torsdag 11 juni 2015

I försommartid


    Plötsligt så är vi i tiden då jag knappt vill gå och lägga mig längre på kvällarna
    Försommaren är som allra vackrast just nu med ljusa kvällar och nätter, med fågelkvitter långt
    in på småtimmarna och vem vill sova då?
    I sluttningen ovanför huset är havet av lupiner i full blomning....
    En njutning för ögat och sinnet


    Från och med inkommande lördag har vi åter öppet alla dagar i veckan
    ända fram till slutet av augusti.
    Många är de gäster som kommer att få lyssna på
    knäppandet när lupinernas frökapslar sprängs och fröna skjuts ut som projektiler
    Vi låter dem hållas.."knäpp på ni", tänker vi....nästa sommar har vi åter lupiner i sluttningen
    Men först kan man njuta av skönheten i alla dessa blåskimrande varianter
   

    Örnbräkenbeståndet växer också så det knakar och snart står det där som en egen skog för sig
    själv. Ett utmärkt gömställe för alla djur som vill vara för sig själva
    och också en utmärkt "dimridå" som gömmer alla omkullfallna svampiga björkar på marken
    Varje vinter går någon av i stormarna, dimper ner och blir liggande
    Nej, vi tar inte bort dem...de är mat åt alla insekter av olika slag och alla behövs
    för mångfaldens skull, så här får "bråtet" ligga kvar tills det blir jord
    Det tar inte lång tid innan allt är borta
    Under tiden ser örnbräken till att ingenting syns, tacksamt nog.


   Tacksam är jag även för prästkragebeståndet som bara blir rikligare för varje år som går
   Det känns som om jag har lite hjälp av naturen själv när jag inte hinner med allt som "borde"
   göras i trädgården. Om ett par veckor blommar det oerhört vackert på vägen till
   Fyrklövern där våra gäster sitter och fikar


    Någon enstaka prästkrage har slagit ut....


   Acklejorna sköter sig de också. Mitt i havet av dem finns en gammal diskbänk av betong
   från skoltiden (vårt hus var en skola förr)....När de har vissnat klipps de ner och diskbänken
   får agera bänk för krukväxter av olika slag
   På sätt och vis så samarbetar växtligheten med oss. Vi har haft mycket för oss i vår och
   ligger efter med det mesta men vi tycks ha små välvilliga älvor och gnomer som ser till
   att det blir  bra i alla fall. (ja, jag är en sagotant:) Livet blir så mycket rikare att tänka så...
   och man väljer ju själv hur man vill ha det, så varför göra det tråkigt ?)


   De är som ett ogräs men så vackra, så vackra....


   I rhododendronlandet har strutbräken sträckt på sig ordentligt och bildar ett utmärkt tak
   och skydd för igelkottarna när de vandrar mot matningsstället......


    Lagom till midsommar kommer rhododendron att blomma i år....


    Kaprifolen sprider sig både uppåt och åt sidorna på många ställen i vår vilda trädgård
    Och jag är glad...sprid er, sprid er!


    Jag vet att många tycker att bergklinten är ett ogräs och kanske det är så,
    för visst börjar vi ha den lite överallt...men den är vacker och den får
    frön som steglitsarna tycker mycket om.
    Dessutom är de vackra som snittblommor på caféborden, men allra vackrast
    där de växer och blommar
  

                               Bondvallmon är snart utblommad men det finns fortfarande några
                               vackra exemplar kvar. Här tillsammans med bergklint och humle
                      

    Hundflokan växer ymnigt utanför staketet som inte finns längre och snart går jag där och klipper
    ner beståndet för att det inte ska fröa av sig så mycket och bli så stort, men tillsvidare får det hållas
    för insekternas skull och för dem som behöver skydd på marken. Vi hör hur igelkottarna gruffar
    där varje kväll och ser hur kronorna vajar av och an av deras rörelser.
 
    Tänk om man för en stund fick vara lika stor som en  teskedsgumma och vara med i den världen,
    därunder den blommiga vita himlen. Kanske gömma sig bakom en stjälk när kotteföljet
    kommer tågandes, se hur vinbärssnäckorna segar sig fram med huset på ryggen och ...ja, så tog
    drömmen slut, för jag såg mitt i allt en fuling där också, en spansk skogssnigel och då är det allra
    bäst att bli stor igen och ta fram den vassa saxen och låta huvuden rulla.
    (Just nu har jag ordning och reda på torpet, d.v.s. ingen mördarsnigel i närmaste närhet men i diket
     hos grannen finns de och lurar på att inta vårt ställe, men det ska vi nog bli flera om.
     Här har krigsförklaring utropats och jag tänker segra)


   Knölbräckan får mig alltid att tänka på Evert Taube...gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol.
   Vi får mera av den också, för varje år, glädjande nog


   Vårt redan stora bestånd av tjärblomster har spridit sig både hit och dit...
   Vi känner oss berikade av all denna försommarblomning
   och njuter av livet så mycket vi bara orkar och kan
   med välbehövliga pauser i trädgården som bjuder på fröjder av oanade mått

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

22 kommentarer:

  1. Du har så mycket vackert i din närhet och du beskriver det så fint. Jag gillar din inställning till växtligheten att den ska gynna djuren likaväl som människorna. Den där blandningen känns lite mer naturlig och jag tycker inte att allt måste växa i bestämda formationer. Hoppas det blir en fin sommar så era gäster kan njuta av allt det vackra ni har och allt det goda ni bjuder på. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul Gunnel, jag kom just hem från dig! :) Läste om stickningen....
      Ja, vi har mycket vackert i vår närhet och vi är alla en del av den. Så tänker jag och så känner jag.
      Här går det inte att få någonting i bestämda formationer. Jag har bestämt många gånger men det finns andra som har bestämt också och då blir det som det blir och som det själv vill.
      Tack, jag hoppas detsamma.
      Kram

      Radera
  2. Vilken lummig grönska ni har. Jag ser redan att det börjar se brunbränt ut på vissa håll här.
    Nu blev jag riktigt förflyttad till den nordiska försommaren. Härligt! :)
    Ormbunkarna är verkligen prunkande och överdådiga.
    Acklejor hade vi också i massor i trädgården i Enbyberg.
    Likaså mandelblom och tjärblomster.
    Blir riktigt nostalgisk här när jag ser alla vackra blommor som jag växte upp med. :)
    Visst finns det älvor och andra naturväsen som sköter om naturen.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är det som allra bäst.....
      Den nordiska försommaren har så mycket härligt att bjuda på och jag försöker suga i mig klorofyllkraften i mig allt vad jag orkar så man har någonting fint att se tillbaka på igen och att se framemot med tiden.
      Förstår att du känner nostalgi, så långt borta från allt detta.
      Visst är det så! :)...man är inte ensam, någonsin.
      Kramar!

      Radera
  3. Härligt inlägg om alla dina fina försommarblomster. Jag bara njuter av alla dina fina bilder.De håller hög klass. Den är härlig vår tid nu, försommaren.
    Önskar dig en fortsatt fin Torsdagskväll !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie! :)
      Nu får vi njuta så mycket vi bara orkar...snart skriver vi högsommar och allt vad det innebär.
      Önskar dig detsamma!
      Kram!

      Radera
  4. Vilka härliga blommor, det märks att ni ligger många steg före oss där i söder. Tyvärr så gör allt vackert och somrigt bara ont i mig just nu, min själ är som ett öppet sår. Men jag kommer nog igen och vi ser fram emot att se fina Åland och träffa dig senare i sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi är i en annan zon.
      Jag förstår dig fullständigt Annukka och sänder varma tankar och kramar till styrka.
      Det ska bli så roligt att få träffa er båda två.

      Radera
  5. Så underbart! Naturen äger, verkligen och egentligen ska vi inte vara alltför hårdhänta utan även betrakta ogräs med kärlek. För mycket är vackert. Tänk vilken glädje för era gäster att få sitta där mitt i blomprakten! De kommer att trivas och vilja ha påtår...

    Jag är också alldeles yr av naturglädje just nu. Tänk så rika vi är!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är rika, absolut Aila!
      Nu är naturen så underbart vacker och fin så det nästan gör ont...den är så skir,så skir

      Klorofyllkram!

      Radera
  6. Vilken underbar blomsterprakt dina vackra bilder uppvisar! Jag älskar aklejan trots att den är som ett ogräs nästan! Bergsklinten likaså. Bondpionen önskar jag att jag hade men jag får inte riktigt pionen att trivas hos mig. Ha en trevlig och solig sommarhelg :-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just nu är det hur vackert som helst så gott som överallt i trädgården och i naturen.
      Vi har en mångsidig blomsterprakt här hos oss, jag har bara visat en del på bild, inläggen kan bli för långa annars :)
      Bondpionen kräver rätt god jord, med mycket kraft i....däremot, de doftpioner vi har har självmant med hjälp av fåglarna ökat ut sig och kommer både här och där, helt oväntat men förstås glädjande.
      Ha en fin helg du också med sommarsol och värme. Kram

      Radera
  7. Njuter av ord och bilder! Säger som du tänk att få vara liten på marken och uppleva allt detta stora och fina *tänk* Ser allt framför mig ... bidrag till dikt ... kanske.
    Här är massor av blommor som jag har som favoriter t.ex Lupiner, Vallmo Blåklint, Prästkragar och mer där till plus allt vilt. Ha en fin helg du fina och ekologiska och tillika djurens vän/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Spanaren! :)
      Ja, nog vore det ett äventyr utan like, att plötsligt vara så liten att man fick vara med på markplanet. En stund i alla fall, för troligen blev man ju uppäten ganska snabbt...
      Du som diktar ser säkert världen lite annorlunda i och med det redan
      Ha en fin helg du också!
      kram

      Radera
  8. Ja, visst är det härligt att jobba ihop med naturen, att det som trivs får växa och det som inte trivs får trivas någon annanstans. Och inte vill man sova när denna bedårande skönhet är så intensiv och så kort. Njuta är allt man vill, njuta och vara, och gärna sova ute eller åtminstone med öppet fönster.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra beskrivet av dig Hanna! Det som inte trivs får trivas någon annanstans. Precis så är det. Var och en på sin plats,ungefär.
      Det är svårt att sova när det är ljust och allt är så vackert och intensivt. Kanske det inte ens är meningen att man ska sova bort den här underbara rätt så korta tiden. Tids nog så somnar man när mörkret åter är här.
      Kram!

      Radera
  9. Så underbart vackert!! Alla blomster. ALL ljuvlighet. Nog är det vackert!!
    Vilket ställe du både jobbar och bor på!! Fantastiskt. Lupiner ja, älskar dem. Älskar allt du visar förresten. Tycker inte heller att klinten är ogräs.
    Ja, en dag hoppas jag kunna komma till Pettas.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Midsommarblomster! :)
      Vi får hoppas på att du kan ta dig tid en dag i framtiden...håller tummarna för det!
      Kramar!

      Radera
  10. Svar
    1. Ja, den allra ljuvaste tiden på året är nu! :)
      Fridens på dig med Eive!

      Radera
  11. Det är en fröjd att följa Karin sagoberättare för i sagan finns också en sanning
    av blommor djur och allt liv - ibland krig .. i en härlig blandning
    med varsam hand och varsamt sinne
    görs ett uterum till inne
    av jordens härligheter
    till ett minne

    En fyrig klöver
    finns som fikaplats
    i naturpalats.
    Ljuvlighetens kram
    bästa sagodam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lyrik-Tove!
      Det är en fröjd att läsa dina kommentarer, att följa med i ordlekar och svängar
      Sagor är också verklighet, på sitt sätt och symboliskt värdefulla för den som
      kan se bakom "hörnet".
      Tack för ljuvlighetens kram!
      Sagodamskram till dig!

      Radera