in mot helgen igen så tror jag att receptet är på plats.
      kram

      Radera
    2. Brukar se dessa program så jag ska inte missa dig alls :-)
      Bra att du återkommer till dessa piroger i din blogg *tumme upp*
      /kram

      Radera
    3. Under inkommande helg ska jag baka piroger och tar bilder och gör ett receptinlägg för den som är intresserad, så i början av nästa vecka tror jag att allt är där det ska vara. :)

      Radera
  17. Vilken grej, vi måste verkligen påminnas om detta när programmet närmar sig. Ha det gott där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rätt glömsk av mig själv och har ofta mycket att göra under höstmånaderna med att hålla kurser, så jag kan inte garantera att jag är rätt person att påminna alla andra...men jag ska försöka. Annars är det bara att följa tv-tablåerna och se när det är dags, någon gång under oktober, fick vi veta. Programmet kommer i SVT och i Play, stod det i tidningen idag :)

      Radera
  18. Spännande! Brukar se det programmet så jag kommer nog inte att missa er! Kul kul!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat Anki!
      Om jag hade tänkt på det så borde jag ju ha vinkat åt alla! ;)
      Kram

      Radera
  19. Vad kul med lite spänning! Jag hade det också spännande igår!
    Har naturligtvis inte sett programmet förr.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tråkigt blir det aldrig. Jag ska genast komma till dig och titta efter vad du har haft för dig:)
      Ha det bra du med!

      Radera
  20. Spännande - kommer programmet att sändas här i Sverige också?
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Programmet är svenskt och sänds i SVT 1 och i Play. Anders Lundin är programledare.
      Kram

      Radera
  21. Hej. Nämen vilken spännande dag. Jag brukar se den serien och tycker det är skoj. Så nu ser jag fram emot nästa säsong.
    Hej svejs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Badtant!
      Då får du vinka till mig i höst och jag försöker göra detsamma ;). Roligt att du tittade in här...
      Ha det gott!

      Radera
  22. Hahaha, vilket härligt inlägg om en äventyrlig och annorlunda dag! Väldigt roligt att få inblick i kulisserna hur ett TV program går till att att spela in och få se resultatet ! Det måste du påminna om till hösten! Och vilken bra reklam för ert ställe som för övrigt vore roligt att besöka nån gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Jag ska försöka komma ihåg att påminna. Jag brukar glömma liknande rätt snabbt när jag skyndar vidare i livet men försöka ska jag.
      Hoppas du får möjlighet att komma hit någon gång! :)

      Radera