måndag 1 juni 2015

Lördagstemat och några uppdateringar

Björnbär
Hej alla!

Jag är i mitt i språnget just nu men vill ändå uppmärksamma alla som vill delta i lördagstemat
i höst (sommarlov just nu) att de sista månaderna för i år har fått sina rubriksättare.
Titta in här till höger i min blogg så ser ni hur det blir!

Det kom en indirekt fråga om vem som bestämmer när det gäller temat.
Ingen av oss gör det, det har fungerat utmärkt väl ändå. Den som har mest lämpligt
att ta tag i någonting gör det och så låter vi "ordet" vandra vidare på det här sättet.
Eller man kanske kan säga som så, vi bestämmer alla, med visad respekt för varandra och
god kommunikation. Så dela vidare till alla andra som deltar och till eventuella andra
som vill vara med och skriva om en bestämd rubrik längre fram. 

Jag passar på att visa att vi har blivit med björnbär.
Ha en fin måndag alla!

18 kommentarer:

  1. Så underbart med björnbär! Hoppas att ni får goda skördar framgent.
    Det är trevligt att läsa era teman tycker jag. Arten rubrik kan ge så olika resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så hoppas jag också Hanna! Mycket av de goda bären.
      Det tar säkert något år innan vi kan räkna med mängder men ändå så känns det fint
      att ha något gott att vänta på.
      Kul att du tycker om att läsa våra lördagsteman! :)

      Radera
  2. Åh Björnbär! Fick björnbärssaft hos min moster häromdagen. Mums! Ser fram mot en temahöst full av inspirerande rubriker :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Björnbär är gott, gott!
      Så gör även jag! Ser framemot temahösten.

      Radera
  3. Det är så roligt att se vad alla funderar ut på de teman ni har. Vilken fantasi! Jag har björnbär inne i skogen, men de är inte lika fint uppslammade utan det är ett elände att komma till när man ska plocka. Ha en förhoppningsvis varm junidag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är så roligt med temarubrikerna. Alla tolkar vi dem på våra egna sätt
      Oj, den som ändå hade björnbär i skogen :)
      Här är stormvindar och ösregn om vartannat. Jag har just varit och bundit fast fågelbordets tak....Hoppas du har det lite lugnare på din front!

      Radera
  4. Spanaren tar över decembertemat.
    Ingrid

    SvaraRadera
  5. Det brukar väl gå åtminstone något år innan man anmäler sitt intresse av att vara värd för lördagstemat igen. Som du skriver har det ju fungerat bra hittills utan att det har varit någon sorts turordning. Jag föreslår i alla fall att det bör vara minst ett år (nu när vi är så många) emellan våra respektive värdskap för lördagstemat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får ta upp detta till hösten igen. Troligen läser inte alla kommentarerna här hos mig så ditt förslag är säkert glömt till hösten.
      Nu är vi många så det borde fungera precis som du föreslår
      men det ska förstås inte kännas som ett måste utan komma av egen kraft och inspiration :)

      Radera
  6. Jag har uppdaterat min blogg med att Spanaren tar över.

    SvaraRadera
  7. Jag hade tay-bär i många år, taggigt elände men vansinnigt goda. Tyvärr har de gått ut. Vilda björnbär finns det hur mycket som helst av i trakten och i beteshagarna bekämpade vi dem allt vad vi orkade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt tidigare liv hade också jag tay-bär. Nu gav du mig en idé! :)
      Här växer inte björnbären i vilt tillstånd. Zonen är nog för nordlig tror jag.

      Radera
  8. Skrattar gott och där fick jag så jag teg *skrattar*
    Fast det är ändå bra om någon håller lite i huvudansvaret fastän vi andra också tycker till *ler*
    Tack för uppdatering!
    Björnbär ... så gott och lyllo dig/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var nog inte meningen bästa du!
      Du är ny ännu, vi är många "gamlingar" som har hållit på i många år redan och
      ibland har vi varit bara ett fåtal och så har vi blivit många igen, glädjande nog. Det är alltid roligt med flera skribenter i sammanhanget. Vi får se hur vi gör till hösten, hur det faller sig. Troligen så blir det som Musikanta förespråkar, en viss ordning i ledet av rubriksättare. En bra idé för övrigt.
      Kram!

      Radera
  9. Hur det nu blir så ser jag fram emot höstens tema! När jag läser detta så kommer jag på att jag ju fortsatt inte satt ut temarubrikerna för månaden, nyordning på min blogg kommer :) (troligen lovad förut)
    Hittills har jag hittat rubrikerna genom andras inlägg för det mesta - eller den som taget tema naturligtvis, och eller kommentarer runt om vilket funkat fint för mig som "är av typen sleven grytan/överrallt", när jag vet så har jag skrivet ner det i temainlägg i tanke att vi då sprider med hjälp av varann. Jag har nu läst ditt inlägg, samt kommentarerna så jag är "införlivad" med tankegångarna i nuläget.
    Det är bra att det tas upp då vi nu är så många nya. En viss ordning i ledet är ok. Ibland kan en ju skriva rakt upp och ner, en annan gång ger rubriken uppslag till att behöva mer tid till sin tolkning. En annan sak jag tänkt på som kanske inskränker lite på det den "sköna friheten" i bloggandet läsa/kommentera efter eget önske vilket jag gillar - när det gäller tema där vi är en grupp som vi gått med i så tänker jag att det är roliga är just andras tolkningar, lära nytt, få en annan infallsvinkel i att läsa, kommentera, eller bara ren läsglädje ... en liten respons/feedback i en kommentar gör ju temat som helhet; men kanske är den stora friheten att föredra? Det tar bort glädje att ha för mycket "ordning" också tänker jag. Det går ju att hoppa över, skriva i förväg eller efter också, det känns fritt o bra. Vi hittar ett sätt!

    Tema kram :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att vi har den här diskussionen nu så hinner tankarna mogna innan vi får ordning i ledet, vilket inte alls är illa. Friheten kan man ändå ha utan att känna sig styrd, men liksom du önskar jag också feedback från alla som deltar för att känna den där speciella känslan av grupptillhörighet. Responsen är viktig och ger en mera inspiration att fortsätta. Vi hittar absolut ett sätt.
      Temakram till dig också!

      Radera