måndag 4 maj 2015

Skrotsamlare


    Båda barnbarnen var hos oss i lördags och som vanligt drar vi iväg och samlar skrot....
    Kanske inte riktigt det som en mormor brukar göra med sina telningar, men
    både Timothy (13 år)  och Wilhelm ( snart 5 år) tycker att det är roligt att gå på s.k. mojängjakt
    när vi tillika städar undan allt skräp som ligger i skogen runt omkring oss.

    Vi går igång alla tre och far på som tättingar med varsin hink i handen
    vars innehåll sedan samlas i skottkärrorna.
   

    Den här gången hittade vi mest rostiga mojänger men förstås lite glas och annat också.
    Nu ankommer det på min lott att sortera allting noggrant innan fynden forslas vidare till returen

    Det kan konstateras att Timothy inte bara har blivit äldre.
    Han har blivit stark också, idrottskille som han är.
    För honom var det lätt som en plätt att ta hem 
    detta underrede till någonting som en gång har lämpats långt ute i skogen
    bland annat bråte för att den långsamma rostdöden dö
    Han hade en dröm om att hans mor skulle få plats med den i bilen så att han
    skulle kunna ha den hemma men, men.......

    Så nu återstår för mig att komma på hur jag ska använda den rostiga skönheten
    Har man inte bekymmer så får man, men roliga bekymmer är det. 
    Jag ser redan hur luktärter i alla färger klättrar överallt på den
    Nu får tiden jobba ett tag så får vi se vad det blir
 

    Just nu ser det inte mycket ut för världen, men när ärterna har börjat klättra uppåt och överallt,
    och när jordgubbarna hänger över kanten, så kommer det gamla symaskinsunderredet att 
    förgylla tillvaron i trädgårdslandet. Två upphittade bräder som havet sköljt upp på land
    fick bli bordskiva och de gamla lådorna blev  passliga blomlådor


    Tegelstenar har vi hur mycket som helst på berget bakom lidret.
    Där har de legat sedan början av 1970-talet, då de gamla plåtkaminerna
    från skoltiden revs och kastades ut bakom lidret.
    Stenarna har klarat kalla vintrar, regn och rusk
    utan att vittra sönder, så jag räknar med att de ska hålla ett tag till som
    kanter i trädgårdslandet.....
    Tanken är att detta ska bli vårt morotsland i år...

    Det är roligt att vara ute i skogen med killarna.
    Då blir det med ens så legalt att vara det barn som jag egentligen är....

28 kommentarer:

  1. Visst är det roligt att vara sakletare! Och vad bra för rådjur och andra att ni tar bort vassa och farliga saker. Undrar om du gör som Pippi Långstrump när du är ute på dina sakletarturer. Hon ville ju ta med sig en farbror som somnat i ett dika och hade säkert gjort det om inte Tommy och Annika hade hindrat henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut! Det är både spännande, nyttigt och bra för både oss och alla djuren som klarar sig utan skador, förhoppningsvis.
      Tack och lov så hittade vi inte någon farbror som somnat men jag gissar att vi nog hade tagit hand om honom. Åtminstone om Wilhelm fick bestämma :). Vilket han får väldigt ofta

      Radera
  2. Oj, vad kul det där lät! Vilka skatter i skogen det verkar finnas och vad roligt att kunna använda det som spaljéer i trädgården! Nu fick jag genast lite idéer! Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skogen användes till soptipp förr innan vi fick ordnad sophantering och man kan hitta både det ena och det andra som inte hör hemma där. Vi tycker att det är roligt att söka skatter :)
      Och att kunna återanvända dem på ett bra sätt. Härligt att du fick tips och idéer av det här

      Radera
  3. Vilken tur att man kan låna barnbarnen ibland och få vara lite barnslig igen. Så mycket fint ni hittade och så användbara saker sen. Rostiga grejer är så snyggt ihop med växtlighet, och det blir en så personlig stil. Jag vill också ut och leta skrot. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märker att det smittar. :) Många saker går att återanvända av det hittade...och det ligger rätt stora rostiga burkar en bit längre in i skogen som jag ska ta bort därifrån. Vet redan vad som ska sås i dem.
      Du får ta Rasmus med dig och en skottkärra!
      kram

      Radera
  4. Det blir nog något fint, och överraskande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen! Det brukar nästan fixa sig självt :)

      Radera
  5. Vilken bra grej! Nytta och stimulerande samvaro i kombination. Du är allt riktigt påhittig, Karin! Känner jag dig rätt, så kommer trädgården att se riktigt fin ut om ett tag. Våren är bara barnet. :)

    Var hos son och sonhustru (de som övertagit min villa) igår och de höll också på för fullt. Det har blivit så fint där, för det behövdes nya idéer och en hel del manliga muskler för att förnya. Hm... och tänka sig, jag har löfte om att få få och arbeta där när jag vill. :)

    Kramar från Småland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar om att slå ett par flugor i samma smäll. Ungefär. Kul har vi och bra blir det säkert också med allt det hittade som går att återanvända. Våren är bara barnet, men konstigt nog så har den också bråttom....
      Härligt att veta att det finns jobb i dessa tider ;)
      Kramar från Åland

      Radera
  6. Härligt med gamla, rostiga fynd - jag blir riktigt avundsjuk! Jag brukar gå på stranden och samla lite och ibland blir det nya smycken av härligheten! Ha det fint Karin, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fungerar likadant Eva. Hittar jag någonting, fyndar, så går hjärnan igång för att hitta på nya användningsmöjligheter. Vissa saker förtjänar att få leva lite längre och inte bara kastas.
      Ha det fint du med Eva! Kram :)

      Radera
  7. Så underbart att få gå på mojängjakt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är underbart Marina! Flera borde inse tjusningen. Då skulle plötsligt naturen bli befriad från sådant den inte borde belastas med

      Radera
  8. Vilket bra tips för en farmor när barnbarnen blir större! Utmärkt sysselsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Ja, de tycker att det är riktigt roligt att städa på det sättet.
      Så snart de kunde gå, våra killar, så hängde de gärna med över stubb och stockar.
      Skattjakt är alltid roligt!

      Radera
  9. Ja, vad roligt för dina barnbarn att gå på sakletarjakt med dig!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och nöjet är helt och hållet på deras mormors sida också! :)
      Kram

      Radera
  10. Roligt med mojängjakt i skogen.
    Och bra att samtidigt kunna städa undan skräp.
    Tänk vilken bra användning man kan ha av sådant som blivit gammalt och kanske rostigt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att förena nytta med nöje är det bästa :)
      För mig är det och har alltid varit viktigt att kunna nyttja saker så länge som möjligt i mån av möjlighet. Det sparar både miljö och pengar.
      Kram!

      Radera
  11. Känna igen mig tonen slår an, ...få vara det barn jag är! I mojängjaktens lek fritas, omhändertas och bevaras sakerna i trädsbruket och får en skön plats! Vilka bilder från en trädgård innan grödan gror uppoch gör det vackert. Från hjärtat mitt: Underbart för kropp o själ i varje generation!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!
      Du gör mig så glad med dina ord!
      Underbart för kropp och själ i varje generation.
      Kram

      Radera
  12. En sådan underbar sysselsättning att göra tillsammans. Och härligt att du tar hand om fynden så tjusigt. Synd om barnbarnet att bilen inte var större. ;)
    Dina land kommer att bli fantastiska, det är jag helt övertygad om!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att göra tillsammans är det allra viktigaste. :)
      Och att ta hand om är också viktigt. När de kommer hit nästa gång så känner de igen
      vad vi fyndade tillsammans.
      Det är så roligt att se dig på bloggen igen Hanna!
      Kram!

      Radera
  13. Mojängjakt! Så kul och härligt Karin. Jag hänger med ;)
    Och så fiffiga lösningar i trädgården. Jag vet ju hur härligt det kommer växa och allt kommer då så väl till sin pass.
    Vilken underbar mormor de har! Blir varm och glad att läsa det här. Livet när det är som bäst!

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, Lotta, att du också hänger med!
      Nästa gång får jag nog ta kameran med när vi går på jakt, hela vägen
      Tack, snälla du! Visst är det så när livet är som bäst !

      Kramkram!

      Radera
  14. HÄRLIGT med gamla grejer jag älskar även loppis :) Hoppas annars att du haft en solig helg, här blåser det som bara f.

    Om du gillar sommarhus inspiration kan du kolla in min nya post :)

    ha en kanonvecka

    LOVE Maria Inredning - it's Swedish for decor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria!
      Jag tittar in! :)

      Radera