söndag 21 juni 2015

Lovsång i midsommartid



En guldbaggebelönad sibirisk vallmo
   Så skriver vi annandag midsommar
   Vi har haft trevliga gäster från när och fjärran i trädgårdscaféet och i Gula salen,
   beroende på väderleken, som faktiskt har varit rätt så inbjudande till att vara ute i
   I lugn takt och utan minsta stress har gästerna druckit och ätit och till synes bara njutit
   av den kanske allra vackraste tiden på året.

   Allting är förstås relativt. På något sätt så är alla årstider alltid den allra vackraste tiden
   men försommaren, när den tar sitt kliv in högsommarens hagar bjuder på en så
   riklig och ljuv mångfald att man baxnar och mera eller mindre går ner för räkning

Bondvallmo, en av de allra sista för året
   För min del så känns det nästan overkligt stundvis
   Jag balanserar på någonting omedvetet gränslöst mellan liv och död...
   allt är så skört, fint och sinnligt
   Plötsligt så är allt och alla så nära, fastän långt ifrån
   När det vackra är så vackert att det nästan gör ont så minns jag
   och tänker på alla dem som en gång var och också är

Fingerborgsblomma
Fingerborgsblomman, digitalisen har spridit ut sina frön överallt på de mest märkliga ställen
När ovanstående blomma blommar fullt ut ska jag visa er var den har bosatt sig
    

   Nu är rododendronlandet som allra vackrast
   Just nu trängs buskarna med strutbräkenplantorna, vilka blir bara ståtligare och ståtligare
   för varje år som går (det är dags att flytta på några till hösten)

   Tack igen Olgakatt för det lilla paketet som kom för några år sedan med
   några små plantor i!
   Här tänker vi på dig alla dagar när vi ser de ljuva gröna uppåtsträvande


    En av rododendronbuskarna är mera lila än de andra och blommar lite senare


    Igår kväll kom jag plötsligt ihåg att jag inte har hälsat på hos bondrosorna vid lidret
    i sluttningen....
    De har torrt och ser rätt slaka ut och en av dem hade lagt sitt trötta kronbladshuvud
    på trappan för att vila

    Som vanligt får vi sällan mycket regn den här tiden på året
    De få droppar som kommer blåser bort nästan genast
    Vi får höra att det har regnat norr och söder om oss...men inte här
    Bergen runtomkring oss stöter bort molnen och kastar dem hejvilt åt
    alla andra håll. 
    Men snart ska de väl göra ett misstag och kasta in ett regnmoln till oss också
    Ett som innehåller mycket vatten


   I år är vi extra glada och förväntansfulla
   Päronträdet har blommat för första gången och som det ser ut så
   får vi äta päron från eget träd för första gången.
   Tack Nann, dotra mi...för att du gav oss trädet för några år sedan


   Lupinerna har många andra färger i år än ifjol...
   Jag borde ta bilder på alla olika varianter, men få se vad som händer

Liten grönsiska och stor grönfink

   Vid fågelbordet är det mera än full fart. Vi matar dem fortfarande och kommer knappast
   att göra ett enda uppehåll. I år har det varit mera än befogat att hjälpa de små bevingade
   med matningen. Det finns knappt några insekter alls p.g.a. den kalla våren


   Även det rostiga ser trevligt ut i försommartid, konstigt nog
   Handsmide är handsmide....ungefär som rosor är alltid rosor om än i sprucket krus


    Var är resten av fågeln?


    Och mitt i allt så fick bonden ett ryck och gjorde jorden vacker 


   Jordbruksmaskineriet som Timothy släpade hem när vi fick ett städil på oss
   syns knappast alls i lupinhavet


   Jag går förbi den gamla stenladugården varje kväll
   Fönsterna lutar mot varandra och vissa har fått hjälp av sten som stöttor under
 

 Vi kan inte hålla räkning på dem längre
 Vi är glada att vi får bo hos dem. Ungefär så är det...


          Och sist men inte minst, hackspettarna har tagit ut sina ungar
          som vanligt den här tiden på året, i midsommartid

         Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

20 kommentarer:

  1. Dina bilder är en lisa för själen. När man tittar på dem kan man sitta där och drömma sig bort. Så vackert borde det vara hos alla människor. Vi är lyckligt lottade som har naturen in på knutarna och får uppleva så mycket...ett helt gratis skådespel. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel! :)
      Någonting att ta fram när snön yr i vinter. Då kan man drömma sig bort
      Ja, jag tänkte samma sak, att alla borde få ha det lika vackert som vi har det som bor i naturen. Kram

      Radera
  2. Vackert i vanlig ordning!
    Det där med regnets frånvaro är ju verkligen på gott och ont. Gott för era gäster och lite ont för era växter. Att de är så vackra ändå, bete det på att ni vattnar? Om så, har ni mycket att vattna. Oavsett är det en fröjd för oss att få njuta dina bilder.
    Blir det ingefärspäron till hösten då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!

      Vi har en sluttning ovanför huset som torkar rätt snabbt och där finns bondrosen...
      Nej, vi vattnar inte den och en del annat till. Vi är sparsamma med vattnet trots att vi har en bra brunn. Däremot luckrar jag en del och sparar regnvatten så mycket det kommer. Då fylls alla bunkar och hinkar som finns. Vi har som sagt vatten, men det är inte samma sak som när det kom från ovan, men som överlevnad fungerar det förstås bra.
      Jag hoppas att vi ska få till några ingefärspäron, ja!

      Radera
  3. Härliga bilder. Naturen är nog det vackraste som finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annukka!
      Så är det nog. :)

      Radera
  4. Leve den sköna sommaren...man slutar aldrig att häpnas.
    Fridens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gör man aldrig och tack och lov för det!
      För när man slutar då är det inte alls bra.
      Fridens liljor

      Radera
  5. Det är nog verkligen sant, hemma har ni den allra vackraste tiden nu. OCH ljuset därtill. Ja, det är underbart.
    Ser fram emot att ta del av det hela om en vecka. OCH jo, jag lovar att ta med mig värmen. Jag brukar ju det...
    Hehe...
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att du ser framemot att komma hitåt igen och jag förväntar mig förstås att du kommer med värmen, precis så där som du brukar göra :)
      Kram!

      Radera
  6. Jag kan tänka mig att dela med mig lite av regnet, här kommer det nämligen onödigt mycket! Tack för alla fantastiska bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag "gnölat" så mycket om regn så troligen får vi så mycket att det inte är bra det heller :). Tack Marina!

      Radera
  7. Nu har jag tittat på och njutit av alla dina bilder. Vi har aprilväder här - solen kommer fram emellan alla skurarna. Jag kunde gärna skicka några till er. Jag är tydligen inte den första som gärna skulle vilja dela med mig ser jag av ovanstående kommentar :-).
    Kram från Ingrid. Hälsa Uffe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Ingrid!
      Jag har lite grann att göra inne hos dig också :). Det blir så den här tiden på året för min del, men desto roligare har man att se framemot.
      Igår kom några droppar vått från ovan, så det är inte så dammigt just nu.
      Uffe hälsar!
      Kram

      Radera
  8. Du har det verkligen vackert omkring dig Karin.
    Fantastiskt prunkande och lummigt.
    Ekorrnarna ni har är fantastiskt söta och charmiga.
    Och så bra att de låter er bo där. ;)
    Hoppas att ni får litet väta. Vi står inför en enorm värmebölja som kommer att göra det ännu torrare.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här tiden är rent paradisisk. Det är vackert så in i baljan så gott som överallt på den här ön just nu. Snart står det mesta i frö
      Ekorrarna är kul, några ungar förgyller tillvaron varje dag för våra gäster som kommer hit
      De är fortfarande så aningslösa, ekorrrarna. Stannar upp och bara tittar på alla som går förbi träden de leker i.
      Jodå, vi fick lite grann igår och blåsten har lugnat ner sig, sommaren är tydligen på väg på riktigt nu.
      Hoppas ni slipper eldsvådorna som ni brukar få som ett brev på posten när det blir värmebölja hos er.
      kramar!

      Radera
  9. Det ska lite mer till än ett bra motiv och en bra kamera när man tar bilder – nämligen som i ditt fall, en skicklig fotograf. Bilden i huvudet, till att börja med, är ju så vacker. Och de där lupinerna: rätt ljus, eller motljus och en väldigt fin komposition med det rostiga hjulet. Och så dina fina "hyresvärdar" dessutom!,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin! :)
      Hyresvärdarna är i sitt slag för sig

      Radera
  10. Detta inlägg är verkligen speciellt med sina foton och allt. Stämmer helt in med dina egna ord; "Jag balanserar på någonting omedvetet gränslöst mellan liv och död... allt är så skört, fint och sinnligt"

    Underbart smyckat i fönstersprången, ljuvlig headebild, rostigt hjul med lupiner, bondens verk, vallmo ... jag allt andas frid och liv. Ett varande i varandet *tack* /kram

    Ps Något nytt recept på G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Spanaren! :)

      Det är en ynnest att få vara med om den nordiska försommaren, något vackrare finns knappast.
      Inte för tillfället men så småningom kanske det kommer ett recept.
      Nu tillverkar jag för det mesta redan befintliga, men man vet aldrig när andan faller på:)
      kram

      Radera