onsdag 17 juni 2015

Det råder fullständig anarki i landet

Kommer ni ihåg att jag hade en plan, och som jag egentligen fortfarande har.....
men som det verkar "gå åt helskotta" med


   Lite grann från sidan ser det rätt så bra ut. I alla fall hyfsat bra


   För exakt en månad sedan idag såg det ut så här....då hade jag grävt och vänt halva landet, Uffe
   hade klippt gräsmattan och den första gröngödslingen var lagd mellan raderna som var sådda
   och satta.....


    Potatisen kommer fint....men också mängder av opiumvallmo, ringeblommor, krasse....


    Salladen tar sig för varje dag..... men också ringeblommor, krasse, opiumvallmo, rosenskära,
    solhatt....


    och opiumvallmo och solrosor....


    Där jag har täckt marken med gräsklipp växer lavendeln glatt och digitalis, opiumvallmo, grönkål
    

   Vitlöken som jag inte alls satte växer så det knakar i år och är större än någonsin. Hur det nu
   kan komma sig eftersom jag inte alls satte vitlök för där den växer planterade jag temynta
   Den syns där, mitt i all vitlök och opiumvallmo

 

    På tre olika ställen kommer det zucchini, ringeblomma och rosenskära...och en målla...glädjande
    nog så har inte de riktiga ogräsen fått ordentligt fäste i år


    Varför vi har så oerhört många solrosor på gång i landet är nästan obegripligt men
    vi misstänker både fåglar och rådjur....och överallt, överallt växer det rosenskära, stockrosor och
    opiumvallmo. Har ni hört talas om den tidigare? ;) Opiumvallmon?


    Löken växer riktigt bra och ser ut att bli stor där den växer bland opiumvallmo, ringblommor,
    krasse och gurkört...ja, rosenskära också förstås och någon stockros


   Jag har nästan glömt bort att berätta att det finns mängder av romersk riddarsporre lite här och lite
   där bland alla andra blommor som överraskar så oerhört
   och i sådana mängder så det inte är riktigt klokt

   Och givetvis så borde jag rycka bort allihopa och låta ärterna, morötterna, rädisorna, löken,
   potatisen, zucchinisarna, timjan, citrontimjan, rosorna, lavendeln, kärleksörten, brinnande kärleken,
   myntorna, oreganon, bortsnejlikan, dragonen, salvian, persiljan, sallaten och en del till få vara
   för sig själva men de tycks ju trivas så ypperligt bra tillsammans allesammans så vi tog beslut ikväll,
   Uffe och jag, att den fullständiga anarkin får råda bäst den vill.

   Vi får väl ta djungelkniven och försöka ta oss fram så gott det går när det blir dags att skörda
   I år kommer vi att ha ett blommande örtaland med en viss del grönsaker och rotsaker 
   Om vi hittar dem ....


   Sparrisen är färdigskördad för året och rabarbern är stor som bara den....

   Lite anarki råder det även i det stora landet och i det lilla självstyret .
   Eller hur man nu ska tyda den nya regeringens påbud om att pensionärer, barn i förskola och skola,
   studeranden, kultur och liknande ska få mindre i plånboken än tidigare medan  man betalar många
   miljoner till projekt som har varken huvud eller fötter...och så är det ett ståhej om flyktingar och
   invandrare och folk blandar ihop begreppen, kallar varandra för rasister och gud vet allt.
   Man anmäler varandra till höger och vänster, huller om buller och ingen tänker på
   att man istället borde lägga energin på att se till att det finns tak över huvudet och mat på bordet
   åt dem som behöver hjälp . En saklig diskussion borde föras och inte en som handlar om
   personlig prestige....det som började som en debatt har blivit någonting helt annat
   mycket otrevligt och nästan löjeväckande. Sans, sans...vet någon vad det ordet betyder mera?

   Och när man tänker på allt detta som händer i det stora landet och i den lilla självstyrelsen
   så gör det nog inte ett skvatt
   att det blir som det blir i vårt lilla land trots alla planer.
   Eller vad tycker ni?

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska
  

22 kommentarer:

  1. Det låter som väldigt mycket opiumvallmo! Risken är att du just marknadsfört dig för ett helt nytt klientel. ;)
    Jag tycker att ni har en alldeles underbar inställning till landet och anarkin. Det där med vitlöken var ju väldigt spännande, den kan ju knappast fåglar och rådjur vara skuld till. Lycka till med djungelkniven och de vaser som önskas lär ju lätt kunna fyllas med alla dessa skönheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Hanna, här finns det frön av både det ena och det andra...och i all synnerhet opiumvallmo. Den börjar blomma efter midsommar tror jag och då blir det vackert så det står härliga till i all denna mångfald. Det är lite extra kul vad gäller vitlöken, för jag var så noga, så noga att inte en uns skulle finnas kvar i landets andra hörn, där den normalt har vuxit, för här skulle rensas. Och så hittar jag den i det motsatta hörnet!
      Vaserna ska fyllas i år, lita på det och sedan blir det insamling av frökapslar till tork. Senare. Tack Hanna!

      Radera
  2. Man orkar ju inte höra på allt dom tjafsar om där högre upp , men så de växer här är det också ett problem om man kan säga så gräsklipparen går varm och likaså saxar och andra redskap .Man får ju nog undra var det ska sluta ,trevlig midsommar ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man blir lite trött på allt tjafs ibland. Tur att det finns land man orkar med även om det råder anarki i det.
      Ja, det växer så det knakar i år, även fast vi har torrt. Vi har fått regn, men blåsten torkar upp allt genast. Trevlig midsommar önskar jag dig också!

      Radera
  3. Det är bara att konstatera att just opiumvallmo växer mycket bra hos er. :)
    Jag tycker det verkar råda mer eller mindre "sinnesförvirring" överallt numera bland de som tror att de förstår sig på hur de skall styra och leda. Ingen planering tycks råda alls för stora och omfattande projekt som absolut kommer att påverka människor och länder.
    Kanske de har gjort ett studiebesök hos Pettas och sett att det går bra med anarki. ;)
    Tycker ni har fattat ett bra beslut om att låta anarkin bre ut sig och se hur det går.
    Lycka till med att hitta bland alla era fina växter. Karta och kompass kanske behövs. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sinnesförvirring är ett ord som passar bra in, ja.
      Vissa av de styrande har nog varit här, både från regering och opposition här på Åland och också från Finlands och Sveriges, så vete gudarna om vi inte har påverkat lite grann vad gäller anarkilevernet? ;) Men å andra sidan så borde de ha lärt sig att det går bra med mångkulturella samhällen, eftersom alla förebilder samsas bra i vår egen anarki.
      Så istället för att strida om vem som har rätt hudfärg och ögonfärg och vem som är si eller så, så skulle man se till att det finns någonting befintligt att ta emot folk till istället för att lägga energin på att stjälpa varandra i ivern att visa vem som har rätt eller fel. Sist och slutligen så har alla parter både ock, men för att komma någon vart så måste man ta reson och kanske göra någon kompromiss som håller i det verkliga livet och inte enbart i politiska utsagor. Men hos oss får anarkin bre ut sig....det kommer att bli vackert. Tistlarna får sig förstås en dust, de som vågar sticka upp, så lite rasism kanske råder även i vårt land? ;) Vi har gps, Anne-Marie, så det ordnar sig säkert. Morötterna blir nog räddade....
      Kramar!

      Radera
  4. Ja, det kanske blir som det blir men jag är glad att få slippa finska politiken just nu... Dessa ps, kanske inte riktigt som sd men mycket mycket dumheter i mitt tycke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är övertygad om att det är många som tar sig för pannan och stönar i dagar som dessa.
      Tack och lov så har vi självstyrd politik på Åland och ingen som helst Sannfinländsk sådan. Den betackar vi oss för på den här ön. Jag vågar påstå att det gäller så gott som alla ålänningar, förutom en liten promille och det är den promillen som är rädd för flyktingar från vissa länder men också de som hörs mest. Typiskt nog.

      Radera
  5. Så mycket smaskigt det finns i det grönsakslandet - härligt! Lite avis blir jag, även om jag vet att jag inte har orken att odla sådär mycket, jag har testat, så jag vet hur det brukar sluta... (I ärlighetens namn så låter det väl som om just det där med vallmon kan bli en väldigt lönsam odling ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), det är mest lättodlat allt vi har där i år. Och landet har tagit över styrpinnen tycks det som. Jag ska bara ta mig en liten dust nu och då för att hålla ogräset, det riktiga stången men i övrigt så får det leva sitt liv som det vill. Det blir nog bra i alla fall.
      Ja, kanske jag blir opiumodlare....eller rättare sagt så är jag ju det redan. I fjol hade vi även hampa här med fåglarnas hjälp.

      Radera
  6. Först tappar jag hakan när jag får syn på den vackraste headern någonsin .... och utbrister .. åååhhhhh, så kommer ryshuden då jag slapper ut den tappande andan .... påverkat av opium? Ett upplevelserikt nöje med all denna planerade grönskan, med humorsting i gröna texten ... tusen tack för dagens gröna opium!!!! Sluta inte planera med uffisk hjälp därtill!
    Grönskön opisk kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tove!:)
      Hoppas hakan har satt sig på plats igen och att andan har normaliserat sig.
      Planerad ja men men.....
      Nej, här slutar vi inte planera men det betyder att det kan bli precis hur som helst och så vill vi ju också. Egentligen.
      Kram

      Radera
  7. Du kan då konsten att berätta på ett sätt så man både skrattar och tänker efter. Vart tog sunt förnuft, medmänsklighet och omtanke vägen egentligen? Livsklimatet idag är precis lika kallt som den här uteblivna sommaren. Det finns alldeles för många egoister här i världen och alla tror att deras åsikt är den enda rätta. Enda stället där jag kan tänka mig att låta anarkin få fotfäste är nog i trädgården. Där kan jag gå fram med lie sen om jag blir riktigt irriterad. Ha en fin Midsommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Ja, man kan undra vad som händer i människors hjärnor och hjärtan.
      Kanske vi behöver få lite värme för att allt ska normalisera sig? Men å andra sidan så har
      de ju varmt på andra ställen i världen och ändå är de inte riktigt klocka, som Martin Ljung sade. Trädgården är ett bra ställe för anarkin och du gav mig idén. Jag ska vässa lien utifall att de blir totalt ogörliga i landet. Nu går det riktigt bra men man kan ju aldrig veta
      Ha en fin midsommar du också! :)

      Radera
  8. Vad skön du är, Karin! Sitter med ett stort leende och bara tycker att du gör RÄTT!! Klart man ska göra som du. Låta allt växa upp som trivs ihop. Låt anarki råda där du.
    Opiumvallmos och allt.
    Annars håller jag med om att det är galet lite överallt i leden, inte minst i mitt gamla hemland. Men även i mitt nya.
    Heja din trädgård!!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Annika!
      Det känns rätt så och jag tror att vi får världens vackraste örtagård snart, snart. Mest blommor förstås, haha....
      Nu har vi fått lite regn så jag har hjälpt morötterna en aning. De syntes knappt men nu så...
      Det är galet lite överallt, ja.
      Kramar!

      Radera
  9. Där fick du till det! Anarki i det lilla landet och huvudlöshet i det stora.

    En liten fråga: Varför har ni så mycket opiumvallmo? Jag vet att ni serverar och tillagar det mesta som finns i landet, så lite orolig blir jag allt. Den där underbara rabarbermarmeladen? Och svartbrödet? Lätt att bli beroende av dem. Nä, jag bara skojar. Men lite nyfiken är jag allt :)

    Svar: Haha! Det kommer jag inte ens ihåg - jag köper ju inga skor eftersom jag köper jackor ;)

    Ha en riktigt fin midsommar ni också. Hoppas att ni inte fryser.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Schsch Lotta, inte sååå högt nu! Det är ju det som är nyckeln till allt det goda förstår du :)
      Vackra blommor i omnejden gör allting gott!
      Ha en fin midsommar och ta varma kläder på!
      Kram

      Radera
  10. Jag säger som Tove, fantastisk header! Och jag håller fullständigt med dig i ditt resonemang vad gäller både anarkin i trädgårdslandet och huvudlösheten och kylan i det stora landet. Ett underbart inlägg om livet i stort och smått. Jag skulle gärna ta över en del av opiumvallmon eftersom vallmo är en av de vackraste blommor jag vet. Så kan du få nån lite busig fågel att ta med sig ett frö och släppa här i södra Dalarna skulle jag bli jätteglad :-) Kram och ha en riktigt fin midsommarafton,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!

      Om du sänder din adress till min e:post madame@aland.net så kommer det frön på posten lite senare under sommaren. Då har du också opiumvallmo nästa år. De busiga fåglarna trivs så bra här att de stannar verkar det som.
      Ha en lika fin midsommar!
      Kram!

      Radera
  11. Pettas-Karin for president! Det är vad jag tycker om saken. Ett föredömligt land, där alla får finnas och samsas om jorden och en trivsam anarki råder, under kunnig ledning. Precis så vill man ju att det ska vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Att vara president i Pettas trädgårdsland är förstås inte helt fel...Nu har vi förstås inte haft val men eftersom anarki råder så går det säkert hur bra som helst i alla fall och maskarna är nöjda, tillika tvestjärtar och guldbaggar. Ingen har gruffat hittills, bara slagit knut på sig någon gång. Det är lite si och så med kålfjärilarna förstås men tillsvidare så får de också vara med i mångfalden. Det växer ju några kålplantor trots ickesådd, så det betyder att de är inbjudna. Och visst vill man att det ska vara precis så också överallt...

      Radera