lördag 6 juni 2015

Kalittoa, piiras eller šipainiekku


   Nu undrar ni förstås, vad det är för "klimp" som ligger där på bilden....
   Och så funderar någon kanske på rubriken i detta inlägg.
   Allt har sin enkla förklaring.
   Jag lovade tidigare i veckan att lägga ut det recept som jag brukar använda,
   när jag bakar karelska piroger...Spanaren ville det så gärna.
   Rubriken är på karelska och betyder helt enkelt karelsk pirog.
   På finska heter den karjalan piirakka. 

   Jag hade redan kommit igång med bakandet när jag kom ihåg mitt löfte
   så jag hejdade mig och gick efter kameran
   Jag hade då redan tillsatt en deg enligt följande:
   
   Pirogdeg:
   7, 5 dl rågmjöl 
   3, 5 dl vetemjöl
  2 tsk salt
  4 dl kallt vatten
  2 msk smält smör eller olja ( jag använder olivolja)
  
  Blanda saltet i vattnet, rör i mjöl och olja
  ( Jag använder degblandare)
  Knåda  degen smidig på "rågmjölat" bakbord 
  Knåda till en "limpa, stång" som delas i ca 20 bitar
  Bitarna brukar jag forma till små bollar



               Ungefär som på bilden ovan.....
               Jag använder en pirogkavel men det går förstås att använda en helt vanlig sådan också
               eller en rentvättad tomflaska
             

   Kavla de små "bollarna" tunt till runda kakor, ca 10-12 cm i diameter och täck dem
   vartefter de blir färdiga med en fuktig kökshandduk


    Fyll rundlarna med risgrynsgröt som man helst ska göra dagen innan.
    Jag brukar röra in ett ägg i gröten innan jag använder den till pirogerna,
    därför är min gröt så gul. Gröten blir stabilare och färgen vackrare när man gräddar pirogerna


   Riset ska synas, nyp in kanterna runt riset.


    Idag använde jag varmluftsugn så temperaturen ställdes på 250 grader och 15 minuter
    I vanlig ugn brukar jag grädda dem i 300 grader och ungefär på samma tid.
    Man får hålla dem under uppsikt så de inte blir brända


   Eftersom jag använder rätt mycket rågmjöl i  degen så är den inte lika lätt att vika in som om
   man har hälften var av rågmjöl och vetemjöl. Märk väl, karelska piroger "måste" ha minst 50%
   rågmjöl i sig för att få kallas karelska piroger och fyllningen måste bestå av antingen risgryns-
   eller kornsgrynsgröt eller potatismos. Första gången jag bakade karelska piroger så gjorde jag det
   med potatismos.


   När pirogerna är färdigt gräddade doppar jag dem i en blandning av smält smör och mjölk
   Jag använder en hålslev och doppar dem ordentligt en stund....så pass lång stund....

att jag hinner titta ut genom mitt bagerifönster och beundra körsbärsträdet och syrenen utanför....

  Efter det lägger jag upp dem på ett papper att rinna av lite grann....





Tillbehör, det ursprungliga och äkta, är äggsmör. Ett ungefärligt mått som jag använder mig av är två hårdkokta ägg som jag mosar med gaffel tillsammans med femtio gram smör och en nypa salt. Äggsmöret läggs på den varma pirogen och om man vill tar man lite grönsaker till....
Ja, sedan är det bara att äta och njuta !

De karelska pirogerna var ursprungligen en nord- och gränskarelsk delikatess som spreds över resten av Finland i och med evakueringen av karelarna under andra världskriget. Maträtten fick samtidigt namnet "karelsk pirog". Och givetvis så kan man äta pirogen med olika önskvärda tillbehör men det ursprungliga är med äggsmör.

Det är lätt som en plätt att göra sina egna karelska piroger.
Är man fiffig så gör man så många att man kan frysa ner en del
Det är så enkelt att ta upp några ur frysen när man känner för att det skulle smaka
bra med en karelsk pirog

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

37 kommentarer:

  1. Precis som jag föredrar ålandspannkaka på mannagrynsgröt så skulle jag vilja ha potatismos i de karelska pirogerna. Risgrynsgröt, nej tack. Men äggsmör låter smaskens! Har du det på annat än pirogerna?
    Jag är annars mycket förtjust i ryska piroger av olika slag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att karelarna har tagit vara på vad som har blivit över, precis som man gör med det mesta och därför finns olika alternativ till fyllning att välja på. De är goda med potatismos också. Det är sällan jag använder äggsmör, ibland till kokt abborre men då utspädd med fiskbuljong och dill eller persilja. Som sås.

      Radera
  2. Matnyttigt inlägg, äggsmör idéen tar jag vara på.
    Ren bakskola detta :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland måste man försöka vara nyttig! :)
      Äggsmör är gott! Och användbart till mycket...det är bara fantasin som sätter gränser

      Radera
  3. Spännande! Jag erkänner att det här var helt nytt för mig, men lite sugen blir jag absolut på att testa, så vi får väl se... det ser ju onekligen väldigt gott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ska förstås serveras varma :).
      Om du inte känner för att testa så hittar du dem lite överallt i de större affärerna...skulle jag tro i alla fall.

      Radera
  4. Det ser gott ut. Jag har aldrig smakat det förut. Jag blev jätteglad för din kommentar. Det känns lite bättre. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att höra Gunnel, men vi och i all synnerhet Uffe har erfarenhet av detta :) Varm kram!

      Radera
  5. Nytt, nytt som jag gillar så mycket ... varmt tack för fina bilder, recept och bra förklaring. Bara risgrynsgröt i, doppas i smält smör och mjölk och sedan äggsmör till. Om du visste vad jag gillar att lära mig nya rätter med mera. Detta kommer jag att göra :-) Varmt tack! Kul att du vill dela med dig av saker som vi kanske inte annars gör. Stort TACK vännen/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att kunna inspirera andra med så enkla medel :) Lycka till och njut!
      Kram

      Radera
  6. Ps Risgrynsgröten till pirogerna gör du portionerna på känn eller ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ungefär!:) Jag brukar koka 2 dl grötris i 2 dl vatten och späda på med ca 1 liter mjölk. Saltar förstås och när gröten är färdig efter ca 1 timme, rör jag i 1-2 ägg för fyllningen till pirogerna. Man kan med fördel också lägga i en msk smör om man känner för det. Helst ska du ha gröten klar sedan dagen innan så rinner den inte så mycket när ju lägger på fyllningen.

      Radera
    2. Tack så mycket för ytterligare ett bra svar/kram

      Radera
  7. Tack! Det verkar ganska lätt att göra. Jag ska verkligen pröva! När jag var 11-12 år var vi på tältsemester i Finland (det regnade hela tiden!) och på järnvägsstationen i H-fors (varför vi gick in där när vi åkte bil, vet jag inte. Kanske regnskydd?) och där köpte pappa var sin pirog från ett stånd där en gammal dam sålde. Det var rent himmelskt gott! Sen har jag nån gång köpt piroger i Helsingfors, men de smakade inte alls som den där första.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt...nästan som en plätt:).
      Det är skillnad på pirog och pirog. En del använder mera vitt mjöl eller fifty/fifty...då förändras smaken.
      Lycka till Marianne!

      Radera
    2. Jag ska kopiera receptet och spara det. Verkar vara perfekt som båtmat att ta med.

      Radera
    3. Det är perfekt som båtmat! Jag gissar att det en gång i tiden var perfekt att ta med sig ut på åkrarna också när man arbetade på dem.

      Radera
  8. Haha, undrade just över rubriken, men det klarnade snabbt. :)

    Gjorde karelska piroger till jul och de blev riktigt fina och goda. I mitt fall helt veganska.
    Man kan också göra en fyllning av potatismos, tror att ska testa det nästa gång.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du funderade säkert, du som förstår....:)
      Jag har förstått att det är rätt vanligt att göra karelska piroger till jularna.
      Den första gången jag gjorde piroger gjorde jag dem med potatismos.

      Kramar

      Radera
  9. Här köper vi färdiga piroger dom finns både ljusa och mörka.visst är det gott och jag kan tänka mig att dina är väldigt goda ,kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karelska piroger är goda, både ljusa och mörka :). Det hör inte till vanligheterna att vi bakar sådana i bageriet, men eftersom amerikanerna som var hit i måndags ville göra det så kom det på tal och önskemål dök upp. Hembakat är hembakat och smakar förstås gott.
      Kram

      Radera
  10. Så gott det ser ut!
    Minns inte när jag åt piroger senast. Var mycket länge sedan.
    Och syrenerna blommar vackert hos dig ser jag.
    Blir riktigt hungrig när jag ser dina bilder. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är goda. :)
      Jag kunde konstatera att syrenerna snart har blommat ut...en vecka till ungefär och så är blomningen troligen förbi.

      Kramar!

      Radera
  11. Skulle nog ta en hel dag för mig att baka sådana piroger. Men de ser läckra ut - inget för Viktväktarna dock...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle det knappast göra Ingrid! :) De är lättbakade.
      Egentligen är de rätt nyttiga, mycket råg, lite risgrynsgröt, ägg, mjölk och smör...man orkar inte äta flera än högst två...
      Kram

      Radera
  12. Men åh vilka ljuvliga skapelser, de ser verkligen goda ut! Och låter nyttiga! Matiga! Jag trodde nästan att den första bilden var en sån där ost som jag ibland hittar längst in i kylskåpet och som är på väg att lämna kylen på egen hand... Men det var betydligt trevligare förstod jag efterhand:-) Tack för ett spännande recept! Har aldrig provat på karelska piroger nämligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är goda men kanske lite grann ovanliga i smaken för den som inte har smakat dem förr. Mina är rågrika men man kan ändra receptet vad gäller mjölsort. Göra dem ljusare om man vill. Man blir ordentligt mätt av ett par sådana tillsammans med äggsmöret och lite grönsaker. På vissa ställen i östra Finland äter man dem med siklöja till och som vanligt är det bara fantasin som sätter gränser för hur man äter dem.
      Skrattar åt din liknelse med osten :)
      Lycka till om du tänker pröva!

      Radera
  13. Karin! Vad gott det ser UT!!! ÄLSKAR piroger med äggsmör!! Nu blir jag så otroligt sugen. OCH dina lär ju vara godare än de jag hittills ätit i mitt liv!!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, siddu, det vete hokin det? ;) Men du får baka några åt familjen och testa om de är godare
      Kramar!

      Radera
  14. Nu har jag bakat dessa otroligt goda piroger. Hade bara rågsikt hemma så jag tog det istället för rågmjöl. Kom på att pirogerna ska doppas ganska länge för annars kan skorpan bli ganska så hård. Nu hade jag inte rätt mjöl men ... Äggsmöret till detta wow och åter wow. Mättande så in i bomben ... åt två stycken med då blev jag också proppmätt. Enkelt, gott och jättegott! Tack vännen! /kram
    Ps Hur kan detta vara onyttigt?!?! Håller med i det du säger :-) /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!
      de är verkligen mättande och absolut inte onyttiga!
      Om man känner för det kan man också lägga kokt morot i gröten....egentligen är det bara fantasin som sätter gränser för hur man kan variera grundreceptet.
      Kram

      Radera
  15. Nu börjar jag sakna Finland ordentligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se till att du får äta nybakade, hembakta karelska piroger när du kommer hit så saknaden känns mindre :)

      Radera
  16. Mums... ser underbart gott ut! Har smakat äkta karelska piroger en gång, då med potatismos. Kompisens mamma är född i Karelen och bjuder gärna på dessa.
    Tack för informativa bilder och recept!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera