fredag 29 maj 2015

Sommarläsning


Stockholm-Karins sista rubrik för maj månads lördagsteman är sommarläsning

Sommaren, för min del, betyder att jag inte hinner läsa särskilt mycket böcker
Om jag bortser från kontrolläsning av inkommande fakturor och beställningslistor,
 e:post och annan företagspost samt dagstidningar,
så är det inte mycket bevänt med den goda litteraturen,
den som lyfter mig och ger mig vingar.


Men det händer, just innan jag somnar att jag öppnar en liten bok som jag fick av min handledare
Anne Widmark för många år sedan,
då jag blev färdigt utexaminerad Waldorf-småbarnspedagog.

Boken är pytteliten men har visat sig vara jättestor.....


Anne skrev bl.a. så här i boken:
"Kära Karin
Som avskedsgåva vill vi (alla mina lärare)  skänka Dig den lilla boken "Karlik"
där den blinda Ursula Burkhard låter oss delta i sina upplevelser och funderingar
med och kring elementarväsen.

Till den yttre förnimbara synliga världen
hör den osynliga och de bildar tillsammans ett helt
(Rudolf Steiner) "


Jag läste boken på vägen hem över havet från Sverige
Jag förstod den, men ändå inte.... jag kände att den krävde tid och mognad

Så går det som det går ibland.
Boken glömdes bort, men dök upp här och där
på min väg i vardagen, jag tittade på den, läste några ord,
lade undan den igen och så där har jag hållit på i många år ...ända tills för ett tag sedan
då Karlik åter låg där och poppade på min uppmärksamhet


Nu ligger den stationärt på mitt nattduksbord och nästan varje kväll öppnar jag den och läser
några meningar, tänker på orden och förstår innehållet alltmera för varje gång
Att somna med ett Aha! är skönt....


Den boken blir min sommarläsning, kantad med en större och tjockare bok av Sören Grind,
Livet, din spegel.

Både Karlik och Livet din spegel, är böcker som passar mig bra när
jag inte hinner läsa sammanhängande som man normalt gör med skönlitteratur.
De här böckerna kan jag bara ta i, öppna var som helst, läsa rakt av på
stället som kommer upp och få den för min del nödvändiga och själsliga näringen.

Några meningar varje kväll blir det hela sommaren ut, innan
det åter är dags för skönlitterära verk, deckare och facklitteratur
Då skriver vi redan höst med mörka kylslagna kvällar
men dit är det hur långt som helst just nu.


De övriga som troligen deltar i lördagstemat är:

Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Ingrid, Karin i St-holm, Klimakteriehäxan, LizaLivsrummet Musikanta, Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Skrifvarstugan , Spanaren, Tove, Ulla

Tack Karin för dina inspirerande temarubriker i maj!
Om jag har förstått det hela rätt så blir det sommarpaus nu ända fram till september ?
Om ingen annan har anmält sitt intresse så kan jag "ta hand " om skördemånaden.


Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

38 kommentarer:

  1. Nog kan man förstå att sommaren inte är din läsperiod - du som ska hinna förgylla så många andras semester!
    September har jag redan volonterat att dirigera men du kan väl ta oktober?
    Kan hälsa från Nyrups Osteria där jag och en gemensam vän har fikat idag!

    SvaraRadera
  2. Sommaren är inte min läsperiod, helt rätt :)
    Jodå, jag kan ta oktober. Nu är så bestämt.
    Så roligt att ni var dit du och vår gemensamma vän. Hälsa henne så mycket!
    Gissar att ni förlustar er på goda ostar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Fika" är i det här fallet en eufemism för en tallrik med läckra ostar, spröda bitar fröknäcke och kex, ett par goda marmeladsorter i små byttor och så nybryggt kaffe till det. Detta intages med utsikt över en vacker slänt och en slingrande å... mycket trevligt!

      Radera
    2. Ja, jag vet Karin! Jag har varit där och fikat på samma sätt och tittat ut över samma vackra slänt och njutit oerhört av de goda ostarna. Sämre kan man onekligen ha det :)

      Radera
  3. Längesedan jag läst en bok men nu är mitt huvud i sådant tillstånd att jag inte minns vad jag läste när jag läst 2 meningar .Dag för lite ledighet.Tittade på din gamla fotografier i förra inlägget ,åh så söt han är gossen med pärlemorknappar i byxorna .Trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det verkligen dags för lite ledighet Nette när du upplever det så. Jag känner igen det, jag också men till all lycka har jag tagit mig ur detta tillstånd.
      Ja, du är också inne på att det är pärlemorknappar den söta gossen har.
      Trevlig helg till dig med önskar Karin

      Radera
  4. Nu fick jag ytterligare sommarläsning - att återvända till! Sättet du skriver på och bilderna gör det så att jag nu fick ytterligare sommarläsning - att återvända till!
    Bästa bilden bland mycket bra blev nummer 6!
    Tusen tack kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du känner för mina tips!
      En ängel i pepparmyntan i den gamla bykgrytan blir en bra kombination.
      Tack själv!
      Kram

      Radera
  5. Så fick jag det sagt två gånger ... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt kan hända....och hellre så än inte alls :)

      Radera
  6. Haha - här är det bäst att vara framme! Jag skriver upp mig för lördagstemat i november - det var längesen jag fick dirigera temat. Jag har ju visserligen kören, men det är ju inte samma sak. Bra med november - ingenting om julen då som jag aldrig firar. Det kan ju någon annan som gör det fixa i december i stället om det nu är tvunget att skriva något om den...
    Olgakatt eller du kan väl göra något litet extra inlägg om vilka som står för lördagstemana i september, oktober och november så det inte blir något missförstånd.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tydligen är vi på hugget i höst! :)
      Nu kanske någon anmäler sig för december också? Mitt i allt när vi har fått upp ångan....
      Inget är tvunget att skriva om, inte ens i december.
      Vi kan väl alla tre sätta in det i våra bloggar vid tillfälle, tycker jag. Nästa inlägg och så mot hösten till.
      Kram

      Radera
  7. Det tror jag det att du inte hinner läsa så mycket under sommaren. Men så fint att hitta böcker som fungerar då. Tänk att böcker är så olika på insidan, att de kräver olika och ger så olika.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ja. Sommarläsningen läggs på hyllan....i alla fall nästan.
      Böcker är som människor, individuella :)
      Kram!

      Radera
  8. Vilka härligt ljuvliga närbilder du har fångat med kameralinsen! Och bra tips på böcker att läsa i då och då... Tror jag skulle kunna gilla båda... För mig råder motsatsen, sommaren är tid för läsning. Höst och vinter oftast svåra för sammanhängande läsning. Men då ska man ju kika i böcker som dessa... Att läsa i då och då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Lite annorlunda böcker förstås men sådana är också spännande att läsa.
      Jag förstår att du har helt annat för dig under höstsäsongen då jag har lite lugnare....oftast är det trots allt januari- mars som brukar vara den ultimata lästiden för min del. Hösten kantas av mycket kursarbete. Just det! Att läsa i då och då när andan faller på :)

      Radera
  9. Vilka ljuvliga bilder du illustrerar din sommarläsning med! Jag upptäckte lördagstemat för sent men är i dag med för andra gången - böcker är ett favoritämne - och hoppas vi "ses" igen i september!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Bättre sent än aldrig och det är roligt att du vill vara med!
      Jag har lagt in dig på min länklista, sent omsider men dock.
      Till hösten så ses vi absolut igen. Jag har varit med i lördagstemat från begynnelsen och
      också innan dess, då det hette fredagstema. Nu ska jag titta in hos dig!

      Radera
  10. För mig är sommaren en bra lästid. Det är så härligt att sitta i trädgården och läsa, men det förstår jag att du inte har tid för. Så bra med en bok som man kan läsa lite i och sen återkomma efter ett tag. En sån hade jag behövt ibland. Vissa böcker måste man nästan läsa ut innan stämningen försvinner och man får börja om eller åtminstone läsa lite bakåt. Hoppas verkligen att sommaren vill komma snart. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den möjligheten ska jag också skapa mig så småningom, gå ner lite i varv och inte ha så lång öppethållningstid. Allt dock under planeringsstadiet inför framtiden tillsvidare men vi har börjat prata om det. Och visst är det härligt att sitta i trädgården och läsa. En dröm som ska förverkligas även här....
      Det finns böcker, helt rätt, som man inte kan lämna innan man har läst igenom den....
      De bara måste läsas i ett sammahang
      Som det ser ut just nu så kändes det nästan som att hösten var här igår kväll. Stormar gör det och regnar titt som tätt men solen orkar ta sig fram mellan molntapparna och det är ju ett gott tecken. Kram

      Radera
  11. Vilka underbara bilder du bjuder på!
    Jag tror inte jag hinner läsa mer över sommaren än vanligt. Hösten blir nog oftast mer. Inget trädgårdsarbete och kanske lite semester då.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!

      Det beror förstås på vad man sysslar/jobbar med hur mycket man hinner läsa. För min del börjar läsandet under hösten och pågår till och med mars ungefär....men jag jobbar på att hinna läsa mera, för att läsa är härligt.
      Jag gissar att du har rätt fullt upp under sommartiden du med!
      Ha en trevlig helg du med!

      Radera
  12. Förstår att du har annat att tänka på än läsning under sommaren :) Fantastiska bilder - njuter!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki! :)
      Ja, den här tiden som nu är på intåg betyder väldigt mycket arbete för vår del.
      Att titta in här nu och då är lite grann semester och rehabilitering för själen.
      Ha en fin fortsättning på helgen du med!
      Kram

      Radera
  13. Perfekta sommarläsningsböcker, sådana som man kan avnjuta i småbitar!

    Men är det bara jag som undrar över titeln på Karlik? Låter lite kusligt...

    Vad kul att hösten redan är uppstyrd när det gäller teman!

    PS. De där äppelblommorna på sista bilden – så otroligt fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Småbitar är bra ibland när man inte kan ta emot stora.
      Karlik är ryska och betyder dvärg, kusligare än så är det faktiskt inte. :)
      Ja, vi är verkligen på hugget inför hösten...jag funderar redan på oktoberrubriker
      Tack, äppelblommorna finns på lilla Trug, vårt trettio år gamla äppelträd som inte vill bli
      stort. Drygt en halv meter högt förgyller det vår tillvaro och gästande barns förtjusning.
      Det är precis så där lagom stort att hoppa över

      Radera
  14. Underbara bilder! Böcker som man kan "smutta" på då och då är bra. Sommar ät trädgård för mig. Jag spar det mesta av läsningen till de mörkare årstiderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla!
      Jag kunde också ägna mig på heltid åt trädgården under sommaren. Finns det någonting som är bättre och skönare?
      Nu blir det litet hipp som happ och bra brukar det också bli. Trots allt! .:)

      Radera
  15. Så vackert och hjärtligt du skriver om läsande och närande pärlor.
    Här blir det minimalt med sommarläsning men säkert dagligt lyssnande på radions sommarpratare i P1.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette! :)
      Vi har det ungefär på samma sätt men dessvärre blir det inte mycket lyssnande på sommarens pratare för min del. Synd nog, för de programmen brukar vara väldigt trevliga.
      Ha det gott du med!
      Karin

      Radera
  16. Tack för tipsen! Roligt med böcker som man kan (och måste) återkomma till... Det är tecken på hög kvalitet, att en bok har så många bottnar, anser jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt med sådana böcker :).
      Det finns en annan aspekt i det hela också...det finns böcker som man inte förmår läsa med en gång för att de är så oerhört faktaspäckade på olika sätt. Sören Grinds bok läser i alla fall inte jag i ett enda långt sammanhang. Den måste jag återkomma till och ta en liten bit i taget av och reflektera till många gånger om, reda ut tankar som uppstår osv.
      Men visst handlar det om hög kvalitet när man gärna återkommer om och om igen

      Radera
  17. Vet inte vem som bestämmer i lördagsgruppen men du ska alltid veta att jag tycker det är kul att hitta på tema så om ingen har december så anmäler jag mig för det.
    Fina bilder och tack för fina boktips/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul Spanaren!
      Vi har ingen "bestämmare" alls i vår grupp, det har fungerat bra ändå. Den som känner för det uppdaterar och jag gör det nu, så jag lägger in dig på min högersidas och skriver Spanaren tar hand om december. Tack för det! Vi har mycket trevligt att se framemot under hösten. Kram

      Radera
  18. Det är så kul att hitta på olika rubriker även om jag själv sätter mig på pottan ibland :-)
    Fantastiskt fina bilder ... var bara tvungen att säga det igen/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! Jag brukar också sätta mig själv på pottan för det mesta och undrar hur i all världen jag har kommit på en sådan rubrik som jag har satt. :) Men det är i och för sig just det som är mest spännande. Att utmana sig själv lite grann.
      Tack!
      kram

      Radera
  19. Här kommer en liten samlingskommentar för månadens fyra sista teman. Pga. datorstrul kommer de alla på en gång:

    Sommarläsning: Härligt med en sådan gåva som man kan växa med! Och perfekt läsning för dina fullpackade somrar. Härligt också att läsa att det är koll på temavärdarna till hösten, då jag dessutom ser fram emot att se dig i rutan. Vi har set några avsnitt här och där av det programmet, Mannen och jag, de senaste par säsongerna, då det ju också fungerar som en introduktion till olika delar av Sverige och svenska saker för Mannens del. Ganska kul faktiskt, även om jag tycker det är synd att inte alla kan vara med fram till slutet.

    Fotografera: Vilka fantastiska blommor du bjuder på! Jag växte själv upp på en plats som denna tiden på året förvandlades till ett hav av liljekonvalj, en blomma jag saknar där jag bor nu även om den lär finnas i Danmark och har också fallit över några få, men inte ett sådant härligt hav av dem som under din tvättlina.

    Fåglar: Viktiga och kloka ord. Det går inte en kväll utan att dessa arma människor är i mina tankar innan jag ska sova. Jag borde nog göra mer än bara att skänka dem tanken.

    Museer: Visst är det något alldeles speciellt med skepp och deras historia. Det är något äventyrligt över dem och deras färder över haven. Jag har det också i blodet; alla på min mammas sida var sjömän, i generationer. Min pappa, landkrabban, bliver dock sjösjuk bara han ser linfärjan som får över det lilla sundet, till ön där min mamma växte upp. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tusen tack Gnuttan för en lång kommentar för maj månads teman och lite till! :)
      Vi borde nog göra mera allihopa än att bara tänka, helt rätt. Innebär även min person.
      Stackars din pappa....att vara sjösjuk är långtifrån roligt. Han får ha bindel för ögonen när han tar sig över till din mors barndomsö.
      Ha det dejligt!

      Radera